Kuulostaa järkeenkäyvältä. Saunassa oma keho taas viilentää ihon lähellä olevaa ilmaa ja näinollen puhallus pistäisi tilalle kuumempaa ilmaa.konsta kirjoitti:Eli kaippa kyse on siitä, että oma kehosi lämmittää ihon lähellä olevaa ilmastoa vielä lisää ja jos saat ilman liikkumaan, se tuntuu viileältä, jos liikkuva ilma on alle 37 astetta, siis mielummin reilusti alle.
Kysymyksiä tieteen alalta
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Minä muistelen kuulleeni, että kyseessä olisi ilmakehän aiheuttama vääristyminen, illuusio. Olisikohan jossain Tieteen kuvalehdessä tai Tiede-lehdessä ollut peräti juttua tästä, muistelen nähneeni jonkinlaisen kaavionkin. Voin toki olla väärässäkin.Siru kirjoitti: Mutta olisi mulla yksi kysymys teille heitettävänä:
Miksi kuu on joskus huomattavasti isompi mitä normaalisti, kun se on omalla paikalla taivaankannella? Siis yleensä silloin isompi, kun on lähempänä horisonttia.. Tietääkö kukaan ilmiötä tai sen aiheuttajaa?
Ja EuroJR:n kysymykseen Konsta jo hienosti vastasikin.
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
into his head.
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Tässä hieman vaikeampi tapaus...
b)Miksi ns. mollisävelmät koetaan surullisina ja duurissa esitetyt piristävinä? Tämä siis näin yleistäen. Onko kulttuurisidonnainen asia ja opittu ilmiö? Keskustelin erään ammattimuusikon kanssa ja hän kertoi tämän olevan maailmanlaajuista, vaikka poikkeuksiakin joissain pienikokoisissa (eristyneissä) kulttuureissa on havaittu.
Miksi tietyt sävelkuviot saavat meidät aistimaan samalla lailla, eri puolilla maailmaa? Ymmärrän kyllä, että voimakkaat matalat sävelet koetaan uhkaavina ("iso vihollinen") jne. mutta kun puhumme samasta säveltasosta?!?!?!
b)Miksi ns. mollisävelmät koetaan surullisina ja duurissa esitetyt piristävinä? Tämä siis näin yleistäen. Onko kulttuurisidonnainen asia ja opittu ilmiö? Keskustelin erään ammattimuusikon kanssa ja hän kertoi tämän olevan maailmanlaajuista, vaikka poikkeuksiakin joissain pienikokoisissa (eristyneissä) kulttuureissa on havaittu.
Miksi tietyt sävelkuviot saavat meidät aistimaan samalla lailla, eri puolilla maailmaa? Ymmärrän kyllä, että voimakkaat matalat sävelet koetaan uhkaavina ("iso vihollinen") jne. mutta kun puhumme samasta säveltasosta?!?!?!
-
Kalessin
- Adrian Monk
mua on aina askarruttanut, että missä se pippuri loppupelissä kasvaa, kun itse olen asunut vietnamissa hetken ja paikalliset ei ainakaan tunnustaneet, että siellä olisi pippuria liiemmiten kasvanut..se on nääs aika kaukana. ja sitten toinen, jos lyön sinut ällikällä niin mikä on tämä ällikkä?
ja siis ihan tosissaan...
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Oliskohan duurissa ja mollissa kuitenkin kyse imiskunnan kulttuurievoluutiosta, eli yhteisestä perinnöstä(jos siis ei toimi kaikissa kulttuureissa)?
Tietenkin vois olla kyse eritasoista värähtelyistä, jotka vaikuttavat aivoissa eri keskuksiin. Kaikki ollaan kuitenkin samaa homo sapiens sukua, joten pitäisi värähdellä samalla lailla, suunnilleen.
Tietenkin vois olla kyse eritasoista värähtelyistä, jotka vaikuttavat aivoissa eri keskuksiin. Kaikki ollaan kuitenkin samaa homo sapiens sukua, joten pitäisi värähdellä samalla lailla, suunnilleen.
Ihmisen iholta haihtuu koko ajan vettä, jonka ihmiskeho on lämmittänyt omaan lämpötilaansa. Kun käy ilmavirta, niin haihtuminen nopeutuu hetkeksi ja kuluu enemmän lämpöenergiaa joka tuntuu viilenemisenä (sama juttu kun on märkä esim. uinnin jälkeen, jolloin iholla oleva vesi haihtuu vieden lämpöä).EuroJR kirjoitti:Minulla onkin sitten kaksi kysymystä tieteen alalta. Aloitetaan helpommasta.
Miksi tuuli viilentää? Kuumalla ilmalla tuuli ts. ilmavirta viilentää. Samassa huoneessakin toimiva tuuletin saa aikaan tunteen viilenemisestä, vaikka ilman lämpötilan pitäisi olla sama. Eikö itse asiassa tuulettimen moottorin pitäisi kohottaa lämpötilaa? Puhaltaminenkin viilentää puhalluskohtaan. Miksi näin ei ole sitten saunassa?
Sauna on kuumuuden lisäksi sen verran kostea paikka, että ympärillä on koko ajan lämmintä vesihöyryä, eikä tuulettelu tuo viileämpää ilmaa paikalle.
Every ship must sail a world.
Muistelen, että pippuri kasvaisi Intiassa. Ällikästä en osaa sanoa mitään...Kalessin kirjoitti:mua on aina askarruttanut, että missä se pippuri loppupelissä kasvaa, kun itse olen asunut vietnamissa hetken ja paikalliset ei ainakaan tunnustaneet, että siellä olisi pippuria liiemmiten kasvanut..se on nääs aika kaukana. ja sitten toinen, jos lyön sinut ällikällä niin mikä on tämä ällikkä?
Asteroidit ovat sen verran pieniä, ettei gravitaatio pakota niitä pallonmuotoisiksi. Raja menee noin 800 km läpimitassa, jos kappale on etupäässä kiveä.konsta kirjoitti:Liittyiskö asia kuitenkin planeetan/taivaankappaleen syntyhistoriaan. Kiinteä aine muodostuu vähitellen ohuesta ainepyörteestä, joka alkaa pyörimään itsesä ympäri.
Kaikki taivaankappaleet eivät ole pyöreitä. Asteroidit ovat epämääräisiä klönttejä, kivenmurikoita. Mistä niitä sitten tulee? Murskaatuneista taivaankappaleistako?
Oikeassa olet. Kyseessä on optinen illuusio. Ihminen kuvittelee, että horisontti on vaakatasossa kauempana kuin zeniitissä (=suoraan pään yläpuolella), jolloin aivot käsittävät Kuun kasvaneen kokoa, koska se kerran näyttää edelleen yhtä isolta kuin zeniitissäkin... Tosiasiassa Kuu on litistynyt ja pienempi silloin kun se on lähellä horisonttia, ilmakehän taittovaikutuksen takia.Merope kirjoitti:Minä muistelen kuulleeni, että kyseessä olisi ilmakehän aiheuttama vääristyminen, illuusio. Olisikohan jossain Tieteen kuvalehdessä tai Tiede-lehdessä ollut peräti juttua tästä, muistelen nähneeni jonkinlaisen kaavionkin. Voin toki olla väärässäkin.Siru kirjoitti: Mutta olisi mulla yksi kysymys teille heitettävänä:
Miksi kuu on joskus huomattavasti isompi mitä normaalisti, kun se on omalla paikalla taivaankannella? Siis yleensä silloin isompi, kun on lähempänä horisonttia.. Tietääkö kukaan ilmiötä tai sen aiheuttajaa?
Kyseessä on itse asiassa yksi tuttu illuusion muoto, ns. Ponzo-illuusio:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzo_illusion
Miksi sama ilmiö on kaikilla planeetoilla? Onko sielläkin vuorovesivoima? Ei kai?ABC kirjoitti:Se, että keskipakoisvoima on näennäisvoima, ei oikeastaan ole tässä oleellista. Kyseinen voima saa Maan "pullottamaan" ekvaattorin kohdalta, koska Maa pyörii akselinsa ympäri kerran 24 tunnissa. Vuorovesivoima taas aiheuttaa pullistuman sitä kappaletta kohti, joka sen aiheuttaa; eli kuten kaikki tietävät niin Maan merien pinta pullistuu Kuuta kohti, aiheuttaen vuorovedet. Jos taivaankappaleiden kokoero on tarpeeksi iso, ja etäisyys niiden välillä lyhyt, niin isomman kappaleen aiheuttamat vuorovesivoimat voivat jopa repiä pienemmän kappaleen kokonaan palasiksi.ShipWreck kirjoitti:Tiedät varmasti hyvin fysiikan tunneilta, ettei keskipakoisvoimaa ole olemassakaan. Mutta toki tiedän, mitä tarkoitat ja olet ihan oikeassa.ABC kirjoitti:Keskipakoisvoim ja vuorovesivoimat voivat muokata planeettaa hiukan pyöreästä poikkeavaksi, mutta yleensä noin 500 km läpimittaiset kappaleet ovat jo aina pyöreitä.
JR:n kysymys tuulettimen jäähdyttämisilmiöstä...vaikuttaako asiaan se, että virtaus on jotenkin nopeampaa kuin normaalisti? Sama ilmiöhän tulee pelkästään huiskuttelemalla esim. lehdellä kasvojen edessä. Ilma viilenee, tosiasiassa ei todellakaan viilene. Sen vaan tuntee niin. (Olipas taas todella tieteellistä!
Juu, varsinainen pippuri on Intiasta lähtöisin. Tiesittekö muuten, että musta-, valko-, ja viherpippuri eivät ole eri lajikkeita, vaan saman lajin pippuria käsiteltynä eri tavalla? Chilipippuri eli chili on kotoisin Etelä-Amerikasta, eikä se ole oikeasti mitään sukua pippurille, vaan chilit ovat paprikoita. Tietääkö joku muuten, mikä on pippureissa se tulisuuden aiheuttaja? Chileissähän se on kapsaisiini, onko pippureissa sama?Kalessin kirjoitti:mua on aina askarruttanut, että missä se pippuri loppupelissä kasvaa, kun itse olen asunut vietnamissa hetken ja paikalliset ei ainakaan tunnustaneet, että siellä olisi pippuria liiemmiten kasvanut..se on nääs aika kaukana. ja sitten toinen, jos lyön sinut ällikällä niin mikä on tämä ällikkä?
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
into his head.
No enpä gravitaatiota epäillytkään ilmiön aihettajaksi, kuin välillisesti(siis jos keskipakovoima on jotenkin tekemisissä gravitaation kanssa, ja onhan se, vaikkei sitä selvästi olekkaan selvitetty).ABC kirjoitti:
Asteroidit ovat sen verran pieniä, ettei gravitaatio pakota niitä pallonmuotoisiksi. Raja menee noin 800 km läpimitassa, jos kappale on etupäässä kiveä.
En nimittäin usko, että että nämä voimien vuorvaikutúkset yksisksitään riittävät, vaan taivaankappaleen synty jo itsessään suosii pyöreätä muotoa, toki noiden voimien avulla.
Mutta asteroidi, epämääräinen kalloimöhkäle, ei tietenkään suostu pyöreään muotoon, koska sillä ei ole samaa syntyhistoriaa. Mutta jos sillä olisi, eli jos se olisi syntynyt ohuesta ainepilvestä tiivistymällä, niin eipä sillä olisi paljoa muita mahiksia, kuin ruveta palloksi.