Ulvilan tapaus (ketju 4)
Re: Ulvilan tapaus (ketju 4)
^Kenen sana meillä on Lahden kuritustoimenpiteistä?
^Aivan ... Anneli sanoo että yleisesti ottaen Jukka ei ollut lapsille mitenkään julma mutta saattoi rangaistukseksi seisottaa lapsia tai laittaa heidät kylmään suihkuun tai jopa laittaa ulos vähäksi aikaa.
Lapsilta ei ole tiettävästi asiasta kysytty,en tosin ole lukenut vielä lasten "kuulusteluja" kuin pikaisesti vilkaisemalla.
Lapsilta ei ole tiettävästi asiasta kysytty,en tosin ole lukenut vielä lasten "kuulusteluja" kuin pikaisesti vilkaisemalla.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Jätettäisiinkö tämä veitsikiistely ? Olet varmasti parempi leipuri kuin minä ja Anneli Auer yhteensä. Kuvat kakuista, ne kuvat missä on © Auer Media-merkki, ja ne reseptit, joissa on sama merkki, ovat Annelin tekemiä.. Koitetaanko pysyä asiassa?Mariacka kirjoitti:Olen tehnyt kymmeniä ellen peräti satoja kakkuja. Yhteenkään en ole tarvinnut fileerausveistä. Terävä ja mielellään leveäteräinen veitsi on sen sijaan paras, auttaa myös kerroksen nostamisessa. Sahalaitainenkin käy, jos se on terävä, pitkä ja leveähkö. Fileerausveitsi meille ilmestyi vasta, kun esikoinen kiinnostui kalastamisesta.Tara kirjoitti:Olisi kumma jos Annelin keittiössä ei olisi ollut juuri tuon tapaisia veitsiä. Kakkuresepteissä, muuallakin kuin Auerin persenetissä neuvotaan käyttämään esim kerroskakkupohjien leikkaamiseen nimenomaan pitkäteräistä, ohutta ja terävää veistä, esim fileerausveistä - muuten se ei onnistu, sillä tylsällä veitsellä viipaloidut täytekakun kerroslevyt vain murenevat ja repeilevät.
Ja toisekseen on täysin mahdollista, ettei yksikään kakku/askartelu/leivontavinkki tullut Annelilta. Muitakin kirjoittajia oli.
Näistä kakkujutuista pitäisi kyllä perustaa oma ketju.
Mutta surmaveitsestä: Vuoteelta löytyi näppylähanska ja toinen vaatehuoneen hyllyltä. Auer epäili, että hanskoja on ollut terassilla. Aiemmin puhuttiin myös vasarasta, joka oli ollut kaapin päällä. Tämäkin oli siihen vain jäänyt, taulujen kiinnittämisestä oli jo pitkä aika. Samoin matkalaukut olivat yli kuukausi reissun jälkeen olohuoneessa. Aivan loogisia tarinoita sinällään, perheeltä joka ei ollut turhan tarkka siivouksen ja tavaroiden paikkojen suhteen.
Jukka Lahti kuoli päähän kohdistuneisiin iskuihin.. PK:ssa on lähikuvia Jukan vammoista. Niissä oleviin jälkiin sopii joka tapauksessa paremmin sorkkarauta, mahdollisesti vasara. Niitä nyt ei ainakaan amatööri-leipuri Auer olisi leipomuksiinsa tarvinnut, olkoot sen lisäksi ollut vaikka mikä tiikeriäiti. Hän ei olisi tarvinnut niitä edes lastensa vuoksi, murhayönä, koskapa ei ollut huolissaan tyttärestään kun lähetti tämän pimeässä huoneistossa katsomaan, että joko se 'tappaja' meni pois.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minäkin uskon, että tuo oven lasi on rikkoutunut riitelyn aikana ennen yhtäkään veitsen iskua.
Verinen jälki arkulla voisi selittyä myös ikuunan ''viimeistelyn'' aikana syntyneeksi.
Ja jos Anneli hetkeä aikaisemmin pakeni ovesta surmaajaa, miksi surmaaja kuitenkin poistui hankalimmalla mahdollisella tavalla?
Ja miksi Anneli olisi juossut surmaajaa pakoon ensi ulos, mutta palannut takaisin surmaajan luokse samaa reittiä?????
Lapsen mukaan toisella kerralla hänen käydessä paikalla, ikkuna oli rikki. Lapsi ei ainakaan nähnyt ketään ulkopuolista. Muistaakseni vanhemmat kehoittivat ekalla tai tokalla käynnillä hänet takaisin huoneeseensa, koska seuraavana aamuna (perjantaina) on koulua.
Jos asunnossa olisi ollut joku ulkopuolinen surmaaja, olisiko vanhemmat murehtineet aamun kouluun keräämisestä???
Lapsi myös sanoo kuulemisessa, ettei äiti mennyt kodinhoitohuoneen kautta kertaakaan. Aina olohuoneen kautta. Kodinhoitohuoneen ovea ei käytetty, koska se huone oli täynnä pyykkiä.
Minusta lapsen kuuleminen ei ole ''julmaa ristikuulustelua''. Jutustelua enemmänkin, eikä minusta lasta mitenkään johdatella. Jos tekstiä lukee rauhassa, tajuaa, että kuulijat viittavat aina lapsen omiin aikaisempiin sanomisiin.
Ja lapsi ei selvästi halua, että öidille tulee paha mieli.
Verinen jälki arkulla voisi selittyä myös ikuunan ''viimeistelyn'' aikana syntyneeksi.
Ja jos Anneli hetkeä aikaisemmin pakeni ovesta surmaajaa, miksi surmaaja kuitenkin poistui hankalimmalla mahdollisella tavalla?
Ja miksi Anneli olisi juossut surmaajaa pakoon ensi ulos, mutta palannut takaisin surmaajan luokse samaa reittiä?????
Lapsen mukaan toisella kerralla hänen käydessä paikalla, ikkuna oli rikki. Lapsi ei ainakaan nähnyt ketään ulkopuolista. Muistaakseni vanhemmat kehoittivat ekalla tai tokalla käynnillä hänet takaisin huoneeseensa, koska seuraavana aamuna (perjantaina) on koulua.
Jos asunnossa olisi ollut joku ulkopuolinen surmaaja, olisiko vanhemmat murehtineet aamun kouluun keräämisestä???
Lapsi myös sanoo kuulemisessa, ettei äiti mennyt kodinhoitohuoneen kautta kertaakaan. Aina olohuoneen kautta. Kodinhoitohuoneen ovea ei käytetty, koska se huone oli täynnä pyykkiä.
Minusta lapsen kuuleminen ei ole ''julmaa ristikuulustelua''. Jutustelua enemmänkin, eikä minusta lasta mitenkään johdatella. Jos tekstiä lukee rauhassa, tajuaa, että kuulijat viittavat aina lapsen omiin aikaisempiin sanomisiin.
Ja lapsi ei selvästi halua, että öidille tulee paha mieli.
Nuotio & Äreät Tiput
-
mysteerin miettijä
- Harjunpää
kuinka montaa näistä neljästä lapsesta on poliisin toimesta jututettu? pienin ei ainakaan osanne kertoa mitään, veikkaan, oli hereillä tai ei. toiseksi nuorimman kanssa on siinä ja siinä. mutta miten toiseksi vanhin? missä kohtaa tapahtumia lapset heräsi/herätettiin? siis kun poliisi ja ambulanssi tuli paikalle, oliko sillon jo koko talo hereillä?
ja miss holmes, kirjoitit asiaa joka sanan.
ja miss holmes, kirjoitit asiaa joka sanan.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Kaksi vanhinta, ymmärtääkseni.
Minä en ole pystynyt jatkamaan papereiden lukemista viimeyönä lukemani tilakuuntelun jälkeen.
Jos poliisi etsii isän surmaajaa, on aika järjetöntä, että syytön äiti sanoisi lapsille, ettei poliisin tarvitse tietää kaikkea mitä äiti ja lapset tietävät.
En myöskään pysty ymmärtämään sitä, että syytön äiti epäilisi poikaystäväänsäkin poliisiksi.
En myöskään pysty ymmärtämään sitä, että syytön äiti epäilisi poikaystäväänsäkin poliisiksi.
Miss Holmesin kirjoitukseen yllä.
Minäkin epäilen vahvasti, että ikkuna on ainakin osittain rikkoutunut jo ennakkoon, riitelyn ja kamojen paiskomisen tai käsirysyn aikana.
Sitä todella ihmettelee, miksi tappaja meni ikkunasta ulos, kun talossa oli kaksi helposti avattavaa ovea. Kuistin ovi oli välillä apposen auki, ja kuten terassinkin ovi, olisi auennut kahvasta vääntämällä, jos se olisi sattunut olemaan kiinni.
Kolahduksista nauhalla. Häkenauhalle merkityistä kolahduksista osa voi olla myös seurausta läpivedosta joka syntyi, kun Auer avasi kuistin oven, ja terassin ikkunasta puhalsi sisään ulkoilma jo valmiiksi, eli läpiveto sulki avoimena olleen oven, jolloin kuului kolahdus/ksia?
edit: -n
Minäkin epäilen vahvasti, että ikkuna on ainakin osittain rikkoutunut jo ennakkoon, riitelyn ja kamojen paiskomisen tai käsirysyn aikana.
Sitä todella ihmettelee, miksi tappaja meni ikkunasta ulos, kun talossa oli kaksi helposti avattavaa ovea. Kuistin ovi oli välillä apposen auki, ja kuten terassinkin ovi, olisi auennut kahvasta vääntämällä, jos se olisi sattunut olemaan kiinni.
Kolahduksista nauhalla. Häkenauhalle merkityistä kolahduksista osa voi olla myös seurausta läpivedosta joka syntyi, kun Auer avasi kuistin oven, ja terassin ikkunasta puhalsi sisään ulkoilma jo valmiiksi, eli läpiveto sulki avoimena olleen oven, jolloin kuului kolahdus/ksia?
edit: -n
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Talossa on kaksi ulos käyntiä: toinen on pääovi toinen on takka/makuuhuoneesta ulos menevä ovi.
Pääovea ei Annelin, eikä lapsen mukaan ole avattu, eikä siitä ole kukaan tullut tai mennyt.
Mitä ovea tarkoitat?
Pääovea ei Annelin, eikä lapsen mukaan ole avattu, eikä siitä ole kukaan tullut tai mennyt.
Mitä ovea tarkoitat?
Nuotio & Äreät Tiput
-
MissHolmes
- Ben Matlock

Sorry. Onhan tuolla kodinhoitohuoneessakin ovi. Kodinhoito huone on kuvissa niin pullollaan tavaraa, etten tajunnut sinne pystyvän edes menemään.
Nuotio & Äreät Tiput
Tarkoitin sitä ovea mikä on eteisen vieressä. Voi kyllä olla, että olen ymmärtänyt väärin Annelin selostuksen JJ:lle 2006, kun he puhuvat ulko-oven avaamisesta kuistille (jonne Auer jossain välissä meni!MissHolmes kirjoitti:Talossa on kaksi ulos käyntiä: toinen on pääovi toinen on takka/makuuhuoneesta ulos menevä ovi.
Mitä ovea tarkoitat?
Pitää mennä tarkistamaan. Ymmärsin Anneli-Ulvila-liiteet-10- sivuja lukiessani että 'kuisti' on se mikä on varsinaisen ulko-oven edessä. Ja terassin ovi on se takkahuoneen ovi.
hetkinen..
-
hellämustapääfinnilä
- Martin Beck
Tummennukset minun.Tara kirjoitti: Plarasin 2.12.2006 kuulustelua. Siinä Auer kertoo menneensä siitä keittiön vierestä, eteisen ulko-ovesta, näin:
ALKUVAIHE ( A juoksee pakoon) :
s. 817 - Heräsivät räiskintään.'
818 - Auer: "Mun mielestä siin vaiheessa ko mä lähdi ..pois niin ne ei ollu vielä siin kohtaa mihi JUkka jäi, siihe kylpyhuoneen oven etee vaan ne oli niinko lähempänä takkaa ja se mist hän tuli sisälle siin kohtaa. Ja mä sit jostai, mul o mielikuva, et mä olis sit niinko oven ja sen välist loikannu. Ja oisko siin jotain lasinpaloi jalanpohjas hiuka tuntunu, mut ei sit siin kohtaa kauheest jääny miettimään, et mist täst nyt juoksee vaan juoksee pakoon.
JJ: Joo,o
Auer: Ja sit tota noi nii, mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä. Ni mä sanoin, et tääl on joku tappaja, et juoskaa äkkiä ulos, ja mä luultavasti avasi itte sen..
JJ: ulko-oven
Auer: Joo, sen siis sen puoleisen ulko-oven, et menkää ulos, mut ei ne kyl mihinkään menneet ja sit sen jälkeen mä tota soitin sinne 112.
--------
PUHELUN AIKANA:
Puhelun aikana Anneli kertoo menneensä katsomaan 'tonne' kaksi kertaa silloin kun oli poissa puhelimesta, olohuoneen kautta makuuhuoneeseen (tai sen ovelle asti) ja mies olisi molemmilla kerroilla lähtenyt heti häntä ajamaan takaa, eli Auer oli juossut takaisin ja mennyt kuistin ovesta, keittiön vierestä, missä Axxxxx oli puhelimessa. Tämä on kyllä niin puppua..varsinkin kun hän kertoo että samaan aikaan kuului paitsi Jukan huutoa niin myös mäiskinnän ääntä (sivu 821). JJ kysyy muistaako Anneli mitä oli nähnyt: "Näiks sä siittä mitä hän teki Jukalle?
Auer vastasi: Ää, mää kuul, lähinnä niit äänii kuulin, et tota noini.. (miettii)..mää en iha tarkast osaa sanoa, et onks tää niinko noist äänist muodostuntu mielikuva, et hän oli siin päällä ja hakkas tai näinkö mä sen tosiaa.
JJ:Joo,o.
Auer: Mut ainaki, tota noini sit ko mä näi, et ko tää oli ohi, ni Jukka oli iha verine täst kohtaa.
Auer: Ja sitä, niinko, tosiaanki jatkui kaua sitä semmost, niinko hakkaamise mäiskimise ääntä ja sit sitä Juka tuskanhuutoo.
Auer: Ja sit tota, sit tuli se poliisisoitto vielä, ja se jatkui sillonki ja sit sen soiton aikana hiljeni. Ja joku jossain välis kysyi sitäki, et onks se vielä sielä ja et onks Jukka vielähengis tai jotai. Ni mä sanoi, et Axxxxx katotko tonne. Mä en sit tiedä käviks hän kattomas ja mut tota parempi kyl olis ollut ettei olis menny kattomaa, ni hän ei olis nähny sitä...(jatkuu ja jatkuu..)
Tosi hidas on kirjoittaa noita, murretta vielä..väkisin meinaa jäädä typoja..
Tässä Taran kopioimassa tekstissä Auer väittäisi avanneensa ehkä jossain vaiheessa etuoven.
Paljon on puhuttu siitä miten Auer lähetti lapsen katsomaan takkahuoneen tilannetta, tässä kertoo itse tehneensä näin. Häkenauhalla tätä ei tosin mielestäni ollut. Lisäksi Auer sanoo ettei tiedä kävikö lapsi katsomassa, mutta nauhoituksessa kysyy lapselta "oliks se viel siel?" Ja lapsi vastaa että se lähti.
Kiitos Taralle vaivannäöstä, varmaan on tosiaan hidasta tuon tekstin kirjoittaminen. Ja sisar MissHolmes todistaa todellakin vahvasti: toivottavasti saat luetuksi edelleen ja saamme kuulla lisää pohdintojasi.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
'Ulko-ovesta' sivuilla 818 - 821 (PK materiaali_6_10, Ulvila liitteet Anneli 10
Seuraa PK- katkelmia perättäisiltä sivuilta
s.818 - Auer: "Mun mielestä siin vaiheessa ko mä lähdi ..pois niin ne ei ollu vielä siin kohtaa mihi Jukka jäi, siihe kylpyhuoneen oven etee vaan ne oli niinko lähempänä takkaa ja se mist hän tuli sisälle siin kohtaa. Ja mä sit jostai, mul o mielikuva, et mä olis sit niinko oven ja sen välist loikannu. Ja oisko siin jotain lasinpaloi jalanpohjas hiuka tuntunu, mut ei sit siin kohtaa kauheest jääny miettimään, et mist täst nyt juoksee vaan juoksee pakoon.
Auer: Ja sit tota noi nii, mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä. Ni mä sanoin, et täl on joku tappaja, et juoskaa äkkiä ulos, ja mä luultavasti avasi itte sen..
Auer: Joo, sen siis sen puoleisen ulko-oven, et menkää ulos, mut ei ne kyl mihinkään menneet ja sit sen jälkeen mä tota soitin sinne 112.
(...Auer kertoo, ettei jäänyt katsomaan ('Jukan ja tappajan tappelua')vaan pakeni miestä joka liikkui hyvin ketterästi. Sitten seuraa tuntomerkkipohdintaa....)
sitten:
s. 820 Auer: Joo, no sit mä juoksin sinne tota kuistille. Mietin et mitä mä nyt tee. En mä voi tästä lähteä, lapset o siel siel sisällä, mihkää lähteä ja ei mul edes avainta ollu, ni mä kurkkasi sinne takasi, siel ei näkyny mitää. Mä meni sisää, hän oli menny sit takasi sinne. Mä luule, ett siin oli se puhelin ... auki, mä meni sit takasi puhelimee. Mee Axxxxx oli kans vähä aikaa siin puhelimes päivystämäs, et jos siel sanotaa jotai.
JJ: Joo,o. Silloinko se tuntui hirveän pitkältä se aika sinusta?
Auer: Tuntui hyvin pitkältä, ja kyl se täytyy ollakki aika pitkä se aika, ko mä meni sit viel toisen kerran. Mä en o iha varma olik se siin välissä sitten, et ennen ko poliisit soitti. Tää sit sano, et voi katkasta, et poliisit sit seuraavaks...
[/i]
s. 821
Auer: ... et tota noi ni, kuitenki se oli kans samalaine juttu, et Jukka huus sieltä, ja mä menin sinne, ja sit taas tää heti välittömästi lähti perään hätämään mua pois, ja palas sinne takasi sinne.
(...Auer kuvailee edelleen tilanteita häkesoiton aikaan...)
JJ: Eli tulit soittamaan lankapuhelimesta.
A: Joo, elikkä se on just siinä ko mennää ulos ulko-ovesta, keittiös sii vieressä.
JJ: (Annelin puheen päälle)joo, joo,mä oon käyny, joo, joo
A: Mullahan ei oo mitään muuta puhelinta, menin soittamaan 112.
(...)
JJ: Elikä montako lasta oli hereillä?
A: Öö... mä en tiedä, oliks nää pienemmät siin vaiheessa..
EDIT: lisätty kaksi o:ta ('jo'--> 'joo')
Seuraa PK- katkelmia perättäisiltä sivuilta
s.818 - Auer: "Mun mielestä siin vaiheessa ko mä lähdi ..pois niin ne ei ollu vielä siin kohtaa mihi Jukka jäi, siihe kylpyhuoneen oven etee vaan ne oli niinko lähempänä takkaa ja se mist hän tuli sisälle siin kohtaa. Ja mä sit jostai, mul o mielikuva, et mä olis sit niinko oven ja sen välist loikannu. Ja oisko siin jotain lasinpaloi jalanpohjas hiuka tuntunu, mut ei sit siin kohtaa kauheest jääny miettimään, et mist täst nyt juoksee vaan juoksee pakoon.
Auer: Ja sit tota noi nii, mää siin vaihees tää mun vanhin tytär oli hereillä, hän oli siel eteisessä. Ni mä sanoin, et täl on joku tappaja, et juoskaa äkkiä ulos, ja mä luultavasti avasi itte sen..
(...Auer kertoo, ettei jäänyt katsomaan ('Jukan ja tappajan tappelua')vaan pakeni miestä joka liikkui hyvin ketterästi. Sitten seuraa tuntomerkkipohdintaa....)
sitten:
s. 820 Auer: Joo, no sit mä juoksin sinne tota kuistille. Mietin et mitä mä nyt tee. En mä voi tästä lähteä, lapset o siel siel sisällä, mihkää lähteä ja ei mul edes avainta ollu, ni mä kurkkasi sinne takasi, siel ei näkyny mitää. Mä meni sisää, hän oli menny sit takasi sinne. Mä luule, ett siin oli se puhelin ... auki, mä meni sit takasi puhelimee. Mee Axxxxx oli kans vähä aikaa siin puhelimes päivystämäs, et jos siel sanotaa jotai.
JJ: Joo,o. Silloinko se tuntui hirveän pitkältä se aika sinusta?
Auer: Tuntui hyvin pitkältä, ja kyl se täytyy ollakki aika pitkä se aika, ko mä meni sit viel toisen kerran. Mä en o iha varma olik se siin välissä sitten, et ennen ko poliisit soitti. Tää sit sano, et voi katkasta, et poliisit sit seuraavaks...
[/i]
s. 821
Auer: ... et tota noi ni, kuitenki se oli kans samalaine juttu, et Jukka huus sieltä, ja mä menin sinne, ja sit taas tää heti välittömästi lähti perään hätämään mua pois, ja palas sinne takasi sinne.
(...Auer kuvailee edelleen tilanteita häkesoiton aikaan...)
JJ: Eli tulit soittamaan lankapuhelimesta.
A: Joo, elikkä se on just siinä ko mennää ulos ulko-ovesta, keittiös sii vieressä.
JJ: (Annelin puheen päälle)joo, joo,mä oon käyny, joo, joo
A: Mullahan ei oo mitään muuta puhelinta, menin soittamaan 112.
(...)
JJ: Elikä montako lasta oli hereillä?
A: Öö... mä en tiedä, oliks nää pienemmät siin vaiheessa..
EDIT: lisätty kaksi o:ta ('jo'--> 'joo')
Viimeksi muokannut Tara, La Huhti 17, 2010 11:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minun alkuperäinen visiohan oli, että Jukka on lähtenyt ulos rauhoittumaan. Anneli on ajatellut, että maistakoon omaan lääkettään ja lukitsee Jukan ulos ja menee mielenosoituksellisesti nukkumaan. Jukalla ei ole lompakkoa tai avaimia - mihin hän siis lähtisi. Rikkoo lopulta ikkunan ja tulee siitä sisälle. Tässä vaiheessa lapsi tulee paikalle ja näkee isänsä seisomassa ja äitinsä sängyssä makaamassa ja lasin sirpaleita.
Onko tietoa kuinka pitkäksi lapsi arvioi kolmen vierailunsa välit?
Onko tietoa kuinka pitkäksi lapsi arvioi kolmen vierailunsa välit?
Eikös tuo sitten romuta poliisin raportit/hutkimukset siitä, että lasi on rikottu sisäpuolelta?Teleksi kirjoitti:Minun alkuperäinen visiohan oli, että Jukka on lähtenyt ulos rauhoittumaan. Anneli on ajatellut, että maistakoon omaan lääkettään ja lukitsee Jukan ulos ja menee mielenosoituksellisesti nukkumaan. Jukalla ei ole lompakkoa tai avaimia - mihin hän siis lähtisi. Rikkoo lopulta ikkunan ja tulee siitä sisälle. Tässä vaiheessa lapsi tulee paikalle ja näkee isänsä seisomassa ja äitinsä sängyssä makaamassa ja lasin sirpaleita.
Esitutkintapapereista olin kans lukevinani, että Anneli oli sanonut puhelimessa polliisille (siis häke puhelun jälkeen), että murhaaja poistu poliisi-puhelun aikana ja taustalta kuulu "älämölöä".
Joka toiselle kuoppaa kaivaa, joka toiselle ei.
Minusta ihan aluksi sanottiin, että poliisi oli testannut lasin rikkomista ja sen kokeen mukaan se oli rikottu ulkopuolelta - eli tuohon en osaa sanoa onko se rikottu ukoa vai sisältä.