Mies uhitteli poliisille haulikolla, Lappi (Satakunta)

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Re: Murhan yrityskö? (Lapin kunta, heinäkuu 2008)

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

loneliness kirjoitti:...Jos poliisit sitten ampuvatkin jalkaan niin lanssi on paikalla hetkessä ja tekijä pääsee terveyssisarien huomaan paikattavaksi.
Ja jos ei sinne asti kerkeä/selviä, niin poliisi on syytteessä loppujen lopuksi.

On se perkele kumma, että työt pitäisi yrittää hoitaa, mutta tappavaa voimaa ei saa käyttää vapaasti edes tilanteessa, missä joku sekopää heiluu ladatun aseen kanssa ympäriinsä, jos hän ei ole ihan akuutisti ottamassa joltain sivulliselta tai työtään tekevältä poliisilta henkeä pois.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Ottaa, yrittää vaiko harkitsee ottaa hengen pois... Myönnän, myönnän - saivartelua, mutta jos Suomen laissa rikoksen suunnittelu (onko sama kuin aikomus? miten erotetaan?) ei riitä tuomioon, niin eikö esim. murhan yritys ole aina vasta suunnitelma? Mihin hitsiin tuo raja vedetään?

nimimerkillä: epätietoinen
Alethes doksa meta logu
Mike Manner
Jessica Fletcher

Sirpa kirjoitti:Ottaa, yrittää vaiko harkitsee ottaa hengen pois... Myönnän, myönnän - saivartelua, mutta jos Suomen laissa rikoksen suunnittelu (onko sama kuin aikomus? miten erotetaan?) ei riitä tuomioon, niin eikö esim. murhan yritys ole aina vasta suunnitelma? Mihin hitsiin tuo raja vedetään?

nimimerkillä: epätietoinen
Käy lukaisemassa lakipykäliä jne. esim. Finlex:istä, niin virkamiehen väkivaltaisen vastustamisen, (työtään tekevän virkamiehen) murhan (tapon) yrityksen, törkeän ryöstön ja sen suunnittelun erot alkaa selviämään... :)

Työtään tekevää virkamiestä kun ei voi tappaa, vaan ainoastaan murhata ja yritykseen pätee sama. Jos tappo aikeita ei ole (esim. aseen kanssa heiluessa), niin kyseessä on väkivaltainen vastustaminen.

Raja vedetään siihen, että milloin asiaa suunnitellaan ja milloin aletaan sitä suunnitelmaa toteuttamaan. Jos istut autossa aseen kanssa (ajatuksena ryöstää pankki), niin kyse on suunnittelusta (pois sulkien, että kerrot kuulusteluissa ihan kaiken vilpittömästi ja kerrot suunnitelman toimeenpanon keskeytyneen poliisin väliintuloon)...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Niinpä niin, tuo Liedon ryöstökeikka/kukkien kastelu hautausmaalla nyt vähän pisti näitä rajoja vaan miettimään...
Alethes doksa meta logu
Mike Manner
Jessica Fletcher

Sirpa kirjoitti:Niinpä niin, tuo Liedon ryöstökeikka/kukkien kastelu hautausmaalla nyt vähän pisti näitä rajoja vaan miettimään...
Laki on laki...
Vastaa Viestiin