Oriveden vainaja 2007

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Re: Oriveden vainaja

Viesti Kirjoittaja skoone »

teemu kirjoitti: Kun vielä on etäinen kielisukulaisuus suomen ja turkinkielten välillä, niin tässä kouluopetuksessa voisi olla taustaa turkkilaiselle tulla tutustumaan Suomeen. Suomeen kohdistunut kiinnostus ja ihailu olivat todellisia Turkissa OV:n lapsuusaikana 1970-luvulla, kuten itse saatoin havaita.

Ehkä tuossa on taustaa, kielenkin opetteluun, ehkä ei. Antropologin lausunto vainajasta saa kyllä miettimään.
Siis haloo, onko tämä jotain uusinta uutta kieltenutkimuksen alalta :D ? Vai että turkki ja suomi olisivat sukukieliä? Niin etäisesti ovat sukua, että voitais mennä paljon, paljon pidemmälle kuin Baabelin tornin rakennushankkeisiin :D :D :D
Muista lähdekritiikki!
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Kait tämäkin uutinen on jo täällä, mutta laitan vielä, koska kommentoin sitä.
Saksalaisainen hävitti tunnistetiedot ennen kuolemaa

Vuonna 1967 syntynyt nainen oli keskusrikospoliisin mukaan tietoisesti hävittänyt kaikki henkilöllisyyteensä liittyvät dokumentit, kuten passin.

Sivulliset löysivät naisen kassin Oriveden rautatieaseman bussikatoksesta vuonna 2007. Kassi sisälsi lähinnä naisten asusteita ja henkilökohtaiseen hygieniaan liittyviä tarvikkeita.

Kassin sivutaskusta löytyi passin palasia, joiden todettiin olevan saksalaisesta passista. Vainajan takintaskusta löytyi myös palasia bussilipusta, joka oli ostettu välille Jämsä - Tampere 19.2.2007.

DNA-näyte ratkaisi

Vainaja haudattiin tuntemattomana vuonna 2008 Oriveden hautausmaalle. Vuonna 2009 krp otti tutkinnan haltuunsa ja vainajalle tehtiin uusi ruumiinavaus.

Poliisin tutkinnassa selvisi, että Jämsän alueen yhdessä majoitusliikkeessä oli ollut majoittuneena nainen, joka vastasi tuntomerkkejä. Majoituskortin mukaan nainen oli saksalainen ja hänen osoitteensa Saksassa oli Braunscweigin kaupungissa.

Krp otti yhteyttä Europolin kautta Saksan poliisiin, joka selvitti, että naisen vanhemmat asuivat noin 300 kilometrin päässä naisen ilmoittamasta osoitteesta. Vanhemmat eivät olleet kuulleet tyttärestään kolmeen vuoteen, mutta eivät silti tehneet hänestä katoamisilmoitusta.

Äiti antoi saksan poliisille DNA-näytteen, joka lähetettiin Suomeen. Keskiviikkona 10.2.2010 laboratorion vertailussa todettiin, että Orivedeltä löytynyt tuntematon vainaja on kyseisen äidin tytär.

IL
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010021 ... 4_uu.shtml

Miksi nainen halusi hävittää kaikki tunnistetietonsa ennen kuolemaansa? Mistä tiedetään, että hän teki sen itse? Silti hän jätti jonkin kassin säilytykseen - tai siis johonkin katokseen - ja oli kuitenkin majoittautunut johonkin "majoitusliikkeeseen" omalla nimellään?
Viimeksi muokannut Sirpa, Ke Helmi 10, 2010 6:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
Carina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Carina »

Mistä tuo oikeustieteellinen tutkimusraportti muuten löytyy, jonka mukaan vainaja olisi todennäköisesti Välimeren itäpuolelta? Onko se siis selvinnyt nyt uusissa tutkimuksissa, vaiko niissä vanhoissa jotka tehtiin silloin heti vainajan löytymisen jälkeen?
Minulla ei ole mitään niitä vastaan, joilla ei ole mitään minua vastaan.
teemu
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja teemu »

^Skoonelle: No, etäinen kielisukulaisuus oli 70-lukuinen käypä käsitys Turkissa. En ruvennut vastaankaan väittämään, kun vieraita oltiin. Otettiin teetä ja puhuttiin käsillä.

Olen tämän lisäksi vanhoilta ajoilta kuvitellut, että turkin ja suomen kielet olisivat keskenään lähempää sukua kuin suomalais-ugrilaiset ja indoeurooppalaiset kielet keskenään, mutta oitis myönnän erehtyneeni, kun saan modernimpaa tietoa.
Carina
Neuvoja-Jack

Pistetäänpä jonon jatkoksi vielä yksi teoria :D
Olisiko vainaja lähtenyt Saksasta etsimään suomalaista ex-miestään, jolla oli heidän yhteinen lapsi? Vainaja saattoi jopa selvittää asiaa Suomessa, mutta koska puhui suomea, kukaan ei kiinnittänyt häneen sen suurempaa huomiota. Miestä, eikä lasta ei kuitenkaan löytänyt, vainaja masentui ja kävi niin kuin kävi.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

Minä kuulen ensimmäistä kertaa Välimeren itäpuoleiseen alkuperään viittaavasta todisteesta. Olisikin mukava kuulla siitä lisää.

Kun olin nuori tyttönen, minulla oli saksalainen kirjekaveri. Hänellä oli ruskeat silmät ja mustat hiukset. Suku oli saksalainen alkuperältään, kuten sukunimikin. Hän oli sellainen lantiostaan melko kaarevan mallinen jo teininä. Ei siis ihan "arjalaista näköä".

Sekin on kiinnostava seikka huomioitavaksi, että nainen oli jo 4- kymppinen. Ainakin tietyiltä alueilta peräisin olevissa maahanmuuttajaperheissä yleensä on liuta sisaruksia ja tuonikäisillä jo liuta lapsenlapsiakin. Eikä niissä piireissä naiset yleensä asetu yksin asumaan kauas vanhemmista ilman että joku miessukulainen tulee perässä.
Carina
Neuvoja-Jack

Juliet Jones kirjoitti:Minä kuulen ensimmäistä kertaa Välimeren itäpuoleiseen alkuperään viittaavasta todisteesta. Olisikin mukava kuulla siitä lisää.
Mikään en muista tuollaista lukeneeni, koitin kaivella sitä netistä, mutta en löytänyt. En muista, että tuosta seikasta olisi edes keskusteltu aikaisemmin, joten tuskin sitä ainakaan silloin alkuperäisissä tutkimuksissa on kerrottu, muuten siitä olisi täällä varmaan juteltu enemmänkin.
John Doe, onko sinulla muistissa mistä sen luit ja koska? (ja painotan nyt, ettei jää epäselväksi, etten sano tätä kyynisenä, vaan ihan mielenkiinnosta kyselen)
Munch
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Munch »

Sirpa kirjoitti:Kait tämäkin uutinen on jo täällä, mutta laitan vielä, koska kommentoin sitä.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010021 ... 4_uu.shtml

Miksi nainen halusi hävittää kaikki tunnistetietonsa ennen kuolemaansa? Mistä tiedetään, että hän teki sen itse? Silti hän jätti jonkin kassin säilytykseen - tai siis johonkin katokseen - ja oli kuitenkin majoittautunut johonkin "majoitusliikkeeseen" omalla nimellään?
Niin, paljon kysymyksiä. Eihän kokoaan voi sulkea pois henkirikoksen tai paremminkin heitteillejättöä pois. Kuolinsyyhän oli hypotermia/lääkkeitten yliannostus. Mutta näillä tiedoilla juttuun ei näyttäisi liittyvän muita henkilöitä. Myös kolmas mahdollisesti vainajalle kuulunut kassi löydettiin orivedeltä samoihin aikoihin mutta se hävitettiin jostakin syystä.

Oma teoria -> Jostakin syystä nainen flippasi Saksassa ja lähti lentokoneella Pirkkalaan ja sieltä lopulliseen tuhoonsa. Suomi vain tuntui hyvältä paikalta päättää päivänsä ja se siitä.
John Doe
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Toi edellinen "teoria" on päin persettä, koska OV oli majoittunut Jämsään. Niin ja se juttu siitä Välimeren itäpuolisesta alueesta on kyllä linkitetty tänne, mutta koitan sen vielä kaivaa jostakin esille. Toivottavasti löydän ja jos en, se löytyy sivuilta, numero xx. 8)
Kuka,mikä ja missä olen...tiedätkö sinä?
Tay77
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Osaisikohan joku teistä viisaammista vastata eli jatkaakohan poliisi vielä tämän (tai yleensä tämäntyyppisten tapausten) asian selvittelyä/tutkimista? Jos esim. vanhemmat haluavat tietää enemmän tyttärensä viimeisistä liikkeistä tms?

Vai onko juttu poliisin/tutkinnan osalta selvitetty? Vainajahan on tunnistettu, eikä tapaukseen ymmärtääkseni epäillä liittyvän/liity rikosta.

("Tämäntyyppisellä tapauksella" tarkoitan kadonneet-löydetyt -tapauksia, joihin ei liity rikosta)
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Hienoa, omaiset on löydetty. Nyt enää kaivattaisiin tieto nimestä ja viimeisten hetkien tapahtumista. Minkä ihmeen takia hän liikkui kaikista maailman paikoista juuri Jämsässä ja Orivedellä?

Ulkonäkö voi pettää. Esim. minulta usein kysytään olenko täysin suomalainen, koska olen tumma.
"Elämä on..."
Munch
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Munch »

Tay77 kirjoitti:Osaisikohan joku teistä viisaammista vastata eli jatkaakohan poliisi vielä tämän (tai yleensä tämäntyyppisten tapausten) asian selvittelyä/tutkimista? Jos esim. vanhemmat haluavat tietää enemmän tyttärensä viimeisistä liikkeistä tms?

Vai onko juttu poliisin/tutkinnan osalta selvitetty? Vainajahan on tunnistettu, eikä tapaukseen ymmärtääkseni epäillä liittyvän/liity rikosta.

("Tämäntyyppisellä tapauksella" tarkoitan kadonneet-löydetyt -tapauksia, joihin ei liity rikosta)
Tässä tapauksessahan Kopra sanoi että KRP jatkaa tutkimuksia. Yrittävät selvittää naisen liikkeitä jne. Onhan tapaus sen verran erikoinen että kannattaa selvittää kaikki juurta jaksain. Varmaan useimmissa tämäntyyppisisssä tapauksissa poliisi ei jatka tutkimuksia jos asiaan ei liity rikosta.
MEG
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja MEG »

Jämsä, jossa yöpynyt vain yhden yön, vaikuttaa olleen matkan kohde. Suunniteltu tapaaminen jäi toteutumatta tai päättyi pettymykseen.
Suorin reitti saksasta kulkenee lentäen tampereelle josta junalla tai bussilla Jämsään. Paluumatkalla päätti sitten tehdä lopullisen ratkaisun.
Passin y.m. henkilötietojen repimisen ja hävittämisen syy ei suinkaan tarvitse olla ruumiin tunnistamisen vaikeuttaminen, vaan eletyn, epäonnistuneeksi kokemansa elämän kieltäminen ja kiroaminen.
Mallbella
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Mallbella »

Minua ihmetyttää, miksi tämän kyseisen majoitusliikkeen henkilökunnasta ei kukaan ilmoittanut poliisille tästä asukkaasta jo silloin, kun kadonnut löydettiin. Eikös silloin aika nopeasti julkaistu tuntomerkkejä ja etsitty ulkomaalaista naista? Luulisi, ettei hänenlaisiaan nyt niin montaa Jämsässä majoitu, etteikö olisi mieleen jollekin juolahtanut, kun kadonneesta uutisoitiin. Noh, ilmeisesti sitten ei mieleen jäänyt... :|
EastLondon
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja EastLondon »

Mallbella kirjoitti:Minua ihmetyttää, miksi tämän kyseisen majoitusliikkeen henkilökunnasta ei kukaan ilmoittanut poliisille tästä asukkaasta jo silloin, kun kadonnut löydettiin. Eikös silloin aika nopeasti julkaistu tuntomerkkejä ja etsitty ulkomaalaista naista? Luulisi, ettei hänenlaisiaan nyt niin montaa Jämsässä majoitu, etteikö olisi mieleen jollekin juolahtanut, kun kadonneesta uutisoitiin. Noh, ilmeisesti sitten ei mieleen jäänyt... :|
Samaa on pohdittu moneen otteeseen. Vaikka jämsäläiset tuntien asiaa ei sovi ihmetellä! (<-Anteeksi rasistisuuteni, on varsin huonoja kokemuksia ko. kaupungista) :lol:
MEG kirjoitti:Jämsä, jossa yöpynyt vain yhden yön, vaikuttaa olleen matkan kohde. Suunniteltu tapaaminen jäi toteutumatta tai päättyi pettymykseen....
Mehän emme tiedä montako yötä on yöpynyt Jämsässä. Vaikka olisikin yöpynyt yhden yön majoitusliikkeessä on voinut yöpyä muuallakin...

Suomeen ei ole pakko myöskään tulla Tre kautta. Oletettavasti sillä rahamäärällä, joka hänellä oli jäljellä, nainen olisi päässyt Ryanairilla takaisin Saksaan. Se ei ilmeisesti ollut hänen tavoitteensa.

Joskus ihmisillä on niin suuria ristiriitoja, että välit vanhempiin menevät poikki. Olisi mielenkiintoista kuulla tästä taustat. Samoin kuin ne taustat miksi ikinä joutui Jämsän kautta Orivedelle delaamaan.
"Elämä on..."
Vastaa Viestiin