Vauva kaapattiin lastenvaunuista Varkaudessa
-
Tulipunaruusu
- Aloitteleva Besserwisser
ennustus
Lyödään vaikka vetoa, että tässäkin tapauksessa syyksi löydetään koulukiusaaminen. Se on nykyään hyväksyttävä syy tehdä mitä tahansa ja huonosti hommansa hoitava koulu on vastuussa koko jutusta. Näin se vaan menee. Kukaan ei pääse koulun puolelta edes puolustautumaan, kun ovat vaitiolovelvollisia.
Re: (K) Vauva kaapattu lastenvaunuista Varkaudessa
No ei todellakaan mitään silittelyä. Se on ihan samanlainen ihminen kun me muutkin, ei todellakaan poikkeus. Olis tosi epäreilua jos se pääsis tosta noin vain. Pieni opetus ois tuolle lapselle ihan oikein.theboss kirjoitti:Komppaan täysin edellist kirjottajaa, et kyllä ton ikänen nyt hyvin tajuaa ettei mene toisen mukulaa mistään pihalta hakemaan ja sit viel hautaa lumeen metrin syvyyteen!? Olis vaik sit siihen tielle jättäny, mikä järki se sinne oli kaivaa vaik kui pelästyis, luulis et helpompaa olis ollu vaan jättää se vauva siihen jos kerran nii pelästyi.. Mielentilatutkimuksee mukula ja hoitoonohjaus, ei siitä mitään tuu jos vaan silitellään, oppii viel et noh nyt tein tämmösen tempun ja siitä en mitään saanu et mitä lainkaan keksii ku ikää tulee lisää!!rehevä-Rekku kirjoitti:ja häiriintyneitä silitellään vaan päästä. mä voin kuvitella kuinka tuoki pentu on vaan kohautellu ylimielisenä olkiaan ja todennu et oli vaan sellanen päähänpisto ja hihitykset päälle.
taitaa olla just tällanen rajatila ja nauttii vaan kuuluisuudestaan.
toivotaan tietty ettei, mut kyllä tää nyt kertoo omaa surullista tarinaansa...
Multa heruu jonkin asteista ymmärrystä tälle tytölle. Ainakin sen verran, että tuli kyllä kyyneleet silmiin kun luin tunnustuksesta.
Oikeastaan ajatukset jutusta ovat aika sekavat.
Toisaalta ymmärtää, mutta toisaalta ei.
En tiedä kuinka aukottomasti tyttö muistaa tuon päivän tapahtumat. Jonkinlaista kieltämistä voi varmasti olla. Kyllähän se tuntuu vaan niin mahdottomalta, että miten on tuossa ajassa ehtinyt tuon kaiken, ja vielä pakoon! Kiinnostaisi kyllä aivan älyttömän paljon tietää mistä tyttö tuli, ja mihin suuntaan pakeni.
Myös se, että kaivoiko tyttö kuopan vauvalle, vai oliko kuoppa valmiina.
Toisaalta 5min on melko pitkä aika, ja aikahan voi olla todellisuudessa muutamaa minuuttia pidempään.
Eilen aloin nimittäin ihan miettimään tuota viis minuuttista. Näin kun istuskelee koneella, tai katsoo televisiota, se tuntuu lyhyeltä ajalta. Lähdin käymään kaupassa eilen, ja katsoin ihan kännykän sekuntikellosta mitä ehdin 5min tehdä. Ehdin pukea ulkovaatteet (hanskat+pipo myös), kävellä postilaatikolle (ehkä 8m) avata sen ja katsoa sen sisällön ylimalkaan läpi, en ottanut posteja mukaan kun olin menossa sinne kauppaan. Kävelin siitä takaisin autolle (n. 4m) ja laitoin auton käyntiin ja katsoin tässä vaiheessa kelloa kun ajattelin 5minuutin jo täyttyneen, ei, oli mennyt vasta 3min ja risat!
Peruuttelin pihasta pois, ei käynyt ihan nopiaan kun oli hirveät loskat.
Olen huono arvioimaan matkoja, mutta ehdin ajamaan n.600m. Silloin oli liikennevalot joissa katsoin kelloa ja aikaa oli mennyt 5min49sek.
Oikeastaan ajatukset jutusta ovat aika sekavat.
Toisaalta ymmärtää, mutta toisaalta ei.
En tiedä kuinka aukottomasti tyttö muistaa tuon päivän tapahtumat. Jonkinlaista kieltämistä voi varmasti olla. Kyllähän se tuntuu vaan niin mahdottomalta, että miten on tuossa ajassa ehtinyt tuon kaiken, ja vielä pakoon! Kiinnostaisi kyllä aivan älyttömän paljon tietää mistä tyttö tuli, ja mihin suuntaan pakeni.
Myös se, että kaivoiko tyttö kuopan vauvalle, vai oliko kuoppa valmiina.
Toisaalta 5min on melko pitkä aika, ja aikahan voi olla todellisuudessa muutamaa minuuttia pidempään.
Eilen aloin nimittäin ihan miettimään tuota viis minuuttista. Näin kun istuskelee koneella, tai katsoo televisiota, se tuntuu lyhyeltä ajalta. Lähdin käymään kaupassa eilen, ja katsoin ihan kännykän sekuntikellosta mitä ehdin 5min tehdä. Ehdin pukea ulkovaatteet (hanskat+pipo myös), kävellä postilaatikolle (ehkä 8m) avata sen ja katsoa sen sisällön ylimalkaan läpi, en ottanut posteja mukaan kun olin menossa sinne kauppaan. Kävelin siitä takaisin autolle (n. 4m) ja laitoin auton käyntiin ja katsoin tässä vaiheessa kelloa kun ajattelin 5minuutin jo täyttyneen, ei, oli mennyt vasta 3min ja risat!
Peruuttelin pihasta pois, ei käynyt ihan nopiaan kun oli hirveät loskat.
Olen huono arvioimaan matkoja, mutta ehdin ajamaan n.600m. Silloin oli liikennevalot joissa katsoin kelloa ja aikaa oli mennyt 5min49sek.
miksi muuten 12-vuotias huinii kylillä klo 11 aikaan? eikös koulua käydä siihen aikaan? eikös hiihtolomatkin jo ole ohi tuolla seudulla?
taitais olla paras rangaistus kun laitettais pimu samallalailla hankeen ja lunta päälle.
taitais olla paras rangaistus kun laitettais pimu samallalailla hankeen ja lunta päälle.
Komppaan Miss Holmesia siinä, ettei tuo tyttö välttämättä ole paha tai häiriintynyt.
Tottakai 12-vuotias tietää myös ettei kenenkään lasta saa mennä luvatta ottamaan, mutta moni ihminen tekee paljonkin sellaista mitä ei saisi, ajatellessaan ettei siitä ole mitään haittaa. Tarkotus oli varmaan palauttaa vauva kanniskelun jälkeen, mutta kun tyttö sitten kuuli äidin kolistelua ja säikähti, meni niin paniikkin ettei päässä pyörinyt muu kuin päästä pakoon jäämättä kiinni? Eihän tuo tyttö lapsen hakiessaan vielä tiennyt itsekään mitä tulee tapahtumaan.
Tottakai 12-vuotias tietää myös ettei kenenkään lasta saa mennä luvatta ottamaan, mutta moni ihminen tekee paljonkin sellaista mitä ei saisi, ajatellessaan ettei siitä ole mitään haittaa. Tarkotus oli varmaan palauttaa vauva kanniskelun jälkeen, mutta kun tyttö sitten kuuli äidin kolistelua ja säikähti, meni niin paniikkin ettei päässä pyörinyt muu kuin päästä pakoon jäämättä kiinni? Eihän tuo tyttö lapsen hakiessaan vielä tiennyt itsekään mitä tulee tapahtumaan.
Tietämättä tytön taustoista enemmän, niin kyllä se näin on että lapsetkin ja nuoret saattavat tehdä pirullisia tekoja,
ja on todellakin sellaisia häirikkönuoria jotka ymmärtävät hyvin teon luonteen,
ja juuri siksi syyllistyvät näihin tekoihin.
se on just sitä omaa pahan olon purkaamista,
mutta on myös niitä joilla jo hyvin nuorena ilmenee psykopaattisia piirteitä
eli he eivät kykene empatiaan ja myötätuntoon muita kohtaan.
Eli se henkinen kehitys on jäänyt jotenkin kesken, taustalla saattavat hyvinkin olla
kehnot kotiolot, rikkinäiset perhesuhteet tms.mutta sekään ei ole mikään sääntö.
Toivon että tytön mielentila tutkitaan ja hän saa tarvittaessa hoitoa.
ja on todellakin sellaisia häirikkönuoria jotka ymmärtävät hyvin teon luonteen,
ja juuri siksi syyllistyvät näihin tekoihin.
se on just sitä omaa pahan olon purkaamista,
mutta on myös niitä joilla jo hyvin nuorena ilmenee psykopaattisia piirteitä
eli he eivät kykene empatiaan ja myötätuntoon muita kohtaan.
Eli se henkinen kehitys on jäänyt jotenkin kesken, taustalla saattavat hyvinkin olla
kehnot kotiolot, rikkinäiset perhesuhteet tms.mutta sekään ei ole mikään sääntö.
Toivon että tytön mielentila tutkitaan ja hän saa tarvittaessa hoitoa.
That's a crock!
Ei kaikilla kakaroilla ole mitään käsitystä oikeasta ja väärästä, ei ole ikinä opetettu syy ja seuraus suhteita. Tämon sitä vapaata kasvatusta 
-
mysteerin miettijä
- Harjunpää
jopas jotakin!
tuli mieleen tapaus, jollon olin itse 12-vuotias tyttö.
kävelin koulusta kotiin ja kaupan edessä oli lastenvaunut. vauva itki. olisi tehnyt mieli ottaa se syliin, mutta jotenkin takaraivossa iski ajatus, että toisten koiria ei silitetä eikä vauvoja sylitetä ilman lupaa. pysähdyin heiluttamaan vaunuja, koska en halunnu jättää itkevää vauvaa yksin, kun ketään ei näkynyt lähistöllä.
vauvan äiti tulikin pian kaupasta. heti kun näin hänen tulevan kärryjen luo (vieras ihminen siis) sanoin, että pysähdyin siksi kun vauva itki. odotin jopa että äiti olisi vastannut "ai kiitos" ja hymyillyt tai jotain. mutta äiti katsoi vihaisesti ja sanoi "olisi se pärjännyt sen aikaa kun mä kävin vaan kaupassa". tuona päivänä päätin, että vaikka näkisin mitä, niin vastedes en puutu yhtään mihinkään, kun ei edes apu kelpaa. edelleen olen itse sitä mieltä, että jos siinä olisi ollut oma vauvani (jota ei voisi tapahtua, sillä en uskaltaisi jättää vaille valvontaa), niin minä kiittäisin jos teinityttö vilpittömin aikein huomioissi lasta sen aikaa kun itse en ole näkemässä.
jos ei olisi tarkoittanut satuttaa vauvaa, niin ei olisi pelästynyt! itse asiassa, nyt aikuisiällä "oudoin" (mutta jollain tavalla sympaattinen) lähestyminen joka ventovieraalta teiniltä on itselleni tullut, on ollut "saanko pitää sun vauvaa sylissä, kun mä en ole koskaan saanut, kun mun kellään sukulaisella ei ole noin pieniä". annoin luvan ja teini piti hetken silloista vauvaani, hymyili ja ojensi vauvan takaisin. sitten teini sanoi "kiitos. mulle tuli hyvä mieli tästä kun mä en oikeesti tunne ketään jolla ois vauva".
kyllä normaali 12-vuotias tajuaa, että vauva on vauva ja äidit on huolissaan vauvoista. itse hoidin sen ikäisenä yhden lomaviikon 3kk vanhaa sukulaisvauvaa muutaman tunnin päivässä, kun sen äidin piti mennä töihin. ja toi oma äitiysloma-aikainen kokemus kaupungilta "saanko pitää sun vauvaa" oli mielestäni lähes liikuttava
tuli mieleen tapaus, jollon olin itse 12-vuotias tyttö.
kävelin koulusta kotiin ja kaupan edessä oli lastenvaunut. vauva itki. olisi tehnyt mieli ottaa se syliin, mutta jotenkin takaraivossa iski ajatus, että toisten koiria ei silitetä eikä vauvoja sylitetä ilman lupaa. pysähdyin heiluttamaan vaunuja, koska en halunnu jättää itkevää vauvaa yksin, kun ketään ei näkynyt lähistöllä.
vauvan äiti tulikin pian kaupasta. heti kun näin hänen tulevan kärryjen luo (vieras ihminen siis) sanoin, että pysähdyin siksi kun vauva itki. odotin jopa että äiti olisi vastannut "ai kiitos" ja hymyillyt tai jotain. mutta äiti katsoi vihaisesti ja sanoi "olisi se pärjännyt sen aikaa kun mä kävin vaan kaupassa". tuona päivänä päätin, että vaikka näkisin mitä, niin vastedes en puutu yhtään mihinkään, kun ei edes apu kelpaa. edelleen olen itse sitä mieltä, että jos siinä olisi ollut oma vauvani (jota ei voisi tapahtua, sillä en uskaltaisi jättää vaille valvontaa), niin minä kiittäisin jos teinityttö vilpittömin aikein huomioissi lasta sen aikaa kun itse en ole näkemässä.
jos ei olisi tarkoittanut satuttaa vauvaa, niin ei olisi pelästynyt! itse asiassa, nyt aikuisiällä "oudoin" (mutta jollain tavalla sympaattinen) lähestyminen joka ventovieraalta teiniltä on itselleni tullut, on ollut "saanko pitää sun vauvaa sylissä, kun mä en ole koskaan saanut, kun mun kellään sukulaisella ei ole noin pieniä". annoin luvan ja teini piti hetken silloista vauvaani, hymyili ja ojensi vauvan takaisin. sitten teini sanoi "kiitos. mulle tuli hyvä mieli tästä kun mä en oikeesti tunne ketään jolla ois vauva".
kyllä normaali 12-vuotias tajuaa, että vauva on vauva ja äidit on huolissaan vauvoista. itse hoidin sen ikäisenä yhden lomaviikon 3kk vanhaa sukulaisvauvaa muutaman tunnin päivässä, kun sen äidin piti mennä töihin. ja toi oma äitiysloma-aikainen kokemus kaupungilta "saanko pitää sun vauvaa" oli mielestäni lähes liikuttava
Tämä viikko on Varkaudessa hiihtolomaa. Puhuttu kymmeniä kertoja siitä sekä tässä ketjussa että lehdissä.matahari kirjoitti:miksi muuten 12-vuotias huinii kylillä klo 11 aikaan? eikös koulua käydä siihen aikaan? eikös hiihtolomatkin jo ole ohi tuolla seudulla?
Kummallinen teko, etenkin tuon ikäiseltä! Kyllä luulis olevan älliä enemmän. Olisi kiva tietää, että miksi hautasi vauvan! Kertoo mielestäni tooodella suuresta ajattelemattomuudesta, ellei sitten jopa jostain viasta, vammasta tai sairaudesta.
Oma siskoni hoiti 12 vuotiaana useinkin vauvaani. Vauva taisi olla juurikin tuon kolme kuukautta kun "hoitosuhde" alkoi. "Pahin" tilanne oli kun vauva oli kipeänä ja sisko ei osannu/uskaltanut laittaa suppoa. tämän perusteella on vaikea usko että normaali lapsi toimisi kuten tässä tapauksessa toimi.
Oma siskoni hoiti 12 vuotiaana useinkin vauvaani. Vauva taisi olla juurikin tuon kolme kuukautta kun "hoitosuhde" alkoi. "Pahin" tilanne oli kun vauva oli kipeänä ja sisko ei osannu/uskaltanut laittaa suppoa. tämän perusteella on vaikea usko että normaali lapsi toimisi kuten tässä tapauksessa toimi.
"Hold the hand of your best friend, look into their eyes
Then watch them drift away
Some might say, we've done the wrong things,
For way too long, for way too long"
Mudwayne - World so cold
Then watch them drift away
Some might say, we've done the wrong things,
For way too long, for way too long"
Mudwayne - World so cold
Kummastuttaa vähän semmoinen asia kun tyttö on lapsen ottanut, pitänyt hetken sylissään. Sitten kuullut ääniä. Jossain joku sanoi että se vauvan äiti olis lähtenyt naapuriin juoksemaan? Joten kyllä on täytynyt todella ripeästi piilottaa vauva, oikeasti siinä kestää hetken ennen kun oikeasti saa lapsen kunnolla kuoppaan ja vielä lunta päälle. Hieman tuleekin mieleen että onko kaivanut kuopan jo ennen kun hakenut lapsen. Esim. ensin käynyt katsomassa onko vaunuissa lasta, sitten äiti on mennyt katsomaan vauvaa ja sillä välin tämä tyttö ois kaivanut kuopan, ihan vaan varmuudenvuoksi jos jotakin menee pieleen. 
Huostaan?? Millä perusteella huostaan?Summer kirjoitti:Nyt lapsi joutui sossujen kanssa tekemisiin, luultavasti huostaan, onko se sitten parempi elämä?
Allekirjoitus
-
rehevä-Rekku
- Susikoski
no toivottavasti tästä seuraa jotain hyvääkin.
toivon että vanhemmat muistavat taas seurata lastensa tekoja ja menoja tarkemmin ja noudattaa esim.televisio sarjojen ikäsuosituksia.itse ainakin sain muistutuksen olla tarkempi ja olla enemmän lä'snä, vaikka se tietyn ikäistä varhaisteiniä ärsyttääkin. vanhemmat on vanhempia ei lapsensa ystäviä.
en nyt syytä ohjelmia suoranaisesti mistään, mutta esim.salkkareissa oli se elävältä hautaus juttu ja csissäkin näkkee kaikenmoista.
ja kuten joku sanoikin että pelit ym. saattaa vääristää lapsen mielikuvitusta ym.
toivon että vanhemmat muistavat taas seurata lastensa tekoja ja menoja tarkemmin ja noudattaa esim.televisio sarjojen ikäsuosituksia.itse ainakin sain muistutuksen olla tarkempi ja olla enemmän lä'snä, vaikka se tietyn ikäistä varhaisteiniä ärsyttääkin. vanhemmat on vanhempia ei lapsensa ystäviä.
en nyt syytä ohjelmia suoranaisesti mistään, mutta esim.salkkareissa oli se elävältä hautaus juttu ja csissäkin näkkee kaikenmoista.
ja kuten joku sanoikin että pelit ym. saattaa vääristää lapsen mielikuvitusta ym.
Viimeksi muokannut rehevä-Rekku, Pe Maalis 12, 2010 4:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hienoa, että juttu ratkesi, mutta on tämä kyllä taas niitä sarjassamme monta on ihmeellistä asiaa maailmassa, hämmästyttää ja kummastuttaa...
Oma lapsi on juuri tuon 12, ja häneltä kyselin voisiko hän kuvitella, että joku ikäisensä, esim. omalta luokalta, EI TIETÄISI, että pikkuvauva voi tukehtua tai paleltua KUOLIAAKSI lumihangessa, niin tämä oli hänestä perin outo kysymys, kun 4-vuotias pikkusiskokin sen jo tietää. Kuten jotkut ketjussa aiemmin mainitsivat, eivät pikkutytöt peitä edes nuken kasvoja.
Omatkin ajatukset 12-vuotiaana ovat vielä hyvin muistissa ja olen vahvasti sitä mieltä, ettei "normaali" sen ikäinen tee tuollaista "päähänpistosta". Vauvan toki voisi nostaa vieraista vaunuista ja hylätä jollekin näkyvälle paikalle, mutta lumeen hautaaminen... tietoisena että vauva on siellä suuressa hengenvaarassa... ei voi olla muuta selitystä kuin että tekijä on joko henkisesti häiriintynyt tai kehityksessä jälkeenjäänyt.
Toisaalta tulee mieleen, ettei iän pitäisi siinä mielessä antaa hämmästyttää, kun paljon vanhemmatkin, myös aikuiset, tekevät toisinaan aivan käsittämättömiä ja hirvittäviä tekoja ilman mitään järjellistä syytä.
Ja enitenhän tässä ihmetyttää ja alentaa ymmärrystä/anteeksiantoa tekijää kohtaan se, ettei hän tunnustanut tekoa ja osoittanut vauvan kätköpaikkaa siinä vaiheessa, kun lasta kuumeisesti etsittiin. Ehkä hän ajatteli vauvan jo kuolleen.
Oma lapsi on juuri tuon 12, ja häneltä kyselin voisiko hän kuvitella, että joku ikäisensä, esim. omalta luokalta, EI TIETÄISI, että pikkuvauva voi tukehtua tai paleltua KUOLIAAKSI lumihangessa, niin tämä oli hänestä perin outo kysymys, kun 4-vuotias pikkusiskokin sen jo tietää. Kuten jotkut ketjussa aiemmin mainitsivat, eivät pikkutytöt peitä edes nuken kasvoja.
Omatkin ajatukset 12-vuotiaana ovat vielä hyvin muistissa ja olen vahvasti sitä mieltä, ettei "normaali" sen ikäinen tee tuollaista "päähänpistosta". Vauvan toki voisi nostaa vieraista vaunuista ja hylätä jollekin näkyvälle paikalle, mutta lumeen hautaaminen... tietoisena että vauva on siellä suuressa hengenvaarassa... ei voi olla muuta selitystä kuin että tekijä on joko henkisesti häiriintynyt tai kehityksessä jälkeenjäänyt.
Toisaalta tulee mieleen, ettei iän pitäisi siinä mielessä antaa hämmästyttää, kun paljon vanhemmatkin, myös aikuiset, tekevät toisinaan aivan käsittämättömiä ja hirvittäviä tekoja ilman mitään järjellistä syytä.
Ja enitenhän tässä ihmetyttää ja alentaa ymmärrystä/anteeksiantoa tekijää kohtaan se, ettei hän tunnustanut tekoa ja osoittanut vauvan kätköpaikkaa siinä vaiheessa, kun lasta kuumeisesti etsittiin. Ehkä hän ajatteli vauvan jo kuolleen.
Laitatko lähteen tähän "metriin"? Missä on lukenut, että vauva oli metrin syvyydessä. Siinä saa tehdä jo hartiavoimin töitä, että saa metrin syvyyteen haudattua.rehevä-Rekku kirjoitti: sit viel hautaa lumeen metrin syvyyteen!?
Allekirjoitus