Varmasti on narsisti, totta. Mutta sen lisäksi Auerin kielenkäytöstä, hänen tavastaan muodostaa kieltä, lauseita, löytäisi asiaa tunteva helposti useita (kaikki?) sellaisia poikkeamia, jotka ovat tyypillisiä myös paranoidille skitsofreenille. Minä en ole mikään 'oikea asiantuntija', mutta tällainen tapa muodostaa kieltä on todellakin tutkittu, kielitieteilijöitten ja lingvistiikkaan perehtyneitten psykiatrian alan tutkijoitten hommia, mutta aihe on minulle tuttu muista syistä, ihan muuten vain..
Poikkeavaa on mm se, että hän erikoisella tavalla, puhuessaan lähes mistä tahansa, antaa samalla vaikutelmia itsestään, tai hän tekee niitä, eli luo kuulijalle käsityksiä omasta itsestään - itse asia, josta hän näyttää puhuvan, ei ole varsinainen pääasia, vaan hän itse, sekä itseään koskevien käsityksensä tuputtaminen muille.. Hän on kaiken tuottamansa kielellisen virran subjekti, on kyse mistä tahansa. Hän ei voi olla muuta (terve ihminen voi itse valita milloinka haluaa antaa vaikutelmia itsestään, sairas ei voi). Kaikella hänen ulkopuolellaan on hänelle vain välineen arvo, se on keinotekoista yritystä, kirjoista luetun mukaista (?), rakennetun itsen kokoamisyritystä - myös lapset ovat välineitä. Jos jollakin ei ole hänelle käyttöarvoa, niin tämä henkilö on täysin arvoton. Voit olla hänen kanssaan vain samaa mieltä - mutta sittenkin tulee ongelmia, koska hän ei oikeasti ole mitään mieltä, siis hän itse ei ole, koska ei ole mitään 'häntä'.-- Jukka menetti työpaikkansa! (Ei vit.. vitsi sentään, mies kuoli, nainen pahottelee miehen työpaikan menetystä. Suree puseroaan.)
skitsoista, paranoideista on sanottu, että lopulta he itse saavat aikaan sen totuuden ja sen todellisuuden (joka alkuaan oli vain kuvitelmaa), jota he yrittivät todistaa itselleen ja muille: maailma ei arvosta minua, läheinen ei arvosta riittävästi minua eikä oikealla tavalla vaan hyljeksii ja aliarvioi, eikä ymmärrä minua. Nytkö alkaa olla lähellä se hetki, jolloin hän voi vihdoin todeta: Minä olin oikeassa! He vainoavat minua! He panevat minut jopa vankilaan.
Mitähän Lauerma voi sanoa - ennen mielentilatutkimusta??
Persekerho on kokoelma lainattuja kiiltokuvia tyhjän peittona.
Hoitoon kuuluisi. Ei hän ansaitse 'vihaa', - koko asia on todella tragedia. Mutta ihmisillä on oikeus suojautua näiltä.. ei voi mitään, mutta niin se nyt vain on.