Teltan paikka

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
awa
Angus MacGyver

Re: Teltan paikka.

Viesti Kirjoittaja awa »

Tuo on totta, että teltta on voinut olla huomattavastikin enemmän pois koivu-mänty -linjalta, siis siitä välistä niemellä, missä sen on kuviteltu olleen.

Saa sitä tämänkin sanoa. Mielenkiintoista keskustelua pitkittääkseen. Ei ole kiellettyä.

Suoraan sanottuna, sitä uhrikuvaa on todella vaikea sijoittaa tämän päivän näkymään.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

Tuossa awa on aivan oikeilla jäljillä. Teemu sijoitti yhdistelmäkuvassaan sen uhrikuvan liiaksi sinne koivun taakse. Sen voi perustella vaikkapa sillä, että viimeisten havaintojen mukaan tuo kuva on otettu lähes tarkalleen samasta paikasta kuin oikea lavastuskuva etelään ja suuntakin on melkein oikein. Mielestäni voidaan jo osoittaa, että uhrikuva on otettu selvästi enemmän vasemmalle, eikä suinkaan tuohon suuntaan. Niillä kuvaussuunnilla on ero. Ns. uhrikuvasta löytyy todisteet kuvaussuuntien erolle. Sieltä erottuu muitakin yksityiskohtia kuin tuo teltta. Ne todistavat tämän asian.
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Näin sikaflunssan aikaan ja Sariolan loputtomaan jankutukseen kyllästyneenä, toki ottaen huomioon Sariolan ansioksi sen että hän myönsi kuin myönsikin olleensa väärässä polkuasiassa, on pieni kevennys paikallaan :

Kuvassa joukko kyllästyneitä palstalaisia pukkaa Sariolan kohti uusia tutkimuksia, osapontimena näyttäisi olevan tuo possuepäily:

Kuva
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Tässä ei oikeastaan puhuta mistään aste-eroista, vaan täysin toisesta kuvaussuunnasta.

Mikäli uhrikuvassa polku lähtisi oikealle, sillon kuva olisi otettu likipitäen suoraan kohti rantaa.

Tuossa uhrikuvassa on erikoinen tuo taustalla hieman vasemmalle taittuva puu - NG n koivun vasemmalla näkyvä runko. Mikä puu - Koivu ? Leppä? Mänty? Kuusi? Ja onko rantapuu?

Yhden kysymysmerkin asettaa myös lahonnut kanto, joka sijoittuu Nilsin koivun ja Sepon kuusen taakse, juuri siihen missä uhrikuvassa seisovat tyypit seisoo. Silloin siinä on vielä puu??

- mitat kantoon: noin 5,5m NG koivusta ja 3.5m Sepon puusta. Nilsin ja Sepon puiden väli on noin 4 metriä. (jalkamitoja) Siinä kolmio.

papillon
Perry Mason

^ Kaivelin muistikirjasta kohdasta Kanto seuraavat mitat:

Kanto Sepin koivu: 3.4 m

Kanto NG koivu: 6.6 m.

Sama taitaa olla?
Sepin ja Nilsin koivujen väli on kuoresta kuoreen metrin korkeudella 4.7 m.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

^ Papi, juuri noin se menee.

Sariola
Horatio Caine

POLUN SUUNTA, TELTAN PAIKKA - KUKA OLI OIKEASSA, KUKA VÄÄRÄSSÄ?

Kuva

Tietysti myönnän olleeni siinä väärässä, että uskoin myös "lavastuskuvassa etelään" polun olevan oikealle. Siinä kuvassa se on vasemmalle. Kun taas uhrikuvassa polku on oikealle, kuten olen alusta lähtien esittänyt. Juuri tästä oli se äänestys, ja vähemmistö oli oikeassa - enemmistö väärässä. Tuossa äänestyskysymyksessä olin oikeassa muun vähemmistön kanssa. Moni on väärässä vieläkin! :P

Nämä monet valokuvat ovat hämäriä ja lisäksi osa on otettu teleobjektiivilla. Se tarkoittaa, että kuvaaja on seissyt melko kaukana, jotta teltta mahtuisi kuvakenttään, ja kaukana taustalla olevat kohteet näyttävät kohtuuttoman suurilta ja lähellä olevilta. Siksi tuon sikaripoliisin pään kohdalla olevien tummien kuusien tunnistaminen oli niin vaikeaa. Nuo kuuset ovat todella kaukana polun laidassa, polun oikealla puolella, niillä tienoin, mistä kääntyy jo se polku jyrkästi oikealle uimarantaan.

Tässä kuvassa näyttää siltä, että polun suunta ja lavastuskuvan suunta poikkeaisivat toisistaan paljonkin. Kuva valehtelee - nuo suunnat ovat lähellä toisiaan, niiden eroa on vain noin 5 astetta. Polku 165 astetta, lavastuskuva etelään 170 astetta. Nuo asteluvut eivät ole millilleen tarkat, mutta lähellä totuutta. Teleobjektiivi vääristää...

Teltan lyhyiden sivujen suunta on lähes sama kuin nuo kaksi edellistä, eli noin 173 astetta, eli vain noin 3 astetta enemmän oikealle kuin "lavastuskuvan etelään" suunta. Sen vuoksi näyttää siltä, että lavastuskuvan kuvaussuunta menee kohtisuoraan teltan yli. Niinhän sen pitääkin mennä, teltan lyhyiden sivujen ja kuvaussuunnan ero on vain 3 astetta. Teltan lyhyet sivut osoittavat vain 3 astetta enemmän oikealle kuin tämän kuvan kuvaussuunta. Kun katsoo tätä kuvaa, näyttävät nuo luvut sopivan oikein hyvin yhteen. Juuri tältä sen pitää näyttääkin.

Eniten hämmästyttää tuo uhrikuvan suunta. Mutta noin se menee tässä kuvassa. Se kuvaussuunta menee tuon moottoripyörän lyhdyn vasemman reunan kautta. Näin vinossa kuvakulmassa se sama täytyy ottaa maanpintaa pitkin.

Siinä ne ovat nuo kolme suuntaa asetettuna tähän kuvaan "lavastuskuva etelään".

Uhrikuvan kuvaussuunta näyttää aivan mahdottomalta, mutta noin se on. Uhrikuvan ja lavastuskuvan kuvauslinjat leikkaavat pian teltan pitkän pohjoissivun pohjoispuolella. Siitä pisteestä pohjoiseen päin uhrikuvan kuvauslinja on jo lavastuskuvan kuvauslinjaan verrattuna lännempänä. Linjat etääntyvät yhä kauemmaksi toisistaan mitä pitemmälle pohjoiseen mennään. Niinpä uhrikuvan kuvaaja on seissyt lännenpänä kuin lavastuskuvan kuvaaja. Jos uhrikuvan ottaja sijoitettaisiin samalle kivelle männyn juureen kuin lavastuskuvan ottaja, suuntautuisi hänen kuvauslinjansa (kuvan keskilinja) lähes täysin teltan alueen ohi vasemmalta. Todellisuudessa tuo kuvauslinja (keskilinja) menee hyvin läheltä teltan pohjoissivun keskipistettä, ehkä jopa noin 5-6 cm sen oikealta puolelta. Siinä teltan pohjoissivun kohdalla nuo kaksi kuvauslinjaa ovat hyvin lähellä toisiaan, eroa on vain noin 20 cm. Vastaava linjojen välinen ero koivun kohdalla on kujalan laskelmien mukaan jo noin 105 cm, minun laskelmieni mukaan noin 90 cm. Tuosta havaitaan, että noin 310 cm:n matkalla linjat ovat etääntyneet toisistaan noin 70-85 cm. Tuon pienemmän arvion (70cm) mukaan linjojen välinen ero on asteissa noin 13 astetta. Myös tämä on likiarvo, mutta hyvin lähellä totuutta. Edellisten mukaan uhrikuvan kuvaussuunta olisi noin 157 astetta. Olen tuolla aikaisemmin arvioinut sen olevan 158 astetta. Nämä arviot ovat hyvin lähellä totuutta.

Näin arvelee (uskoo)
Sariola.
kukkuu
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kukkuu »

Sariola kirjoitti:
KUKKUU. Kukkuun piirroksessa teltta on piirretty valtavan leveäksi. Teltan itäpäädyn tappien pitäisi osoittaa noin 140 cm ison männyn oikealle puolelle ja etelään päin katsottaessa sen tappirivistön pitäisi osoittaa täsmälleen koivuun. Niin ei tapahdu kukkuun kuvassa. Uhrikuvan suunta oli kyllä siihen merkitty yllättävän oikein. Teltta vain ei ole oikeassa paikassa ja asennossa.
Mihin perustat väitteen teltan valtavasta leveydestä? Ei tuon leveys juurikaan eroa tuosta valkoisesta hahmotelmasta. Miten laskit leveydeksi 2,5 m?

Kuva
Sariola
Horatio Caine

kukkuu kirjoitti: .....
Mihin perustat väitteen teltan valtavasta leveydestä? Ei tuon leveys juurikaan eroa tuosta valkoisesta hahmotelmasta. Miten laskit leveydeksi 2,5 m?

Kuva
Pelkkään silmärääräiseen arvioon. Teltan leveys lienee 150-160 cm. Männyn ja koivun väli on noin 9,3 m. Mielestäni teltan pitäisi näyttää siinä kapeammalta. TV-kuvasta tiedetään, että teltan itäpäädyn tapitus osoittaa koivuun. Länsipäädyn tapitus taas isonmännyn vasemmalle poskelle tai noin 10 cm siitä ohi vasemmalta. Tästä viimeksi mainitusta johtuen se itäpääty pitäisi osoittaa suuntaan 10cm + 45 cm männyn paksuus + 135 cm. Eli ison männyn oikeasta kyljestä noin 135 cm oikealle. Sinne pitäisi itäpäädyn osoittaa. Se pitäisi silmällä arvioida. Tuossa on mielestäni lähes täysin oikein uhrikuvan kuvaussuunta. Tuo sininen viiva taas on hyvin lähellä "lavastuskuva etelään" kuvan kuvaussuuntaa.
Teltan itäpäädyn suuntaviiva on eniten pois oikeasta ja teltta on silmämääräisesti arvioiden liian leveä. Siinä voin tietysti erehtyäkin, koska tuosta kuvasta tarkan mitan saaminen on mahdotonta. Arvioitahan nämä ovat. Itse olen luopunut luottamasta Jermokuvan teltantappeihin.
Hessu52
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Hessu52 »

Eikös tuosta teltasta ole ihan virallinenkin mitta, Sariola, joten voisit kerrankin tukeutua teeseissäsi faktaan, höh!

Kyllä noihin lankoihin, joita olet tuohon tasanteelle viritellyt, olisi jo moni takertunut ja kaatunut alas jorpakkoon satuttelemaan turparustinkiaan, heh. (kevennys ja aika hyvä, vai mitä?)
Sariola
Horatio Caine

^^ KUKKUUN TELTTA

"kukkuu" tiedusteli kantaani tuohon piirrokseen. Tuo on vaikea kuvakulma piirtää teltta oikein ja oikealle paikalleen. Yritin kuitenkin ja tässä tulos.

Kuva
papillon
Perry Mason

Sariola kirjoitti:
kukkuu kirjoitti: .....

Pelkkään silmärääräiseen arvioon. Teltan leveys lienee 150-160 cm.
Taitaa silmämääräinen arviosi perustua niin tässä kuin muissakin asioissa yhteen silmään, ja istut sen päällä. :lol:

Tosiasia on se, että teltan suurin leveys on 145-148 cm. Toko kaikki riippuu myös siitä miten tiukille teltta on pingotettu. os se on löysällä ja sisälle norsuilee porukkaa kuin pipoa niin leviäähän se, samalla mataloituyu.
Mutta vapaasti tyhjänä, noilla main suurin leveysmitta on, alle 150 cm.
Sariola
Horatio Caine

Tuosta viimeksi lähettämästäni Jermokuvaan piirtämästäni kuviosta käy ilmi myös jo usein mainitsemani seikka:

Teemun ottamassa yhdistelmäkuvassa teltta jää lähes kokonaisuudessaan sen kuvauslinjan oikealle puolelle, eli linja menee vasemmalta ohi.

Teemu on kyllä piirtänyt teltan paikkaa koivuun nähden aivan oikeinkin, mutta Teemun kuvauslinja täältä männyn tyveltä koivua hipoen kyllä jättää teltan lähes kokonaan sen linjan oikealle puolelle. Siis se yhdistelmäkuva ei ole onnistunut. Se johtaa harhaan. Ainakaan pasi ja kujala eivät ole ehkä vieläkään päässeet irti tuosta harhakuvasta. Lavastuskuva etelään on kyllä otettu sieltä männyn juurelta, tai ainakin siltä linjalta, mutta ns. uhrikuva ei ole otettu siltä linjalta, vaan lännenpää, ja se on suuntautunut enemmän itään.

Tässä mielessä tämä Jermokuva on hyvä. Muutoin tämä on erittäin vaikea kuvakulma sijoittelua ajatellen. Vaikkapa teltan paikka, tai suunnat.

Polun suuntaa ei ole tuohon merkitty, mutta se on aavistuksen vasemmalle "lavastuskuva etelään" suunnasta, mutta selvästi oikealle verrattuna uhrikuvan suuntaan.
Sariola
Horatio Caine

TELTTA JERMOKUVASSA
Kukkuun telttapiirroksen innoittamana päätin vielä piirtää teltan paikan Jermokuvaan. Kuvakulma on erikoinen ja siihen teltan piirtäminen ei ole helppo tehtävä. Tällainen tuotos syntyi.

Kuva
Sariola
Horatio Caine

:D No nyt on hyvä! kaikki on paikallaan! :D

pasi, kujala ja papillonkin ovat hyväksyneet faktatiedot ja tehneet niistä oikeat johtopäätökset. Siinä se teltta tököttää paikallaan! Tuo on ainakin eräs näkemys. Lienee lähellä oikeaa. Nyt olen ilmeisesti tätä asiaa hämmentänyt jo riittävästi. "Kaikki täsmää", kuten kukkuu totesi. :D

:D Hyvää pikkujouluaikaa kaikille! :D
Vastaa Viestiin