Kotivideolle tallentunut tunnistamaton lentävä esine säikäytti paltamolaisen Pertti Nikkisen perin juurin. Kauhun hetket Nikkinen koki keskiviikkona alkaessaan katsella kolmevuotiaan tyttärentyttärensä kanssa filmitallennetta viime kesän jokiristeilyltä Kiehimänjoelta.
– Ensimmäisenä minä hyppäsin ja istuin perseelleni, että herra jumala minkä minä olen muun filmannut! Että ei voi olla totta! Mikäs tuo on?
Tarkoituksena oli ollut, että Nikkinen ja lapsenlapsi kertailisivat filmiä katsellessaan edelliskesän leppoisia tunnelmia. Aluksi avautui silmien eteen kuitenkin näkymä Talvivaaran ratatyömaalta Murtomäestä toissa vuodelta.
– Olin siellä työmaalla rakentamassa rataa Maansiirto J&J Karjalaisen koneella. Siellä ammuttiin kalliota ja louhittiin perusrakenteisiin tarvittavia kerroksia. Ammunta on aina mielenkiintoinen tapahtuma, koska isoja kenttiä nousee kerralla ilmaan massiivisesti. Filmasin kännykällä tapahtumia, Nikkinen kertoo.
Sitten filmikuvan vasempaan yläkulmaan ilmaantui jotain odottamatonta.
– Säikähdin tosissani. Karvat meinasivat nousta pystyyn. Koppasin kiinni tyttärentyttärestä.
Suuri ja nopea
Filmiltä näkyviä pilviä katseleva huomaa niiden lomassa äkkiä jotain suurta ja nopeasti liikkuvaa.
– Se ei voi olla roska kamerassa. Eikä tämä ole trikkikuva. Sen näkee, että siinä on liikkuva esine.
Nikkinen ei ollut katsellut filmiä sitten sen taltioinnin vuonna 2008. Nyt hän on tarkastellut filmiä diplomi-insinööriveljensä kanssa.
– Helikopteri se ei voi olla. Ei myöskään matkustajakone. Matkustajakoneet eivät pysty liikkumaan tällä linjalla, koska kuva on otettu Venäjälle päin eli lännestä itään. Jos se olisi toisinpäin, silloin se voisi olla aamuvuorokone.
Nikkinen on myös vahvasti sitä mieltä, että hän olisi huomannut lentokoneen, jos se olisi kulkenut räjähdyksen aikaan yli.
– Sähkölinjat menevät vähän alempaa. Mutta tuo liikkuva esine, mikä se voi olla muu kuin jokin ufo.
Nikkinen kehottaa katselijaa tarkastelemaan lentävän esineen liikerataa sekunti sekunnilta suhteessa oikealla näkyvään kuuseen.
– Eli se lähtee menemään taaksepäin. Se liikerata osoittaa, että se ei voi olla kamerassa. Olen katsonut sen miljoona kertaa uudelleen.
Nikkinen kertoo kuvanneensa lukemattoman määrän filminpätkiä eri työmaistaan ja esimerkiksi vesivahingoista. Ufoja hän ei ole kuitenkaan aiemmin ikuistanut. Tämänkertainenkin tallentui vahingossa."
http://www.kainuunsanomat.fi/cs/Satelli ... eesta.html
Ja tässä video: http://stream.almamedia.fi/ksa/swf/ufo.swf
Dodiin...Spekulaatioita tästä tapauksesta, itselleni tuli ekana mieleen, että jokin räjäytyksestä lentävä kokkare siellä kiitää..