Näytöt kirjoitti:
Kyllähän hänellä itse asiassa olisi ollut paljonkin hävittävää tunnistushetkellä. Tunnistusriviin ei yleensä kuitenkaan oteta mitään joukkoa mahdollisia epäiltyjä, vaan epäilty itse, sekä muita henkilöitä joiden voidaan katsoa todennäköisesti olevan sellaisia joilla ei ole mitään osuutta asiaan. Joten hutitunnistus aiheuttaisi aina tietyn epäilyn tunnistajan toiminnan vilpittömyydestä.
Jossain tapauksessa ehkä kyllä, mutta tässä tapauksessa vaimo on todistanut miehensä julmaa ja väkivaltaista kuolemaa lähietäisyydeltä ja meinannut itsekin kuolla rytäkässä, ja haettu hyökkääjä on kaiken lisäksi ollut naamioitunut. En usko, että vaimolta on odotettu valokuvantarkkaa muistikuvaa tekijästä. Jos rikos olisi yksityiskohdiltaan toisenlainen, olisitkin varmasti oikeassa.
Sirpa kirjoitti:
Minä puolestani uskon vaimon lavastaneen Tannerin syylliseksi heti kun joku kertoo minulle järkevän syyn miksi hän olisi näin tehnyt, koska - kävi kuten olisi voinut ennustaakin - Tanner vapautettiin, koska DNA ei sitonut häntä murhapaikalle. Mitä vaimo olisi muka tästä lavastuksesta hyötynyt tai luullut hyötyvänsä, koska mekin kaikki tiesimme, että sieltä on otettu tuo miehen DNA, jonka omistajaa poliisi etsii?
Vaimo mitä ilmeisimmin tappoi miehensä ja tiesi sen tunnistaessaan Tannerin murhaajaksi (tai "ehkä vähän saman näköiseksi", miten vaan) tunnistusrivistä. Minä en ymmärrä, miten tämä ei mielestäsi lukeudu lavastusyritykseksi.
Lisäksi vaimo tiesi, että paikalta ei ole oikeasti löytynyt ulkopuolisen surmaajan DNA:ta, joten ei hänen tietenkään ole tarvinnut olla huolissaan siitä, osuuko hänen tunnistamansa henkilön DNA yksiin paikalta löydetyn kanssa. Jos hän on harkinnut väärän tunnistuksen tarkasti, silloin hänen on täytynyt tajuta että tutkinnassa tullaan lopulta siihen tulokseen, että löydetty DNA ei ole murhaajan, ja että DNA-näytteiden vertailulla ei voida sulkea ketään pois. Mikäli hän ei ole harkinnut väärää tunnistustustaan tarkasti, hän on pyrkinyt vain viivyttämään epäilyksen kohdistumista itseensä.
Sirpa kirjoitti:No alibinhan voi väärentää, joku antaa alibin, mutta DNA on kait aika vaikea väärentää...
Sellainen alibi, joka voisi olla väärennetty tai jonkun toisen "antama", tuskin sulkee ketään pois
murhaepäiltyjen listalta.
edit: täsmennys