John Buchan kirjoitti:Pakko taas tuoda omia näkökantoja tähän HÄKE puheluun
Anneli: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa.
Miksi esittää tälläinen kysymys? Ihan kuin tässä AA pelaisi varman päälle että mies on vielä hengissä mutta kohta "tappaja" viimeistelee työnsä.
Jukka: (vaimea kopsahdus). Lala.
Voisiko "Lala" olla kuoleman kielissä kamppailevan miehen "älä"
Anneli: Mä olen täl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähti juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tappaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Mistä AA tietää että tunkeutuja aikoo tapaa miehen, vai olisiko tunkeutuja vain antamassa vuosisadan opetusta, kun kunnolla annetaan nenään niin veri kyllä roiskuu mutta siitä on tappaminen kaukana, toisekseen juoksee ulos ja jättää lapset sisälle, ei kuullosta kovin uskottavalle.
Vaikea sanoa noin tekstin pohjalta (missään ei ole mainintaa että AA itkisi) mutta jos ko. tapahtuma sattuisi vaikka täällä meillä niin uskoisin että vaimo huutoitkisi hälytyskeskukseen, eikä pystyisi noinkaan tarkkaan kuvaukseen tapahtumista.
Tässä on mitä A on kertonut JJ:n suorittamassa kuulustelussa tuosta ylläolevasta vaiheesta (kirjoitin käsin, jotain typoja voi olla vaikka yritin olla tarkkana):
materiaali_6_10 Ulvila liitteet 10 Anneli 2.12.2006
(dokumentissa 825 A kertaa Joutsenniemelle häkepuhelun aikaisia tapahtumia. Tappaja oli 'keskeyttänyt' kun A meni 'katsomaan tonne'..)
(...) lainaus alkaa tästä:
A: Joo, ne muut äänet mitä sieltä kuulu, ei niinko mitää puhetta. Ja mää kävin sit täl miehel jottai huutamas, kans jottai, ett lopeta tai jottai mitä sää teet tai kuka sää oot, miks sää teet jottai. Jotain tämmöst, en tarkemmin muista, mut jotain mä sil huusi, et se keskeytyi sit hetkes se hakkaamine, et hän lähti sit sinne mun perääni.
JJ: Mihin asti hän tuli sun perääs?
A: No, juoksin sinne, mää nään, mut ei hän varmaan kovin kauas menny (
*), koska hän oli sit takasi menny jo, ku mä pääsin kurkkimaan sieltä.
JJ: Oliks hän takas sit jo niinko Jukan kimpussa?
A: Oli joo, sielt kuul se ääni sitte jo, ko mä tuli sisäl takas.
JJ: Joo.
A: Hakkaamisen ääni.
(minun välihuomautus: Hakkaamisen ääni? Mitäs.. A kuuli hakkaamisen ääniä, mutta nauhalla ne eivät kuulukaan, ei ainuttakaan paitsi astalon kopsahdus eikä mitään hakkaamisen ääniä. Onko syyttäjä sittenkin lukenut nämä paperit??
Siis tässä kuulustelussa A kertoi Joutsenlahdelle, että hän oli kuullut 'hakkaamisen ääniä' silloin, kun oli palannut siltä juoksultaan pihalle - tappaja perässään. Tappaja ei ollut mennyt kovin pitkälle A:n perään vaan palasi pian Jukan kimppuun. Seuraavaksi, välittömästi edellisen lainauksen jälkeen siis, JJ alkaa kysellä onko ympäristössä ollut aikaisemmin jotain 'ylimääräistä liikehdintää'.)
A : No joku sanoi, et siel olis joku auto kierrelly. Mut et,mä oon varmaan useemman kerrankin nähnyt semmottet, et siihen postiluukul pysähtyy autoja, mä oon niinko ajatellu, et siel jotai näitä yksityisii mainoslappusii tämmöst jaetaa. Et just oli joku joulusiivouslappu ja tämmöttet. En mä niinko oikein osannu semmossee yhdistää.
JJ: Miten paljon sinä olit tekemisissä naapureitten kanssa?
A: Hyvin vähän.
JJ: Joo/.../..ja niin edelleen..
(Alkaa A:n lyhyt kuvaus kuinka he muuttivat paikkakunnalle neljä vuotta sitten, kun Jukka sai hyvän työpaikan. Mutta että työnkuva on sittemmin muuttunut, että työ ei sitten ollutkaan niin kuin Jukka halusi.
A kertoo:
"Ja hän myöskin hirveen stressaavaa tämmöne tää viime ajat ollu. Ihmiset voi pahoin siellä, ja ku hän o sielä henkilöstöosatolla, ni se tietty sit häneen heijastuu kans."
JJ: Joo
A: Et meil oli suunnitelmia tässä, et ko hän semmosta coach-check kurssia käyny, et jos hän niinko jatkais omas yritykses ens vuonna.
------
(pian JJ ja A siirtyivät puhumaan hetkisen jalkineista, joista A ei osannut sanoa mitään)
------
Minulla vain särähti korvaan yksi A:n ilmaus:
HUOM
(*) Tuo A:n sanavalinta 'mennyt' (
...mut ei hän varmaan kovin kauas menny) ihmetyttää minua! Miksi Anneli sanoo että 'ei se varmaan kauas
mennyt' . Koska hän puhuu tapauksesta, jossa hän itse on ollut alle vuorokauden sisällä (!) aktiivinen subjekti, ja tappaja juoksee hänen perässään, niin minun järkeni sanoo, että Annelin pitäisi käyttää ilmaisua ' ei se varmaan kovin kauas
tullut tai
päässyt, koska A on itse mukana kuviossa, ja
jos tappaja seurasi juuri häntä itseään eikä ketään 'ulkopuolista', josta A kertoo JJ:lle kuulustelussa paraikaa.
Miten se tappaja silloin
'menee' Annelin mielestä jonnekin - sehän oli Annelin itsensä
perässä:
Se ei mennyt pitkälle Annelin perään sanoisi se (kuten vaikka minä sanon jos kerron toisten ihmisten juoksuista peräkanaa), joka kertoisi asiasta ulkopuolisena, - minne Anneli meni ja minne tappaja meni, mitä tapahtui, sen mukaan mitä Anneli on kertonut.
Minun mielestäni A säveltää tarinaa, jonka hän toivoisi olevan uskottava - hän puhuu tapahtumista kuin olisi itse ollut ulkopuolinen. IMO - niinhän ne ovatkin, pelkkää fiktiota, todellisuuden kannalta katsoen, siis hänen tarinointiansa, todellisten tapahtumien ulkopuolelta, mielikuvituksesta. Ajatelkaa nyt: hän puhuu kuulustelussa myös
'rosvon näköiseksi pukeutuneesta tappajasta niin kuin sarjakuvissa tai salapoliisisarjoissa!' (kehotti kuulustelijaa käyttämään mielikuvitusta, sarjakuvia!) Noita sanoja käyttää siis kuvaillessaan ulkopuolista tunkeutujaa - tuntomerkit: sarjakuvista! Ja JJ sanoo: Joo.
Joutsenlaulu, todella..
Ei voi olla totta!

Ja JJ hokee jokaiseen A:n sävellykseen: Joo, Joo, Joo.