Puolan presidentti kuoli lentoturmassa
Re: Puolan presidentti kuoli lentoturmassa
http://www.mtv3.fi/uutiset/ulkomaat.sht ... 04/1098004
Koneessa ei ollut vikaa! Kylläpä nopeaa toimintaa tuolla Venäjällä, kun mustat laatikot eilen löydettiin ja tänään jo osataan varmasti sanoa, ettei koneessa ollut mitään vikaa? Eli lentäjän piikkiin menee sitten koko juttu. Ei millään pahalla, mutta en luota Venäläiseen rikostutkintaan sitten yhtään. Niin monta kertaa on nähty miten siellä hommat hoidetaan. Nyt olisi hyvä jos joku ulkopuolinen taho vielä tarkastaisi nuo laatikoiden tiedot, jos mahdollista. Mutta kyllä aika "sopivasti" ja "sopivan monta" johtotason ihmistä tuossa kuoli, ettei jutun selvitys luulisi kuuluvan ainoastaan Venäjälle?
Koneessa ei ollut vikaa! Kylläpä nopeaa toimintaa tuolla Venäjällä, kun mustat laatikot eilen löydettiin ja tänään jo osataan varmasti sanoa, ettei koneessa ollut mitään vikaa? Eli lentäjän piikkiin menee sitten koko juttu. Ei millään pahalla, mutta en luota Venäläiseen rikostutkintaan sitten yhtään. Niin monta kertaa on nähty miten siellä hommat hoidetaan. Nyt olisi hyvä jos joku ulkopuolinen taho vielä tarkastaisi nuo laatikoiden tiedot, jos mahdollista. Mutta kyllä aika "sopivasti" ja "sopivan monta" johtotason ihmistä tuossa kuoli, ettei jutun selvitys luulisi kuuluvan ainoastaan Venäjälle?
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Jos kokeneet lentäjät lähtivät väkisin laskeutumaan, niin jokin ylpeysjuttu se on ollut. "Ja -kele, kyllä se nyt tuonne hoidetaan, niin ei tarvitse porukan lähteä Minskistä busseilla..." On pitänyt näyttää pomolille, että "me osataan". Sitten on runko nuollut latvoja ja lentävä ruumisarkku laskeutui.
-
Valdovas
- Axel Foley
Tietysti kun rakkaasta itänaapurista on kyse, niin epäilykynnys kaikenlaisia hämäriä tempauksia kohtaan on toki hiukan alempana kuin normaalisti, mutta silti mieleen tulee se vanha tuttu eli motiivi. Mitä hyötyä jostain koiruuksista tässä yhteydessä olisi heille kun Katyn on muutenkin heille arka ja kiusallinen juttu, joka mieluummin unohdettaisiin kuin hehkutettaisiin oikein näyttävästi, ja nythän sitä hehkutusta tulikin sitten ihan roppakaupalla... 
No, aika näyttänee onko tässä muutakin kuin vain ikävä onnettomuus. Kiinnostavaa nähdä myös, lähteekö kaksoisveli Jarosław pressaehdokkaaksi ja jos, niin miten tapaus vaikuttaa hänen suosioonsa. Äkkiseltään voisi kuvitella, että sympatiaääniä voisi olla hyvinkin luvassa...
No, aika näyttänee onko tässä muutakin kuin vain ikävä onnettomuus. Kiinnostavaa nähdä myös, lähteekö kaksoisveli Jarosław pressaehdokkaaksi ja jos, niin miten tapaus vaikuttaa hänen suosioonsa. Äkkiseltään voisi kuvitella, että sympatiaääniä voisi olla hyvinkin luvassa...
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=2087963
Viimeinen keskustelu. Ihmetyttää tuo kun haastateltava sanoo, ettei lentäjät osanneet tarpeeksi hyvin Venäjää, niin eikö sitten englanti olisi parempi kieli ja ainakin itse olen ymmärtänyt, että aina puhutaan englantia?
Viimeinen keskustelu. Ihmetyttää tuo kun haastateltava sanoo, ettei lentäjät osanneet tarpeeksi hyvin Venäjää, niin eikö sitten englanti olisi parempi kieli ja ainakin itse olen ymmärtänyt, että aina puhutaan englantia?
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Noin 20 vuotta sitten kävin muutaman kerran yksityiskoneella Mustallamerellä.Tapana oli että ensin haettiin Moskovasta tulkki joka sitten kommunikoi venäjäksi lennonjohdon kanssa määränpäässä.Pienillä kentillä ei ainakaan siihen aikaan englannin kielentaito ollut itsestäänselvyys.v-a-45 kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=2087963
v-a-45 kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=2087963
Täytyy myös ottaa huomioon, että kenttä jonne presidentin kone oli laskeutumassa on sotilaskenttä. Näinollen siellä ei englanninkieli ole niin välttämättömyys.
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
Eilen uutisissa, olisko ollut nelosen, haastateltiin jotain suomalaista asiantuntijaa ja hänen mukaansa, jos lentäjällä ja lennonjohdolla ei ole yhteistä kieltä niin silloin säädösten mukaan käytetään englantia.v-a-45 kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkom ... id=2087963
Muoks. Iltalehti kirjoittaa näin:
Ilmailulainsäädännön mukaan kansainvälisten lentojen virallinen kommunikointikieli on englanti.
Tuo pitää paikkansa siviili-ilmailun osalta. Tässä tapauksessa oli kyse kuitenkin hieman erilaisesta casesta. Puolan ilmavoimien kone laskeutumassa venäläiselle sotilaskentälle eli siis kyse ei ollut siviili-ilmailusta vaan puhtaasti sotilasilmailusta, johon ei välttämättä päde IATA:n tai ICAO:n normisto. Tähän on jo vedonnut sekä Venäjän että Puolan viranomaiset.Ellu kirjoitti:Eilen uutisissa, olisko ollut nelosen, haastateltiin jotain suomalaista asiantuntijaa ja hänen mukaansa, jos lentäjällä ja lennonjohdolla ei ole yhteistä kieltä niin silloin säädösten mukaan käytetään englantia.
Muoks. Iltalehti kirjoittaa näin:
Ilmailulainsäädännön mukaan kansainvälisten lentojen virallinen kommunikointikieli on englanti.
-Huominen on haaveita, tämä päivä realismia ja eilinen... no, se meni jo...-
Pitää sanoa, että tässä kohtaa mä olen ihan median "armoilla" sillä mulla ei ole itsellä mitään varsinaista tietoa asiasta 
Jos Ellu olet nainen,mä rakastan sua.Ellu kirjoitti:Pitää sanoa, että tässä kohtaa mä olen ihan median "armoilla" sillä mulla ei ole itsellä mitään varsinaista tietoa asiasta
Kommenttisi hipoo mun mielestä täydellisyyttä.
Ööh, hieno homma sulle.
mitäs mieltä tästä? onko feikkiä vai totta. http://www.youtube.com/watch?v=PxIFh3Nk ... popt00us12
tämän videon kuvaaja puukotettiin venäjällä kuoliaaksi
tämän videon kuvaaja puukotettiin venäjällä kuoliaaksi
US:
Ilmavoimien komentajan läsnäolo on vaikuttanut lentäjiin, ja tuskin hän on vieraillut ohjaamossa ihmettelymeiningillä. Painostus on varteenotettava vaihtoehto, ja lentäjät painoivat koneen maahan, kun ei kantti kestänyt vastustaa.
Mystinen lentoturma: Joku tuli ohjaamoon 16 minuuttia ennen putoamista
Puolan presidentin kuolemaan johtaneen lento-onnettomuuden syy on edelleen tuntematon.
Turmaa tutkiva ryhmä kertoi keskiviikkona Moskovassa, että turma ei johtunut ainakaan teknisestä viasta, terroriteosta tai räjähdyksestä. Koneen moottorit toimivat maahan syöksyyn asti.
Tutkijat vahvistivat myös virallisesti, että Smolenskin kentän lennonvalvoja varoitti kahdesti lentäjiä laskeutumasta.
Tutkijaryhmä on analysoinut koneen mustia laatikoita. Tiedoista ilmeni, että koneen ohjaamossa oli henkilökuntaan kuulumattomia ihmisiä 16–20 minuuttia ennen onnettomuutta. Yhden ulkopuolisen ääni on selvästi tunnistettu. Lisäksi kuuluu yksi tai useampia ääniä, joita vielä tutkitaan.
Puolan uutistoimiston mukaan tunnistettu ääni kuuluu Puolan ilmavoimien komentajalle. Media on aiemmin spekuloinut, että joku koneessa olleista korkea-arvoisista puolalaisista olisi määrännyt lentäjät laskeutumaan lennonjohdon varoittelusta huolimatta.
Puolan presidenttiä Lech Kaczynskia ja kymmeniä muita puolalaisia arvohenkilöitä kuljettanut kone syöksyi huhtikuussa maahan Smolenskin lähellä Länsi-Venäjällä. Kaikki 96 koneessa ollutta kuolivat.
-
Valdovas
- Axel Foley
Hieman tuollaisen vaikutelman noista tiedoista saa. Tosin painostus, sikäli kun sitä on ollut, on ehkä todennäköisimmin tullut presidentiltä itseltään, jolle oli poliittisista syistä tärkeää ehtiä ajoissa Katynin seremonioihin. On myös hyvin mahdollista, että painostus ei ole ollut eksplisiittistä, mutta käydyissä keskusteluissa piloteille on terotettu kuinka tärkeää ajoissa ehtiminen ja laskeutuminen huonoissakin sääoloissa olisi. Tilanne on vastuiden suhteen tyypillisesti ongelmallinen. Kaikki tietävät ja myöntävät, että lopullisen vastuun kantaa aina kippari, mutta hänkin on ihminen ja varmasti kaikki tuo lausuttu ja lausumaton ja niiden muodostama ilmapiiri ovat vaikuttaneet olennaisesti ja kuten sitten nähtiin kohtalokkaasti hänen päätöksiinsä.Belker kirjoitti: Ilmavoimien komentajan läsnäolo on vaikuttanut lentäjiin, ja tuskin hän on vieraillut ohjaamossa ihmettelymeiningillä. Painostus on varteenotettava vaihtoehto, ja lentäjät painoivat koneen maahan, kun ei kantti kestänyt vastustaa.
- http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201006 ... 7_ul.shtml
Ohjaamon viimeiset keskustelut käännöksenä:
Text: Transcript of Polish plane crash recordings
Reuters via Calgary Herald ^ | June 1, 2010 | Reuters
Posted on 2. kesäkuuta 2010 11:44:02 by Freelance Warrior
10:11:01 SECOND PILOT: No, one can see the ground . . . Something is visible . . . Maybe there'll be no tragedy.
10:17:40: PILOT: It's not good, the fog has descended. One doesn't know if we will land there.
FLIGHT ATTENDANT: Really?
UNIDENTIFIED: And if we don't, then what?
PILOT: We will re-ascend.
10:23:59 AIR CONTROL: What other airport options do you have?
PILOT: Vitebsk, Minsk (in Belarus)
10:25:01 PILOT: Thank you, if it's fine, we will try landing, but if weather conditions are bad we will re-ascend to make a second circle.
10:25:12 AIR CONTROL: If you try to land, will you have enough fuel to (get to) the backup (airport)?
PILOT: We will have enough.
10:26:05 SECOND PILOT: Well, they (_*) succeeded. They also say there is fog . . .
PILOT: Director (_*_*), there is fog . . . Right now, in these (weather) conditions, we will not be able to land. We will try to land, will make one attempt, but probably nothing will come out of it. If it occurs (unintelligible) what do we do? We don't have enough fuel to . . . (unintelligible).
KAZANA: Well then we have a problem.
PILOT: We can stay up for 30 minutes and then go to the backup (airport).
10:29:40 1st POLISH PLANE: The Il (_*_*_*) was trying to land twice and I think they flew somewhere else.
SECOND PILOT: Ok, I get it, thanks. Did you hear?
PILOT: Nice.
10:30:32 MARIUSZ KAZANA: So far there is no decision from the president on what to do next.
10:32:55 PILOT: We are attempting to land. If we fail to land, we are re-ascending on autopilot.
10:35:22 AIR CONTROL: From 100 metres be ready to re-ascend for a second loop.
PILOT: Roger.
10:38:00 UNIDENTIFIED: (S)he will be annoyed if . . . (Unintelligible)
10:40:06 WARNING SYSTEM: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD
10:40:32 WARNING SYSTEM: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD
10:40:39 WARNING SYSTEM: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD
(100 metres)
10:40:42 WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
10:40:44 WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
10:40:46 WARNING SYSTEM: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD
(100 metres)
10:40:49 SECOND PILOT: As normal
(90 metres)
WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
(80 metres)
10:40:50 SECOND PILOT: We are re-ascending
10:41:51 WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
(60 metres)
(50 metres)
10:40:52 (air control urges pilots to halt descent)
(40 metres)
10:40:53 WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
(30 metres)
10:40:54 (air control urges pilots to halt descent)
(20 metres)
10:40:56 WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
10:40:58 WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
10:40:59 (sound of hitting a tree)
10:41:00 SECOND PILOT: Fuck! WARNING SYSTEM: PULL UP, PULL UP
10:41:02 AIR CONTROL: Re-ascend for second circle
UNIDENTIFIED: (shout) Fuuuuuuck.
10:41:05 (transcript ends)
NOTES:
* Refers to a plane carrying Polish journalists which had landed safely in Smolensk earlier that morning ahead of Kaczynski's plane.
*_* Refers to Mariusz Kazana, head of Poland's diplomatic protocol.
*_*_* Refers to a Russian plane which tried to land in Smolensk after the first Polish plane but failed due to thick fog. It flew to a different airport.
Lähde: http://www.freerepublic.com/focus/f-news/2525828/posts
Kuka kaipaa originaalia ja pitemmältä aikaväliltä, niin se löytyy esim. tästä: http://www.kprm.gov.pl/files/news/downl ... 407739.pdf
Ja koska varmasti löytyy aina niitä, jotka löytävät kaikesta sen olennaisen ja pohtivat, miten tuo viimeinen repliikki menee puolaksi, niin todettakoon, että kurwahan se.
Enemmänkin kuin tuo perämiehen tilanne huomioonottaen epäilemättä inhimillisesti ymmärrettävä anatominen huomautus ihmetyttää hänen toteamansa "As normal" (10:40:49) tilanteessa, jossa hälytysjärjestelmä on vajaan minuutin sisällä huutanut hädissään jo kuuteen kertaan Terrain aheadia ja Pull upia!
En tiedä mikä Puolan ilmavoimissa määritellään "normaaliksi", mutta luulen, että useimmat tuollaisen varotuksen kuultuaan olisivat jo ensimmäisellä kerralla vetäneet heti ylös, mihin aika olisi hyvin riittänytkin, sillä ensimmäinen hälyhän tuli tuon ylläolevan mukaan 10:40:06 ja siipi karahti puuhun vasta 10:40:59 eli väliin jäi ruhtinaalliset 53 sekuntia!
-
surfergirl
- Jane Marple
Sanooko tuo varoitusjärjestelmä jotain silloin kun ollaan ihan tavallisesti ja turvallisesti laskeutumassa? Onhan silloinkin "terrain ahead". Onko siinä joku tunnistin että se alkaa huutaa jos ollaan laskeutumassa pöpelikköön eikä kiitoradalle tai tullaan väärässä kulmassa alas?
*ilmailu-ummikko ihmettelee*
*ilmailu-ummikko ihmettelee*