HÄKE 'nauha'

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: HÄKE 'nauha'

Viesti Kirjoittaja Tara »

Laitanpas nyt vielä kerran aiemmin olleesta asiasta, aika keskeisestä minun mielestäni. Tässä ketjussa olen viitannut niihin kuulusteluihin, joissa on kysytty Jukan sisarelta (2008 ja 2009) ja Auerin veljeltä ja kälyltä (2009), mitä he muistavat lapsen itse kertoneen siitä, mitä oli nähnyt ja montako kertaa oli käynyt takkahuoneen ovella ym...

---
Ristiriitaisuudet lapsen ja äidin kertomusten välillä alkoivat tulla esiin heti ensimmäisestä murhayötä seuraavasta aamusta ja päivästä lähtien. Lapsen ensimmäinen puhuttelu tapahtui siis samana päivänä sen jälkeen kun lapset sekä Jukan että Auerin lähisukulaiset olivat vierailleet Auerin luona sairaalassa, 1.12.2006

Vastikään käytyyn eilen ja tänään keskusteluun viitaten, ristiriidoista siinä miten eri keskustelijat ymmärtävät (tulkitsevat lapsen kuvausta 1.12.2006) siitä mitä lapsi on itse kertonut käynneistään takkahuoneen oviAUKOLLA - tm näyttäsi sivuuttav:

Ainakin kahdessa kohtaa lapsen ensimmäisessä puhuttelussa 1.12.2006 tulee selvästi esille äidin sairaalassa vierailijoille moneen kertaan kuvaamat tapahtumat ja selostukset, eli puhuteltu lapsi oli jo saanut täydennystä omaan kertomukseensa - siihen jonka hän oli ennen puhuttelua spontaanisti kertonut kun äiti oli huolissaan häneltä kysynyt mitä lapsi oli yöllä nähnyt. IMO: minä epäilen vahvasti, että Anneli oli ollut huolissaan erityisesti sen vuoksi, oliko lapsi kenties nähnyt hänet itsensä Jukan kimpussa! - Auerhan EI tiennyt missä lapsi minäkin hetkenä huoneistossa liikkui.

1) Lapsi EI yöllä ollut nähnyt äitiä missään sinä hetkenä kun hän oli palannut omasta huoneestaan takkahuoneen oviaukolle uudestaan - ja oli nähnyt isän sekä puukon lattialla. Äiti EI voinut olla vielä puhelimessa, koska lapsi olisi puhelimen ohittaessaan (n 2 metrin päästä) nähnyt ja kuullut äidin puhuvan puhelimeen. Mutta hän sanoi, että ei nähnyt äitiä, vain isän ja puukon lattialla ja kysymykseen missä äiti oli, vastasi, että 'varmaan menossa soittamaan' (äidiltä kuultua tämä).

2) Lapsi ei ollut Jukan sukulaisen muistin mukaan (kuulustelussa 2008!) puhunut mitään ulkopuolisesta omassa ensimmäisessä kuvauksessaan siitä mitä oli yöllä nähnyt. Vasta kun äiti oli sanonut, että siellä oli ulkopuolinen, lapsi oli lisännyt, että sitten 'se oli mennyt piiloon' ja 'nii se meni'.. Puhuttelussa 2006 lapsi sanoo, että kylppäriin he eivät katsoneet.

Liitän tähän mukaan täällä jo olleen kirjoitukseni siitä ristiriidasta, joka jäi pysyväksi: Jukan ja Annelin sukulaiset muistavat lapsen ensimmäisen kertomuksen eri tavoin, sen jonka lapsi kertoi Auerin sairaalahuoneessa, siis joitakin tunteja ennen kuin lasta puhuteltiin ensimmäisen kerran samana päivänä iltapäivällä klo 15:00.

(seuraava kirjoitukseni 13.6. poistettiin (yp) pyynnöstä, koska siihen oli minulta jäänyt nimimoka! :evil: hyi minua!!! Nyt yksityishenkilön nimi on pyyhitty pois)
--------

lainaan siis itseäni:
Tara:

Tapahtui 1.12.2006 aamupäivällä Satakunnan kaskusairaalassa: Jukan sisar oli paikalla Aueria katsomassa, kun lapset tuotiin huoneeseen. Auer oli jo kertonut jokaiselle vieraalle yön tapahtumista ja ulkopuolisesta tappajasta. Auer oli pitänyt itsestään selvänä että paikalla oli ulkopuolinen..Lainaus etp 276 (9.7.2009), Jukan sisar: "Anneli itse kertoi ulkopuolisesta tappajasta ja mainitsi tästä muutamaan kertaan sinä aikana, kun olimme huoneessa../..Anneli mm. kertoi, että murhaaja hyppäsi takaoven lasista ulos. Axxxx ei ollut tässä vaiheessa puhunut mitään ulkopuolisesta henkilöstä. Minulla on sellainen muistikuva, että Axxxx olisi myöntänyt Annelin puheet murhaajasta ja tämän ulos menemisestä toteamalla jotenkin, että '"niin se meni".

lihavoinnit minun

Jukan sisar kertoi 18.10.2008, etp 280:

..Menimme heti perjantaina 01.12.2006 yhdessä mieheni XS:n ja siskoni X:n ja tämän miehen X:n kanssa katsomaan Annelia../.. / Anneli oli erittäin rauhallisen oloinen. Hän oli ilmeisesti saanut jotain rauhoittavia lääkkeitä. Anneli kertoi meille, mitä oli tapahtunut. Jossakin vaiheessa myös Annelin lapset tulivat huoneeseen katsomaan äitiään. Anneli kyseli Axxxx:lta mitä tämä oli nähnyt. Axxxx kertoi mm, että kävi makuuhuoneessa ja näki isän lattialla, mutta ei nähnyt surmaajaa

Sama Jukan sisar kertoi 7.9.2009, etp 272:

K: Olet ollut katsomassa Annelia Satakunnan keskussairaalassa 01.12.2006. Millainen Anneli mielestäsi tuolloin oli?

X: Muistan, että lähdin mieheni SX:n kanssa heti aamulla n. 800 jälkeen ajamaan Poriin. Olin sopinut siskoni x:n kanssa, että tapaamme matkalla ja menemme yhdessä sairaalaan katsomaan Annelia. .../ paikalla olivat myös Annelin isä, äiti, Annelin veli X:n ja tämän vaimo.

Anneli oli hyvin rauhallinen ja näytti meille rinnassaan olevaa pistohaavaa, jonka Annelin mukaan oli Jukan surmaaja hänelle aiheuttanut. Ehdimme olla huoneessa n 10 min, kun Annelin ja Jukan lapset tuotiin huoneeseen.
Anneli alkoi kertoa lasten aikana yöllistä tapahtumaa. Axxxxx vastasi, ettei ollut nähnyt ketään muuta ulkopuolista ko. takkahuoneessa/makuuhuoneessa.

Anneli itse kertoi ulkopuolisesta tappajasta ja mainitsi tästä muutamaan kertaan sinä aikana, kun olimme huoneessa. Anneli piti tavallaan itsestään selvänä, että asunnossa oli ollut ulkopuolinen murhaaja.

Anneli mm. kertoi, että murhaaja hyppäsi takaoven lasista ulos. Axxxx ei ollut tässä vaiheessa puhunut mitään ulkopuolisesta henkilöstä."

Samalla kertaa 7.9.2009 Jukan sisar kertoo myös seuraavaa, etp 276:

Kysyttäessä vastaan, ..Axxxx seisoi Annelin sängyn vieressä ja melko pian lasten saapumisen jälkeen Anneli kysyi Axxxx:lta, että "mitä sinä näit". Axxxx vastasi siten kuin olen yllä kertonut.

Kysyttäessä vastaan, että muistaakseni Axxxx kertoi samassa yhteydessä, kun oli kertonut ettei ollut nähnyt isän Jukka Lahden lisäksi makuuhuoneessa ketään ulkopuolista henkilöä siten, että "se oli varmaan mennyt piiloon". Tällä Axxxx varmaankin tarkoitti ulkopuolista tekijää / murhaajaa, koska ei ollut nähnyt huoneessa ketään.

En muista mitään sellaista, että Axxxx olisi puhunut kenenkään poistuneen rikotun ikkunan kautta ulos.
Minä ihmettelin jo tuolloin Axxxx:n sanomista, koska en itse voinut ymmärtää miten tekijä voisi mennä talossa jonnekin piiloon."

Huom: Auerin veljen ja kälyn kuulustelupapereissa on 'Salattavana pidettävä'-leimat (etp:t 296 - 312) Mutta sitten taas: etp:t 313 - 320 ei olekaan salattuja, eli ei leimaa (ne ovat Jukan sisaren kuulusteluja). Näitten jälkeen etp:t 321 - 328 ovat taas 'salattavia' (nämä ovat Auerin veljen ja kälyn kuulusteluja 2009 ).. hm... niitä ei voi lainata suoraan.

Voikohan niitä edes referoida? Auerin sukulaiset kuitenkin joka tapauksessa muistavat Axxxx:n kertomuksen eri tavoin kuin Jukan sisar. Annelin käly esim on lausunut, että lapsi kertoi nähneensä ulkopuolisen poistumisen..Mutta näitäkin, vaikka ovat salassa pidettävä-leimattuja, on kyllä referoitu iltalehdissä! - mm artikkelissa lapsen kertomuksen muuttumisesta, Iltalehti, 26.3.2010 -olisko paperiversiossa kun en löytänyt netistä -mulla on se lehti itsellä tuossa..
PS: IMO On aika mielenkiintoista että yllä kerrotun jälkeen, seuraavana päivänä Auer kertoo JJ:lle, että Axxxxx oli kertonut hänelle, että oli nähnyt tappajan menevän ikkunasta ulos!
:evil:

Lisään vielä etp:stä 32: Auerin sukulainen (käly) muistelee kuulustelussa 2009 vierailun aikana kuulemaansa (refer) että hänen käsityksensä mukaan Axxxx:n kertomus sairaalassa tapahtui spontaanisti ja hänen käsityksensä mukaan tämän jälkeen Axxxx meni lukkoon ja muuttui hiljaiseksi. Myöhemmin on Axxxx kertonut, että ettei ollut nähnyt itse tekoa,mitä isälle oli tehty, mutta että hän oli nähnyt tekijän poistuneen. Kysyttäessä on Auerin käly vastannut myös, että hänen mielestään Anneli ei puhunut mitään sellaista yön tapahtumista, joka oli manipuloinut Axxxx:aa kertomaan asiasta. (IMO, taas ristiriita, miksi lapsi oli mennyt 'lukkoon' ja 'muuttunut hiljaiseksi'? Ehkä sen vuoksiko, että se mitä äiti kertoi sen jälkeen lapselle kun lapsi oli ensin kertonut, ei ihan sopinutkaan hänen kertomukseensa, vaan oli ristiriidassa sen kanssa, mutta sitten???..Niinpä niin.. Tulos tiedetään.

Nämä ja monet muutkin ristiriitaisuudet ovat yhä olemassa, Auerin ja Jukan sukulaiset tuskin vieläkään ovat samaa mieltä siitä mitä lapsi oli yöllä nähnyt ja mitä itse kertonut..
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
v-a-45
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja v-a-45 »

jpge592: toinen käyntikerta: iskä oli lattialla ja äiti oli, tota, menossa puhelimeen (1.12.2006),
Tätä ei näköjään tm ihmettele?
Annelin kertomana tilanne, huppumies tuli sisään ja pisti häntä veisellä, jonka jälkeen hän pakeni arkun kautta soittamaan häkeen. Eli alle minuuttin siitä kun mies oli tunkeutunut heidän makuuhuoneeseen!!!
Anneli aloittaa puhelun Tällä on joku tappaja!!!
Lapsi on juuri ennen puhelua kuitenkin käynyt takkahuoneen (ovettoman) ovi aukolla ja nähnyt isän lattialla.
Missä on huppumies??? Missä on Anneli???
Tämä ei mene mitenkään, ainakaan mun ymmärrykseen.
.
Jos tilanne olisi mennyt niinkuin A sen on selostanut, niin hänen olisi ollut pakko törmätä lapseensa tai jos niinkuin tyttö sen kertoo, niin hänen olisi ollut pakko nähdä/kuulla äitinsä (jos velikin kuuli näppäin äänet suljettuun omaan huoneeseensa).
Mutta tyttö ei nähnyt äitiään, eikä äiti lastaan.
Mikä mielestäni suurin ihmetyksen aihe, niin tämä aika, A selostaa puhelimeen mäiskintää ja lapsi ei ole nähnyt huppumiestä vaikka tilannehan on ollut pakosti samaan aikaan päällä kun on käynyt siinä ovettomassa oviaukossa??
1) Lapsi EI yöllä ollut nähnyt äitiä missään sinä hetkenä kun hän oli palannut omasta huoneestaan takkahuoneen oviaukolle uudestaan - ja oli nähnyt isän sekä puukon lattialla. Äiti EI voinut olla vielä puhelimessa, koska lapsi olisi puhelimen ohittaessaan (n 2 metrin päästä) nähnyt ja kuullut äidin puhuvan puhelimeen. Mutta hän sanoi, että ei nähnyt äitiä, vain isän ja puukon lattialla ja kysymykseen missä äiti oli, vastasi, että 'varmaan menossa soittamaan'.
kohtalo sekoittaa kortit ja me vain pelaamme
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Tara kirjoitti:
Jos keittiön puhelimen luota on esteetön näkyvyys takkahuoneen oviaukolle - taivaan tähden jos siinä aukossa siis ei ole edes ovea - niin siitä OVIAUKOSTA joka näkyy esteettä myös terassin ovi.

PS onhan se hullua, että puhutaan takkahuoneen 'oviaukosta' kun ei siinä ole ovea koskaan ollutkaan ja aukko on n 120 levelä (arviolta saman levyinen suurinpiirtein kuin pohjakuvassa takkahuoneen vuode).

Voithan sinäkin sen etsiä sen tarkan sanamuodon, mutta miksi tuhlata aikaa siihen, koska sanamuodolla ei tässä tapauskessa ole edes merkitystä. Katsoo pohjapiirrosta ja KUVISTA puhelimen luota otetuista rekokuvista.
Taas täytyy rautalangasta vääntää, eli sanallisesti oikein osoittaa:
Ote A:n kuulustelusta:
K: Onko lankapuhelimen luota näköyhteys makuuhuoneesta ulos johtavalle oviaukolle?
V: En enää muista, luultavasti on.

Jos tuon tulkitset terassinovesta puhumiseksi, niin sitten en enää tiedä mitä ajatella.
Makuuhuoneen oviaukko ei ole sama asia kuin terassin ovi. Terassin ovi on hieman syvemmällä makuuhuoneen puolella.

taavetti kirjoitti:Nyt täytyy kyllä ihmetellä Turumurteen säätämistä. Luinpa sitten luppoaikanani lapsen kuulemisia ja jokaisella kerralla käy ilmi, että lapsi on nähnyt isänsä makaavan takkahuoneen lattialla ennen kirkaisukohdan viimeisintä näkemistä: jpeg 188:lapsi meni toisen kerran katsomaan ja näki isänsä makaavan takkahuoneen lattialla, äitiä ei näkynyt ja lapsi meni omaan huoneeseensa (7.12.2006), jpge592: toinen käyntikerta: iskä oli lattialla ja äiti oli, tota, menossa puhelimeen (1.12.2006), jpeg609: lapsi on kuullut pahoja ääniä ja käy takkahuoneen ovella, näkee isän lattialla, äiti oli lapsen mukaan kai hoitamassa sitä puheluu (26.8.2009)jpge643: lapsi ei muista, missä äiti oli ko. aikana (16.9.2009)

Sen jälkeen säädetään siitä, onko se nyt takkahuoneen oviaukko vai ovi (kaikille on ilmeisen selvää, ettei siinä aukossa ollut ovea). Mitähän tällä nyt haetaan?
.
samat sanat sinulle Taavetti:
Taas täytyy rautalangasta vääntää, eli sanallisesti oikein osoittaa:
K: Onko lankapuhelimen luota näköyhteys makuuhuoneesta ulos johtavalle oviaukolle?

Jos tuon tulkitset terassinovesta puhumiseksi, niin sitten en enää tiedä mitä ajatella.
Makuuhuoneen oviaukko ei ole sama asia kuin terassin ovi. Terassin ovi on hieman syvemmällä makuuhuoneen puolella.

Tuohon käyntikertoihin palaan, lupaan sen, joten kannattaa perehtyä aiheseen tarkkaan...
v-a-45 kirjoitti: Niin mitähän näillä lähes aina haetaan?
Sitä syyttömyyttä ja kyllä mielikuvitus "loistaa" kun selostetaan mustaakin valkoiseksi, niinkuin nyt tätä ovea/oviaukkoa ...
Mitähän sinä sitten mahdat hakea? Syyllisyyttä pitämättömien perusteiden nojalla?
surfergirl
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja surfergirl »

Sitä en tietysti tiedä miten AA on kysymyksen tulkinnut tai poliisi tarkoittanut mutta itse kyllä ilman muuta ajattelin, että kun kysytään makuuhuoneesta ulos johtavaa ovea niin totta kai tarkoitetaan sitä oviaukkoa, josta pääsee ulos, muu ei juolahtanut mieleenkään ennen tätä sananvaihtoa.

En oikein ymmärrä mitä kysymyksellä edes haetaan jollei se johda jotenkin siihen onko AA voinut puhelimesta nähdä murhaajan poistuvan terassinovesta.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

turumurre kirjoitti: Taas täytyy rautalangasta vääntää, eli sanallisesti oikein osoittaa:

Ei tuossa ole mitään rautalangasta vääntämistä - molemmat näkyy. Juuri täsmälleen niin kuin Tara kirjoitti. Oviaukosta näkyy terassille johtava ovi.

Mikäli A väittää, ettei muista näkyykö oviaukko, niin ei sitten muista - siinä se. Tosin hieman erikoiseltahan tuo tuntuu.

Mielestäni terassille johtavaa ovea tuossa tarkoitetaan.
Muutoin kysyjä kysyisi: Onko lankapuhelimen luota näköyhteys makuuhuoneeseen johtavalle oviaukolle?
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
v-a-45
Javier Pena

surfergirl kirjoitti:Sitä en tietysti tiedä miten AA on kysymyksen tulkinnut tai poliisi tarkoittanut mutta itse kyllä ilman muuta ajattelin, että kun kysytään makuuhuoneesta ulos johtavaa ovea niin totta kai tarkoitetaan sitä oviaukkoa, josta pääsee ulos, muu ei juolahtanut mieleenkään ennen tätä sananvaihtoa.

En oikein ymmärrä mitä kysymyksellä edes haetaan jollei se johda jotenkin siihen onko AA voinut puhelimesta nähdä murhaajan poistuvan terassinovesta.
No en minäkään tajua, jos puhutaan ulos menevästä oviaukosta, niin puhutaanko sittenkin sisään menevästä/tulevasta vai mistä, kyllä minä ymmärrän sanan ulos tarkoittavan siis kokonaan ulos, eli pihalle asti.

???
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

turumurre kirjoitti:Tuohon käyntikertoihin palaan, lupaan sen, joten kannattaa perehtyä aiheseen tarkkaan...
Perehdyppä tosiaan ja siihen lattialle kuvaamaasi verilammikkoon erityisesti. Sitä kun ei oikeasti ole ollut olemassa. Viittaan vaikkapa tuonne kuvia-ketjun avausviestiisi talon (vajaaseen) pohjakuvaan, jossa teksti takkahuoneessa kertoo siellä olevan veritahroja..
..saapa nähä..
surfergirl
Jane Marple

Joo ja jos kysymys on siitä mitä puhelimesta näkee niin mun mielestä luonnollisin tapa muotoilla kysymys on ikään kuin kulkusuunnassa tai katseen suunnassa puhelimelta makuuhuoneeseen, ja sanoa olkkarista takkahuoneeseen johtava ovi, tai vaan pelkkä makuuhuoneen oviaukko. Ulos-sana on tarpeeton ja harhaanjohtava ja sitä paitsi suunta makuuhuoneesta olohuoneeseen päin on "väärin päin" kysymyksen näkökulmaan nähden.

Kauhean vaikea selittää, mutta sitä samaa taisi Awakin ajaa takaa?
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Toripolliisi kirjoitti:
turumurre kirjoitti:Tuohon käyntikertoihin palaan, lupaan sen, joten kannattaa perehtyä aiheseen tarkkaan...
Perehdyppä tosiaan ja siihen lattialle kuvaamaasi verilammikkoon erityisesti. Sitä kun ei oikeasti ole ollut olemassa. Viittaan vaikkapa tuonne kuvia-ketjun avausviestiisi talon (vajaaseen) pohjakuvaan, jossa teksti takkahuoneessa kertoo siellä olevan veritahroja..

Mikähän tämä oli?
Kuvaamaasi verilammikkoon?
Siis että turumurre olisi 'kuvaillut' jotain verilammikkoa?
Täh...?

Jos sua häiritsee se pohjakuvan autotallittomuus, niin klikkaappa hiiren oikealla ja avaa,
niin näet alkuperäisen poliisien tekemän pohjapiirroksen ihan kokonaisena.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

v-a-45 kirjoitti:
surfergirl kirjoitti:Sitä en tietysti tiedä miten AA on kysymyksen tulkinnut tai poliisi tarkoittanut mutta itse kyllä ilman muuta ajattelin, että kun kysytään makuuhuoneesta ulos johtavaa ovea niin totta kai tarkoitetaan sitä oviaukkoa, josta pääsee ulos, muu ei juolahtanut mieleenkään ennen tätä sananvaihtoa.

No en minäkään tajua, jos puhutaan ulos menevästä oviaukosta, niin puhutaanko sittenkin sisään menevästä/tulevasta vai mistä, kyllä minä ymmärrän sanan ulos tarkoittavan siis kokonaan ulos, eli pihalle asti.

???
Ajatellaas ny esimerkin kanssa:
On äiti ja lapsi, on olohuone ja makuuhuone, olohuoneesta johtaa ovi makuuhuoneeseen.
Lapsi on makuhuoneessa kiukuttelemassa, ja äiti komentamassa olohuoneessa.
Äiti sanoo lapselle: 'tules ulos sielt'.

Ihan yksinkertaista; näin sanotaan ainakin meilläpäin.

Sitä meidän on mahdotonta tietää, miten kuulustelija on tarkoittanut
ja Annelilta ei nyt viitsi mennä kysymään, miten hän on asian ymmärtänyt.

(sitäpaitsi, tässä todellisessa tilanteessa puhuttiin nimeenomaan oviaukosta 8) )
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

No, asialla on edes jonkinlaista merkitystä sitten, jos puhelimesta näkee oviaukon, muttei ulos vievää terassinovea. Kohta meille joku varmaan postaa kuvakollaasin, jossa esitetään se tietty paikka, jossa ei puhelimessa seistessä näe terassinovea vaikka näkeekin takkahuoneeseen vievän oviaukon.
Toripoliisi, siis mielestäsi Turumurre on lisäillyt kuvaan verilammikoita, joita paikalla ei todellisuudessa ole ollut?
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Toripolliisi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Toripolliisi »

turumurre kirjoitti: Mikähän tämä oli?
Kuvaamaasi verilammikkoon?
Siis että turumurre olisi 'kuvaillut' jotain verilammikkoa?
Täh...?
Toripolliisi pyytää turumurrelta anteeksi ja repii kirjoittamansa huomautuksen.

Se olikin Arska, joka tuosta olemattomasta verilammikosta kirjoitti:
Arska kirjoitti:
turumurre kirjoitti:Mikään ei viittaa siihen että lapsi olisi nähnyt isänsä verissään makaamassa ennen häkepuhelua, joten sinä olet rakentanut itsellesi tämänkaltaisen keksityn tarinan, ja jota nyt esität totuutena täällä. Minä olen kertonut lapsen menemisistä pohjautuen puhutteluihin, en rakennellakseni jotain keksittyä tarinaa.

Mikään ei puhuttelussa viittaa siihen, että häkepuhelu olisi käynnissä, kun lapsi kävi toisen kerran katsomassa isäänsä. Isä makasi lattialla verilammikossa. Ketään muuta ei näkynyt, ei hupparimurhaajaa isän kimpussa eikä äitiä yhtään missään.
Ja kiitos myös vinkistä kuvan pohjakuvan katseluun..
..saapa nähä..
v-a-45
Javier Pena

No "meilläpäin" sanotaan et tule pois sieltä huoneesta, mutta tuohon jälkimmäiseen, niin jos näet oviaukon, niin miten et voi nähdä sitten sitä itse ovea, jos näet pelkästään keittiöstä katsottuna oviaukon oikean reunan niin ymmärrän vaikka se onkin vaikeampi nähdä(ja jos sen näet niin sinun on pakko liikuttaa itseäsi ja sitä johtoa) kun vasen reuna oviaukosta, jos taas näet sen vasemman, niin on sinun pakko nähdä myös se terassin ovi??
Mutta ei tarvitse selittää, koska niin monta näkijää ja yhtä monta vastajaa, joku tajuaa ja joku taas ei :wink:
surfergirl
Jane Marple

turumurre kirjoitti:
v-a-45 kirjoitti:

???
Ajatellaas ny esimerkin kanssa:
On äiti ja lapsi, on olohuone ja makuuhuone, olohuoneesta johtaa ovi makuuhuoneeseen.
Lapsi on makuhuoneessa kiukuttelemassa, ja äiti komentamassa olohuoneessa.
Äiti sanoo lapselle: 'tules ulos sielt'.

Ihan yksinkertaista; näin sanotaan ainakin meilläpäin.

Sitä meidän on mahdotonta tietää, miten kuulustelija on tarkoittanut
ja Annelilta ei nyt viitsi mennä kysymään, miten hän on asian ymmärtänyt.

(sitäpaitsi, tässä todellisessa tilanteessa puhuttiin nimeenomaan oviaukosta 8) )

Mut tässä mielessä makuuhuoneesta oli kolme ulos johtavaa oviaukkoa, jos vaan tarkoitetaan että pois makuuhuoneesta.

Mihin tällä kinalla oikein pyritään? Mikä tässä tarinassa muuttuu jos AA ei ollut varma näkikö hän terassin oven vai olohuoneen ja makuuhuoneen välisen oviaukon?
v-a-45
Javier Pena

Mihin tällä kinalla oikein pyritään? Mikä tässä tarinassa muuttuu jos AA ei ollut varma näkikö hän terassin oven vai olohuoneen ja makuuhuoneen välisen oviaukon?
No ne jotka uskovat poliisin kuvaan ja selostukseen, että keittöstä näki terasin oven, ihmettelevät miksei Anneli sitten muka nähnyt miehen poistumista ja laittoi sen lapsen sanomaksi vaikka oli jo aikaisemmin sairaalassa kertonut sukulaisille, että näki tämän miehen poistuvan itse.
Ja ne jotka eivät usko, että Annelilla olisi mahdollisuus nähdä ikkunaa ja miehen poistumista, eivätkä usko Annelin kertomalla olevan mitään vaikutusta lapsen kertomaan, vaan lapsi ainoastaan on pystynyt näkemään poistumisen ja Annelin lähinnä myötäilleen lapsen kertomaa, joten ei ole voinut nähdä miehen poistumista, eikä myöskään silloin kun sanoi häkeen, et meenkö katsomaan tai kun lapsi jo kertoi, kun Anneli kysyi, että mies lähti, voinut katsoa ikkunaan/lapseenpäin ja nähdä poistumista.
Eli tässä on kai kyse siitä ristiriidasta, voiko Anneli nähdä keittiöstä huppumiehen poistumisen vai ei :mrgreen:
Vastaa Viestiin