Tulilahti 1959 (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Scythe

Re: Tulilahti

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Anyone kirjoitti:Katsotaanpa sitten kartan alareunaa. Siellä on hautapaikka merkitty sanalla " suohauta". Sen vieressä lukee " Telttapaikalta haudalle 200 m." Todellisuudessa tuo matka on 500 m.

Lahti on siis puolta pidempi mitä piirroskartassa kuvataan. Hautapaikka on siis puolessa välissä lahtea.
Anyonen väite 500 m:n matkasta telttapaikan ja haudan välissä sekä hautapaikan sijainnista puolessa välissä lahtea eivät pidä todellakaan paikkaansa. Telttapaikan ja haudan väliksi on monissa lähteissä ilmoitettu 200 m. Jossakin tarkasti 215 m. Hautapaikan sijainnin ja välimatkan voi käydä itse paikan päällä toteamassa. Välimatka on todettavissa myös valokuvista. En ymmärrä miksi näin itsestään selvää asiaa täällä edes pitää puida ja olla jatkuvasti korjaamassa?
Anyone
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Anyone »

Scythe kirjoitti:
Anyone kirjoitti:Katsotaanpa sitten kartan alareunaa. Siellä on hautapaikka merkitty sanalla " suohauta". Sen vieressä lukee " Telttapaikalta haudalle 200 m." Todellisuudessa tuo matka on 500 m.

Lahti on siis puolta pidempi mitä piirroskartassa kuvataan. Hautapaikka on siis puolessa välissä lahtea.
Anyonen väite 500 m:n matkasta telttapaikan ja haudan välissä sekä hautapaikan sijainnista puolessa välissä lahtea eivät pidä todellakaan paikkaansa. Telttapaikan ja haudan väliksi on monissa lähteissä ilmoitettu 200 m. Jossakin tarkasti 215 m. Hautapaikan sijainnin ja välimatkan voi käydä itse paikan päällä toteamassa. Välimatka on todettavissa myös valokuvista. En ymmärrä miksi näin itsestään selvää asiaa täällä edes pitää puida ja olla jatkuvasti korjaamassa?
Kuinka tämä voikin olla niin vaikea ymmärtää. Vaatii vain katsoa kartalta mittasuhteita. Piirrettyyn karttaan lahden pituudeksi on laitettu se 200 metriä, telttapaikalta laskien. Todelliusuudessa se on 500 metriä, telttapaikalta laskien. Eikun tarkisteleman karttaa, sitä todellista. Onhan kartassa mittakaava joten ei luulisi olevan vaikea mitata lahden pituutta. Vai valehteleeko kartta ja siinä merkitty mittakaava, en usko että valehtelee.

Aivan totta että telttapaikan ja hautapaikan väli on/oli noin 200 metriä. Mutta telttapaikan ja lahden pohjukan välimatka on 500 metriä, se on fakta eikä siitä muutu miksikään. Olen 100%:n varma siitä. Joten koska lahti on 500 metriä pitkä laskettuna telttapaikalta niin hauta ei voi sijaita lahden perukassa kuten tuohon karttapiirrokseen on merkitty. Se ei useammasta muustakaan syystä voi sijaita siellä ja ne seikat olen jo aikaisemmin kertonutkin. Omasta kokemuksestasi alueella en voi mennä sanomaan mitään koska se oli sinun kokemuksesi.

Alue ei näytä samalta nykyään mitä se oli silloin mutta lahden pituus ei ole muuttunut miksikään, jos nyt pari metriä sinne tai tänne, ei enenpää. Jos osaa paikoittaa telttapaikan oikealle paikalle ja sitten siitä kulkea hautapaikalle niin matkaa tulee se 200 metriä, vielä tänäkin päivänä :lol: Ja siitä on sitten vielä yhtäpitkä matka lahden perukkaan.

Tämän keskusteluketjun alkupuolelta löytyy muutamien henkilöiden kuvauksia ( ABC, Merivuokko, Hessu 52... Petekin muistaakseni ) kuinka sinne hautapaikalle nykyään löytää. Vaikuttivat tuntevan alueen erittäin hyvin.

Tästä aiheesta on ikävä keskustella jos ei edes tärkeimpiä perusasioita saa ottaa esille. Siksi aioinkin poistua palstalta ja luopua kun huomasin kuinka kiperä kysymys tämä hautapaikka on joillekkin. Näyttää kuin useimmat ovat lukeneet Jermon krira kuin raamattua ja uskoneet tuohon karttapiirrokseen. Ihan hukkaan on mennyt aikaa ja ajatuksia moisen harhaanjohtavan piirrooksen takia.
helmikuu
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja helmikuu »

Tämän keskusteluketjun alkupuolelta löytyy muutamien henkilöiden kuvauksia ( ABC, Merivuokko, Hessu 52... Petekin muistaakseni ) kuinka sinne hautapaikalle nykyään löytää. Vaikuttivat tuntevan alueen erittäin hyvin.

Tästä aiheesta on ikävä keskustella jos ei edes tärkeimpiä perusasioita saa ottaa esille. Siksi aioinkin poistua palstalta ja luopua kun huomasin kuinka kiperä kysymys tämä hautapaikka on joillekkin. Näyttää kuin useimmat ovat lukeneet Jermon krira kuin raamattua ja uskoneet tuohon karttapiirrokseen. Ihan hukkaan on mennyt aikaa ja ajatuksia moisen harhaanjohtavan piirrooksen takia.[/quote]

Hei! Tiedätkö kuinka pitkän matkan lähtöpisteestä telttailijoidenrantaa ne kaksi miehenalkua soutivat?
Mistä rannasta he lähtivät soutamaan telttailijoiden rantaan?
helmikuu
Armas Tammelin

Re:

Alice Oz kirjoitti:Onko näitten kahden pojan osuutta murhiin tutkittu kunnolla? Hehän olivat käyneet siellä tyttöjen teltalla illalla. Juttu ei johtanut muuhun kuin tyttöjen antamaan pakkiin. Aamulla pojat olivat käyneet vielä leiripaikkaa katsastamassa moottorilla ja havainneet sen tyhjäksi.

Vielä samana päivänä he olivat lähteneet metsätöihin ja olleet siellä pisemmän aikaa. Poliisi oli kuuluuttanut radiossa/lehdissä poikia ottamaan yhteyttä, mutta he olivat olleet täydellisessä uutispimennossa.

Olen joskus pähkäilly mäitten poikien (tai jommankumman osuutta) murhiin. He ovat antaneet (todennäköisesti) toisilleen alibit illan ja yön tapahtumista. Lisäks mun epäilyjä lisäsi yli 20 vuotta sitte eräs työkaveri. Hän kertoi miten oli ollu soutelemassa näistä toisen pojan kanssa ja tää poika oli melkeen raiskanut hänet veneen pohjalla.
He olivatkin Moottoriveneellä liikenteessä. ( ei soutuveneellä)
helmikuu
Armas Tammelin

Re:

pete 31 kirjoitti:ei kai poikien toimia muuten tutkittu kuin kovisteltiin kun ilmoittautuivat nimismiehelle olleensa tyttöjen seurassa murha iltana. hehän olivat nähneet mopomiehen silloin kun tytöt polkivat tulilahteen. moottoripyörällä olivat silloin liikkeellä mutta leirintäalueelle tulivat noin 20.30 aikoihin moottoriveneellä. en kyllä jaksa oikein uskoa että pojat olisivat olleet "asialla". tietenkin voi olla että heitäkin epäiltiin ja epäillään asian tiimoilta. mahtavatko elää vielä? ovat siinä 70 ikävuoden paikkeilla nykyään joten ei mitään fossiileja vielä. vai kuinka?
Kovin vähän on heihin kiinnitetty huomiota tutkinnassa, melko ihmeellistä.
On mahdollista Mobedi ajojahti sai alkunsa tuosta.
Anyone
Lauri Hanhivaara

helmikuu kirjoitti: Hei! Tiedätkö kuinka pitkän matkan lähtöpisteestä telttailijoidenrantaa ne kaksi miehenalkua soutivat?
Mistä rannasta he lähtivät soutamaan telttailijoiden rantaan?
Melko takuuvarmasti läksivät ajelemaan Kermanrannasta sillä he asuivat siinä lähistöllä. Siitä on noin reilut kolme kilometriä Tulilahteen.

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ra&lang=FI
papillon
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja papillon »

Anyone kirjoitti:

Kartan yläreunassa on laituri, teltta, parkkipaikka ja leirialueelle tuleva tie ihan paikallaan, vastapäätä Saunasaarta ja Tuliniemen kärkeä. Katsotaanpa sitten kartan alareunaa. Siellä on hautapaikka merkitty sanalla " suohauta". Sen vieressä lukee " Telttapaikalta haudalle 200 m." Todellisuudessa tuo matka on 500 m.

Tuon voi käsittää niin kuin siinä lukee, että väität telttapaikalta olevan haudalle 500m.

Niin se näyttää, vaikka taidat tarkoittaa koko lahden mittaa.

Piirroskuva on minusta " viistosti " kuvattu, eikä mittakaava ole kohdillaan.
Mutta kuten piirroksessa lukee, parisataa metriä teltalta on haudalle, ei 500m.
- Sanos muuta ja älä muuta sano!
papillon
Perry Mason

Vaikka en oikein osaa olla rikostoimittaja Sariolan kanssa samaa mieltä kaikista hänen mielipiteistään, seuraavan mitelipiteen voi kyllä allekirjoittaa.
Se on hieman vanhempaa perua:

" Monet ovat sanoneet, että kun Holmström teki itsemurhan keväällä 1961, niin se on varmin todiste hänen syyllisyydestään.

Minä olen taas ehdottomasti toista mieltä. Minusta Holmström ei voinut sitä tehdä. "

Voi sitä tälläistäkin mieltä olla, tarkkasilmäinen ja sujuvasanainen kirjoittaja, ei se ole kiellettyä. :lol:
strangelove
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja strangelove »

papillon kirjoitti:Vaikka en oikein osaa olla rikostoimittaja Sariolan kanssa samaa mieltä kaikista hänen mielipiteistään, seuraavan mitelipiteen voi kyllä allekirjoittaa.
Se on hieman vanhempaa perua:

" Monet ovat sanoneet, että kun Holmström teki itsemurhan keväällä 1961, niin se on varmin todiste hänen syyllisyydestään.

Minä olen taas ehdottomasti toista mieltä. Minusta Holmström ei voinut sitä tehdä. "

Voi sitä tälläistäkin mieltä olla, tarkkasilmäinen ja sujuvasanainen kirjoittaja, ei se ole kiellettyä. :lol:
No niin! Löytyihän sieltä puolustuksesta aukko! Nyt on todella mielenkiintoista kuulla Sariolan perustelut siitä, miksi käänsi kelkkansa. Vai onko Sariola tarkoituksella vastarannan kiiski?

(Sorry, jos meni kuittailuksi)
Scythe

Viesti Kirjoittaja Scythe »

Hautapaikan sijainti ja matka telttapaikalle:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 96&lang=FI

Suohaudalta kun mittaa sen rapiat 200 m, niin siinä on teltan paikka.
Anyone
Lauri Hanhivaara

Scythe kirjoitti:Hautapaikan sijainti ja matka telttapaikalle:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/link ... 96&lang=FI

Suohaudalta kun mittaa sen rapiat 200 m, niin siinä on teltan paikka.
No onhan turhauttavaa keskutelua. Ihan kuin näyttäisin karttakirjaa ekaluokkalaisille, tai ehkä hekin tajuavat paremmin. Anteeksi vaan, nyt alan olla jo varma että tässä on kyse tarkoituksellisesta Jermon puolustamisesta.

Miksi alat mitata hautapaikasta lähtien? Nähtävästi siksi ettet halua tunnustaa ettei hauta sijainnut siellä lahden perimmäisessä pohjukassa. Jostakin syystä, syytäsi en tiedä. Papillonkin näkyi hapuilevan mutta hänellä vaikuttaa olevan aina kiire eikä viitsivyt vaivautua.

Yksi mikä oli varmaa niin se oli laiturin sijainti. Siitä voidaan olla varmoja. Katso missä laituri sijaitsi ja ala mitata siitä lähtien 200 m. Mihin osuu?

Kaikkea mitä mediassa lukee ei auta uskoa. Joku on joskus kirjoittanut jossain että lahden perukassa ja siitä on sitten väännetty lahden perimmäisessä pohjukassa ja nyt sitten kaikki ovat menneet loveen.

Mutta mitäpä millään väliä kunhan kirjoitellaan, niinkö. Taisin luulla väärin että tämä kesksutelu oli vakavaluontoista ja asiallista mutta taitaakin olla vain pelkkää hassuttelua. Eipä sitten auta minunkaan vaivautua kun ei muutkaan.
papillon
Perry Mason

^ Mikäs kiire minulla on.
Olen eri lähteistä käsittänyt että teltan ja hautapaikan välinen matka on n. 210 m.

Sinä väität että se onkin 500m.
Esitä jotain väitteesi tueksi, äläkä marise ja syyttele toisia.
Anyone
Lauri Hanhivaara

papillon kirjoitti:^ Mikäs kiire minulla on.
Olen eri lähteistä käsittänyt että teltan ja hautapaikan välinen matka on n. 210 m.

Sinä väität että se onkin 500m.
Esitä jotain väitteesi tueksi, äläkä marise ja syyttele toisia.
No siinä se nähtiin taas. Ei näköjään ole ollut aikaa lukea edes viestejä kunnolla. En ole ikinä väittänyt enkä ikinä tule väittämäänkään muuta kuin että teltan ja hautapaikan välimatka oli 200 m, tai 210 m jos niin haulatte. Se välimatka oli todellakin juuri tuon 200-210 m.

Olen esittänyt aivan selvät seikat väitteeni tueksi, jos vaan on aikaa ja haluja lukea ja paneutua, ja tiedän sataprosenttisella varmuulla että missä laituri ja teltta seisoivat ja tiedän aivan varmasti että hautapaikka sijaitsi sen 200-210 m telttapaikasta ja laiturista. Joten hautapaikka sijaitsi puolessa välissä lahtea. Mutta kun nyt tuo Jermon kirjassa oleva piirretty kartta ei pidä paikkaansa, ja se kartta on palstalla jo ennen minun tänne tulemistani otettu varmaksi lähteeksi niin siitä ei sitten millään luovuta. Lahti on siinä kutistettu pituusuunnassa puolta lyhemmäksi mitä se todellisuudessa on. Ja sitten laitettu hauta sinne lahden perukkaan jossa se ei ollut eikä voi ollakkaan.

Minun puolestani voitte jatkaa elämistänne harhakuvassa ja jatkaa kirjoittelua siinä harhakuvassa jos näätte moisessa jotain mielekästä.
papillon
Perry Mason

Anyone kirjoitti: Katsotaanpa sitten kartan alareunaa. Siellä on hautapaikka merkitty sanalla " suohauta". Sen vieressä lukee " Telttapaikalta haudalle 200 m." Todellisuudessa tuo matka on 500 m.

Tässähän tämä on, esitin jo kerran että tarkoitit ilmeisesti muuta kuin kirjoitit, sitä et havainnut kaiketi lainkaan.

Taitaa olla niin että et itse lue tekstejä tai et käsitä niitä. Et omiasikaan ?
Belker
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Belker »

Jatka vain tarinoitasi, Anyone. Niissä on paljon eloa.

papillon on oikeassa, että tekstinkohta oli hieman ongelmallinen. Kritiikinkin voi sanoa sievästi old ladylle.

Sariolan kanssa taidamme laulaa samaa virttä "Kun tytöt pyörällä jumppas ja veet keitti, Ruunari se puukolla pumppas ja kivellä heitti"... Voisimme kerätä johonkin listan Runarin aikatauluista ennen Tulilahtea - kuolema.
Lukittu