Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 1)
-
pohtiijamiettii
Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju
Tara: mielestäni ne tekstianalyysit olivat mielenkiintoisia, joten jos uskallat yleistä painostusta ja ehkä ymmärtämättömyyttä vastaan, niin kirjoita lisää vaan! Taidamme olla kanssasi eri mieltä Auerista, tai ainakin minä pidän toisenlaistakin asetelmaa perheessä mahdollisena, mutta se ei laske ainakaan minun mielessäni lainkaan tekemiesi analyysien arvoa. Tuo tieteenala on mielenkiintoinen ja minulle täysin tuntematon muuten, kuin että sitä on sivuttu ohimennen hieman sellaisen asian ohessa, johon olen perehtynyt perusteellisesti. Siispä minä pidän tuota ihan luotettavana menetelmänä. Eikös kyökkipsykologiaan pitäisi mahtua monenlaista pohdintaa ja menetelmää, joten tekstianalyysi mielestäni sopii tänne myös.
Yhdyn tähän täysin(paitsi, että olen kyllä taran kanssa monessa asiassa samaa mieltä)pohtiijamiettii kirjoitti:Tara: mielestäni ne tekstianalyysit olivat mielenkiintoisia, joten jos uskallat yleistä painostusta ja ehkä ymmärtämättömyyttä vastaan, niin kirjoita lisää vaan! Taidamme olla kanssasi eri mieltä Auerista, tai ainakin minä pidän toisenlaistakin asetelmaa perheessä mahdollisena, mutta se ei laske ainakaan minun mielessäni lainkaan tekemiesi analyysien arvoa. Tuo tieteenala on mielenkiintoinen ja minulle täysin tuntematon muuten, kuin että sitä on sivuttu ohimennen hieman sellaisen asian ohessa, johon olen perehtynyt perusteellisesti. Siispä minä pidän tuota ihan luotettavana menetelmänä. Eikös kyökkipsykologiaan pitäisi mahtua monenlaista pohdintaa ja menetelmää, joten tekstianalyysi mielestäni sopii tänne myös.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
Ei mitenkään mahdotonta, on sitä lyhyempiäkin halonhakkaajia nähty. Reumaatikko äitini 158 senttiä hakkasi halkoja...Stephanie Plum kirjoitti:Hakkasiko Jukka todella halot itse? 160cm ja jonkinlainen vamma?
Em. äitini on sanonut minusta niin. Ei kaikilla vanhemmilla ole ne ruusunpunaiset silmälasit nenällään, mitä omaan jälkikasvuun tulee.Stephanie Plum kirjoitti:AIka harva vanhempi omaa lastaan kuvaa sellaiseksi, jonka luonne on vaikea...
Muutama huomio. Halot oli toimitettu Lahti-Auerin perheeseen valmiiksi (koneellisesti) pilkottuina.
Sanna Sillanpäästä mm. http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9906 ... 20148.html
Se, että intuitiivisesti epäilee jotakuta paranoidiseksi skitsofreenikoksi, perustuipa tämä sitten ihmisen puheeseen tai niiden aukikirjoittamiseen, ei yleensä riitä. Jotain näyttöä pitää olla. Auerin kohdalla ei mielestäni ole havaittu harhaisuutta tekoa edeltävästi tai sen jälkeen. Epäluuloisuus ilman varsinaisia harhoja on toinen asia ja ihan normi-ihmisellekin yksi selviytymistä edistävä piirre.
Tässä hieman skitsofreniasta: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... s/nix00191
Sanna Sillanpäästä mm. http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto/9906 ... 20148.html
Se, että intuitiivisesti epäilee jotakuta paranoidiseksi skitsofreenikoksi, perustuipa tämä sitten ihmisen puheeseen tai niiden aukikirjoittamiseen, ei yleensä riitä. Jotain näyttöä pitää olla. Auerin kohdalla ei mielestäni ole havaittu harhaisuutta tekoa edeltävästi tai sen jälkeen. Epäluuloisuus ilman varsinaisia harhoja on toinen asia ja ihan normi-ihmisellekin yksi selviytymistä edistävä piirre.
Tässä hieman skitsofreniasta: http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositu ... s/nix00191
En minäkään diagnoosia (masennusta lukuunottamatta) lähtisi tässä AA:sta tekemään (ylipäätään skitsofrenia-dg ei ole mikään helppo tehdä edes psykiatrille ja vaatii pitkällisiä tutkimuksia). Mutta Taralla on varmasti AA:n persoonasta ihan oikeaankin osuneita pointteja. Se mikä on taasen niiden taustalla, on jätettävä mielentilatutkimuksen (jos sellainen tulee) asiaksi.
21.9.2009 kuulustelussa, kun Auer oli ilmoittanut, että hänen käsityksensä mukaan, että talossa oli ulkopuolinen henkilö, tappaja, että " Onko mahdollisesti kyseessä ollut sinun toinen persoona." JPEG095 (Ei ole ollut, vastasi Auer)
edit: lukaisin kansion no 3 vasta eilen, siinä on sekin kuulustelu, jossa Auer ei vielä ehkä tiennyt varmasti, että häntä jo epäillään, Elokuun 27 päivä, 2009. Pätkä alusta:
JPEG70
K: "Oletteko surmannut miehenne..?"
A: "En tosiaankaan ole."
K: "Olitko Jukalle mustasukkainen jostakin syystä?"
A: "En mielestäni erityisemmin.. alkuaikoina olin enemmän, olin mustasukkainen Jukan silloiselle vaimolle"
K: "Onko teille mielenterveydellisiä ongelmia?"
A: "Mielestäni ei. Omasta mielestäni olen suhteellisen tasapainoine ihminen"..
---------
Joopa, (poliisikin) saa kyllä olettaa, että Auerilla on kenties 'toinenkin persoona' kuin se, joka istuu ja edustaa perheenäiti Anneli Auerta kuulustelijan edessä, ja tehdä oman harkintansa mukaisia kysymyksiä.
Mutta vain netissä joku harkintakyvytön, ajattelematon röyhkimys sanoo asian ihan ääneen... Entä jos olen väärässä? So what, sitten olen erehtynyt. Se pitää sitten paikkansa, mitä Auer on itse ilmoittanut, että hänellä ei ole ollut eikä ole mielenterveydellisiä ongelmia. Masennusta vain, pitkäaikaista ja hoitoa vaille jäänyttä, stressiä, uupumusta, toisista ihmisistä eristäytymisen aiheuttamaa todellisuuden tajun hämärtymistä ja sen seurauksena puuttellinen käsitys siitä mitä saa tehdä puolisolleen..ja tehtyään miehestään hakkelusta on hänellä omasta mielestään ollut oikeus valehdella lapsilleen ja kuulustelijoille silmät ja suut täyteen vuodesta toiseen, ja kuin ohimennen syyttää viatonta ihmistä, esitellä oikeudessa tekemiään mehutestejä, kiukutella syyttäjälle...
Olisi aika ihmeellistä ellei vakavasti mielenterveydeltään horjuneen tuotoksissa, esim kielenkäytössä, olisi mitään merkkejä asiasta. On olemassa rajaton määrä erilaisia skitsoja persoonallisuuksia, on myös lumoavia skitsofreenikkoja, taiteilijoita ym vastaavia, metsänhenkien kanssa seurustelevia poikkeusyksilöitä, ikiliikkujan rakentelijoita, .. etc, jotka eivät koskaan murhaa ketään, vaan elävät omaa erikoista elämäänsä poikkeavan mielensä mukaisessa maailmassa, vain toisinaan tuskallista, ja vain toisinaan apua tarviten,
edit: lukaisin kansion no 3 vasta eilen, siinä on sekin kuulustelu, jossa Auer ei vielä ehkä tiennyt varmasti, että häntä jo epäillään, Elokuun 27 päivä, 2009. Pätkä alusta:
JPEG70
K: "Oletteko surmannut miehenne..?"
A: "En tosiaankaan ole."
K: "Olitko Jukalle mustasukkainen jostakin syystä?"
A: "En mielestäni erityisemmin.. alkuaikoina olin enemmän, olin mustasukkainen Jukan silloiselle vaimolle"
K: "Onko teille mielenterveydellisiä ongelmia?"
A: "Mielestäni ei. Omasta mielestäni olen suhteellisen tasapainoine ihminen"..
---------
Joopa, (poliisikin) saa kyllä olettaa, että Auerilla on kenties 'toinenkin persoona' kuin se, joka istuu ja edustaa perheenäiti Anneli Auerta kuulustelijan edessä, ja tehdä oman harkintansa mukaisia kysymyksiä.
Mutta vain netissä joku harkintakyvytön, ajattelematon röyhkimys sanoo asian ihan ääneen... Entä jos olen väärässä? So what, sitten olen erehtynyt. Se pitää sitten paikkansa, mitä Auer on itse ilmoittanut, että hänellä ei ole ollut eikä ole mielenterveydellisiä ongelmia. Masennusta vain, pitkäaikaista ja hoitoa vaille jäänyttä, stressiä, uupumusta, toisista ihmisistä eristäytymisen aiheuttamaa todellisuuden tajun hämärtymistä ja sen seurauksena puuttellinen käsitys siitä mitä saa tehdä puolisolleen..ja tehtyään miehestään hakkelusta on hänellä omasta mielestään ollut oikeus valehdella lapsilleen ja kuulustelijoille silmät ja suut täyteen vuodesta toiseen, ja kuin ohimennen syyttää viatonta ihmistä, esitellä oikeudessa tekemiään mehutestejä, kiukutella syyttäjälle...
Olisi aika ihmeellistä ellei vakavasti mielenterveydeltään horjuneen tuotoksissa, esim kielenkäytössä, olisi mitään merkkejä asiasta. On olemassa rajaton määrä erilaisia skitsoja persoonallisuuksia, on myös lumoavia skitsofreenikkoja, taiteilijoita ym vastaavia, metsänhenkien kanssa seurustelevia poikkeusyksilöitä, ikiliikkujan rakentelijoita, .. etc, jotka eivät koskaan murhaa ketään, vaan elävät omaa erikoista elämäänsä poikkeavan mielensä mukaisessa maailmassa, vain toisinaan tuskallista, ja vain toisinaan apua tarviten,
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Skitsofreniassa ei ole kyse kahdesta (tai useammasta) erillisestä persoonasta. Se on kokonaan toinen ja varsin harvinainen häiriö, joka - kuten skitsofreniakin - olisi kyllä oirehtinut paljon ennen surmailtaa, ja tämä taas sillä oletuksella että Auer on syyllinen.Tara kirjoitti:21.9.2009 kuulustelussa, kun Auer oli ilmoittanut, että hänen käsityksensä mukaan, että talossa oli ulkopuolinen henkilö, tappaja, että " Onko mahdollisesti kyseessä ollut sinun toinen persoona." JPEG095 (Ei ole ollut, vastasi Auer)
Mariacka kirjoitti:Skitsofreniassa ei ole kyse kahdesta (tai useammasta) erillisestä persoonasta. Se on kokonaan toinen ja varsin harvinainen sairaus, joka - kuten skitsofreniakin - olisi kyllä oirehtinut paljon ennen surmailtaa, ja tämä taas sillä oletuksella että Auer on syyllinen.Tara kirjoitti:21.9.2009 kuulustelussa, kun Auer oli ilmoittanut, että hänen käsityksensä mukaan, että talossa oli ulkopuolinen henkilö, tappaja, että " Onko mahdollisesti kyseessä ollut sinun toinen persoona." JPEG095 (Ei ole ollut, vastasi Auer)
Juuri näin. Jostakin syystä maallikoilla on se käsitys että skitsofrenian yleisin ilmenemismuoto on toiset persoonallisuudet. Ei kyllä ollenkaan- kaikkea muuta. Mutta onhan noitakin toki, Suomessa kuuluisin lienee juuri tuoreeseen elokuvaankin päässyt edesmennyt Kellokosken 'Prinsessa'. Huom. kansankielinen ilmaisu: jakomielitauti.
-
NiceAsiantuntija
- Neuvoja-Jack
Eikös skitsofrenia ja jakomielitauti ole yksi ja sama asia?Sessan kirjoitti: Juuri näin. Jostakin syystä maallikoilla on se käsitys että skitsofrenian yleisin ilmenemismuoto on toiset persoonallisuudet. Ei kyllä ollenkaan- kaikkea muuta. Mutta onhan noitakin toki, Suomessa kuuluisin lienee juuri tuoreeseen elokuvaankin päässyt edesmennyt Kellokosken 'Prinsessa'. Huom. kansankielinen ilmaisu: jakomielitauti.
NiceAsiantuntija kirjoitti:Eikös skitsofrenia ja jakomielitauti ole yksi ja sama asia?Sessan kirjoitti: Juuri näin. Jostakin syystä maallikoilla on se käsitys että skitsofrenian yleisin ilmenemismuoto on toiset persoonallisuudet. Ei kyllä ollenkaan- kaikkea muuta. Mutta onhan noitakin toki, Suomessa kuuluisin lienee juuri tuoreeseen elokuvaankin päässyt edesmennyt Kellokosken 'Prinsessa'. Huom. kansankielinen ilmaisu: jakomielitauti.
Vanha nimitys (tullut vanhasta kreikankielisestä käännöksestä).
wiki:
Skitsofreniaa on vanhastaan kutsuttu myös jakomielitaudiksi, mutta termistä on luovuttu sen harhaanjohtavuuden vuoksi. Skitsofreniaa kuvaa pikemminkin mielen pirstaloituminen kuin mielen jakaantuminen. Vaikka skitsofreniassakin ihminen saattaa kuvitella olevansa jotain muuta kuin mitä oikeasti on, ei sitä tule sekoittaa dissosiatiiviseen identiteettihäiriöön, "sivupersoonahäiriöön", jossa ihmisellä esiintyy kaksi tai useampia toisistaan selvästi erillisiä persoonallisuuksia. Länsimaissa yleisin skitsofrenian tyyppi on paranoidinen skitsofrenia, joka puhkeaa tavallisesti hieman myöhemmin kuin muut skitsofrenian tyypit, keskimäärin noin 30-vuotiaana.[5]
Menee OT:ksi, mutta Prinsessalla oli skitsofrenia, ei kahta erillistä persoonaa, vaan hän uskoi koko sairautensa ajan loogisesti olevansa prinsessa ja käyttäytyi sen mukaisesti, lisäksi hyvin rakastettavasti. Tällainen skitsofrenian muoto (eräänlainen suuruusharha) on nykyään harvinaisempi, johtunee esim. tehokkaammasta lääkehoidosta. Kellokosken sairaalassa on sairaalamuseo, jonka opas kertoo varsin auliisti Prinsessan tarinaa, siellä on myös mm. ääninäytteitä Prinsessan lauluista (hän oli lahjakas nainen ja ennen sairastumistaan elätti itsensä mm. laulajana).Sessan kirjoitti:Juuri näin. Jostakin syystä maallikoilla on se käsitys että skitsofrenian yleisin ilmenemismuoto on toiset persoonallisuudet. Ei kyllä ollenkaan- kaikkea muuta. Mutta onhan noitakin toki, Suomessa kuuluisin lienee juuri tuoreeseen elokuvaankin päässyt edesmennyt Kellokosken 'Prinsessa'. Huom. kansankielinen ilmaisu: jakomielitauti.
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32 ... 6,959,4467
http://www.studio55.fi/artikkeli/891055/
Skitsoidinen persoonallisuushäiriö ja skitsofrenia on kaksi aivan eri asiaa. Skitsoidinen eli eristäytyvä PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ, ei tarkoita skitsofreniaa vaikka siinä sana "skitso" esiintyykin. Skitsofrenia on yleensä nuorella aikuisiällä alkava psykoosisairaus, jolla on omia alamuotoja.
Outo voima venettäni ohjaa.
Vesi on sakeaa, ei näy veden pohjaa.
Kurkotan yli laidan, sukeltaa taidan.
Veden kirpeys kutittaa, parahin on unohtaa.
Uni tulee hiljaa.
Vesi on sakeaa, ei näy veden pohjaa.
Kurkotan yli laidan, sukeltaa taidan.
Veden kirpeys kutittaa, parahin on unohtaa.
Uni tulee hiljaa.
Muistuu mieleen Auerin erilaiset kuvaukset tilanteen 'osanottajista' hänen tunnustuksessaan. En ehdi etsiä niitä tarkkoja kohtia, mutta hän on esittänyt vakavissaan, että 'minun on täytynyt luulla Jukkaa murhamieheksi, että Jukka on joku muu ja uhkasi minua ja siitä tuli mielikuva, että siellä oli joku ulkopuolinen henkilö vaikka ei ollutkaan'. Ja jossain toisessa tunnustuksen aikaisessa kuulustelussa, että hän on luullut, että joku ulkopuolinen uhkaa Jukkaa' - eli että Jukka oli Jukka, mutta sitten..?? haloo, Auer on luullut itseään joksikin toiseksi henkilöksi
...ei helevata...
Siis keneksi Auer on luullut itseään?? Kuka muu uhkasi Jukkaa kuin hän itse?
Niin sekavia ovat Auerin puheet, - välillä Jukka on, joku muu, välillä Auer luulee että on puolustamassa Jukkaa ja surmaa sitten Jukan, ja sitten taas välillä, että Jukka uhkasi häntä, iski häntä puukolla ja sitten hän surmasi Jukan. Hän kertoo olevansa tasapainoinen ihminen, mutta on ykskaks mennyt mitättömän sanaharkan jälkeen 'sekaisin', ja samassa yhteydessä väittää, että 'Jukkakin oli sekaisin'.
Mistä voi sekaisin olevan ihminen tietää onko joku toinen sekaisin?
Ja lisäksi Auer on allekirjoittanut nuo kaikki erilaiset selostukset oikein muistiin kirjoitetuiksi, on lukenut litteroinnit ja saanut tehdä korjauksia ja tarkennuksia vapaasti.
Ulvila kansiot 2 ja 3
Siis keneksi Auer on luullut itseään?? Kuka muu uhkasi Jukkaa kuin hän itse?
Niin sekavia ovat Auerin puheet, - välillä Jukka on, joku muu, välillä Auer luulee että on puolustamassa Jukkaa ja surmaa sitten Jukan, ja sitten taas välillä, että Jukka uhkasi häntä, iski häntä puukolla ja sitten hän surmasi Jukan. Hän kertoo olevansa tasapainoinen ihminen, mutta on ykskaks mennyt mitättömän sanaharkan jälkeen 'sekaisin', ja samassa yhteydessä väittää, että 'Jukkakin oli sekaisin'.
Mistä voi sekaisin olevan ihminen tietää onko joku toinen sekaisin?
Ja lisäksi Auer on allekirjoittanut nuo kaikki erilaiset selostukset oikein muistiin kirjoitetuiksi, on lukenut litteroinnit ja saanut tehdä korjauksia ja tarkennuksia vapaasti.
Ulvila kansiot 2 ja 3
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
-
Kinsey Malone
- Neuvoja-Jack
En nyt muista missä ketjuss spekuloitiin insestillä, mutta ootteko panneet merkille Annelin tyttömäisen/lapsenomaisen vartalon.Jos ei naamaa olisi näkyvillä ei uskois aikuiseksi naiseksi.Sitä nyt odottaa näkevänsä edes jonkinlaisia rinnan tapaisia naisella.
-
NiceAsiantuntija
- Neuvoja-Jack
Epäilet siis, että Anneli onkin lapsi?