Scythe kirjoitti:Sariola kirjoitti:Jos tekijöinä olivat lähitalojen nuoret miehet, niin tosiaan pari seikkaa ihmetyttää.
1. Olisivatko he ryöstäneet tyttöjen rahat, kuten oli tapahtunut?
2. Olisivatko he ottaneet mukaansa tyttöjen hellehatut?
Ainakin noin äkiksestään ajatellen he eivät olisi niin tehneet. Jos tosiaan noiden kahden talon nuoria miehiä oli siinä tekijöiden joukossa, niin mielestäni tapaus ei olisi pysynyt salassa tuossa kylässä. Se olisi paljastunut.
Noihin 1-2 kysymyksiin on helppo vastata: Miksei, siinä missä moni muukin. Mikä muka tekisi U.T.K:sta ja L:n veljeksistä poikkeuksen? Esimerkiksi raha kelpaa kenelle vain jos sitä on helposti saatavilla. Voi ajatella, että mitä uhrit enää rahoilla tekevät...
En ymmärrä ollenkaan tuota väittämää ettei murhat olisi pysyneet salassa jos tekijöinä olivat lähitalon miehet. Väite toistuu täällä näköjään vähän väliä kuten moni muukin asia. Valitettavasti. Ketjusta on tullut oikea jankuttamisen tyyssija. Monet mielenkiintoiset yksityiskohdat ja näkökulmat hukkuvat valtavan toistomäärän alle.
Niin, siihen salassa pysymiseen: Suomessa on tälläkin hetkellä runsaasti ratkaisemattomia henkirikoksia, joissa aivan varmasti monessa joku muukin kuin tekijä tietää jotakin vaan ei kerro. Mikä tekisi Tulilahdesta tässä suhteessa poikkeuksen? Tietääkö Sariola niin tarkkaan Tulilahden lähialueella asuneiden luonteenlaadun niin hyvin, että voi väittää ettei asioita olisi voitu pitää salassa?
Eikä itse murhista ole välttämättä tiennyt kuin hyvin pieni joukko ihmisiä. Kyllä asia pysyy salassa, jos kyseessä on kovat panokset. Edessä kova vankilatuomio, omaisten häpeä ja yhteisön vieroksunta. Voi olla että asiasta tietäviä on vuosikaudet painostettu ja vannotettu puhumasta.
Olen edelleen sitä mieltä, että teot eivät olisi pysyneet salassa, jos nuo kahden talon miehet olisivat olleet tekijöiden joukossa. Sitä ei voi todistaa, mutta sellainen aavistus tai tunne on.
En pidä myöskään todennäköisenä sitä, että nämä lähitalojen miehet olisivat ryöstäneet tyttöjen rahat ja vieneet mennessään hellehatut. Sama juttu kuin edellisessä. Ei sovi kuvioon, mutta täysin mahdoton se ei tietysti ole.
Kolmanneksi näiden lähitalojen miesten profiilit eivät sovi mielestäni tekijäksi. Sensijaan tämä länsirannikon mies oli erittäin sopiva aikaisempien elämänvaiheidensa ja taipumustensa vuoksi. Tunnetusti väkivaltainen, syyllistynyt mm. törkeään pahoinpitelyyn, virkamiehen väkivaltaiseen vastustamiseen ja omaisuusrikoksiin. Istunut vuosikausia linnassa. Outo tyyppi, joka seuraili pyöräileviä tyttöjä, ja tiiraili rannoilla uimassa olevia naisia, ja keräili naisten alusvaatteita. Lisäksi näyttää varmalta, että hän oli myös rikospaikalla sopivaan aikaan. Pidätettäessä teki ankarasti vastarintaa ja hänen hallussaan oli Mora-puukko ja ladattu luvaton ja varmistamaton käsiase. Ihmettelen, että muutamat keskustelijat eivät huomaa tai ota huomioon näitä ilmeisiä tosiseikkoja. Sopivuus teon tekijäksi on kyllä erinomainen, vaikka sitä ei voitaisi todistaa. Oikeudenkäynti jäi kesken. En tietysti painostuksen vuoksi luovu kannastani toisia miellyttääkseni, vaan ainoastaaan selvien uusien faktatietojen perusteella, jotka muuttaisivat asetelmaa. Sellaisia ei ole toistaiseksi esiintynyt.
Tietysti näin kaukaa katsoen ei ole tarkemmin tiedossa minkälaisia miehiä nämä lähiseudun epäillyt miehet olivat. Jos jollakin olisi ollut samantapainen menneisyys kuin tuolla Munsalan miehellä, olisi siitä kyllä tietoja tihkunut julkisuuteen. Tässä kohdassa siis kyllä riittävää tietoa puuttuu.
Ihmettelen lisäksi, että nimenomaan minua mainitaan jankuttajaksi, koska pidän kiinni omasta näkemyksestäni, enkä lähde mukaan tukemaan täysin tuulesta temmattuja "todisteita", kuten "järven syvin kohta", "koira ei haukkunut", "Jallu-lehden lukeminen", "suomalaiset seksuaalirikolliset ovat erilaisia kuin vastaavat henkilöt ulkomailla". Nuo kaikki väitteet ovat "tuulesta temmattuja". Noita on käytetty täällä perusteluina.
On kirjoittajia, joilla äidin kielen taito on heikohko ja kirjoitusasu alkeellinen, mutta kukaan ei puutu siihen. Jos minä en käytä kappalejakoa, niin heti siitä mainitaan. Minusta näyttää siltä, että täällä on kyllä kirjoittajia, joiden tuotokset eivät yllä kovinkaan korkealle kirjallisen esityksen tasolle, mutta en ole siihen puuttunut. Kukin kykyjensä mukaan. Kirjoittakoon hekin omalla tyylillään. Minä en yleensä puutu kirjoitusasuun, koetan pysyä muuten itse asiassa.