HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
piippis
Hercule Poirotin viikset

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja piippis »

Hätäkeskuks on tämän näköinen paikka http://yle.fi/ecepic/archive/00268/h_ly ... 68602b.jpg

Siis suuri avotila missä kukin päivystäjä istuu omalla työpisteellään. Päivystäjät puhuvat sankaluureihin, eli tavallisten kuulokkeiden näköiseen vehkeeseen mistä sojottaa mikrofoni muutaman sentin päähän suun eteen. Se väistämättä nappaa välillä ääniä muualta hätäkeskuksesta.

Kai teille jokaiselle on joskus puhelinmyyjä soittanut, hekin työskentelevät vastaavantyyppisessä call centerissä, vain hieman lähempänän toisiaan kuin nuo häkepäivystäjät, ja taustalta kuuluva pulina on melkomoista.

Minua ei näillä häkenauhasta annetuilla tiedoilla mikään saa uskomaan että epäselvät äänet olisivat tulleet Tähtisentien päästä. Vaihtoehtona kun on että ne tulevat häken päästä. Samoin osa askelista voi olla peräisin sieltä jos vaikka toinen päivystäjä on kävellyt pöydän ohi lakisääteiselle virkistystauolleen.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Kinsey Malone kirjoitti:2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).

Tämä kohta häkenauhassa häiritsee, laitoin tuonne volvo ketjuunkin ihmettelyä ja spekulaation siitä että siinä murhaaja käskee kuskin ajaa.Ei mun mielikuvituksella tule mieleen mitä muuta se vois olla.
Jukka käskee AA:ta ajeleen säärikarvat josista on tullut riitaa kun ne rehottaa valtoimenaan.

Joo jos jollakulla on järkeenkäypä selitys tuolle -aja- sanalle, niin vois kertoo.
Villi veikkaus: "aja" vois olla "a-jaa.." tai "aijaa" paikallisella murteella lausuttuna. Vähän niinkuin tuo Auerin "vittikö", kuvittelisin, että tarkoittaisi "viittitkö", "viitsitkö", "viitsisitkö".

Länsirannikon murteesta ei tosin ole tuntemusta, kun en ole sieltä päinkään, enkä edes asunut sillä suunnalla koskaan, joten korjatkoon tietävämmät.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Kuultuna tuo nauha on varmaankin hyvin erilaiselta vaikuttava kuin pelkkää litterointia tutkiessa.

Puolustuksen yksi näkökulma onkin seuraava: "...Auer hoputti hätäpuhelussa pelastajia tulemaan nopeasti, hän oli hätääntynyt ja aito. Hänen reaktionsa eivät olleet ennalta harjoiteltuja eikä hän voinut tietää, että puhelu nauhoitetaan.. "

Tähän syyttäjä ja muut viisastelijat voivat sitten sanoa että tottakai hän tiesi että puhelu nauhoitetaan ja aitous ja hätäännys olivat vain teeskentelyä..
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

turumurre kirjoitti:
Siitä mitä Aeur kertoo juoksemisistaan, en usko puoliakaan. Askeleet kuuluvat 'tuulikaapin suunnalta puhelimeen päin', sen kulmauksen ohitse, missä tytär piti häkeluuria, ja sen jälkeen 'toiset askeleet' menevät poispäin, poispäin puhelimesta kohti makuuhuonetta.
Tara, ei tuo natsaa ollenkaan! Mihin sijoitat sen ovenaukaisun , joka oli juoksuaskelten jälkeen:
'1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).'

Laitan tähän vielä tuon äänilabran tekstin:
"Puhelun (näytexxx) taustalta kuuluu kahteen eri otteeseen juoksuaskeleita, mutta vain yhdet askeleet. Askeleet kuullostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä pyhelinta niin, että tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten"
Eli tuo ovikaan ei voi olla muu kuin etu ulko-ovi.

Samoin tuo aika (et ottanut kantaa) : '2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?', kertoo sen että A on ollut tuossa 2:08-ajassa puhelimen lähellä.

A on ollut siis puhelimen lähellä n.1:58 sekä 2:08, mutta syyttäjän mukaan hän onkin ollut talon toisellapuolella, takkahuoneessa (lasinpalojen seassa) surmaniskujen aikaan n.2:00 - n.2:07.
Aika nopee naine...
Tämäkin vielä: Auer: 'luultavasti' avasi oven??? täh..
No , 'turkulaise ova tämmössi; emmä ny iha varma ol, mut kyl mä luulen kuitenki'- ihmisiä :wink:
Tällainen tarkoitushakuisuuden epäily, tutkijaan kohdistunut, ei ole oikeutettu
En oikeastaan arvostellu mitenkään niitä tukimustuloksia, vaan sitä mitä ja miten niistä on kerrottu esim tuolla ETP-papereiden johdannossa. Tutkijathan tekevät tarkkaa ja arvokasta työtä ja selvittävät just sellasia asioita kuin pyydetään.

Minä en muuten ole kummallakaan puolella, en puolustajan enkä syyttäjän, ja tuomariksi en halua ruveta.
Enneminkin olen sellanen totuuden etsiä...
Onko siinä ETP paperissa sanottu millä hetkellä oven aukaisun ääni kuului suhteessa ensin läheneviin ja sitten loittoneviin askelten ääniin? (eikö tuota häkenauhatutkimuksen näytexxx numeroa saa sanoa? Olen lukenut sen mutta en muista sen siäsltöä ulkoa enkä taaskaan ehdi etsiä sitä uudelleen.

Minun ymmärryksen mukaan kun A lähti puhelimesta, niin silloin ei hänen loittonevia askeliaan kuulu. Lapsi kertoo äidin kulkeneen varpaillaan - luin vastikään lapsen puhutteluja - Sitten kuuluu juoksuaskelia, jotka ensin lähenevät ja sitten loittonevat - puhelimen ohitse... jase oven aukaisu on merkitty samalle riville sulkuihin missä on 'juoksuaskelia' - entä jos ei vain ole merkitty, että oven aukaisu kuului askelien alussa tai osittain päälle?? -Miksi ihmeessä Auer olisi juossut makuuhuoneesta poispäin tuolla hetkellä ja vieläpuhelimen ohitse? Vittikö (juoksuaskelia)

Lapsi ei ole saanut (eri puhutteluissa) sanottua 'mihin suuntaan joku juoksi' - ja jossain välissä hän sanoo että "se vois olla se murhaajaki" - mutta se se ei voi olla. Siis se oli äiti, joka meni "nopeesti" . Tätä asiaa kuulostellaan lapselta monta kertaa eri puhutteluissa. Mutta tässä kohtaa lapsen muisti ei toimi ollenkaan.

Juoksuaskelia juosseissa, lähenevissä ja sitten etääntyvissä jaloissa oli kengät. Mutta kenen jalat ja kenen kengät?

IMO, Auer kysyy 'lähtiks se jo' puhuen hiljempää kuin Jukan äänet kuuluvat, -tuulikaapista (tai kodinhoitohuoneesta keittiön vieressä?) , jonne on puhelimesta lähdettyään hiipinyt varpaillaan ..?

häkenauhalta: ...
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...(tara: Auer lähtee puhelimesta, mutta mitään askelia ei vielä kuulu.. varpaillaan? sukkasillaan? )
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)(IMO: Auer on tuulikaapin luona, ovi sinne on kiinni, ei ainakaan Jukan lähellä. Auer voisi olla myös kodinhoitohuoneen ovella- takana? IMO..)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti) Puhelimen lähellä, menossa kohta olohuoneen kautta makuuhuoneeseen, juosten..?
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu). (IMO: Auer avaa jonkun oven, siis tuulikaapin?, lähtee juoksemaan lujaa astalo mukanaan. Lähenee puhelinta ja sitten etääntyy siitä?)
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää? (Auer alkaa kävellä kohti puhelinta, nyt kengät jalassa?? )

..sitten kuuluu vielä Jukan valitusta, A:n raivokas huuto 'hei lopeta' 2:23, ja jälleen askelia, Auer palaa puhelimeen kohdassa 2:42.

Mitkä ovat 'murhaajan askelia'??

Nämäkö?
häkenauhalta:
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)

Niinpä, tuo oven aukaisu yhtä aikaa (samalla sekunnilla kuin juoksuaskeleet on epäselvä asia..) :(

Murhaajan en kuitenkaan voi mitenkään uskoa juosseen puhelimen ohitse mihinkään suuntaan missään vaiheessa. Ei jääpaljon vaihtoehtoja, vai jääkö?

.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

Tuossahan kuuluu murhaajan askeleet ja puhe
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^Jossain kuulustelussa vanhin lapsi kertoo myös perheen pojan käyneen ulkona, jotenkin siihen suuntaan, että hän olisi käynyt "ampumassa" murhaajaa etuovelta (niinkuin pienet pojat tekevät). En sitten tiedä, mihin tämä ajoittui. Toisten kuulustelujen mukaan poika pysytteli koko tapahtuma-ajan visusti huoneessaan muiden pienempien lasten kanssa, mikä on minusta kyllä hieman ihmeellistä, mutta voi toki olla mahdollistakin.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Mielenkiintoista. Mutta et kai nyt yritä selittää, että nuo askeleet olisivatkin tuon pikkupojan, et kai... niin, että kesken kaiken tuollainen kiva rosvo ja poliisi -leikki. :shock:
Alethes doksa meta logu
Tara
Horatio Caine

Kinsey Malone kirjoitti:2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)

Tuossahan kuuluu murhaajan askeleet ja puhe
Mutta missä tappelun äänet, meteli ja mäiskintä?

Oletko lukenut Auerin kuuluistelussa 1.12.2006 antamia kuvauksia äänistä? 1.12.2006 häkanauhaa ei varmaan ollut vielä analysoitu..

Risriita on ammottava, Auerin ja häkenauhan kertoman välillä.

- Juuri 'äänet', tappelun meteli, hänen oman kertomansa mukaan olivat syy esim siihen, että hän teki johtopäätöksen, että tappaja sen täytyy olla, juuri äänien takia. Samoin 'mielikuva' 'puukolla hakkaamisesta ' tappelussa, on Auerin mukaan 'mahdollisesti' seurausta äänistä, joita hän kuuli. Myöskään tappaja ei uhannut häntä edes kun hän soitti häkeen - koska ei kuullut, kun se mäiskintä oli niin kova äänistä.. (Se häneen osunut pistohan oli vain hänen häätämistään pois makuuhuoneesta, näin Auer kertoo..siitä sitten teki johtopäätksen, että ei se lapsiakaan uhkaa)

Lähes kaikki merkinnät noista äänistä loistavat poissa olollaan, ei ole kuin joku kopsahsus ja ja pari napsahdusta ja metallin kalahdus lattialle? Ja näistäkin äänistä hätkähdyttävimmät kuullaan juuri silloin kun Auer on poissa puhelimesta - hääräilemässä jotain, askeltaessa olohuoneen ja makuuhuoneen väliä... Miksi?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Sirpa

Olisiko se niin, että syyttäjä itse sanoi oikeudessa, ettei siitä veitsellä hakkaamisesta ääntä lähde? Raahautumisen äänet, voihke ja laseista tulleet haavat varmasti kertovat juuri siitä, että Lahti on yrittänyt suojautua näiltä veitseniskuilta ja väistellä, ja joutunut kieriskelemään niissä lasinpalasissa. Toistahan se olisi ollut, jos olisi pyssyllä paukutettu tai nyrkein hakattu. Tai sylipainia käyty. Lahdella oli myös torjuntavammoja käsissä, kun hän on laittanut ne suojakseen, näin muistan uutisoidun.
Alethes doksa meta logu
Tara
Horatio Caine

Sirpa kirjoitti:Olisiko se niin, että syyttäjä itse sanoi oikeudessa, ettei siitä veitsellä hakkaamisesta ääntä lähde? Raahautumisen äänet, voihke ja laseista tulleet haava varmasti kertovat siitä, että Lahti on yrittänyt suojautua näiltä veitseniskuilta ja väistellä. Toistahan se olisi ollut, jos olisi pyssyllä paukutettu tai nyrkein hakattu. Tai sylipainia käyty. Lahdella oli myös torjuntavammoja käsissä, kun hän on laittanut ne suojakseen, näin muistan uutisoidun.

Minun käsittääkseni syyttäjä on tutustunut Auerin ensimmäisessä kuulustelussa antamiin kuvauksiin 'puukotuksen äänistä'. On kysymys siitä mitä Auer on kuulusteluissa kertonut, ei siitä lähteekö puukotuksesta ääntä vain ei.

Auer itse oli ehkä tutustunut iltapäivälehtiin ja niitten kertomaan. Se lause "Kuuletteko kun mun mies huutaa?" on ollut juuri päivän lehdissä. Anneli vetoaa niitten kirjoituksiin. He puhuivat eri asioista, syyttäjä ja Auer. Syyttäjä siis siitä, että puukotuksesta ei lähden meteliä, ja Auer mitä hänen lehdissä kerrottu sanoneen häkenauhalla.

Millainen ääni siitä lähtee kun tökkää fileerausveitsellä paahtopaistia? Tai joulukinkkua?

Auerin puheet JJ:lle tappelun ja puukotuksen äänistä ovat valetta.

edit: kirjoitin ensin väärin tuohon kohtaan mikä on nyt korjattu: Kuuletteko kun mun mies huutaa.. :oops:
Sirpa

No, kuuluko kun sen mies huusi? Kuuluko puukon ääni?
Millainen ääni siitä lähtee kun tökkää fileerausveitsellä paahtopaistia? Tai joulukinkkua?
Riipuu siitä onko paahtopaisti tai joulukinkku eläviä vai jo kuolleita.
Alethes doksa meta logu
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

AA on ollut ensimmäisisssä kuulusteluissa vielä shokissa, se nyt on varma.

Tuskimpa AA:lla on itselläkään varmuutta mitä kuuli ennen soittoa, soiton aikana ja soiton jälkeen.
Eiköhän ne ole yhtenä sekamelskana olleet muistikuvat mielessä.
Mäkrö
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Mäkrö »

Tässä omaa pohdintaa aiheesta:

Tähän asti tapahtunut puolustuksen mukaan: uhria puukotetaan takkahuoneessa, ulkopuolinen surmaaja on paikalla. Syyttäjän mukaan tapahtuma on kestänyt jo kauan, uhri makaa sängyssä. Huomioitavia asioita: Jos uhri makaa sängyssä ja häntä puukotetaan, selittää se vieraan kuidun päätymisen sänkyyn sekä peittojen kuidut veitseen.

1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan). Onko sattumaa, että epäilty poistuu puhelimesta nopeasti, kun huomaa uhrin ymmärtävän, että puhelinlinja on auki ja huutavan apua. Jos ulkopuolinen surmaaja olisi tässä kohtaa uhrin luona, miksi ei kuulu tappelun ääniä tai muuta?
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...Epäilty siirtyy talon poikki kävellen, ilman kenkiä
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.Tässä kohtaa uskon uhrin ja syytetyn näkevän toisensa. Aikaa meni kävellen 5s, edelleenkään ei tappelun ääniä - kukaan ei ole uhrin kimpussa, joka ei ole laisinkaan hätääntynyt.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus) Ei merkkejä hätääntymisestä tai tappelusta. Ulkopuolinen surmaaja EI voi olla samassa tilassa. Tai jos on, miksi hän ei tee mitään?
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa. Kuuluuko syytetyn ääni hiljempää, koska hän puhuu normaalisti ja Jukka huutaa? Onko näköyhteys vielä, vai onko syytetty eri tilassa? Kirjallinen muoto ei kerro millaisella sävyllä avunpyytö on tehty.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti) Kuinka lähellä puhelinta huuto on suoritettu? Onko syytetty jo siirtynyt lähemmäs puhelinta?
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu). Puolustuksen kannalta tärkein kohta. Jos tässä kohtaa syytetyllä on kengät jalassa ja hän on menossa surmaamaan uhria, mistä tulee oven avausääni? Toisaalta, lapsi on tässä kohtaa puhelimessa ja jos surmaaja juoksee syytetyn perässä, miksi syytetty sanoo "Vittikö" ja poistuu ulos? Ulko-ovi on aivan puhelimen vieressä, seinän toisella puolella. Surmaaja näkisi heti avoimen puhelinlinjan ja lapsen. Tässäkö kohtaa syytetty menis ulos? Onko äänianalyysillä todettu, mikä ovi on kyseessä? "Vittikö" tuntuisi siltä, että lapsi on ollut tiellä ja syytetty koittaa mennä hänestä ohi, mutta miksi oven ääni kuuluu viimeiseksi? Tuskin hän pesuhuoneen kautta sinne juoksee. Syyttäjän mielessä tässä kohtaa on ilmeisesti kengät jalassa. Huomasiko syytetty aiemmin lasinsirpaleet, siirtyi tuulikaapille, mistä otti kengät jalkaansa?
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä) 7s kulunut siitä, kun "juoksu" on suoritettu ja isku suoritettu. Ajallisesti ei mahdoton tehtävä, tuossa ajassa juoksee vaikka 50m ja kumauttaa. Huomioitavaa, ettei vieläkään ole kuulunut tappelunääniä puhelun aloittamisesta lähtien. Toinen huomio, että tässä kohtaa on kulunut peräti 38 sekuntia ilman tappelunääniä ja ilman ulkopuolisen ääntä (jos häkeä ei lasketa), ainoa kohta missä äänianalyysin mukaan on tapahtunut on tämä. Onko ulkopuolinen surmaaja seissyt 38s ajan paikallaan, tai noin 30 sekunnin jos mietitään, että hän olisi juossut syytetyn perässä.
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa) Eikö syytetyn mukaan hän ole tässä kohtaa ulkona? Oven aukaisu oli alle 7s sitten. Missä kohtaa syytetty on tullut takaisin sisälle?
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys) Mistä ääni tulee? Ulkoa?
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?Miksi nyt kuuluu askeleet, eikä aiemmin kuulunut? Onko kengät jalassa?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti). Ensimmäinen kerta, kun syytetty pyytäisi surmaajaa lopettamaan ääninauhotteella.
2:26 Häke: Joo haloo.
Tässä kohtaa tapahtuu minua askarruttavin asia. Mitä syytetty tekee nyt? Kestää peräti 19 sekuntia ilman ääniä syytetystä. Mihin hän menee ja mistä? Hän on ollut sisällä ja oletettavasti uhrin lähellä, koska huutanut "lopeta".
2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa.
2:50 Epäilty: Joo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.
2:52 Epäilty: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
2:56 Häke: Jo, onks hän siel paikal viel?
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa? Tässä kohtaa syytetty ei tiedä, mitä olisi tapahtunut. Eikö hän käynyt katsomassa 19s ajan? Askeleet tulee puhelimelle surmaiskujen jälkeen. Jos syytetty ei ollut surmapaikalla tuona aikana, missä hän oli? Ei hän ulkona ollut, koska äänet tallentui
3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta?
3:47 Epäilty: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
3:53 Häke: Joo.
3:54 Epäilty: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
3:58 Häke: Iha vieras.
3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua). Hei tulkaa nopeesti.
4:02 Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
4:11 Epäilty: Joo.
4:12 Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla) Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
4:16 Epäilty: Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, hei.
4:18 Epäilty: Heihei.
Tallennus päättyy.

Lisää kysymyksiä, puukko oli koko ajan makuuhuoneessa ja uhri oli luultavasti täysin vastustuskyvytön. Miksi surmaa ei oltu viety sillä loppuun? Miksi lopussa vältettiin lähikontaktia?
Viimeksi muokannut Mäkrö, Ma Huhti 26, 2010 6:38 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tara
Horatio Caine

Sirpa kirjoitti:No, kuuluko kun sen mies huusi? Kuuluko puukon ääni?
Riipuu siitä onko paahtopaisti tai joulukinkku eläviä vai jo kuolleita.

Puukon iskiessä kinkkuun, kinkku tuskin huutaa, vaikka olisi juuri teurastettua lihaa. Veitsestä lähtee erilainen ääni muutenkin kuin ihmisestä, kun se sujahtaa kohteeseensa. Kun luen sinun viestit aiheesta, ja yritän päästä perille logiikasta, niin sinun kirjoitusten mukaan 'kivusta huutaminen' ja 'tappelun äänet' ja 'puukolla hakkaamisen äänet' ovat sama asia? please, ei tarvii vastata, minä en ala sun kaa, ei tuu kuin jänkkäämistä. Kysymys oli retorinen!

Auer kuitenkin puhui 'puukolla hakkaamisen äänistä' (JJ:n kuulustelussa), mitäköhän mahtoi tarkoittaa?

Ymmärsitkö, puhuttiin
1) 'puukolla iskemisen synnyttämästä äänestä' ja sitten toisista äänistä,
2) ihmisen valittavista äänistä.

Ihminen tuntee kipua vielä aika pitkään puukotuksen jälkeen, luulisin.

Tappelun ääniin kuuluu lisäksi sellainen piirre, että se toinenkin tappelija saa aikaan edes jotain ääntä ('muks' yms) - siis jos kaksi tappelee. Mutta kun ei mitään tappelussa annettujen lyöntien mäskettä kuulu.
Mäkrö
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Mäkrö »

Koitin muokata, mutta en onnistunut. Onko kellään hyvää selitystä siihen, miksi surma vietiin loppuun astalolla? Veitsi oli koko ajan huoneessa ja uhri oli luultavasti lähes puolustuskyvytön - lisäksi puolustuksen mukaan puukotusta jatkui koko ajan. Vai voiko olla, että puhelun aikana ei puukotettu laisinkaan ja surma viimeisteltiin etäältä, jotta jälkiä ei jäisi surmaajaan tai veitseen? Miksi ulkopuolinen surmaaja ei haluaisi tuossa kohtaa liata itseään? Hän oli kuitenkin tapellut uhrin kanssa jo kauan ja useiden minuuttien ajan puukottanut.
Vastaa Viestiin