Logiikkaa verisyysjuttuihin tai verijälkien laatuun ei saa kyllä selville esitutkintamateriaalinkaan pohjalta. Ainakaan kattavasti. Annu on onnistunut joko taitavasti tai vahingossa jemmaamaan ruskean vaateparrensa (vaikka sinne pakastimeen

) ja jäljet teepaidan hihansuissa voi puolustus selittää vaikka millä tavalla (kurkotti ruumiin yli tms.). Oikeasti hän on saattanut pestä verijälkiä kiivaasti lattialta tms. Ei vain sitten huomannut itse jälkiä punaisessa paidassaan...
Parisen tuntia tutkintamateriaalia kovasti ahmittua olen kyllä varmistunut muutamasta seikasta. Paikalla ei ole ollut ketään muuta kuin Lahden perhe. Itse ajattelin vielä pitkään mahdollisuutta, että paikalla on voinut olla kolmas aikuinen, vaikkei murhaamassa, mutta paikalla. Mutta ei.
Käsittämätöntä, että lasten jututtamisen jälkeen kukaan poliisista ei (silloin aluksi) tehnyt samaa havaintoa kuin esim. v-a-45. Lasta oli ohjailtu puhumaan noin - ei välttämättä pakotettu. Koko hommaa oli joiltakin osin hyvin pitkälle valmisteltu. Kylmäverisen mielipuolisesti. Se mitä AA sepitti ensimmäisessä kuulustelussa sairaalassa, oli melko hataraa tarinaa sekin. Silloin idyllisen perheen kotiin hyökkäsi tuntematon mies tappamaan aviomiestä, mutta AA ei pelastanut lapsia pois talosta. Toisaalta AA oli seuraavana päivänä valmis unohtamaan koko jutun ja muuttamaan pian Turkuun.
Kun vene kääntyi, kotona olikin ollut riitaa. Eikä AA muistanut kumpi lopulta löi ensimmäisen iskun. Tähän oli pakko mennä, kun lasten lausunnot muuttuivat heidän alkaessa ymmärtää mitä murhayönä oikeasti tapahtui.
Puolustus kikkailee kaikkensa, mutta vaikea on uskoa, että se riittäisi vapauttamaan AA:n tuomiolta. Jos niin kävisi, olisi meillä toinen Bodomin veroinen tapaus, tosin vuosikymmeniä tuoreempi...