Koiratappeluiden järjestäjät syytteeseen ja tuomiolle

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
hyeena
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 6:36 pm

Viesti Kirjoittaja hyeena »

tuosta marsalkan tilastosta, tilaston mukaan siis 20 vuoden aikana USA:n kokoisessa maassa ihmisia on kuollut koirien puremaan n.200 (top5 149+ arvio lopuista), kuinka monta koiraa usassa on ollut talla ajanjaksolla?
Kuinka monta ihmista on kuollut talla ajanjaksolla peurojen tappamana?

Lisaksi tilastoitavat luvut ovat pienia, en katsonut lahdetta joten en tieda onko huomioitu, mutta jos yksi sekopaa koira (esim. aivokasvain mallia cujo) hyokkaa usean ihmisen kimppuun aiheuttaen kuoleman nousee kyseinen rotu tuossa tilastossa vauhdilla..

Sitten tuon listauksen perusteella listassa korkealla on nimenomaan vartioinnissa kaytettyja rotuja, jenkkilassa suhtaudutaan omaisuuden puolustamiseen huomattavasti erillailla kuin taalla, eli vartiokoirien koulutuskin on erillaista. (suomessa jos tarjoot murtovarkaalle kanelipullaa vaikka se tahtois viineria niin saat syytteen... :x )

Ja jos ruvetaan kieltamaan keskimaarin mitatahansa niin homma menee yleensa pain mantyja...

Suomessa ja muissakin maissa ihmisia kohtaan hyokkayksia tilastoissa nousee voimakkaasti suositut rodut, johtuen siita etta monelta kasvattajalta unohtuu ne jalostus kaytannot kun alkaa dollarinkuvat vilkkua silmissa. Agressiivisia ja muutenkin viallisia (esim. lonkkaviat jne) koiria pennutetaan koska ostajat haluavat sen lassien tai roin ja ovat valmiita maksamaan siita.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

hyeena kirjoitti:tuosta marsalkan tilastosta, tilaston mukaan siis 20 vuoden aikana USA:n kokoisessa maassa ihmisia on kuollut koirien puremaan n.200 (top5 149+ arvio lopuista), kuinka monta koiraa usassa on ollut talla ajanjaksolla?
Kuinka monta ihmista on kuollut talla ajanjaksolla peurojen tappamana?
Minä haluaisinkin vain, että asiaa tutkittaisiin ja selvitettäisiin. En toki tuon yhden lähteen perusteella lähtisi kieltämään yhtään rotua. Mutta jos voitaisiin todeta, että tietyt rodut aiheuttavat muita enemmän ongelmia, en voisi ymmärtää mihin kyseisiä rotuja tarvitaan.

Useimmat uhrit olivat muuten lapsia...

1997-98 27 ihmistä kuoli koiranpuremiin. Näistä 19 oli lapsia. Artikkelin mukaan rottweilerit ja pitbull-tyyppiset (taas tämä virheellinen termi, mutta kun artikkelissa näin kerrottiin) olivat useimmin osallisina.
Viimeksi muokannut Marsalkka, Su Syys 02, 2007 1:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Marsalkka kirjoitti:
Samarina kirjoitti: Ymmärrän toisaalta Marsalkan pointin, mutta mä olen edelleen sitä mieltä, että mikään rotu itsessään ei ole ihmiselle vaarallinen vaan ongelmat ovat lähtöisin aina ihmisestä. Samasta rodusta voi löytyä hyvinkin erilaisia yksilöitä.
Minä lähestyn tosiaan asiaa puhtaan tilastollisesti. Minua ei kiinnosta mistä tietyn rodun ongelmat johtuvat, vaan se onko jollain rodulla enemmän näitä ongelmia. Jos vaikka havaittaisiin (näin ei varmaankaan ole...), että amerikan pitbullit, saksanpaimekoirat ja rottweilerit hyökkäävät muita rotuja useammin ihmisten kimppuun ja samalla aiheuttavat muita rotuja vakavampia vammoja, niin mielestäni tällaisia rotuja ei tarvita. Tuskinpa maailma nyrjähtäisi paikoiltaan ilman näitä rotuja. Mutta tämä on vain spekulaatiota. Pitäisi selvittää, onko joillain roduilla muita rotuja enemmän tällaisia taipumuksia.
Tämä on juuri se ero. Mä en ole esimerkiksi muutaman häirikkösuden vuoksi vaatimassa kaikkien susien lahtaamista. Tai karhun raatelemien lenkkeilijän vuoksi vaatimassa kaikkien karhujen lopettamista. Naapurin isäntä meinasi päästä hengestään vuosi sitten, kun lihakarjasonni puski hänet pihaton aitaa vasten. Pitäsikö lihakarjan pito kieltää? Paljonko auto-onnettomuuksia aiheuttavat tehokkaat autot. Kielletäänkö nekin? Hirvikolarti? Lahdataanko hirvet vai kielletäänkö autoilu? Jne... Jos pelkästään tilastojen perusteella aletaan kieltää maailmasta asioita, eipä tänne paljon mitään sitten jääkään..
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Samarina kirjoitti: Tämä on juuri se ero. Mä en ole esimerkiksi muutaman häirikkösuden vuoksi vaatimassa kaikkien susien lahtaamista.
En minäkään. Haitat ovat sen verran vähäisiä. Koirien puremia taas on paljon.
Tai karhun raatelemien lenkkeilijän vuoksi vaatimassa kaikkien karhujen lopettamista.
En minäkään. Haitat ovat sen verran vähäisiä.
Naapurin isäntä meinasi päästä hengestään vuosi sitten, kun lihakarjasonni puski hänet pihaton aitaa vasten. Pitäsikö lihakarjan pito kieltää?

Aika harvinaisia ovat. Toisin kuin vakavat koiran puremat.
Paljonko auto-onnettomuuksia aiheuttavat tehokkaat autot. Kielletäänkö nekin?
Tätä voisin harkita, jos voidaan todeta, että tietyt automerkit ovat muita useammin osallisina onnettomuuksissa.

Hirvikolarti? Lahdataanko hirvet vai kielletäänkö autoilu?

Hirvikantaa harvennetaan kovasti. Vähän lisääkin voitaisiin.
Jne... Jos pelkästään tilastojen perusteella aletaan kieltää maailmasta asioita, eipä tänne paljon mitään sitten jääkään..
Jäisi tänne kaikkia rauhallisia ja mukavia asioita. ;)
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
foobar
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: La Elo 11, 2007 9:41 pm

Viesti Kirjoittaja foobar »

Samarina kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
Samarina kirjoitti: Tämä on juuri se ero. Mä en ole esimerkiksi muutaman häirikkösuden vuoksi vaatimassa kaikkien susien lahtaamista. Tai karhun raatelemien lenkkeilijän vuoksi vaatimassa kaikkien karhujen lopettamista. Naapurin isäntä meinasi päästä hengestään vuosi sitten, kun lihakarjasonni puski hänet pihaton aitaa vasten. Pitäsikö lihakarjan pito kieltää? Paljonko auto-onnettomuuksia aiheuttavat tehokkaat autot. Kielletäänkö nekin? Hirvikolarti? Lahdataanko hirvet vai kielletäänkö autoilu? Jne... Jos pelkästään tilastojen perusteella aletaan kieltää maailmasta asioita, eipä tänne paljon mitään sitten jääkään..
Karhut ja Sudet ovat villieläimiä, eikä niitä ole tehty ihmisten tahdosta, ja niillä on oma paikkansa luonnossa. Koirat ovat suurelta osaltaan tarpeettomia, vähän kuin moottoripyörät, ihan kivoja mutta suurin osa niistä on täysin tarpeettomia muuhun kuin harrastusvälineenä. Lihakarjaa pitävät pääasiassa ihmiset jotka ammattimaisesti toimivat, ja ymmärtävät mitä tekevät. Loput taitavat olla provoja?`

Yksinkertainen fakta on se, että ko koirien kieltämisestä ei menetettäisi käytännössä mitään, koska muitakin koiria on olemassa harrastuskäyttöön.
Ainoa taho jotka aidosti tästä kieltämisestä kärsisivät olisivat käytännössä kasvattajat, joiden investoinnit menisivät hukkaan, kun käteen jäisi siitoskoiria joiden arvo olisi nolla. Niin ja ei kai kukaan käytännössä ehdota mitään piikkikampanjaa koirille, vaan kielletään uusien koirien maahantuonti, ja kastraatio nykyisille koirille.
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Ihan mielenkiinnosta, yltääkö tuo sama ajattelutapa myös ihmisten tekemiin rikoksiin? Jos näin on, ok.
Marsalkka kirjoitti:
Naapurin isäntä meinasi päästä hengestään vuosi sitten, kun lihakarjasonni puski hänet pihaton aitaa vasten. Pitäsikö lihakarjan pito kieltää?

Aika harvinaisia ovat. Toisin kuin vakavat koiran puremat.
Oletko varma? :wink: Maalla asuvana voin sanoa, että noita vahinkoja sattuu useammin kuin uskoisikaan. Potkuja, runnomisia yms. Niitä vaan ei tilastoida mihinkään. Kyse on kuitenkin suurista eläimistä, joiden kanssa päivittäin touhutaan. Vastaavasti koirien puremia ei tiedossani tästä lähialueilta ole.

Itse en henkilökohtaisesti menetä mitään vaikka nuo rodut kiellettäisiin, koska oma rotuni ei niihin lukeudu. Mutta kyllä mua kuitenkin aina kiinnostaa myös onnettomuuteen ja vahinkoon liittyvät syyt, ei pelkät tilastot. Pointini varmaan on tullut jo selväksi, joten tämä lähtee katsomaan keihäänheittoa...
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Foobar: Mulla ei ole tapana provoilla. Autojen virittelyhän on harrastus, siinä missä koiratkin. Kai siitä jotain tilastoja on, paljonko viritetyistä autoista tai moottoripyöristä on aiheutunut onnettomuuksia?

Kuten sanoin, itse en mitään menetä vaikka nuo rodut kiellettäisiin. Mutta jos esimerkiksi saksanpaimenkoira noiden tilastojen perusteella kiellettäisiin Suomessa, kyllä mä näkisin, että sillä jonkin verran vaikutusta olisi poliisilaitokselle, puolustusvoimille ja rajavartiolaitokselle.
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Samarina kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, yltääkö tuo sama ajattelutapa myös ihmisten tekemiin rikoksiin?
Miten erottelet nämä ihmisryhmät? Onko ihmisrotuja olemassa?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Avatar
ABC
Michael Knight
Viestit: 4320
Liittynyt: To Touko 31, 2007 2:23 am

Viesti Kirjoittaja ABC »

Marsalkka kirjoitti:
Samarina kirjoitti:


Veikkaan, että tuohon lukuun on niputettu kaikki pitbull-tyyppiset rodut, jolloin nuo luvut ei oikein ole vertailukelpoisia keskenään. Pitbull-tyyppisiä rotuja on kuitenkin melko monta mm. nuo edellä mainitut ja silloin esim. rotikan osalta nuo luvut näyttää huonoilta. Olisi myös mielenkiintoista nähdä vastaava tutkimus Suomen kannalta.
Jos Pitbull-tyyppiset koirat aiheuttavat eniten kuolemantapauksia, niin siitä vaan minun puolestani kieltämään Pitbull-tyyppiset rodut. Tuskinpa siitä kukaan kärsii. Samoin muut rodut, jotka ovat vaarallisia. Jos siis tällaisia koirarotuja on. Minä en tiedä. Tuon lähteen perusteella näyttäisi siltä, että ainakin tietyt rodut aiheuttavat kuolemantapauksia useammin kuin jotkut muut rodut. Mitä tällaisilla roduilla tekee? Minun mielestäni ei yhtikäs mitään.
Koira on lajina syntynyt ihmisen osoittamia tehtäviä varten, siis työeläimeksi. Vaikka useimmat koirat ovat nykyisin lemmikkejä, se ei poista sitä tosiasiaa, että kunkin rodun ominaisuudet ovat edelleen määräytyneet etupäässä niiden entisen pääkäyttötarkoituksen mukaan.

Pitbull-tyyppiset rodut ovat siitä ongelmallisia, että ne on alunperin nimenomaan tarkoitettu taistelukäyttöön. Siinä mielessä ne voitaisiin kieltää ilman haittaa työkoirien tarvitsijoille, mutta varsinainen ongelma eli taistelukoirien pito siirtyisi vain mixeihin ja muihin rotuihin. Lisäksi koirien pito siirtyisi maan alle, ja niistä tulisi entistä selkeämmin alamaailman suosimia rotuja. Melkein kaikissa hyökkäystapauksissa koira on hyökännyt sisällä talossa, ja on ollut oman tai naapurin perheen koira. Eli vika on tosiaan siellä narun toisessa päässä, ja ennemminkin jonkinlainen "koiranajokortti" olisi aiheellinen vaatimus.

Mielestäni pitbull-tyyppisten koirien käyttötarkoitus tulisi määritellä uudelleen ja alkaa viemään niiden jalostusta vartiointityypiseen käyttäytymiseen, koska niitä nyt jo käytetään sellaiseen toimintaan. Jos tämä ei näiden rotujen harrastajille käy, voitaisiin rodut kieltää, koska mielestäni koirarodun hyödyn ja vaarallisuuden tulee olla tasapainossa (eli hyökkäävä luonne voidaan hyväksyä vain, jos sitä tarvitaan koiran käytössä). Tietysti bullit voitaisiin jalostaa vain seurakoiriksi, mutta itse en pahemmin kannata seurakoirarotujen lisäämistä, ensiksikin koska niillä näyttelykeskeisyys aiheuttaa aina vain lisää terveysongelmia, ja toiseksi koska monet työkoirarodut ovat jo nyt saaneet liikaa seurakoiraominaisuuksia eikä pennun ostaessaan voi tietää onko siitä edes työhönsä vai ei eli seurakoirat olkoon mielellään omat, jo valmiiksi määritellyt rotunsa.
Every ship must sail a world.
Minney Magia
Martin Riggs
Viestit: 609
Liittynyt: To Elo 16, 2007 9:33 am
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Minney Magia »

Pystyyköhän tuota dokkaria katsomaan netissä, kun meillä se jäi näkemättä?
Kaikki selviää joskus! Jos jokin ei ole selvinnyt,
kysymyksessä ei olekaan loppu.
Sutherland
Scooby-Doo
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Heinä 24, 2007 6:03 am

Viesti Kirjoittaja Sutherland »

Minney Magia kirjoitti:Pystyyköhän tuota dokkaria katsomaan netissä, kun meillä se jäi näkemättä?
http://news.bbc.co.uk/2/hi/programmes/p ... 962563.stm (Vaatii Real Playerin näkyäkseen)
hyeena
Alibin satunnaislukija
Viestit: 65
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 6:36 pm

Viesti Kirjoittaja hyeena »

Lueskelin lapi tuon jenkkien raportin, asiallisia lukuja olivat.
Eli poliisi ja vartiokoirat jotka olivat "tyossa" oli luvuista tiputettu pois.
Myoskin luvuista oli tiputettu pois onnettomuus tyyppisia tapauksia joissa aiheuttaja koira, eli esmerkiksi koira oli tonaissyt ihmisen tulimuurahais kekoon.
Hieman sekaannusta luettelossa aiheutti joissakin tapauksissa epavarmuus rodusta (mainittu).

Kannattaa myos lukea se "paatelma" osa.
Marsalkka kirjoitti:
Samarina kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, yltääkö tuo sama ajattelutapa myös ihmisten tekemiin rikoksiin?
Miten erottelet nämä ihmisryhmät? Onko ihmisrotuja olemassa?
Pitaa ihan kysya oletko tietoinen miten maaritellaan rotukoira?
Rotukoira on kahden rekisteroidyn rotukoiran (samaa rotua olevien) rekisteroity jalkelainen.
Eli jos koira on rekisteroimaton (eli paperiton) niin se on sekarotuinen, vaikka vanhemmat olisivat puhdasrotuisia.
Jos oma rotuni kiellettaisiin niin sen jalkeen en vain rekisteroisi pentuja, eli kyseessa olisi sekarotuiset pennut eli ei kiellettyja. (tosin oma rotuni on tunnettu rauhallisuudestaan ja pienen ihmismaaran harrastama joten todennakoisyys rodun kieltamiseen on pieni)
Iltalehti kirjoitti: Vihtiläisellä kennelillä oli hallussaan yli 50 koiraa, joista osalla oli tappeluarpia kehossaan.
50 koiraa "samassa lajassa", ihmettelisin jos ei arpia loytyisi ollenkaan..
Pitaa muistaa etta koirat ovat laumaelaimia ja arvojarjestys haetaan viimekadessa tappelemalla. Tappelussa syntyy arpia.
50 koiraa on kylla niin iso maara etta kyseessa pitaisi olla ammattimainen kenneli jossa on oikeita palkattuja tyontekijoita koiria hoitamassa, muuten saattaisi olla elainsuojelulla asiaa..
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

hyeena kirjoitti: Pitaa ihan kysya oletko tietoinen miten maaritellaan rotukoira?
Rotukoira on kahden rekisteroidyn rotukoiran (samaa rotua olevien) rekisteroity jalkelainen.
Nyt tiedän. Kiitos! Mutta miten määritellän ihmisrotu?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Viesti Kirjoittaja Rezah »

^^No onhan siellä käyty tarkastamassaa, useampaan otteseen.

Pariskunta itse kirjoittaa foorumillaan myyneensä vai pari-kolme koiraa, joten mihin käyttöön nämä 50 koiraa ovat, omaksi huviksi?

Aika monta tuntia saa vuorokaudessa olla että hoitaa noinkin vaativan rodun 50 koiraa, tosin osa taitaa olla niitä toisen kennelin toyfoxterrierejä.
Jo pelkät lenkittämiset vievät aikaa. Saattaahaan siellä olla tehokasta väkeä.
There are no crimes behind enemy lines
Samarina
Martin Beck
Viestit: 802
Liittynyt: Ti Touko 22, 2007 6:19 pm
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Marsalkka kirjoitti:
hyeena kirjoitti: Pitaa ihan kysya oletko tietoinen miten maaritellaan rotukoira?
Rotukoira on kahden rekisteroidyn rotukoiran (samaa rotua olevien) rekisteroity jalkelainen.
Nyt tiedän. Kiitos! Mutta miten määritellän ihmisrotu?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisrotu
Vastaa Viestiin