Minäkin olen sitä mieltä, että Joutsenlahdella ei tällä hetkellä ole paljon muita vaihtoehtoja, kuin puoltaa omaa näkemystään loppuun asti.
Tutkinnassa tehdyt virheet on tehty hänen aikanaan. Ja hän on sokeana kääntänyt selän sille tosiasialle, että vaimo edes saattaa olla syyllinen. Kaiken tuon sössinnän takia juttu on venynyt ennätys pitkäksi ja jo alkuun jäi varmasti oleellista tutkimatta.
Kyllä herran tulevalle uralle on paikallaan ainakin olla edelleen uskovinaan niihin faktoihin, jotka aikanaan näki ja sokaisi tosiasioilta. Muutenkin saattaa olla, että Joutsenlahden ura rikostutkijana on ohi. Ainakin käytännössä.
Teoriassahan herra saattaa jatkossakin olla vaikka millä nimikkeellä töissä, mutta päästääkö johto hänet yksin tekemään minkäänlaisia johtopäätöksiä ja tutkimuksia, on sitten eriasia.
Uskoisin, että myös alaisten piirissä saattaa olla pienehköä epäluottamusta, joten heidänkään kanssa toimiminen ei välttämättä ole jouhevaa ja luontevaa...
Minulle on jäänyt soimaan päähän Matulan väite ''b-portaasta''. Ja ne monet väitteet siitä, että Lahtea ja hänen henkeään uhkailtiin. Ja kuitenkaan uhkailujen sisällöstä ei tiedä kukaan muu kuin Lahti itse.
Silloinhan kyse on jostain hyvin henkilökohtaisesta.
Onko uhkauksia koskaan edes ollut? Vai oliko uhkaaja vaimo?
Jos sinä miehenä saisit jatkuvasti tappouhkauksia vaimoltasi, et varmaankaan ryntäisi niitä kavereille ja sukulaisille kertomaan. Olisihan se vähän noloakin, ettei saa omaa eukkoa ruotuun ja ojennukseen, vaan joutuu elämään pelossa. Siinä olisi ainakin selitys sille, ettei kukaan tunnu tietävän uhkaajaa, eikä niistä uhkauksista ole mitään kunnon faktaa. Vain sana, joten uhkauksien on täytynyt tapahtua face-to-face.
Minusta surmatavasta on sanottu, että se kidutusluontoinen ja kostohenkinen. Minä en jaksa uskoa, että vaimo olisi ihan vaan väsymystään ja uupumustaan pimahtanut. Minä olen ymmärtänyt, että oli AA:n oma valinta olla kotona. Sehän kuuluu jo sivuillaankin selkeästi.
Siksi en uskokaan, että kotityö olisi hänelle ollut se kilahduksen kynnys. Lisäksi kaksi vanhintahan oli jo koulussa ja ''vauvakin'' jo 1,5 vuotias.
AA on ekonomi koulutukseltaan ja vaikka työllisyystilanne Porissa on aina keskiarvoa heikompi, uskoisin, että yhdelle sutjakalle ekonomille olisi kyllä töitä löytynyt, jos kotoa olisi töihin lepäämään halunnut.