Sarjamurhaaja-hoitaja Aino Nykopp, Helsinki

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Clyde
Axel Foley

Re: (K) Hoitajaa epäillään sarjamurhista

Viesti Kirjoittaja Clyde »

v-a-45 kirjoitti:
Clyde kirjoitti:
Iltalehti kirjoitti:Hoitaja kertoo antaneensa lääkettä vanhukselle ehkä vahingossa 13. helmikuuta 2009 sen jälkeen, kun naisen omat lääkkeet sekoittuivat hoitajan taskussa olleisiin bentsodiatsepiineihin.
Tätä minä en käsitä. Miten hoitajalla on ollut mukana omia bentsoja (onko resepti?) taskussa ja kuka hoitaja laittaa (varsinkaan hoitokodissa) lääkkeet taskuunsa viedessään niitä potilaalle. Ei ymmärrä ei käsitä.
No sehän ei ole mitenkään mahdollista. Lääkeiden jako tapahtuu aina suljetussa huoneessa(riippuu lääkkeistä ja potilaista) tai huoneessa on aina sairaanhoitaja (jolla lupa annostella lääkkeet) ja joku toinen hoitaja paikalla. Mihinkään taskuun ei kukaan lääkkeitä laita jaettavaksi.
Niin, lääkkeiden jako on eriasia, kuin lääkkeiden vieminen potilaalle/asukkaalle/asiakkaalle. Lääkkeiden jakamisesta on paljon eri käytäntöjä, mutta yleisesti noissa hoitolaitoksissa/sairaaloissa ne jakaa sairaanhoitaja ja joku tarkistaa. Lääkkeet voi siis viedä potilaalle muukin työntekijä, kuin pelkästään sairaanhoitaja.
Silti en käsitä sitä, miksi ihmeessä hoitajalla olisi ollut omat bentsot työasun taskussa ja miksi ihmeessä hän olisi laittanut vietävät lääkkeet omaan taskuunsa. Yleensä kun lääkkeet toimitetaan ottajalle mahdollisimman puhtaasti, eli yleensä lääkekupissa.
Nanika ga tooku matteiru to
MEG
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja MEG »

Alibi-lehti julkisti nimen, joten annettakoon tännekin ; AINO NYKOPP
Käsittääkseni vanhan diplomaatti ja teollisuus suvun miniä.
v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

Uhri äänessä ensimmäistä kertaa.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010020 ... 1_uu.shtml
Pisti silmään nuo varastetut tavarat astioita ja vaatteita (korujen ja lääkkeiden lisäksi) ? Mitä se niillä vaatteilla on tehnyt? Tämä Ainohan on tietääkseni aika varakas. Ilmeisesti myös kleptomaani.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

v-a-45 kirjoitti:Tämä Ainohan on tietääkseni aika varakas.
Sukunimen perusteella?
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Clyde kirjoitti:
v-a-45 kirjoitti:
Clyde kirjoitti: Tätä minä en käsitä. Miten hoitajalla on ollut mukana omia bentsoja (onko resepti?) taskussa ja kuka hoitaja laittaa (varsinkaan hoitokodissa) lääkkeet taskuunsa viedessään niitä potilaalle. Ei ymmärrä ei käsitä.
No sehän ei ole mitenkään mahdollista. Lääkeiden jako tapahtuu aina suljetussa huoneessa(riippuu lääkkeistä ja potilaista) tai huoneessa on aina sairaanhoitaja (jolla lupa annostella lääkkeet) ja joku toinen hoitaja paikalla. Mihinkään taskuun ei kukaan lääkkeitä laita jaettavaksi.
Niin, lääkkeiden jako on eriasia, kuin lääkkeiden vieminen potilaalle/asukkaalle/asiakkaalle. Lääkkeiden jakamisesta on paljon eri käytäntöjä, mutta yleisesti noissa hoitolaitoksissa/sairaaloissa ne jakaa sairaanhoitaja ja joku tarkistaa. Lääkkeet voi siis viedä potilaalle muukin työntekijä, kuin pelkästään sairaanhoitaja.
Silti en käsitä sitä, miksi ihmeessä hoitajalla olisi ollut omat bentsot työasun taskussa ja miksi ihmeessä hän olisi laittanut vietävät lääkkeet omaan taskuunsa. Yleensä kun lääkkeet toimitetaan ottajalle mahdollisimman puhtaasti, eli yleensä lääkekupissa.
Viime vuosina olen muutamia kertoja sairaalassa osastolla ollut. Niinsanotut potilaan 'listalla olevat' lääkkeet tuodaan toki lääkepikareissa tiettyinä kellonaikoina säännöllisesti.
Toisinaan en meinaa saada oudoissa paikoissa (sairaalassa) oikein unen päästä kiinni, niin illalla pyysin että olisko mahdollista saada esim.Imovanea?
Hoitsu kaivoi työtakin taskustaan Imovanepaketin ja antoi mulle tabletin läpipainopakkauksesta. Kysyinkin asiasta, että ai ei niitä tarvinnutkaan mistään kansliasta hakea? Hoitsu vaan vastasi että ei, nukahtamislääkettä pyytää niin moni, että se hoituu näppärämmin näin että on taskussa niitä valmiiksi, ei tarvii rampata edestakaisin.
Ja tuo on toistunut useamman kertaa, ei siis mikään yksittäinen oma-kokemus.
"Yöperho on koteloitunut"
v-a-45
Javier Pena

joey kirjoitti:
v-a-45 kirjoitti:Tämä Ainohan on tietääkseni aika varakas.
Sukunimen perusteella?
Ei toki, vaan onhan ollut ledissäkin, missä asuu(omakotitalo ym) ja mieskin on hyvissä töissä joten ihan niistä nyt arvelin. Voin toki olla väärässä ja kirjoitinkin "tietääkseni" en sukunimen perusteella, mulla ei ole mitään hajua tuosta sukunimestä ja sen sukujuurista, eikä itseasiassa edes kiinnosta pätkääkään, vaan mietin miksi olisi vaatteita ja astioita varastanut? Jos murhaamisen lisäksi saa nautintoa tavaroiden varastamisesta, veikkasin (siis en TIEDÄ) kleptomaniaa?
v-a-45
Javier Pena

Solmulle:
Olipa uusi juttu, mutta noikin tietysti voi olla, mutta ne määrätyt "päivä lääkkeet" kai tulee edelleen niissä "kipoissa". Jos osastolla on nukkumis vaikeuksia niin hoitajalla voi olla niitä nukahtamislääkkeitä taskussakin,(en koskaan kyllä ole törmännyt tai kuullut) mutta nyt tämän hoitajan kohdalla kyse on ihan muista asioista, ei kait kukaan tarjoile taskustaan aamulla unilääkkeitä, tosin niin hurjaksi tämä juttu tuntuu menevän, että sekin kait on kohta normaalia.
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

v-a-45 kirjoitti:Solmulle:
Olipa uusi juttu, mutta noikin tietysti voi olla, mutta ne määrätyt "päivä lääkkeet" kai tulee edelleen niissä "kipoissa". Jos osastolla on nukkumis vaikeuksia niin hoitajalla voi olla niitä nukahtamislääkkeitä taskussakin,(en koskaan kyllä ole törmännyt tai kuullut) mutta nyt tämän hoitajan kohdalla kyse on ihan muista asioista, ei kait kukaan tarjoile taskustaan aamulla unilääkkeitä, tosin niin hurjaksi tämä juttu tuntuu menevän, että sekin kait on kohta normaalia.
Niin, tavallaan nämä minun kokemukset ei mitenkään liity tämän topicin varsinaiseen juttuun.
Halusin vain tuoda ilmi sen seikan, että lääkkeitä tosiaan voidaan.. ja jaetaan ihan 'taskusta' potilaille osastoilla tietyissä tilanteissa.
Toisinsanoen muu henkiökunta ei ihmettele jos hoitaja laittaa taskuunsa "unilääke" purkin/paketin, siksi koska ko.hoitaja saattaa tarvita niitä lääkkeitä potilaskierrollaan.
"Yöperho on koteloitunut"
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Solmu kirjoitti:
Halusin vain tuoda ilmi sen seikan, että lääkkeitä tosiaan voidaan.. ja jaetaan ihan 'taskusta' potilaille osastoilla tietyissä tilanteissa.
Toisinsanoen muu henkiökunta ei ihmettele jos hoitaja laittaa taskuunsa "unilääke" purkin/paketin, siksi koska ko.hoitaja saattaa tarvita niitä lääkkeitä potilaskierrollaan.
Vanhan koulukunnan yökköjen tapa, ns. yökönpurkki. Samasta purkista jaettiin useampaa eri "unilääkettä" ja kenties kipulääkettä päälle.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Jack the Ripper kirjoitti:Vanhan koulukunnan yökköjen tapa, ns. yökönpurkki. Samasta purkista jaettiin useampaa eri "unilääkettä" ja kenties kipulääkettä päälle.
Eikös lain mukaan ole laitonta jakaa esim. kalkkitabletteja ja kertoa sen rouskuttajalle kyseessä olevan esim. "unilääkkeen", tai kipulääkkeen? :)
Vai mihin viittasit viestilläsi?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

^Viittasin ihan oikeisiin uni- ja nukahtamislääkkeisiin menemättä sen tarkemmin kauppanimiin.
Lainausmerkkien käyttö oli harkitsematonta.

En ole lainkohdista varma mutta lumelääkkeen anto tieteellisen tutkimuksen ulkopuolella on vähintäänkin kyseenalaista, toki sitäkin tapahtuu. Sinällään moni käsikauppalääke on jo lähtökohtaisesti lumelääke.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Minulla on sellainen mielikuva, että vielä 80-luvulla annettiin yleisesti kalkkitabletteja joihinkin epämääräisiin vaivoihin ns. lumelääkkeenä, mutta sittemmin toiminta katsottiin epäeettiseksi. Nykyään potilailla on usein omia luontaisvalmisteita, joita he katsovat tarvitsevansa, ja sitten pitää miettiä niiden yhteensopivuus varsinaisten lääkkeiden kanssa.

Hoitaja väitti muistaakseni, että potilaan lääkerasia oli sotkeutunut hänen taskussaan siellä valmiiksi olleisiin lääkkeisiin (joita sairaalassa ei edes ollut). Tuosta rasiasta ajattelin, että ehkä käytössä on ollut ns. päivädosetti eikä mikään lääkekippo. Muuten en usko hoitajan ontuviin selityksiin, vähän sama juttu kuin insuliinihoitajan kohdalla, todennäköisyydet lääkkeiden sotkeentumiselle tai syylliseksi lavastamiselle ovat todella pienet.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Mariacka kirjoitti:Muuten en usko hoitajan ontuviin selityksiin, vähän sama juttu kuin insuliinihoitajan kohdalla, todennäköisyydet lääkkeiden sotkeentumiselle tai syylliseksi lavastamiselle ovat todella pienet.
No ei niihin selityksiin usko ilmeisesti kukaan muukaan, mutta kunhan hierotaan... :D
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
v-a-45
Javier Pena

En tiedä, mutta tuntuu siltä, että puolustaminen rakentuu aina istunto päivä kerrallaan ja nyt linjana on "vahinko". Vaikka "huvittava" juttu tämä ei olekkaan, niin hoitaja saapastellut työpaikoissaan taskut täynnä pillereitä kuin talkkarit avaimiensa kanssa. Kun niitä omia lääkkeitä tuntuu olevan ja paljon, niin miksi Aino niitä työhousujen taskussa on kantanut? Ihmettelen myös sitä kun laivamatkalta meni suoraan hoidettavan luo, niin miten silloinkin Anjalla olisi pillerit mukana? Ei ehkä nauttinut matkasta samalla tavalla kuin toisen myrkyttämisestä ja pitihän mukavaan matkaan saada hyvä päätös?
v-a-45
Javier Pena

Eilinen istuntopäivä.
Eläkkeellä oleva diplomaatti rouva oli palkannut hoitajan 3 viikoa ennen myrkytystä. Hän nukahti syötyään hoitaja laittaman aterian.
Seuraavaksi hän havahtui sairaalassa.
Hoitaja oli soittanut hänelle ambulanssin ja hätäpuhelussa hoitaja selitti epäilyksensä yliannostukseen(asiakas itse olisi ottanut tahallaan).
Ennen myrkytystä oli ollut epäselvyyttä hoitajan palkkiosta jotka uhrin kertoman mukaan olivat kohonneet kokoajan.
Hoitajaa syytetään myös vanhuksen omaisuuden varastamisesta. Poliisi löysi hoitajan kotoa uhrille kuuluvia pöytähopeita, Tansaaniasta tuodun kaulaketjun Italialaisella riipuksella ja Louis Vuittonin sateenvarjon.
Hoitaja kiistää syytteet ja esim sateenvarjon asiakas oli lainannut hoitajalle sadesäällä.
Vastaa Viestiin