Valelääkäri Mika Jokinen toimi mm. Karkkilassa ja Karjaalla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Eli sinulla ei ole aavistustakaan koko asiasta, kunhan purat katkeruuttasi tarttumalla aiheeseen kuin aiheeseen ja väittämällä "systeemiä" paskaksi. Ei minulla siinä tapauksessa muuta.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Jeah, ei ole vaikea tehdä johtopäätöstä, että olet terveydenhuollon palveluksessa... toivon mukaan on paperiasiat kunnossa. 8)
Alethes doksa meta logu
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Eikä tästä minun keksimästäni paskasysteemistä selviä puhtain paperein myöskään hoitajat, väärinkäytösten määrä sen kuin vain kasvaa kasvamistaan.
Nelonen: Yhä useampaa hoitajaa epäillään väärinkäytöksistä

STT 15.12 2009 18:31:27

Hoitajien epäasiallisesta käytöksestä tehtyjen ilmoitusten määrä jatkaa kasvuaan. Nelosen uutisten mukaan hoitajien toiminnasta on tehty jo 128 ilmoitusta tänä vuonna. Viime vuonna vastaava luku oli 74 ja kaksi vuotta sitten 64.

Syynä työnantajien valpastumiseen ovat kohua herättäneet hoitajien tekemät ja tekemiksi epäillyt rikokset. Nokialainen sairaanhoitaja sai hiljattain elinkautisen kehitysvammaisen naisen murhasta. Helsingissä perushoitajaa epäillään useiden iäkkäiden hoidokkiensa murhista.

Hoitajia valvovan sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran ylijohtaja Tarja Holi sanoo, että ilmoituksia tehdään esimerkiksi epäillyistä lääkevarkauksista ja lääke- tai päihderiippuvuudesta.

Myös seuraamusten määrä on kasvanut vuosi vuodelta. Valvira voi poistaa hoitajan oikeudet tai rajoittaa niitä. Ennakkoarvion mukaan tänä vuonna seuraamuksia tulee 37 hoitajalle. Viime vuonna vastaava luku oli 26 ja vuotta aiemmin 11.
http://www.ts.fi/online/kotimaa/96415.html
Alethes doksa meta logu
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mariacka kirjoitti:
Sirpa kirjoitti:Niin, että Valvirako ei pysty tiedostoihinsa laittamaan sellaista listaa henkilöistä, joilta on viety lääkärinoikeudet tai hoitajista, joiden toimista on tehty ilmoitus, tai tietoa valelääkäreinä toimineista mistä työnantajat voisivat työnhakijansa/työntekijänsä tiedot tarkistaa hetkessä?

Mariacka: Mikä hitsin järki sinulla on puolustella moista paskasysteemiä?
Luetko sinä minun vastauksiani ollenkaan? Tottakai Valvira voi listata mitä ikinä keksii, mutta nämä listat eivät tavoita potentiaalisia työnantajia, elleivät he aktiivisesti kysy asiaa Valvirasta. Todennäköisimmin tietosuojalaki estää listojen jakelun, pitkäänhän on puuhattu rekisteriä nettiin, mutta jostain syystä se viipyy.

Minä en puolustele mitään, mutta yritän puhua järkeä niille sokaistuneille, joilla ei ole mitään muuta puheenaihetta kuin paskamaan paskasysteemit. Mikäli sinulla on rakentavia ja faktaan perustuvia parannusehdotuksia, kerro ihmeessä äläkä vain syyttele ymmärtämättä systeemin toimintaa, kiitos.

Minun sokaistuneen parannusehdotus on tässä ketjussa se, että nämä valkopukuiset terveydenhuollon palveluksessa olevat henkilöt ryhdistäytyisivät, ja katsoisivat kriittisesti sen valkoisen takkinsa ja pukunsa sisään suorittaen pientä ja vähän suurempaakin itsetutkiskelua.
Alethes doksa meta logu
metallikukko
Neuvoja-Jack
Viestit: 538
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:47 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja metallikukko »

Pitäisiköhän täällä P-Savossakin vähän tarkastella näitten puoskareitten taustoja kun yksi ei erota myyräkuumetta virtsatietulehduksesta ja toinen diagnosoi sydänvaivat paniikkihäiriöksi... hengelle hupaa hommaa sikseen sattuessaan
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Suomen terveyskeskusjärjestelmä on luotu kait 70-luvulla. Olen ymmärtänyt, että tämän systeemin "arkkitehti" on läänin sosiaali- ja terveysneuvos Pekka Paatero Turusta. Tietääkö kukaan, onko hän poliisiylijohtaja Mikko Paateron veli?
Alethes doksa meta logu
paha tukari
Remington Steele
Viestit: 241
Liittynyt: To Loka 09, 2008 7:01 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja paha tukari »

Sirpa kirjoitti:Suomen terveyskeskusjärjestelmä on luotu kait 70-luvulla. Olen ymmärtänyt, että tämän systeemin "arkkitehti" on läänin sosiaali- ja terveysneuvos Pekka Paatero Turusta. Tietääkö kukaan, onko hän poliisiylijohtaja Mikko Paateron veli?
Olet tainnut ymmärtää väärin. Varsinainen "arkkitehti", jos näin voi sanoa, on kansanterveyslaki, joka tuli voimaan 1972. Pekka Paatero otti tuon mainitsemasi tehtävän vastaan 1997, vuonna 1972 hän oli 27-vuotias sälli, joka oli tainnut juuri valmistua hammaslääkäriksi...
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Vähän tuota laskeskelin myös.... että missä ihmeen ominaisuudessa hän nyt liittyisi tuohon terveyskeskusjärjestelmään, kun en, pahus, kyseistä uutista tuolloin ottanut ylös, jossa asiasta mainittiin, enkä nyt saa siihen googlettamalla osumaa. Siksi kait tämä jäikin vaivaamaan... voisiko olla joku toimikunta, johon hän olisi kuulunut - hänellä näkyy olleen jo nuorena melkoisesti kaiken maailman toimikuntajäsenyyksiä?
Alethes doksa meta logu
Sakara
Remington Steele
Viestit: 234
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 4:00 am

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sakara »

Mariacka kirjoitti:Tämä valelääkäri on esiintynyt lääketieteen kandina (eli pari lääketiedettä vuotta opiskelleena). Mikäli hän on pyrkinyt kaksi kertaa lääkikseen, luulen hänen lukeneen pääsykoekirjat varsin tarkkaan. Eiköhän niilläkin pitkälle pötki yleisimpien vaivojen hoidossa.
No lääkiksen pääsykoekirjanahan on jo kymmenisen vuotta ollut Galenos, jonka avulla ei kyllä paljon lääketiedettä harjoiteta. Pääpaino on kemiassa ja fysiikassa, ihmisen fysiologiassa ja anatomiassa ei mennä juurikaan lukiotasoa syvemmälle. Luulisi kyseisen henkilön tutustuneen ainakin jonkin verran lääkiksen oppikirjoihin, muuten ei olisi varmastikaan pystynyt huijaamaan muuta henkilökuntaa noin kauaa.
Good wombs hath born bad sons
-Shakespeare
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Länsi-Suomen läänin eläkkeelle jäänyt sosiaalijohtaja Pekka Paatero (jonka veli toimii poliisiylijohtajana) kirjoitti mielipidekirjoituksessaan Turun Sanomissa 25.8.09 kokevansa eläkeläisalennukset ikärasisimina(?).
http://kalevikannus.blogspot.com/search?q=paatero

Laitan tähän vielä ohimennen vastauksen, jonka löysin edellä esittämääni kysymykseen, jos jotakuta muuta kiinnostaa. Saattaa olla, että tällä sivustolla näin myös uutisen, joka liittyi tuohon terveyskeskusasiaan. Siellä oli myös jotakin sellaista - muistaakseni - Kyllikki S, jota olit jossakin toisessa ketjussa pohtinut.
Alethes doksa meta logu
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Sakara kirjoitti:No lääkiksen pääsykoekirjanahan on jo kymmenisen vuotta ollut Galenos, jonka avulla ei kyllä paljon lääketiedettä harjoiteta. Pääpaino on kemiassa ja fysiikassa, ihmisen fysiologiassa ja anatomiassa ei mennä juurikaan lukiotasoa syvemmälle. Luulisi kyseisen henkilön tutustuneen ainakin jonkin verran lääkiksen oppikirjoihin, muuten ei olisi varmastikaan pystynyt huijaamaan muuta henkilökuntaa noin kauaa.
Totta. Olikohan kaveri käynyt jonkun valmennuskurssin tai opiskellut muuten, varmaankin näin on pitänyt olla.

Pitää samalla tarkentaa tuota aiempaa, huolimattomasti kirjoittamaani väitettä, että pari opiskeluvuotta riittäisi. Jos lääkärin sijaisuuksia haluaa tehdä, niin 4-5 vuoden opinnot on oltava takana.

Kyllähän tässä selvästi on myös kollegiaalisuutta ja luottamusta takana. Ovat varmaan olleet pääosin kiitollisia, kun saivat suomenkielisen lääkärin epäsuosittuun tk-työhön, eivätkä arvanneet taustoja tarkastaa. Vasta kuulin, että Valvira toivoisi aktiivisempaa otetta työhönottajilta, korkea kynnys on tietysti lähteä ketään epäilemään jo lähtökohtaisesti.

Mitenkähän kyseisen tyypin olisi käynyt erikoissairaanhoidossa?
Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Alice Cullen kirjoitti:
Severin A kirjoitti:Saako laittomasta lääkärintyön harjoittamisesta lisäpisteitä pyrittäessä lääketieteelliseen? :roll:
Eiks se ole vähän ku vuoden työharjoittelu?
Heh, kyllä. :) Luulisi, että poika pääsee jo nyt kokeista läpi.
Yksi minua tässä hämmentävä asia on, eikö kaveri varautunut kohtaavansa esim. hengenvaarassa olevaa potilasta, jota ei osaisi parantaa. Toki kouluttautuneet lääkärit toisinaan möhlivät, mutta kuitenkin.

Kun itse olen joutunut lääkärissä jonkin verran ravaamaan, tuntuu että näitä on enemmänkin. :(
Mariacka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5075
Liittynyt: Ma Syys 10, 2007 7:34 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Jos tuosta sekavasta uutisoinnista nyt jotain tolkkua yrittää ottaa, niin ilmeisesti valekandi jäi kiinni, kun tilatuista influenssalääkkeistä puuttui osa. Siinä vaiheessa epäiltiin (myös?) tätä kaveria ja soitettiin Valviralle, haluttiin ilmeisesti tietää, onko henkilöllä aiempaa rikostaustaa, ja yllättäen selvisi, ettei hänellä ollut lääketieteen opintoja ollenkaan.

Eli kasvoiko huijarin ahneus, olisiko hän siis ottanut esim. Tamiflu-lääkkeitä tarkoituksenaan myydä niitä pimeästi sikainfluenssapelkoisille?

Terveyskeskuksen vuodeosasto on varmaankin turvallisimpia paikkoja epäpätevälle "lääkärille", kun potilailla ei yleensä ole niin isoa hätää/lääketieteellistä ongelmaa kuin sairaaloissa ja vanhemmat kollegat ohjaavat. Tietojen mukaan hän oli ollut myös muutaman viikon terveyskeskuksen vastaanottotyössä, keikkafirman lääkärinä. Sielläkin voi joko hoitaa pikkuvaivoja tai lähettää isomman vaivan epäilyissä eteenpäin erikoissairaanhoitoon. Ehkä jossain akuutimmassa paikassa olisi jäänyt nopeammin kiinni.

Onneksi ei kuitenkaan tiettävästi tapahtunut isompia vahinkoja.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)
Viestit: 11961
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 8:07 pm

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

"On huonompiakin lääkäreitä"

Perjantai 8.1.2010 klo 23.44

36-vuotias karjaalaisnainen kävi valelääkärin vastaanotolla kaksi kertaa ja oli hänen kanssaan useaan kertaan puhelinyhteydessä.

Nainen hakeutui kipeän ranteen takia hoitoon Karjaan terveyskeskukseen lokakuussa, jolloin hänet otti vastaan 23-vuotias Mika Jokinen. Valelääkäri määräsi naisen asianmukaisesti jatkotutkimuksiin ja verikokeisiin. Samalla hän kirjoitti naiselle vatsansuojalääkkeen ja kahden särkylääkkeen reseptit.

- Minulle jäi hänestä oikein myönteinen kuva. Hän oli mukavan ja rennon oloinen. Hän hoiti työnsä asiallisesti ja silloin tuntui, että olen käynyt huonompienkin lääkäreiden luona. Hän kuunteli oireet tarkasti ja otti asiani vakavasti, nainen kertoo.

Kun hermoratatutkimukset oli tehty eikä naisen ranne parantunut, varasi nainen marraskuussa uudestaan ajan Karjaan terveyskeskukseen. Tällä kertaa hän pyysi päästä nimenomaan Jokisen vastaanotolle.

- Ajattelin, että on helpompaa mennä tutun lääkärin luo, joka tietää jo asiani. Lisäksi minulla oli hänestä luotettava ja hyvä kuva.

Toisella käyntikerralla valelääkäri määräsi naisen fysioterapeutille ja kirjoitti hänelle uuden särkylääkereseptin.

Kotona nainen kehui aviomiehelleen valelääkäriä. Kun nainen joulukuussa soitti terveyskeskukseen ja pyysi jälleen päästä Jokisen vastaanotolle, hänelle kerrottiin Jokisen lopettaneen työt Karjaalla.

Mikään asiallisen ja pätevän oloisessa miehessä ei kiinnittänyt naisen huomiota. Sen sijaan Jokisen käyttämää lääkärin sairausvakuutusnumeroa eli yksilöintitunnusta nainen ihmetteli. Jokisen sv-numero oli 99999.

- Muistan miettineeni, että onpa erikoinen numero. Mutta ei sitä apteekissa ihmetelty.

Nainen kuuli eilen tuttavaltaan totuuden lääkäristä.

- Aivan hirveätä ajatella, että tällaista tehdään. Olen kyllä tyytyväinen, että olin itse potilaana eikä minun poikani. Mutta kieltämättä pelottaa hakeutua enää terveyskeskukseen.

TIIA RANTALAINEN
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010010 ... 2_uu.shtml

Potilaat keräävät kohta kansalaisadressin, että lääkäri palaa töihin takaisin! Hänen keksimänsä SV numero oli kyllä erikoinen, taisi mies pitää pilkkanaan koko systeemiä - ja kieltämättä aika hyvin onnistuikin siinä.
Alethes doksa meta logu
X-tine
Jack Bauer
Viestit: 951
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 2:30 pm
Paikkakunta: Länsi-S

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja X-tine »

Mariacka kirjoitti: << Olikohan kaveri käynyt jonkun valmennuskurssin tai opiskellut muuten, varmaankin näin on pitänyt olla.<<
Mitenkähän kyseisen tyypin olisi käynyt erikoissairaanhoidossa?
Tämä valelääkäri väärensi todistukset paremmin kuin eräs "Upsalan teologi", joka taannoin hoiti menestyksellisesti Jyväskylässä diakonin viransijaisuutta aika pitkään. Jos hän ei olisi vältellyt ammatillisia keskusteluja virkatoveriensa kanssa, häntä olisi joku ehkä alkanut epäillä. Hän paljastui vasta, kun alettiin kysellä alkuperäisiä todistuksia.
Mutta ihmisten kohtaamisessa "Upsalan teologi" oli hyvä, kuten myös tämä valelääkäri. Nykyisin on netissä Duodecimin lääkärikirja ja asialliset terveyssivustot, niin normaalivaivojen hoito onnistunee kun googlettaa fiksusti ja apteekki hyväksyy reseptit. On vain oltava hyvä ihmisten käsittelytaito, ja sitä ei tiedekunnassa opita.

Valelääkärin täytyy vain toivoa, ettei potilaalle tarvitse tehdä sellaisia toimenpiteitä kuin vaikka maksillaari- tai lumbaalipunktio. Tai pistää mahaletkua.

Jos lääkärinhommasta tulee ajolähtö, voi lääkärileikkiä jatkaa ryhtymällä "vaihtoehtoterapeutiksi". Tekee diagnoosit silmien iiriksestä tai tunnustelemalla peukaloa. Muistaa vain antaa potilaan tarpeeksi puhua. Apteekkarikaan ei huomaa, kun "vaihtoehtoterapeutti" itse valmistaa ne lääkkeetkin, mitä määrää. Niistä voi ottaa kovan hinnan. Pitää vain muistaa "potenssoida" - laimentaa - riittävästi niin, ettei tule syytettä myrkkyjen myymisestä...
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
Vastaa Viestiin