Surmavälineet: veitsi ja astalo

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Re: Surmavälineet: veitsi ja astalo

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

ulkosuomalainen kirjoitti: Taitaa olla tama veitseteroitus taas yksi punainen volvo.
Punainen Volvo se on korkeintaan niille joilla on pakkomielle todistaa AA syylliseksi. Meille muille, jotka kykenemme kriittiseen tarkasteluun, se on vain yksi aihe muiden joukossa.
ulkosuomalainen kirjoitti: Ihan rehellinen tietamattomyyskysymys: en ole ikina fileerausveista ostanut, joka olisi tullut tupen kanssa. Myiko Fiskars niita siten? Jollei -- miten murhaaja kuljetti veista?
Jospa se otti veitsen tupesta ennen puukottamistaan ja pani tupen taskuunsa.
Ja tuolla luonteen laadulla varustettu mies saattaa jopa kuljettaa veistä hihassaan ilman tuppeakin. :D
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Kriittiseen tarkasteluun pystyville siis kysymys: loytyyko veitseen sopiva tuppi?

Ja ensin siis rikkoi ikkunan, asetteli astalon ja taskulampun johonkin, otti veitsen tupesta ja muisti laittaa tupen taskuun ennenkuin ponkaisi ikkunan lapi niin etta talonvaki ei sangysta kerennyt? Kavi hakemassa taskulampun ja astalon tyon viimeistelyyn ja lahtiessaan kerasi taas kaikki kamppeensa paitsi veista, kun tyton kiljahdus saikaytti? Tyokalupakissako se naita Ulvilan lapi pilkkopimeassa kuljetti?

Itse yritan pysya tiukasti niinkutsutuissa faktoissa, joita voisi kuvitella jollain lailla pystyttavan tutkimaan ( esim. veitseniskun ja veriroiskeiden suunta ja paljous, Annelin kertoma verrattuna Hake-nauhaan, todistusaineistoon ja lasten kertomaan.) Onneksi Annelia loytyy puolustamaan naita kriittiseen ajatteluun pystyvia, jotka vetoavat esim. siihen ettei keski-ikainen nainen ei olisi voinut tehda surmaa ja ettei sellaista naista olekaan, joka pyhiin paikkoihin ( =rintoihin) itseaan tuikkaisi. Tai jotka uskovat fileerausveista hihassa kuljettaviin ammattikokkimurhaajiin ja DNA:ttomiin huumehemmoihin. Tai siihen etta murha-aseen sormenjaljettomyys on vankka aihetodiste syyttomyydesta.

Oops. Unohtui: :D
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
X-tine
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja X-tine »

ulkosuomalainen kirjoitti:Pikku lisays viela. Tarkistin juuri: meilla on puikkoteroitin ja pari "konetta." Taloudesta siis mahdollisesti loytyy kolmella eri vehkeella teroitettuja veitsia. Plus mahdollisesti jossain kuleksimassa veitsia, jotka tuli paremman puoliskon tai mun huusholleista ennen kuin panimme hynttyyt yhteen. Jollei ole tullut heitettya pois. Osa on juuri samalta ajalta kuin ko Fiskarsin veitsi -- 1980-luvun alusta.
Koska fileerausveitsen kuuluu olla tosi terävä, meillä sitä on joskus käytetty ammatti-ihmisen luona terotettavana. Lapset eivät saa siihen koskea. Se pidetäänkin heidän ulottumattomissaan.
Eikä sellaista voi taskussa kuljettaa.
Ehkä jos sitä koettaisi kuljettaa takin taskussa, voisi saada vahingossa samanlaisen piston kylkeensä kuin Annu sai, ehkä. Paha juttu.
Veitsi ei siis todista mitään Annun syyttömyyden puolesta.
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
Teleksi
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Teleksi »

Meillä on itse asiassa tasantarkkaan vastaava veitsi kotona. Se on peräisin lapsuunden kodistani. En edes tiedä miten se on meille kantautunut. Se on pidempi kuin monet modernimmat fileerausveitset. Siinä on pitkä terä joka on hyvin taipuisa. Eikä ole tuppea. Vanhemmillani oli "teroituspyörä" jolla he teroittivat veitsen. En tiedä onko sitä puukkoa edes koskaan käytetty meillä, kun minulla on fileerausveitsi, jota käytän mieluummin. Meillä puukot teroitetaan puikolla.
Vanhempani käyttivät puukkoa aikanaan fileerauksen lisäksi myös ihan yleispuukkona, sillä leikattiin leipää, lihaa jne... Eli oli kovassa käytössä, vaikka fileerattiin varmaan vain lohta joulupöytään.

Jos lähtisin tappamaan jotakuta harkitusti, kuten oltettu murhaaja on tehnyt, niin olisi ottanut jonkun paremmin hommaan sopivan puukon. Sellaisen joka mahtuu kulkemaan mukana, jonka terän katkeamista kuljetuksessa minun ei tarvitse pelätä jne...Meillä on myös ylimääräinen kinkkuhaarukka ja -veitsi. Tämä veitsi olisi paljon parempi murhapuukko, jos pitäisi ottaa pitkä puukko mukaan. Kuitenkin luulen, että raavas mies ottaisi mukaan moran tai kalastusveitsen tms.
Teleksi
Vic Mackey

Mutta jos AA oli harkinnut tekonsa jo paljon etukäteen, niin miksi hän valitsi näin riskialttiin lavastussuunnitelman ikkunoiden massiivisine rikkomisineen ?
[/quote]

Voi olla vaikea keksiä muutakaan. Annelilla ei välttämättä ollut muita mahdollisia murha-aseita mielessään kuin puukko. Myrkky olisi näkynyt ruumiinavauksessa ja sen hankkiminen olisi ollut vaikeaa. Myös laittoman aseen hankkiminen olisi ollut hänelle vaikeaa. Puukon / astalon käyttö saattoi olla ainoa/helpoin vaihtoehto.

Jos hänen piti siis puukottaa Jukka, niin sille voi olla vähän vaikea keksiä paikkaa. Niin että he ovat kaksin ja sellaisissa olosuhteissa, jotka eivät herätä epäilystä. Siis koti ja yö voivat olla ainoa / helpoin vaihtoehto.

Ja jos hän aikoo puukottaa miehensä, niin hänen on keksittävä selitys sille, miten murhaaja pääsi sisään. Vaihtoehdot ovat, että hän keksii tarinan jossa murhaaja pääsee sisään "luonnollista" tietä - soittaa esim. ovikelloa. Tai sitten murhaaja murtautuu sisään. Jälkimmäinen on uskottavampi. Joten Annelin tarvitsee keksiä tapa saada paikka näyttämään siltä, että sinne on murtauduttu. Itse en ainakaan osaisi murtautua omaan talooni muuten kuin ikkunan kautta. Joten se oli Annelille helppo vaihtoehto

Ja koska olen lukenut Poirot kirjani, niin jotenkin nuo johtolangat, sormenjäljetön puukko, veriset kengänjäljet, hassuun suuntaan rikkoutuneet ikkunat jne tuntuvat suorastaa korneilta ja kuin suoraan dame Agathan kirjasta. Olikohan ne dekkareita, joista Jukka motkotti Annelille...
Arska
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Arska »

Peräkylän Maigret kirjoitti:Minusta teoria että toistaiseksi tuntematon tappaja pudotti veitsen poislähtövaiheessa säpsähdettyään voimakkaasti rääkäissyttä pikkutyttöä on perin uskottava. Tai ainakin uskottavampi väite kuin muut päinvastaista näkemystä väittävät väitteet.
Minulla olisi myynnissä kohtuuhintaan Juutinrauman ylittävä silta. Miten olisi? Pistä yksäriä.
Lisäksi veitsi on ammattimaisesti teroitettu eli se on teroitettu eri tavalla kuin talouden muut veitset. Tämä jos mikä seikka tukee voimakkaasti ulkopuolista tekijää.

Miksi muuten poliisi yritti niin pimittää tietoa siitä että veitsi on teroitettu ammattikäyttöä varten ?
Ymmärsinkö nyt oikein että "Maigretin" ainoa peruste epäillä veitsen olevan eri tavalla teroitettu kuin muiden Auer-Lahden perheen veitsien on se, että teroituksesta kertova raportti ei päätynyt esitutkintapöytäkirjaan (muutaman sadan muun vesiperäraportin kanssa)?

Fileerausveitsi on tavallisesti talouden ainoa veitsi, jonka pitää pysyä aina terässä. Innokas harrastekalastaja ehtii teroittaa veistään sata kertaa vuodessa ellei useammankin, varsinkin jos käyttää teroituspuikkoa. Faijan ja varsinkin sen faijan veitsiin verrattuna tuo Ulvilan surmaveitsi oli käytännöllisesti katsoen käyttämätön ja kuin suoraan pakasta vedetty.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Ja koska olen lukenut Poirot kirjani, niin jotenkin nuo johtolangat, sormenjäljetön puukko, veriset kengänjäljet, hassuun suuntaan rikkoutuneet ikkunat jne tuntuvat suorastaa korneilta ja kuin suoraan dame Agathan kirjasta.
Ihan samaa olen ajatellut -- etta tallainen pikalavastus syntyy kelta tahansa Agathaa lukeneelta ihan selkarangalla, ja neljan lapsen aiti on yleensa muutenkin aikamoinen mestari multitaskingissa. Toisaalta olen x-tinen kanssa tasmalleen samoilla linjoilla: en usko harkittuun murhaan. Lavastus tehtiin pikaisesti, kasilla olevilla tarvikkeilla, oikeasti tapahtunutta sopivasti hyodyntaen.

Niille, jotka uskovat fileerausveitsen taskussa/hihassa kuljettamiseen tekisi mieli ehdottaa omakohtaista kokeilua mutten taida viitsia. Saattaisivat kriittista ajattelua hetken harrastettuaan vaikka ryhtya tuumasta toimeen ja teloa itsensa. Siina on vaikka farkkujen taskua lahella mm. sukukalleuksia ja reisivaltimoa yms. jatkoelamanlaatuun vaikuttavaa elinta.

Confucius
Teleksi
Vic Mackey

Minulla on tapana iltaisin unta odotellessani spekuloida vaikka miten kummallisilla asioilla. Joten minun maailmassani olisi tavallaan ihan luonnollista pohtia sitä, että miten ottaisin mieheni pois päiviltä ilman että jäisin kiinni. Siis ihan teoriassa ilman aikomustakaan toteuttaa ajatustani. Mutta jospa Annelikn spelukoi tällaisella asialla ja osasi sitten toimia kun tilanne oli päällä. Ei siis suunniteltu murha, mutta ennalta spekuloitu.
Olavi Susikoski
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Olavi Susikoski »

Teleksi kirjoitti:Minulla on tapana iltaisin unta odotellessani spekuloida vaikka miten kummallisilla asioilla. Joten minun maailmassani olisi tavallaan ihan luonnollista pohtia sitä, että miten ottaisin mieheni pois päiviltä ilman että jäisin kiinni..
:shock: Karmeeta ! :shock:
synkempi hautajaisvieras
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja synkempi hautajaisvieras »

Arska kirjoitti:
Peräkylän Maigret kirjoitti:Minusta teoria että toistaiseksi tuntematon tappaja pudotti veitsen poislähtövaiheessa säpsähdettyään voimakkaasti rääkäissyttä pikkutyttöä on perin uskottava. Tai ainakin uskottavampi väite kuin muut päinvastaista näkemystä väittävät väitteet.
Minulla olisi myynnissä kohtuuhintaan Juutinrauman ylittävä silta. Miten olisi? Pistä yksäriä.

Tässä kohtaa kyllä repesin. Ei millään pahalla. Kiitos Arska.

.
.

kaukana poissa

.
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

ulkosuomalainen kirjoitti: Ja ensin siis rikkoi ikkunan, asetteli astalon ja taskulampun johonkin, otti veitsen tupesta ja muisti laittaa tupen taskuun ennenkuin ponkaisi ikkunan lapi niin etta talonvaki ei sangysta kerennyt? Kavi hakemassa taskulampun ja astalon tyon viimeistelyyn ja lahtiessaan kerasi taas kaikki kamppeensa paitsi veista, kun tyton kiljahdus saikaytti? Tyokalupakissako se naita Ulvilan lapi pilkkopimeassa kuljetti?
Mielikuva työkalupakin kanssa kulkevasta murhaajasta, kuka sen sitten ensimmäisenä keskusteluun toikin, on niin hupaisa, että edelleen vetää suuta korviin, vakavasta asiasta vaikka kyse onkin.

En ole minäkään muuten koskaan kuullut, että fileerausveitsessä olisi tuppea, tällaiselle ei-oikeaoppisella tavalla veitsiä laatikossa säilyttäville olisi tuppi tarpeen.
Teleksi kirjoitti: Jos lähtisin tappamaan jotakuta harkitusti, kuten oltettu murhaaja on tehnyt, niin olisi ottanut jonkun paremmin hommaan sopivan puukon. Sellaisen joka mahtuu kulkemaan mukana, jonka terän katkeamista kuljetuksessa minun ei tarvitse pelätä jne...Meillä on myös ylimääräinen kinkkuhaarukka ja -veitsi. Tämä veitsi olisi paljon parempi murhapuukko, jos pitäisi ottaa pitkä puukko mukaan. Kuitenkin luulen, että raavas mies ottaisi mukaan moran tai kalastusveitsen tms.
Kiehtovaa olisi kyllä tietää, miksi murhaaja, oli sitten kuka hyvänsä, valitsi aseekseen juuri fileerausveitsen. Eikö tullut ajatelleeksi, ettei se ole paras mahdollinen väline, koska oli ensi kertaa tällaisella asialla? Vai tahtoiko tehdä työnsä siististi ja rauhallisesti kapeateräisellä pistäen, ehkä ensin iskien uhriltaan tajun kankaalle?

Missäköhän asennossa Lahti on ollut veitsenpistojen tullessa, pistoja oli syyttäjän mukaan käsissä, kainalossa ja kyljessä, ilmeisesti kehossa pääosin vasemmalla puolen, koska t-paidan oikealla puolella oli vain yksittäisiä veritahroja, eli tulkitsen tämän niin, ettei sillä puolella ole syviä ja runsaasti vuotaneita pistohaavoja. Alushousut olivat vereentyneet eniten etupuolelta. Jos Lahti on ollut tajuissaan ja seisaallaan, on hänet työn jälkeen heitetty sängylle valumaan (tai itse käynyt sängylle) vasemmalle kyljelleen.

Jos Lahti on ollut sängyssä makuullaan pistojen tullessa, olisiko veitsestä tullut vasempaan kylkeen ja kainaloon hänen ollessaan selällään, ja on sitten käännetty/kääntynyt vasemmalle kyljelle (kipeälle haavapuolelle). Jos sitten Lahti olisi maannut oikealla kyljellään ja murhaaja pistellyt vasempaan kylkeen, on hänen täytynyt pyöräyttää Lahti (tai L:n itse kierähtää) hetimiten makaamaan pistokylki patjaan päin, muuten veri olisi ehtinyt punata t-paidan oikealtakin puolelta.

Mutta miksi murhaaja olisi tällaisia kääntelyitä tehnyt, olisiko Lahti kuitenkin vielä ollut tajuissaan ja itse kääntynyt tässä veitsestä sängyssä maatessa-oletuksessa?

Verijäljistä http://www.aijaa.com/v.php?i=6106511.jpg
ulkosuomalainen kirjoitti: Niille, jotka uskovat fileerausveitsen taskussa/hihassa kuljettamiseen tekisi mieli ehdottaa omakohtaista kokeilua mutten taida viitsia. Saattaisivat kriittista ajattelua hetken harrastettuaan vaikka ryhtya tuumasta toimeen ja teloa itsensa. Siina on vaikka farkkujen taskua lahella mm. sukukalleuksia ja reisivaltimoa yms. jatkoelamanlaatuun vaikuttavaa elinta.
Poliisin rekonstruktiotilanteessa ottamassa kuvassa, jossa "murhamies" on kuvattu takaapäin astumassa ikkunasta ulos, on veitsi muistaakseni työnnettynä persta.. siis takataskuun. Olettivat tuossa vaiheessa ilmeisesti sen pullahtaneen taskusta pois miehen astuessa ikkuna-aukon alareunalle ja ponnistaessa ulos. Tai sitten Joutsenlahtea omavaltaisesti mukaellen: veitsi on säikähtänyt lapsen parkaisua ja pompahtanut pois takataskusta tuolla nimenomaisella hetkellä.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
kalmusto
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja kalmusto »

Huppuheebo on voinut vallan mainiosti käyttää taloudesta löytyvää veistä. Mikä olisi luonnollisempaa käytöstä Lahdelta kuin hakea terävin veitsi puolustustarkoituksiin, kun Huppuheebo jymäyttää klasia ensimmäisen kerran. Auer ei ole tätä huomannut, mutta eihän hän huomannut sitä lastakaan siinä pyörimässä ja muutenkin muistikuvat tilanteesta eivät vaikuta kovin selkeiltä. Veriteon motiivina voi olla suuttumus siitä että Lahti on siinä veitsen kanssa heilumassa ja halu näyttää miten sitä veistä oikein käytetään. :twisted:
hellämustapääfinnilä
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja hellämustapääfinnilä »

kalmusto kirjoitti:Huppuheebo on voinut vallan mainiosti käyttää taloudesta löytyvää veistä. Mikä olisi luonnollisempaa käytöstä Lahdelta kuin hakea terävin veitsi puolustustarkoituksiin, kun Huppuheebo jymäyttää klasia ensimmäisen kerran. Auer ei ole tätä huomannut, mutta eihän hän huomannut sitä lastakaan siinä pyörimässä ja muutenkin muistikuvat tilanteesta eivät vaikuta kovin selkeiltä. Veriteon motiivina voi olla suuttumus siitä että Lahti on siinä veitsen kanssa heilumassa ja halu näyttää miten sitä veistä oikein käytetään. :twisted:
Tuossa voisi olla looginen selitys sille miten talouden veitsi on päätynyt murhaajan käteen, jos siis olettaa, että Auerin muistikuvat ovat haihtuneet tämän veitsenhaunkin osalta. Mutta edelleen jää ihmetyttämään miten Auer on voinut olla niin lamaantuneessa tilassa, ettei ole mennyt soittamaan poliisia, vaikka oven lasia ei rikota aivan hetkessä. Jos Lahti on katsonut tilanteen niin uhkaavaksi, että veitsellä varustautuminen on ollut tarpeen, olisi hän varmasti myös sanonut, ja kun sanominen ei olisi tehonnut, ehkä huutanutkin vaimolleen, että menee soittamaan poliisille, sikäli mikäli ei sitä puhelua sitten itse olisi tehnyt kännykällä. Lapset (ainakin vanhin oletettavasti oli hereillä, sillä kertoi ukkosen jylinän kaltaisesta äänestä) eivät tällaisesta huudosta kuitenkaan kertoneet.
Jos ymmärrät kaeken, oot varmasti käsittännä viärin.
Stephanie Plum
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Stephanie Plum »

Annelihan on kertonut kuulusteluissa heidän taloudessaan olevan Annelin veitsiä, joita käytettiin (tukissa ym) ja Jukan halpoja veitsiä (keittiön kaapissa), joita ei käytetty. Jos veitsi on näitä Jukan veitsiä ja sitä ei ole käytetty, niin ei kai sitä ole ollut tarvetta teroittaa ainakaan Annelin ja Jukan liiton aikana? Millainen teroitusväline on Jukan eksällä?

Naisena ymmärrän fileerausveitsen, jos Anneli Jukan surmasi. Anneli näyttää sivuillaan tekevän kaiken kääretortusta lähtien fileerausveitsellä, joten väline on hänelle tuttu. Jos minun pitäisi puolustautua ja vaihto-ehdot olisivat minulle tuntematon tehokas väline ja tuttu epäluotettavampi, niin ehdottomasti tuon tutun valitsisin.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Poliisin rekonstruktiotilanteessa ottamassa kuvassa, jossa "murhamies" on kuvattu takaapäin astumassa ikkunasta ulos, on veitsi muistaakseni työnnettynä persta.. siis takataskuun. Olettivat tuossa vaiheessa ilmeisesti sen pullahtaneen taskusta pois miehen astuessa ikkuna-aukon alareunalle ja ponnistaessa ulos. Tai sitten Joutsenlahtea omavaltaisesti mukaellen: veitsi on säikähtänyt lapsen parkaisua ja pompahtanut pois takataskusta tuolla nimenomaisella hetkellä.
Tupen kanssa vai ilman? Jos ilman, tera ylos vai alaspain? Kuinka pitka se nyt olikaan?
Katselin aviomiehen kalastustarvikkeita ja sielta loytyi yksi Marttiinin fileerauspuukko tupen kanssa--25 cm pitka. Sekin pysyy vahan huonosti tupessaan eika takataskuun menisi.
Fiskarsin keittioveitsia kun harvemmin kuljetellaan, olisiko valmistajalla ollut syyta tehda tuppia?

Edelleen, jos murhaaja kuljetteli veista paljaana takataskussaan TAIKKA tupessa (jonka olisi siihen erikseen teettanyt) eiko siina veitsessa olisi pitanyt olla myos tupen kuituja tai murhaajan housujen yms. kuituja? Jos ilman tuppea kuljetteli, olettaisin, etta murhaajan verta loytyisi myos, ainakin jos pitemmalta paljas teravakarkinen veitsi takataskussa holkkasi.

Mita enemman olemassaolevaa todistusaineistoa ajattelee, sen epatodennakoisemmaksi ulkopuolinen murhaaja tulee. Aika outoa jos naista aineksista ei saa(nut) pitavaa nayttoa rakennettua.

P.S. Eihan siihen ikkunan alareunalle edes oltu astuttu?

Confucius
Lukittu