Hypnoosi
-
Gaia
- Susikoski
Re: Hypnoosi
Ennustajat ja selvännäkijät ovat kyllä sellaisia uskonasioita että ne on syytä pitää tästä hypnoosi-keskustelusta erillään.

Re:
Hypnoosin kannalta merkittävä tieto olisi, että oliko Nils Gustafsson paikalla tässä tilaisuudessa, ja kuinka paljon aikalaispoliisin "tiedonjyviä" oli tapauksen tiimoilta ripoteltu.Sariola kirjoitti:Jo v. 1960 poliisi järjesti rekonstruktiotilaisuuden siellä niemessä. Mitä minä muistelen kerrotun, niin ainakin lintupojat siellä olivat ja OK , en ole varma oliko NG. OK oli paikallaan ja joku esitti sitä kävelijää. Lintupojat esittivät tietysti itseään. NG:n ulkonäkö nyt oli tuttu kaikille jo tuohon aikaan vaikka hän ei olisikaan ollut paikalla. Lopputulos oli, että OK ilmoitti, että kumpikaan lintupojista ei ollut tuo kävelijä, eikä liioin se ollut myöskään NG. Siis aivan outo mies.
Jos arvata pitäisi, niin epäilen vahvasti, että Nils Gustafsson ei ole ollut tässä tilaisuudessa läsnä. Saa sitä tätäkin epäillä.
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Muistaakseni Merivuokko on kirjoittanut tästä lavastustilanteesta joskus täällä. Siinä Kivilahti istutettiin näköala paikalleen ja lintupojat vuorollaan esittivät klo. kuuden kulkijaa, samalla reissulla Merivuokon kertoman mukaan lintupojat kävivät myöskin kenkien kätköpaikalla. NGn paikalla olosta ei maininnut mitään.
Se linee 100-varmaa, että Nils Gustafsson ei ole tässä sessiossa esittänyt Kivilahdelle - Kivilahden näkemää lyhytkaulaista klo kuuden miestä, joka kiireisenä "oksia taitellen" poistui kenkäpiilolle päin. Fakta?
Gustafsson ei ole syystä tai toisesta ollut mukana tässä aikalaispoliisioperaatiossa.
- hymm -
Gustafsson ei ole syystä tai toisesta ollut mukana tässä aikalaispoliisioperaatiossa.
- hymm -
Totuus on faktojen tunnustamista.
Niin ja oli vielä remmeillä varmistettu, että poika pysyy varmasti petissään.
Miten oli sidottu petiin?
Selailin tuossa noita Asser Stenbäckin hypnoosijuttuja, kun törmäsin tähän rikoslehti Alibin artikkeliin, joka on toki aiemminkin täällä palstalla ollut, mutta lainaamassani pienessä pätkässä on tuo erikoinen ilmiö, joka toistuu aina vain uudestaan Gustafssonin kohdalla. Miten muisti voikin olla kahdella eri ihmisellä, samasta asiasta, niin erilainen?
BODOMJÄRVEN PAINAJAINEN
Nyt puhuu Nils Gustafsson - Ainoa eloonjäänyt (Lähde:Alibi 7/80)
-
-
-
(Gustafsson)
- Muistan kyllä, että minut vaivutettiin hypnoosiin, mutta mitä siinä ilmeni, ei minulla ole muistikuvaa. Eivät edes poliisit ole kertoneet minulle mitä olen kertonut hypnoosissa ollessani, sanoo Nils.
Jälkeenpäin lehdistölle on kuitenkin annettu lausuntoja, että Gustafsson pystyi hypnoosissa ollessaan antamaan niin tarkkoja tuntomerkkejä murhamiehestä, että tutkijat olivat suorastaan yllättyneitä. Kokeen jälkeen määräsi professori Gustafssonin vielä ollessa hypnoosissa unohtamaan kaiken. Ilmeisesti näin meneteltiin kaiken sen kauheuden vuoksi mitä hän hypnoosissa oli nähnyt ja mikä olisi jäänyt vaivaamaan hänen mieltään loppuiäkseen.
- En muista tosiaankaan mitään, Nils todistaa itsekin.
- Usein olen jopa toivonut, että asiat palautuvat mieleeni unessa, mutta kertaakaan niin ei ole käynyt.
Aivan toisin meneteltiin Olavi Kivilahden kohdalla, jolle niinikään tehtiin joukko hypnoosikokeita. Viimeisimmät vuonna 1966 eli kuusi vuotta tapahtuneesta, jolloin hän oli suorittamassa asevelvollisuuttaan Mikkelissä, Savon prikaatissa, Kivilahti määrättiin muistamaan kaikki mitä hän oli nähnyt ja puhunut kokeen aikana.
- Minä muistan kaiken aivan tarkkaan, sanoo Kivilahti.
-Hypnoosissa ollessani oli kuin olisin katsellut elokuvaa, jonka kameran silmä olen minä itse.
Hämmästyttävintä hypnoosikokeissa oli se, että niin Gustafsson kuin Kivilahtikin antoivat murhaajasta hypnoosissa ollessaan melko samanlaiset tuntomerkit. Kivilahden vaivutti hypnoosiin professori Stenback.
BODOMJÄRVEN PAINAJAINEN
Nyt puhuu Nils Gustafsson - Ainoa eloonjäänyt (Lähde:Alibi 7/80)
-
-
-
(Gustafsson)
- Muistan kyllä, että minut vaivutettiin hypnoosiin, mutta mitä siinä ilmeni, ei minulla ole muistikuvaa. Eivät edes poliisit ole kertoneet minulle mitä olen kertonut hypnoosissa ollessani, sanoo Nils.
Jälkeenpäin lehdistölle on kuitenkin annettu lausuntoja, että Gustafsson pystyi hypnoosissa ollessaan antamaan niin tarkkoja tuntomerkkejä murhamiehestä, että tutkijat olivat suorastaan yllättyneitä. Kokeen jälkeen määräsi professori Gustafssonin vielä ollessa hypnoosissa unohtamaan kaiken. Ilmeisesti näin meneteltiin kaiken sen kauheuden vuoksi mitä hän hypnoosissa oli nähnyt ja mikä olisi jäänyt vaivaamaan hänen mieltään loppuiäkseen.
- En muista tosiaankaan mitään, Nils todistaa itsekin.
- Usein olen jopa toivonut, että asiat palautuvat mieleeni unessa, mutta kertaakaan niin ei ole käynyt.
Aivan toisin meneteltiin Olavi Kivilahden kohdalla, jolle niinikään tehtiin joukko hypnoosikokeita. Viimeisimmät vuonna 1966 eli kuusi vuotta tapahtuneesta, jolloin hän oli suorittamassa asevelvollisuuttaan Mikkelissä, Savon prikaatissa, Kivilahti määrättiin muistamaan kaikki mitä hän oli nähnyt ja puhunut kokeen aikana.
- Minä muistan kaiken aivan tarkkaan, sanoo Kivilahti.
-Hypnoosissa ollessani oli kuin olisin katsellut elokuvaa, jonka kameran silmä olen minä itse.
Hämmästyttävintä hypnoosikokeissa oli se, että niin Gustafsson kuin Kivilahtikin antoivat murhaajasta hypnoosissa ollessaan melko samanlaiset tuntomerkit. Kivilahden vaivutti hypnoosiin professori Stenback.
-
Killer Loop
- Lauri Hanhivaara
"Hämmästyttävintä hypnoosikokeissa oli se, että niin Gustafsson kuin Kivilahtikin antoivat murhaajasta hypnoosissa ollessaan melko samanlaiset tuntomerkit. Kivilahden vaivutti hypnoosiin professori Stenback."
Tämän mukaan näillä kahdella ihmisellä oli hypnoosissa melko samanlaiset muistikuvat murhaajasta. Toinen määrättiin muistamaan ja toinen unohtamaan se mitä olivat hypnoosissa kertoneet. Mikä tässä on epäselvää ja ihmetyttää?
Tämän mukaan näillä kahdella ihmisellä oli hypnoosissa melko samanlaiset muistikuvat murhaajasta. Toinen määrättiin muistamaan ja toinen unohtamaan se mitä olivat hypnoosissa kertoneet. Mikä tässä on epäselvää ja ihmetyttää?
Sairas vääns sairas vääns, evripati nous tät sairas vääns....
-
von Serpentin
- Hercule Poirotin viikset
Kun näitä kahta hypnoosia vertailee keskenään, niin onhan niissä yhtäläisyyksiä, mutta, kun hypnoosit on tehty eri aikoina ja väliin mahtuu muutama lehtijuttu ko. hypnoosista, niin ihmekö tuo on, jollei sitä aiempaa lausuntoa myöhemmin hypnotisoitu olisi voinut peesailla tahallaan taikka tahattomasti?
En muista kumpi hypnotisoitiin ensin, mutta muistelisin että Gustafsson, joka kertoikin tuntomerkit melko tarkkaan, jopa surmaajan paidan/takin nappeja myöten, senpä takia ihmetyttää, ettei surmaajaa ole vieläkään saatu kiinni, koska tapauksella on noinkin läheinen silminnäkijä!
Hypnoosihan ei tiettävästi ole mikään autuus ja onni tuollaisissa murhatapauksissa ja varsinkin hynotisoijan johdatteleva tyyli kysellä asioita helpottaisi henkilön huijaamista, jos sellaista mielessä olisi.
En muista kumpi hypnotisoitiin ensin, mutta muistelisin että Gustafsson, joka kertoikin tuntomerkit melko tarkkaan, jopa surmaajan paidan/takin nappeja myöten, senpä takia ihmetyttää, ettei surmaajaa ole vieläkään saatu kiinni, koska tapauksella on noinkin läheinen silminnäkijä!
Hypnoosihan ei tiettävästi ole mikään autuus ja onni tuollaisissa murhatapauksissa ja varsinkin hynotisoijan johdatteleva tyyli kysellä asioita helpottaisi henkilön huijaamista, jos sellaista mielessä olisi.
Euroopassa ja Amerikoissa on ollut lukuisia tapauksia, jossa esimerkiksi pankkiryöstön yhteydessä surmiin syyllistynyt taho on havaittu sittemmin toimineen sellikaverinsa tekemässä suggestiossa, hypnoosissa.
Tri Hannu Lauerma tuntee asian.

Tri Hannu Lauerma tuntee asian.
Sama ihminen - pari lyhyttä aikalaisviikonloppukurssia -59 aiheesta käynyt pastori Asser Stenbäck toimitti molemmat hypnoositoimitukset. Oliko se kenellekään suuri ihme jos tuntomerkit tulivat molemmissa istunnoissa konstailematta saman kaltaisiksi. Tässä saattoivat pastorin omat mielikuvat ja mielikuvitus päätyä johdattelevien kysymysten saattelemana saman kaltaisina paperille.Killer Loop kirjoitti:"Hämmästyttävintä hypnoosikokeissa oli se, että niin Gustafsson kuin Kivilahtikin antoivat murhaajasta hypnoosissa ollessaan melko samanlaiset tuntomerkit. Kivilahden vaivutti hypnoosiin professori Stenback."
Killer Loop taidat kuulua näihin hypnoosiuskovaisiin, joilla tietoa on vähemmän kuin hyvää uskoa. Ohjelmasi lienee nelosella pyörivä Mitä tuli tehtyä -hypnoosiohjelma, jossa hypnoraattori hypnotisoi ihmisiä tekemään yhtä sun toista ja unohtamaan yhtä sun toista. Sinulle ja ehkä monelle muullekin tuo on totisinta totta ja uskotte kaiken näkemänne. Tosiasiassa teitä narutetaan ja harhautetaan siinä määrin, että ihmettelen, että tuollainen ohjelma on Suomessa edes mahdollinen. Joku raja ihmisten huijaamisellakin pitäisi olla ja joku tekee tuollaisella vääryydellä vielä ymmärtämätömien hyväuskoisten kustannuksella rahaakin, on se mielestäni väärin. Samaan hengenvetoon sanon senkin, että minun silmissä jokainen tuohon ohjelmaan osallistunut julkkis on munannut itsensä pahemman kerran ja lopullisesti.Killer Loop kirjoitti:Tämän mukaan näillä kahdella ihmisellä oli hypnoosissa melko samanlaiset muistikuvat murhaajasta. Toinen määrättiin muistamaan ja toinen unohtamaan se mitä olivat hypnoosissa kertoneet. Mikä tässä on epäselvää ja ihmetyttää?
Toteat, että - "toinen määrättiin muistamaan ja toinen unohtamaan se mitä olivat hypnoosissa kertoneet. Mikä tässä on epäselvää ja ihmetyttää?"
No - se tässä ihmetyttää, että noin vähän hypnoosista tietäviä vielä on. Ei tuollaisia unohtamiskäskyä olekaan. Ei ollut 1960 viikonloppukurssin käyneellä pastorilla, eikä Mitä tuli tehtyä -ohjelman hypnotisti Sami Minkkisellä vuonna 2012. Tai jos olisi, niin hyötykäyttöä tuolle taidolle olisi paljon. Varmasti jokaisella ihmisellä on jotakin minkä soisi unohtuvan loppuiäkseen. Kaikki tämä pelkällä sormien napsautuksella - @ pim.
-
Killer Loop
- Lauri Hanhivaara
Nyt sinä Awa rukka munaat itsesi tuon hypnoosiasian suhteen jos vielä jatkat tuota täyskieltämisen linjaa. Olin aikoinaan seuraamassa paikan päällä ja lipun maksaneena kun tämä kuuluisa jo edesmennyt hypnotisoija Oliver ? esiintyi. Asiat tapahtuivat oikeasti ja vapaaehtoisille. Herralla tuli välillä kiire antaa peruutuskomentoja kun naisenpuolet alkoivat vähentää "helteessä" vaatteita. Itse olen vierottautunut tupakasta hypnoosin avulla. Tietysti tuossa hypnoosihomman onnistumisessa on ehtona se että siihen suostuva haluaa vaipua hypnoosiin. Väkisin pakottamalla se ei onnistu. Kannattaa selvittää asioita ennenkuin alkaa niitä torppaamaan. Eikä kannata alkaa sytytellä päreitään jos joku sattuu olemaan eri mieltä. Saattaa käydä niin että ne päreet onkin sen jälkeen kainalossa. Se että sinä olet jotakin mieltä asiasta, ei tee mielipiteestäsi totuutta.
Sairas vääns sairas vääns, evripati nous tät sairas vääns....
Konstailua on tällä hypnoosirintamalla nähty ja hypnoosilla on hieman heikommin asioita ymmärtäviä katsojia huiputettu ja otettu heiltä rahat pois. Valitettavasti. No näytöksillä siitä tuskin rikastumaan pääsi, koska vapaaehtoisia rahojen jakajia oli niinkin paljon.
Niin - et ole sinäkään unohtanut sitä, että olet joskus tupakkaa polttanut. Ei tainnut sekään hynoosi ihan nappin mennä?
- hymm -
Niin - et ole sinäkään unohtanut sitä, että olet joskus tupakkaa polttanut. Ei tainnut sekään hynoosi ihan nappin mennä?
- hymm -
Olin Hakasalon roudarina Salossa samanlaisessa hypnoosiesityksessä, jossa koehenkilöt kokivat taivaasta satavan seteleitä, kylmän viiman viilentävän ja välillä läkähdyttävän helteen tunteen, jolloin jotkut rouvista/neideistä alkoivat jo riisua puseroitaan pois. Hypnoosi on ilmiönä hämmentävää.Killer Loop kirjoitti:Nyt sinä Awa rukka munaat itsesi tuon hypnoosiasian suhteen jos vielä jatkat tuota täyskieltämisen linjaa. Olin aikoinaan seuraamassa paikan päällä ja lipun maksaneena kun tämä kuuluisa jo edesmennyt hypnotisoija Oliver ? esiintyi. Asiat tapahtuivat oikeasti ja vapaaehtoisille. Herralla tuli välillä kiire antaa peruutuskomentoja kun naisenpuolet alkoivat vähentää "helteessä" vaatteita. Itse olen vierottautunut tupakasta hypnoosin avulla. Tietysti tuossa hypnoosihomman onnistumisessa on ehtona se että siihen suostuva haluaa vaipua hypnoosiin. Väkisin pakottamalla se ei onnistu. Kannattaa selvittää asioita ennenkuin alkaa niitä torppaamaan. Eikä kannata alkaa sytytellä päreitään jos joku sattuu olemaan eri mieltä. Saattaa käydä niin että ne päreet onkin sen jälkeen kainalossa. Se että sinä olet jotakin mieltä asiasta, ei tee mielipiteestäsi totuutta.
Hakasalo käytti taiteilijanimeä Oliver Hawk, majaili joskus Haukkalinnassa, joka oli ranskalaisten pappismiesten vanha luostari ja todennäköisin selitys nykyisten eteläpohjalaisten ruskeille silmille.
Yritti kesyttää hirvestä ratsun ja Lauri Askolta vuokraamallaan tilalla kasvatti 200 vartiohanheaan.
Herrasmies kaikin puolin, taksin odottaessa haki Kallion KOP:n konttorista muovikassillisen setelirahaa.
Niinpä - mutta mitäs tuumaisitte siitä jos tämä Mitä tuli tehtyä -ohjelman hypnotisti Sami Minkkinen maagisella katseellaan ja hypnoottisella kädenliikkeellä hypnotisoisi Nils Gustafssonin?
- kun minä lasken kymmenestä yhteen sinä vaivut hypnoosiin ...kymmenen.. yhdeksän.. silmäluomesi tuntuvat raskaammilta ..kahdeksan .. seitsemän .. aiemmin asetettua unohtamiskäskyä ei enää ole .. kuusi .. viisi .. neljä .. palaat helluntaihin 1960 .. kolme .. kaksi .. yksi .. MITÄ TULI TEHTYÄ?
- kun minä lasken kymmenestä yhteen sinä vaivut hypnoosiin ...kymmenen.. yhdeksän.. silmäluomesi tuntuvat raskaammilta ..kahdeksan .. seitsemän .. aiemmin asetettua unohtamiskäskyä ei enää ole .. kuusi .. viisi .. neljä .. palaat helluntaihin 1960 .. kolme .. kaksi .. yksi .. MITÄ TULI TEHTYÄ?