Ulvilan kyökkipsykologiaketju (ketju 1)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
marnih
Alibin satunnaislukija

Re: Ulvilan kyökkipsykologiaketju

Viesti Kirjoittaja marnih »

NiceAsiantuntija kirjoitti:
marnih kirjoitti:HUOM! JOS TÄÄ AIHE ÄRSYTTÄÄ, HYPPÄÄ VIESTINI YLI!
Ennenkuin luen loput viestistäsi, niin pakko sanoa vielä, että aihe ei ärsytä ainakaan mua lainkaan. Kaikenlainen fakta ja spekulointi tämän mysteerin ympärillä on todella mielenkiintoista! Mikä sai mun nyrkit pystyyn äsken, oli nimim. Kinsey Malonen lause: "Sitä nyt odottaa näkevänsä edes jonkinlaisia rinnan tapaisia naisella". Enkä jaksa edes selittää miksi.

Ymmärrän hyvin ärsyynnyksen tuollaiseen muotoiluun. Itsekin näkisin mielelläni hieman (paljon) vähemmän sukupuolistereotypioita nykyään ylipäätään, ei vain tällä palstalla.

Mutta tapauksella spekulointi kiinnostaa paljon ja en nyt siksi jauhakaan enempää enää asian vierestä.
Susihukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Susihukka »

marnih kirjoitti:jos joku diagnoosi pitäisi antaa nyt näin huonon tuntemuksen perusteella kuin mitä tästä oikeusjuttumateriaalista olen saanut luettua ja mitä videoilla olen AA:ta nähnyt niin veikkaukseni on narsistinen häiriö, ehkä jopa persoonallisuushäiriöksi edennyt
Persoonallisuushäiriö on otsikko tietyntyyppisille mielenterveyden ongelmille ja narsistinen häiriö on yksi persoonallisuushäiriöistä.
Alla asiaa mukavan selkeästi avaava linkki:
http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/m ... iriot.html
Kuva
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Blaah..siis tuo insestiaihe, ensin sanotaan ettei se ole olennainen, sitten laitetaan kuitenkin pökköä pesään. Ei minustakaan, lainkaan olennainen. Mutta mistä syystä tuo informaatiotulva insestiin liittyvistä asioista tänne putkahti, vähän kyllä ihmetyttää. Jota kiinnostaa insesti-ongelmat yleensä löytää kyllä tietoa. Mutta miten se liittyy Ulvilan surmaan, edes sitä koskevaan keittiöpsykologiaan?

Kuolleista jotka eivät voi puolustautua voi sanoa melkein mitä tahansa, varsinkin jos pitää miettiä miksi joku sekopää on surmannut neljän lapsen isän ja puolisonsa. Pitäähän teolle sitten jokin syy löytää myös tästä isästä, jokin muukin kuin naisen, vaimon, mielenvikaisuus. Jos ei löydä, eikä vaimon puheista saa kukaan tolkkua, niin keksitään..

Kyllä minusta maallikko voi sanoa suoralta kädeltä, että se joka kertoo luulleensa omaa miestään murhaajaksi, ja sitten tappaa tämän itse, vaikka hetkeä aikaisemmin on kertonut, että luuli että talossa olikin joku kolmas ja luuli puolustavansa miestään, kun hakkasikin itse saman miehen kuoliaaksi, voi ihan rauhassa sanoa skitsoksi. Ja kun heillä oli ollut asiat 'ihan hyvin', 'normaalisti'..Sen joka on ollut sekaisin omastakin mielestään, ei ehkä kannattaisi puhua mitään siitä miten sekaisin joku toinen on ollut.. paitsi jos on edelleenkin sekaisin, vaikka olisi kuinka terävä ja laskelmoiva. Tässä Auerin 'älykkyyden' arvioinnissa on kyllä jotain kummallista.. Olihan Sanna Sillanpääkin älykäs, nuori maisteri, akateeminen, ja läpeensä skitsofreeni.

Taloustieteen Nobelin saanut matemaatikko John Nash (s.1928) oli/on? paranoidi skitsofreenikko,en tiedä onko parantunut, mutta elossa on.

Wiki: Nashin mielenterveysongelmat pahenivat vuodenvaihteesta 1958–1959 alkaen. Hänestä tuli vainoharhainen ja keväällä 1959 hänen diagnosoitiin sairastavan paranoidista skitsofreniaa sekä masennusta.

Älykkyys tai rationaalisuus ei todellakaan ole mikään este skitsofrenialle! Ja onko tuo A nyt kovin älykäs, samoja asioitahan varioi, edestakaisin...

Sitä älykkyyttä en hänen artikkeleistaan ole löytänyt, vaikka voihan se olla että vika onkin minussa.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Sulavesi
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Sulavesi »

Belaja Smert kirjoitti:Edelleen tuo uhrin kasvokuva on hieman epäselvä, mutta mielestäni uhrilla on siinä kovin tummat silmät, kun taas nuorimmaisella on siniset.

Näiden perusteella asettaisin ainakin kyseenalaiseksi sen, onko uhri nuorimman lapsen isä.
OT :D Minun lasten isällä on siniset silmät ja minulla ruskeat,kahdella lapsistamme on ruskeat silmät ja hiukset,nuorimmalla vaaleat hiukset ja siniset silmät ja kyllä,ovat samasta isästä,joten en minä ainakaan lähde epäilemään onko Auerin nuorin Lahden vai jonkun muun,pidän todennäköisenä että on Lahden.
Susihukka
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Susihukka »

Tara kirjoitti: Älykkyys tai rationaalisuus ei todellakaan ole mikään este skitsofrenialle
Eikä skitsofrenia predestinoi mahdollista murhaajaksi ryhtymistä ;)
Skitsofreenikot ovat usein arjessaan niin rajallisia, etteivät jaksaisi organisoida mitään murhia. Hyvä kun jaksavat raahustaa terveyskeskukseen hakemaan lääkkeensä.
Kuva
marnih
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja marnih »

Susihukka kirjoitti:
marnih kirjoitti:jos joku diagnoosi pitäisi antaa nyt näin huonon tuntemuksen perusteella kuin mitä tästä oikeusjuttumateriaalista olen saanut luettua ja mitä videoilla olen AA:ta nähnyt niin veikkaukseni on narsistinen häiriö, ehkä jopa persoonallisuushäiriöksi edennyt
Persoonallisuushäiriö on otsikko tietyntyyppisille mielenterveyden ongelmille ja narsistinen häiriö on yksi persoonallisuushäiriöistä.
Alla asiaa mukavan selkeästi avaava linkki:
http://www.tampere.fi/terveyspalvelut/m ... iriot.html

Pahoittelen epäselvyyttäni - tarkoitin sitä että henkilöllä voi olla narsistisia piirteitä mutta että vasta kun ne ylittävät tietyn rajan voidaan diagnosoida narsistinen persoonallisuushäiriö. Ja koska en ole psykiatri eikä AA minun asiakkaani niin en voi suoralta kädeltä noin sanoa mutta olen huomannut lukemieni kuulustelupöytäkirjojen sekä haastatteluiden perusteella että AA:lla on ainakin narsistisia piirteitä käytöksessään. Sitä, onko siis tuota narsistista häiriintymistä persoonalisuushäiriöksi asti ei sivusta seuraava voi tietää. Jskus ei asiantuntijakaan. Olen siis kyllä tietoinen siitä että narsisi vakavassa muodossaan on persoonallisuushäiriö, tai yksi niistä, ja tiedän myös että kaikilla ihmisillä esiintyy jonkun verran narsistisia piirteitä - terveesti narsistisia - mutta minun käsitykseni mukaan AA:n kohdalla niitä on jo häiriöksi asti eli ne esimerkiksi ovat vaarantaneet AA:n lasten turvallisen kehityksen.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Kinsey Malone kirjoitti:En mä usko että lapset kovin kaipaa niitä kylmiä suihkuja...
Anneli Auer on lausunut selvin sanoin, kuulusteluissa, että sellaisia lapset saivat syystä (hän ei siis sanonut että 'jostain syystä'), että niihin oli jokin selvä syy minkä Auer itsekin hyväksyy, eikä hän millään tavalla paheksunut Jukkaa tämän takia. Kukaan ei myöskään tiedä varmasti oliko se Jukka vai Anneli, joka perheessä piti jöötä, kuka oikeastaan käski ja kuka totteli, millainen se heidän yhteistyönsä kotiasioissa oli, millaisia 'rajoja' lapsille saa ja kuuluu tai pitää antaa ja kenen mielestä. Tiedetään jo miten luotettavaa tekstiä Auerilta saa kuulla, vai mitä.. joten..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Mariacka kirjoitti Surmavälineet-ketjussa tämän tapauksen profiloinneista. Siinä vaiheessahan profilointi ilmeisesti todella on tehty, kun etsittiin ulkopuolista surmaajaa. YLE-uutisen mukaan syyttäjä kuitenkin aikoo tähän profilointilausuntoon (tekijä psykoottinen tai psykopaattinen) jollain tavalla palata oikeudenkäynnin loppulausunnoissaan.

Minulla ei ole kovin paljon tietoa mielentilatutkimusten tekemisestä, joten pahoittelen jo etukäteen, jos ihmettelyni ovat typeriä. Jos nyt kuvitellaan, että Auer tultaisiin määräämään mielentilatutkimukseen, niin kuinka hyvin siinä voidaan saada selville useamman vuoden takainen todennäköinen psyyken tilanne? Jos nyt vaikka ajatellaan hypoteettisesti hänen toimineen psykoottisessa tilassa teon tehdessään, mutta psykoosin jälkitilakin olisi jo aikapäiviä "haihtunut"?

Persoonallisuushäiriöistä täällä on ollut puhetta, näistä olen siinä käsityksessä, liekö käsitykseni sitten paikkansapitävä, että melko useinkin löytyisi piirteitä useammanlaatuisesta persoonan häiriintymisestä niillä, joilla tämä häiriö todetaan. Eli voidaan todeta esimerkiksi eristäytyvän persoonallisuushäiriön diagnostisten kriteerien täyttyvän, ja lisäksi on piirteitä narsistisesta ja epäsosiaalisesta p-häiriöstä, tai jotain vastaavaa.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

Tähän "Annelilla pikkuiset tisut -> Jukka ehkä pedofiili" -asiaan kommentoin sen verran, että ajatuksessa saattaisi olla edes vähän järkeä, jos Anneli olisi lapsen kokoinen, eli jotain 145 cm, mutta kun on 180 cm, niin tuskin yksikään pedofiili siitä lapsifantasioitaan saisi toteutettua vaikka miten rinnattomasta naisesta olisi kyse :lol:
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

hellämustapääfinnilä kirjoitti:Mariacka kirjoitti Surmavälineet-ketjussa tämän tapauksen profiloinneista. Siinä vaiheessahan profilointi ilmeisesti todella on tehty, kun etsittiin ulkopuolista surmaajaa. YLE-uutisen mukaan syyttäjä kuitenkin aikoo tähän profilointilausuntoon (tekijä psykoottinen tai psykopaattinen) jollain tavalla palata oikeudenkäynnin loppulausunnoissaan.

Minulla ei ole kovin paljon tietoa mielentilatutkimusten tekemisestä, joten pahoittelen jo etukäteen, jos ihmettelyni ovat typeriä. Jos nyt kuvitellaan, että Auer tultaisiin määräämään mielentilatutkimukseen, niin kuinka hyvin siinä voidaan saada selville useamman vuoden takainen todennäköinen psyyken tilanne? Jos nyt vaikka ajatellaan hypoteettisesti hänen toimineen psykoottisessa tilassa teon tehdessään, mutta psykoosin jälkitilakin olisi jo aikapäiviä "haihtunut"?

Persoonallisuushäiriöistä täällä on ollut puhetta, näistä olen siinä käsityksessä, liekö käsitykseni sitten paikkansapitävä, että melko useinkin löytyisi piirteitä useammanlaatuisesta persoonan häiriintymisestä niillä, joilla tämä häiriö todetaan. Eli voidaan todeta esimerkiksi eristäytyvän persoonallisuushäiriön diagnostisten kriteerien täyttyvän, ja lisäksi on piirteitä narsistisesta ja epäsosiaalisesta p-häiriöstä, tai jotain vastaavaa.
Kysymyksesi on hyvä ja yritän vastata siihen lyhyesti. Mielentilatutkimuksessa käydään läpi tutkittavan elämänkaari aina sikiöajoista tutkimuspäivään saakka. Tutkimus kestää yleensä viikkoja. Eli lausunnon pohjana ovat ensinnäkin asiakirjat, joita kerätään kaikista mahdollisista lähteistä. Tämän lisäksi tehdään erilaisia testejä ja laboratoriokokeita. Edelleen kerätään havaintoja tutkimusajalta (tutkittava on osastolla koko ajan ja jos suinkin mahdollista, lääkitsemättömänä).

Vaikeammat psykoosit sekä persoonallisuushäiriöt ovat pitkäkestoisia. Ei voida koskaan sanoa, että "minulla oli eilen iltapäivällä depressio" tai "toissa kesänä minulla oli skitsofrenia", tai toki voidaan sanoa, mutta vain puhekielessä, ei kliinisessä mielessä. Kyseessä on pitkäaikaissairaus tai sitten persoonan häiriö, joka myös on osa ihmistä, ei silloin tällöin esiintyvä. Yksinkertainen rinnastus voisi olla vaikka diabetes, joka sinällään voi olla oireeton ja hoitotasapainossa, mutta alttius huonolle sokerinsiedolle on pysyvä.

Ei siis ole todennäköistä että esim. Auer olisi ollut skitsofreeninen tekohetkellä, mutta vuosia sitä ennen ja vuosia sen jälkeen aivan ok. Samoin mahdollinen persoonallisuushäiriö on testein todettavissa. Syyntakeettomuuden todentumiseksi ihmisen on täytynyt olla vahvasti psykoottinen tekohetkellä niin, että äänet ja harhat ovat ohjanneet tekoa. Semmoista ei yleensä - jos koskaan - tapahdu ns. psyykkisesti terveelle ihmiselle. Humalassa ja päihteissä oleville kyllä, mutta jos nämä aineet on otettu omasta tahdosta, syyntakeisuus säilyy. Muitakin syyntakeettomuuden kriteereitä on (esim. alaikäisyys ja kehitysvamma), mutta ne eivät kuulu tähän tapaukseen. Persoonallisuushäiriö yksin ei riitä syyntakeettomuuteen, eikä siitä enää käytännössä saa lyhempää tuomiotakaan.

Eli jos oletetaan Auerin olleen harhojen vallassa tekohetkellä, hänen käytöksessään on pitänyt olla erikoisia, kenties paranoidisia piirteitä jo kauan ennen tapahtumaa. Näinhän oli esimerkiksi Sanna Sillanpään kohdalla. Lisäksi on äärimmäisen epätodennäköistä, että kyseinen psykoosi olisi parantunut jo sairaalassa, jossa hän hoidatti rintapistoaan eikä olisi uusiutunut näinä vuosina. Mikäli taas huomataan, että psykoosivaiheita on ollut tapauksen jälkeen, tilanne on toisenlainen. Näitä terveyteen liittyviä tietoja ei käsitellä julkisesti oikeudenkäynnin aikana.

Mitä tulee siihen väitteeseen, että älykkäät ihmiset olisivat erityisen alttiita skitsofrenialle, niin se pitää kyllä kumota. Skitsofreniaa on eri alatyyppejä ja suurin osa sairastuu skitsofreniaan jo noin 20 vuoden tietämillä. Sairauden vakavuuden ja psykoosivaiheiden aiheuttaman älyllisen taantuman vuoksi suurin osa skitsofreenikoista on vähän koulutettua, ammattitaidotonta ja eläköitynyttä porukkaa. Toki poikkeuksiakin on, ei äly eikä ikä ole esteenä millekään muullekaan sairaudelle.
Dexter Morgan
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Dexter Morgan »

vandt kirjoitti:Tähän "Annelilla pikkuiset tisut -> Jukka ehkä pedofiili" -asiaan kommentoin sen verran, että ajatuksessa saattaisi olla edes vähän järkeä, jos Anneli olisi lapsen kokoinen, eli jotain 145 cm, mutta kun on 180 cm, niin tuskin yksikään pedofiili siitä lapsifantasioitaan saisi toteutettua vaikka miten rinnattomasta naisesta olisi kyse :lol:
Sama tuli mullekin mieleen. Miksi pedofiili ottaisi vaimokseen 20cm pidemmän naisen, jos naisen pitäisi olla lapsenomainen?
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Pedofilia ja insesti ovat eri asioita. Pedofiili tuntee seksuaalista viehtymystä (kaikkiin) lapsiin. Insesti kohdentuu omiin jälkeläisiin tai lähisukulaisiin, iästä riippumatta.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

Kiitos Mariacka vastauksesta!

Vielä jäin miettimään tilannetta jossa masennus on niin syvä, että ilmaantuu psykoottisia oireita ilman, että henkilö kuitenkaan on täysin irti realiteeteista. Ei siis syyntakeeton, mutta ei aivan ns. normaalisti masentunutkaan. Jos näitä kokemiaan outoja oireita ei toisi mitenkään sanallisesti julki, onnistuisikohan esim. sairaalassaolo (ei psyk. sairaala) ilman, että hoitohenkilökunta kiinnittäisi mitään huomiota niihin. Tässä nimenomaisessa tapauksessa olisivat pitäneet järkytyksestä johtuvana, jos jotain erikoista olisi ilmennyt.

Tälläinen depressioon liittyvä lievä psykoottisuus selittäisi ainakin sellaisen tilanteen, ettei henkilöllä ole ollut ei-masentuneena havaittavissa minkään psykoosisairauden oireita. Toisaalta tuntuu kyllä vähän oudolta ajatukselta se, että psykoottinen oireilu masennustilanteessa voisi olla niin voimakasta, että se johtaisi esim. harhoihin, joissa luulee tuttua henkilöä joksikin vieraaksi :?

Skitsofreniaa en Auerin kohdalle ole osannut ajatella (suvusta löytyy yksi sitä koko aikuisikänsä sairastanut, jo edesmennyt), enkä sitäkään, että olisi ollut syyntakeeton teon tehdessään, sikäli mikäli nyt tekijäksi osoittautuu. Persoonallisuushäiriötä taas pitäisin hänellä jopa todennäköisenä (tekijä tai ei), mutta tämä tietysti vain omaa kyökkiarvailuani, vastoin parempaa tietoa.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

^Jaa-a. Masennus on hoitamattomana etenevä tila, ja tuntuisi perin oudolta, jos se yhtäkkiä muuttuisi psykoottiseksi ja oireet häviäisivät samantien. Joten en oikein pidä tuota mahdollisena. Luulisin, että myös tavallisen sairaalan henkilökunta ja paikalla olleet poliisit (videokuulustelu) olisivat psykoottisuuden huomanneet, tietysti oireita voi tiettyyn rajaan asti peitelläkin. Psykoottisesti masentunut ihminen tuskin pystyisi yhtä loogiseen vastailuun kuin Auer tuolloin. Toisaalta varsin lattea tunneilmaisu sairaalassa voisi sopia masennukseenkin, mutta moni muu seikka välttämättä ei. Sinällään masennus voi ilmetä eri ihmisillä eri tavoin, toinen makaa sängynpohjalla 24/7 ja toinen on ahdistunut voimatta nukkua juuri lainkaan ja kolmas jotain muuta.

Sitten tietysti se kysymys, tekeekö kukaan (ei-psykopaatti) ihminen raakaa murhaa aivan "normaalitilassa". Ei varmaankaan, vaan jonkinlainen hillitsemätön raivo tai muu tunnekuohu siinä pitää olla takana. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö ihminen silti jossain sisällään tietäisi tekevänsä väärin ja rikollista. Jos taas voidaan todistaa, että henkilöä ohjasivat äänet ja harhat (tyyliin Jumala käski tappaa, pelastin ihmiskunnan teollani), niin silloin, kun sairaus on kiistattomasti ihmisestä todettavissa, päädytään laittamaan rikoksentekijä hoitoon.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minä pitäisin jonkin asteista masennusta tai jopa siitä kehkeytynyttä vakavampaa mielen sairastumista erittäin todennäköisenä jo pelkästää niiden sukulaisten kuulemisten perusteella, jossa kertovat muuttuneesta Annelista viimeisen lapsen syntymän jälkeen.
Noissa kertomuksissa käy ilmi hyvin se, että vasta tuosta alkoi esim. kodin alamäki: aikaisemmin oli ollut siistiä. Samaisesta hetkestä alkoi myös Annelin oman ulkonäön repsahdus ja välinpitämättömyys pukeutumista kohtaan. Pukeutuminen oli saanut jopa outoja piirteitä, joista muistaakseni esimerkkinä oli kummalliset 'kaapu'-asut.

Uskoisin, että paljon puhutut uhkailut liittyvät samaan tarinaan. Ja uskoisin, että Jukka oli erittäin hyvin huomannut vaimonsa tilan. Oli jopa ehkä yrittänyt ohjata rouvaa hoitoon.

Minä tiedän ihmisen, joka on maailman kiltein, mutta on raskauden jälkeisen masennuksen ja sitä seuranneen psykoosin seurauksena yrittänyt tappaa vauvansa.

Annelin mieltä ei surman jälkeen ole varmasti parantanut jatkuva epätietoisuus ja epäluuloisuus, vaan tila on voinut muuntua ties mihin monen vuoden paineen alla.

Mariacka: Anneli ei ole ollut sairaalassa 2006 mielensä vuoksi, ainoastaan pikku haavan takia rinnassa. Häntä tuskin on arvioinut kukaan ennen syksyä 2009. Ja kuinka halukas hän on sitten silloinkaan ollut omasta tahdosta (tai asianajajansa kehoituksesta) puhumaan asiantuntijoiden kanssa.
Heikoksi jää arvioinnit, jos toinen ei itse vastaa käytännössä mitään, vaan puhumisen hoitaa asianajaja.
Nuotio & Äreät Tiput
Vastaa Viestiin