Sikapiikki, otatteko?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
cicero
Michael Knight

Re: Sikapiikki, otatteko?

Viesti Kirjoittaja cicero »

mä en oikeen ymmärrä aina kaikkia ajatuksenjuoksuja mutta mä yleensä luotan asiantuntijoiden kertomaan eikä mulle riittäis netistä luetut väittämät mistään foorumeilta...tää on jokaisen oma asia sinänsä ja ite sitten kantaa seuraukset jos niitä tulee, oon vaan tuosatkin huomannut että kaikki ei tyydy osaansa vaan sittenkin omien päätöksiensä jälkeen peräävät vastuuta joltain muulta :roll:
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
SharQ
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja SharQ »

cicero kirjoitti:mä en oikeen ymmärrä aina kaikkia ajatuksenjuoksuja mutta mä yleensä luotan asiantuntijoiden kertomaan eikä mulle riittäis netistä luetut väittämät mistään foorumeilta...tää on jokaisen oma asia sinänsä ja ite sitten kantaa seuraukset jos niitä tulee, oon vaan tuosatkin huomannut että kaikki ei tyydy osaansa vaan sittenkin omien päätöksiensä jälkeen peräävät vastuuta joltain muulta :roll:
Taysin samaa mielta asiasta. Erittain harmillista, etta erityisesti miljoonat blogit suoltavat harhaanjohtavaa tietoa tassakin asiassa. Ainakaan minussa nuo spekulaatiot ei aiheuta mitaan muuta kuin artymysta.

Itse en ole viela edes paattanyt, etta otanko rokotetta vai en. Influenssa ei itsessaan pelota eli sen puoleen en katso rokotetta tarpeelliseksi. Toisaalta en pelkaa rokotettakaan, joten ihan 'nayton' vuoksihan sen voisi ottaa :mrgreen:

Mietitaan nyt viela muutaman viikon verran asiaa ja lopullinen paatos sitten Suomen kamaralla joskus kuun vaihteessa :wink:
-Huominen on haaveita, tämä päivä realismia ja eilinen... no, se meni jo...-
WhoIam
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja WhoIam »

Ailar kirjoitti:Millä oireilla se sairaus iski sinuun ja missä vaiheessa rokotuksen ottamisen jälkeen? Otettiinko sinulta sikainfluenssatesti vai miten onnistuit saamaan Tamifluta? Kyselen, kun olen kirjoittanut itse tuonne sikainfluenssagallupiin ja kiinnostaisi kuulla, että miten tästä selviää.
Ensimmäiset oireet oli yskä ja hengitysvaikeudet, meinasin tukehtua ja pulssi nousi korkeelle, siinä vaiheessa vietiin sairaalaan. Seuraavana päivänä rokotuksesta alko oireet ja muutama päivä siitä lääkärit päätti että pakko ottaa testit mutta ei odoteta tuloksien varmistumista vaan alotetaan tamiflu heti. Testit tuli muutaman päivän päästä ja varmistui että on sikainfluenssaa.
Eiliselle emme voi mitään, Huommisesta me ei tiedetä joten pitää elää päivää.
Hexan
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Hexan »

cicero kirjoitti:mä en oikeen ymmärrä aina kaikkia ajatuksenjuoksuja mutta mä yleensä luotan asiantuntijoiden kertomaan eikä mulle riittäis netistä luetut väittämät mistään foorumeilta...tää on jokaisen oma asia sinänsä ja ite sitten kantaa seuraukset jos niitä tulee, oon vaan tuosatkin huomannut että kaikki ei tyydy osaansa vaan sittenkin omien päätöksiensä jälkeen peräävät vastuuta joltain muulta :roll:
Nimenomaan siksi, että jokainen kantaa viime kädessä vastuun itse, on oikeaa tietoa oltava saatavilla. Oikeaa, ei sitä minkä "asiantuntija" tai joku poliitikko kuvittelee rauhoittavan tyhmää kansaa.

Mikä se muuten on se asiantuntija? Jokainen lääkäri ei ole immunologian asiantuntija, vaikka saattaa sellaisena esiintyä. Suomessa ei varmasti ole kovin montaa kymmentä ihmistä, joilla oikeasti on tietoa siitä, miten esimerkiksi tämä uusi rokote, joka poikkeaa tyypiltään aiemmista, saattaa vaikuttaa. En ole nähnyt heitä haastateltavan mediassa.
benz. tolu. mtbe tame etbe xyl. hex. sex.
vasikka
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja vasikka »

Tämän päivän IS:ssa kerrottiin aivoverenvuodon vuoksi aivokuolleen (ja sittemmin kuolleen) naisen synnyttäneen terveen vauvan. Samassa yhteydessä mainittiin naisen saaneen vain kahta tuntia ennen halvauskohtaustaan sikainfluenssarokotteen. Siinä yhteydessä haastateltu ylilääkäri arvioi kyseessä olleen pelkän ajallisen yhteensattuman ilman että rokotuksella ja kohtauksella olisi mitään yhteyttä. Jokainen voi tietysti muodostaa oman arvionsa kuinka todennäköistä on noiden tapahtumien sijoittuminen sattumalta noin lähelle toisiaan ja siitä kumpi on isompi riski- rokottaa vai olla rokottamatta.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Hesari uutisoi aiheen näin:
Aivokuollut synnytti elävän vauvan Kuopiossa

24.11.2009 12:16
A A

STT

Kuopio. Aivokuolleen 26-vuotiaan naisen poikavauva pystyttiin pelastamaan keisarileikkauksella Kuopion yliopistollisessa sairaalassa, kertoo Ilta-Sanomat. Vajaan kilon painoinen poika toipuu parhaillaan sairaalan keskososastolla.

Keisarileikkaus tehtiin viime torstaina vain muutama tunti sen jälkeen, kun halvauksesta jo toipumassa olleen äidin aivotoiminta yllättäen lakkasi. Menossa oli 28. raskausviikko.

"Hyytymää aivoissa ei raskauden takia päästy missään vaiheessa hoitamaan, ja se aiheutti lopulta aivokuoleman", kertoo sairaalan johtajaylilääkäri Jorma Penttinen lehdelle.

Menehtynyt pohjoiskarjalainen nainen sai halvauskohtauksen vain pari tuntia sen jälkeen, kun hän oli saanut sikainfluenssarokotuksen kotipaikkakunnallaan viime kuun loppupuolella.

Yliopistosairaala (Kys) kiisti jo tämän kuun alussa epäilyt, että rokote olisi aiheuttanut halvausoireet. Kysin mukaan verihyytymä ja tukos olisivat voineet sattua potilaalle milloin tahansa, koska raskaus altistaa keinoläppäpotilaat hyytymille. Naiselle oli asennettu viisi vuotta sitten sydämen keinoläppä, minkä vuoksi hänellä oli veren hyytymistä estävä lääkitys.

Ilta-Sanomien mukaan nainen oli jo pitkään yrittänyt saada lapsen sairautensa aiheuttamista riskeistä huolimatta. Lehden haastattelemien lääkäreiden mukaan tapaus on hyvin harvinainen.
Jokainen voi tasapuolisuuden vuoksi arvioida myös sitä, mikä yhteys keinoläpällä oli halvaukseen. Lisään vielä, että raskaana olevat eivät voi verenohennuslääkkeitä syödä. Nainen oli tavallaan raskaana henkensä kaupalla.
Nepenthe
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Nepenthe »

Eh, kyseessähän on samantyyppinen päättelyketju kuin klassinen jäätelön yhteys hukkumiskuolemiin. Tokihan jäätelö pitäisi julistaa laittomaksi, sillä siihen aikaan vuodesta, kun jäätelöä kulutetaan enemmän, tapahtuu myös paljon keskimääräistä enemmän hukkumiskuolemia.

Olisihan sikainfluenssarokote aivan suuremmoinen keksintö, jos se ehkäisisi kaikilta taudeilta ja tapaturmilta. Mutta vaikka se ei ehkäise, niin ei kai sen piikkiin ihan kaikkea voi kuitenkaan laittaa?
"You have robbed my revenge of sweetness, and now I must go hence in bitterness, in debt to your mercy."
Nooruska
Michael Knight

Re: Gallup: Sikainfluenssarokote

Viesti Kirjoittaja Nooruska »

Itse sairastin taudin lokakuun loppupuolella, joten ei aihetta rokotukselle.
Huomattavasti lievempi tauti kokemuksena kuin annetaan ymmärtää.
Jumalauta kakarat me ollaan televisiossa!
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

9-vuotias poika sairastui narkolepsiaan saatuaan sikainfluenssarokotteen viime vuoden marraskuussa. Narkolepsian syytä ei tunneta, eikä siihen ole parannuskeinoa. - Se on elinikäinen diagnoosi, pojan äiti sanoo. (MINNA JALOVAARA)OTA KANTAA

Satakuntalainen pikkupoika sai viime talvena sikainfluenssarokotteen satojen tuhansien muiden tapaan.

Rokotteen antamisen jälkeen kaikki kuitenkin muuttui. 9-vuotias poika sairastui narkolepsiaan.

Pojan äidin mukaan kaikki sai alkunsa viime vuoden marraskuussa otetusta sikainfluenssarokotteesta. Oireet alkoivat välittömästi rokotteen ottamisen jälkeen.

Sikainfluenssarokotteen epäillään vakavasti voivan aiheuttaa lapsille aivosairautta. Jo kymmenen tiedetään sairastuneen.

Huhhuh...onneksi tuli oltua taas niin kouluttautumaton, etten antanut lasten ottaa piikkiä. :P

--------------------------------------------------------------------------------
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Samanaikaisuus ei automaattisesti tarkoita syy-yhteyttä, jota kuitenkin tutkitaan ja hyvä niin.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Niin ja tällä hetkellä narkolepsiaan sairastuneita lapsia on 10, kyllä se sikainfluenssa vaarallisempi kuitenkin on ja rokotus pelastaa siltä kuolemalta varmasti enemmän kuin 10 lasta... Mistä tahansa rokoitteesta voi tulla pysyviä vaurioita. Riskit ja hyödyt täytyy aina punnita ja rokotuksen hyödyt on kuitenkin paljon isommat kun riskit.
Kylli
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Minulle ja usemmallekin läheisilleni taudin mahdolliset riskit olisivat olleet huomattavasti pelottavammat kuin mahdollinen narkolepsia. Riski siihen on hyvin pieni ja vielä todistamatta. Tämä ketju onkin aika turha, kukin miettiköön kohdallaan. Yleistyksistä syntyy syyllisyyttä johon en oikein tahdo lähteä.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Otin..tässä tulos...

Kuva
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Meidän perheessä neljä on saanut sikainfluenssarokotteen. Muuta oireilua ei ole ollut kuin aikoinaan kaikki saivat pistoskohtaan ja sen ympärille kipua ja turvotusta. Lapsista nuorimmainen oli vasta kaksi päivää nuhakuumeessa ja sitä edellisen kerran sairasti puoli vuotta sitten. Isommat sairastavat myös parhaillaan kausivirusta, jollainen heillä oli edellisen kerran kevättalvella, mikäli oikein muistan. Minkäänlaista herkistymistä millekään tai kroonista sairastumista mihinkään tautiin ei siis ole meille tullut.

Rokotteissa piilee aina riskinsä, mutta niin niitä ilman jäämisessäkin, jos kyse on vakavasta epidemiasta. On hyvä, että narkolepsian lisääntynyt ilmeneminen tutkitaan suhteessa Pandemrixiin, sillä tuollaista yhteyttähän ei oltu osattu tutkia ennen tuotteen laskemista markkinoille, ainakaan ilmoitetusti. Voi olla, että osa (pohjoismaisesta) väestöstä kuuluu esim. genetiikaltaan sellaiseen ryhmään, jonka elimistössä rokotteen saaminen aiheuttaa tavallisesta poikkeavan reaktion ja aiheuttaa pysyvän sairastumisen johonkin sairauteen.
Belker
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Belker »

Otin "jakelun" loppuvaiheessa. Tuli nähtyä vaikutuksia ja tuli otettua hiljaisena aikana.

Ei tuntunut missään, joten sopi kropalleni. Ratkaiseva argumentti oli, että kestää muistaakseni 1,5 - 2 vuotta vaikutukseltaan. Puolen vuoden tehoja varten en olisi ottanut.

Bisnesväitteitä ym. salaliittoja oli jonkin verran esillä, mutta luotan melko paljon Lääkintöhallitukseemme, joten ratkaisu oli aika helppo.
Vastaa Viestiin