Peitetoimintaa, Salakuuntelua
Re: Peitetoimintaa, Salakuuntelua
^Ikävä kuulla Tara kokemuksistasi. Eivät varmaan koskaan unohdu.
Vaikka jollain tasolla tiedän ja ymmärrän, että lapsen "kuulustelijat" tekevät vain työtään, minusta on äärimmäisen julmaa kiusata lasta kerrasta toiseen tiukkaamalla äidin sanomisia ja tekemisiä. Aikuisilla todistajilla on lain mukaan oikeus olla todistamatta lähisukulaisiaan vastaan, lapsella tätä oikeutta ei näköjään ole, vaan kerta toisensa jälkeen moralisoidaan, jopa syyllistetään lasta tyyliin "sinun pitää puhua totta" jne. Ja sitten kerrotaan äidille, että lapsi sanoi sitä ja lapsi tätä.
Onko tämä oikein edes murhaajan lasta kohtaan?
Vaikka jollain tasolla tiedän ja ymmärrän, että lapsen "kuulustelijat" tekevät vain työtään, minusta on äärimmäisen julmaa kiusata lasta kerrasta toiseen tiukkaamalla äidin sanomisia ja tekemisiä. Aikuisilla todistajilla on lain mukaan oikeus olla todistamatta lähisukulaisiaan vastaan, lapsella tätä oikeutta ei näköjään ole, vaan kerta toisensa jälkeen moralisoidaan, jopa syyllistetään lasta tyyliin "sinun pitää puhua totta" jne. Ja sitten kerrotaan äidille, että lapsi sanoi sitä ja lapsi tätä.
Onko tämä oikein edes murhaajan lasta kohtaan?

Ylläoleva kuva herättää kysymyksiä peitetoiminnan todellisista motiiveista. Peitetoiminnalla ymmärrän kyseisessä tapauksessa siis YH-perheeseen soluttautumisen ns. reittä pitkin. Lapsellisen idealistisesti pohdiskelen, että perustuslain hengessä kaikki kansalaiset olisivat oikeuden edessä yhdenvertaisessa asemassa. Mutta kysymys:
- Olisiko poliisi ryhtynyt peitetoimintaan, jos epäilty olisi ollut väkivaltaiseksi arveltu mies?
- Olisiko poliisi ryhtynyt peitetoimintaan, jos epäilty olisi ollut vanhempi nainen, mielenvikaiseksi arveltu tai ulkoisilta puitteiltaan muutoin sopimaton (jätetään tarkempi kuvaus jokaisen omaan harkintaan)?
Pointtini on, että vapaaehtoista "Seppoa" tuskin oli kovin vaikea löytää poliisimiesten keskuudesta.
Toisaalta A:n viehättävyyteen vaikuttaa hänen persoonansa moniulotteisuus. Puolustusasianajajakin oli aivan myyty A:n "älykkyydestä". Oikeudessa Anneli vaihteli tyyliä nahkatakkisesta rokkarista viattoman valkoiseen lumikkiin. Hyvät, pahat ja rumat.
En ole puolesta tai vastaan tässä asiassa, päinvastoin.
Ennen kaikkea ihmisiä tuntui kiinnostavan, oliko peitetoiminta ollut "peite"-toimintaa, siis peittojen välissä tapahtuvaa.
Ja missä vaiheessa peittojen heilutusta Annelista olisi saatu puristettua syyllisyyttä tukevaa ainesta esiinMariacka kirjoitti:Ennen kaikkea ihmisiä tuntui kiinnostavan, oliko peitetoiminta ollut "peite"-toimintaa, siis peittojen välissä tapahtuvaa.
Huomattavaa on, että näinkin kriminaalin ja väkivaltaisen henkilön ollessa kyseessä, ei kai "Seppo" ole voinut pärjätä ilman ulkona valkoisessa pakussa värjöttelevää taustatiimiä. Tunnit juoksee, money walks.
Koska poliisin tiedotuslinja vakoilutoiminnasta on tylyn yksinkertainen, jättää se mahdollisuuksia monenlaiseen spekulointiin.
Missä vaiheessa päätös peitetoiminnasta syntyi? Luulenpa, että tässä on menty takapää edellä puuhun. Yksittäinen poliisimies on huomannut seuranhaku-palstalla Annelin ilmoituksen ja ryhtynyt tuumasta toimeen - poliisin vakoilujohto on innostunut mahdollisuudesta, ja Seppo on voinut edetä hiljaisen hyväksynnän jälkeen.
Missä kulkee peitetoiminnan ja salakatselun moraalinen raja? Onko sellaista yhteiskunnassamme edes olemassa? Onko Sinun kelloradiossasi poliisi?
Milloin vakoilulle on olemassa pitävä moraalinen perusta? No ainakin silloin, kun vastapuolella on samanlainen ase käytössä. Jos poliisi on korruptoituneen puolueen soluttama, saa puolueeseen soluttautua. Jos virkamiehissä on pedofiileja suojelevan yhteisön jäseniä, pitää myös yhteisöön soluttautua. Jos pankissa pestään huumerahaa, pitää pankkiin soluttautua.
Silloin kun tekeydytään narkkariksi tai poikaystäväksi on myös aika iso riski, että jäädään ihan oikeasti koukkuun.
Missä vaiheessa päätös peitetoiminnasta syntyi? Luulenpa, että tässä on menty takapää edellä puuhun. Yksittäinen poliisimies on huomannut seuranhaku-palstalla Annelin ilmoituksen ja ryhtynyt tuumasta toimeen - poliisin vakoilujohto on innostunut mahdollisuudesta, ja Seppo on voinut edetä hiljaisen hyväksynnän jälkeen.
Missä kulkee peitetoiminnan ja salakatselun moraalinen raja? Onko sellaista yhteiskunnassamme edes olemassa? Onko Sinun kelloradiossasi poliisi?
Milloin vakoilulle on olemassa pitävä moraalinen perusta? No ainakin silloin, kun vastapuolella on samanlainen ase käytössä. Jos poliisi on korruptoituneen puolueen soluttama, saa puolueeseen soluttautua. Jos virkamiehissä on pedofiileja suojelevan yhteisön jäseniä, pitää myös yhteisöön soluttautua. Jos pankissa pestään huumerahaa, pitää pankkiin soluttautua.
Silloin kun tekeydytään narkkariksi tai poikaystäväksi on myös aika iso riski, että jäädään ihan oikeasti koukkuun.
-
Tutkiskelija
- Jane Marple
Minuakin on mietityttänyt AA :n persoonallisuus. Siinä on jotain teatraalista, hempeää ja dramaattista yhtäaikaa. Ihmeen puhevalmis naishenkilö jopa sairaaalassa päivä sen jälkeen kun hänen miehensä murhattiin. Olen myös ihmetellyt että kuinka AA viihtyi sen sotkun keskellä kaiket päivät joka heidän kodissaan vallitsi. Ja entäs hänen miehensä, tuntuiko mukavalta tulla kotiin jossa vallitsi täydellinen kaaos. Lapsista nyt puhumattakaan...Piskooppi kirjoitti:
Ylläoleva kuva herättää kysymyksiä peitetoiminnan todellisista motiiveista.
Pointtini on, että vapaaehtoista "Seppoa" tuskin oli kovin vaikea löytää poliisimiesten keskuudesta.
Toisaalta A:n viehättävyyteen vaikuttaa hänen persoonansa moniulotteisuus. Puolustusasianajajakin oli aivan myyty A:n "älykkyydestä". Oikeudessa Anneli vaihteli tyyliä nahkatakkisesta rokkarista viattoman valkoiseen lumikkiin. Hyvät, pahat ja rumat.
Ja tämä naishenkilö esiintyi netissä ja antoi ohjeita ja vinhjeitä toisille äideille ja kotirouville. Hän esiintyi jonkinlaisena esimerkillisenä lastenhoitajana ja kasvattajana sekä esimerkillisienä ktrirouvana, auktoriteettinä toisille äideille ja rouville. Elikö AA jonkinlaista pseudoelämää netissä kun ei live-elämään oikein jaksanut paneutua, siltä se ainakin näyttää.
-
Tutkiskelija
- Jane Marple
Hahaa. Sepolla oli kovat niin housuissa kun taskussakinPiskooppi kirjoitti:Ja missä vaiheessa peittojen heilutusta Annelista olisi saatu puristettua syyllisyyttä tukevaa ainesta esiinMariacka kirjoitti:Ennen kaikkea ihmisiä tuntui kiinnostavan, oliko peitetoiminta ollut "peite"-toimintaa, siis peittojen välissä tapahtuvaa.![]()
Huomattavaa on, että näinkin kriminaalin ja väkivaltaisen henkilön ollessa kyseessä, ei kai "Seppo" ole voinut pärjätä ilman ulkona valkoisessa pakussa värjöttelevää taustatiimiä. Tunnit juoksee, money walks.
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Yle kirjoitti:http://yle.fi/alueet/turku/2010/06/omai ... 81389.html
Omaisten asianajaja vaatii poliisin peitetoimintaa selvitettäväksi
julkaistu tänään klo 18:00, päivitetty tänään klo 18:14
Vuonna 2006 Ulvilassa sattuneen henkirikoksen selvittely on saanut ainutlaatuista huomiota ja rikoksen tutkinnassa on käytettty erikoisia keinoja. Tänään Satakunnan käräjäoikeus antoi välituomion, jolla Anneli Auer todetaan syylliseksi, mutta lopullinen tuomio annetaan vasta nyt tehtävän mielentilatutkimuksen jälkeen.
Omaisten asianajaja, turkulainen Seppo Kauppila kertoo oikeuskäsittelyn olleen luonteltaan aivan poikkeuksellinen.
- En muista ainakaan oman kokemukseni perusteella vastaavaa oikeudenkäyntiä, jossa henkilöä on ensin pidetty asianomistajana ja vuosien kuluttua kuulusteltu syylliseksi epäiltynä.
Kauppilan mukaan tällaisessa tapauksessa on syytä olettaa, että jotakin dramaattista uutta selvitystä olisi löytynyt, mitkä syyttäjän puolelta on esitetty uusina seikkoina. Vastaavasti puolustus on tuonut aikaisempaan esitutkintaan liittyviä seikkoja esille.
- Eniten jään tässä kaipaamaan avoimuutta, Kauppila toteaa.
Hänen mukaansa juttu ei ole vielä täysin ratkennut. Hän kertoo, että syyttäjä on julkisuudessa ilmoittanut jo etukäteen, että lopputuloksesta riippumatta joku asianosaisista vie tapauksen hovioikeuteen.
- Vaikka tuomiota ei ole vielä julistettu, niin syyllisyyskysymyksen osalta voidaan todeta, että se asia on ratkaistu. Kysymys on vain siitä, mnkä rikosnimeke tulee olemaan.
Peitetoiminta julki
Paljon on keskusteltu myös poliisin peitetoiminnasta. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan poliisi soluttautui Auerin poikaystäväksi ja perheen sisälle. Kauppilakin tietää poliisin peitetoiminnasta vain sen, mitä julkisesti on kerrottu.
Poliisilta ei oikeudenkäynnissä tietoa tästä peitetoiminnasta saatu, vaikka Kauppila esitti käräjäoikeudessa, että tieto toiminnasta olisi pitänyt paljastaa ainakin asianosaisille, syytetylle, omaisille ja puolutustukselle.
- Päämiesteni eli omaisten intresseissä on nimenomaan saada selville ne tosiasiat, joihin syytteet ja tuleva ratkaisu perustuvat. Heitä, kuten itseänikin kiinnostaa tuo peitetoiminta, Kauppila sanoo.
Käräjäoikeus hyväksyi poliisin kannan, eikä julkistanut tietoja peitetoiminnasta.
- Poliisin näkemys on, että noin kahdeksan kuukautta kestäneessä peitetoiminnassa soluttautuja ei ole voinut tehdä havaintoja syytettä tukevaan tai sitä vastaan puhuvaan aineistoon, Kauppila toteaa.
Aizerbaidzan, mistä nyt "kenkä" puristaa. Poliisi tekee työtään ja toivottavasti voi työtään jatkossakin tehdä? Vai oletko eri mieltä?
Totuus on faktojen tunnustamista.
http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I
http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA
http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw
"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
En vastusta poliisin peitetoimintaa vaikka tämä Seppo-soluttautuja oli eettisesti arveluttava (varsinkin Auerin lasten kannalta, jos olisivat pahasti kiintyneet vale-Seppoon). Ymmärrän, että tapauksen asianosaiset haluavat peitetoiminnan tiedot julki mutta niin ei taida koskaan käydä.awa kirjoitti:Aizerbaidzan, mistä nyt "kenkä" puristaa. Poliisi tekee työtään ja toivottavasti voi työtään jatkossakin tehdä? Vai oletko eri mieltä?
Oli miten oli, Kauppila toteaa tuossa Ylen jutussa, ettei poliisi saanut kahdeksan kuukautta kestäneen peitetoiminnan aikana havaintoja syytettä tukevaan tai sitä vastaan puhuvaan aineistoon ja sillä sipuli.
Kyllä kyllä. Olen kanssasi samaa mieltä. Lisäksi totean, että tämän kaltaisella toiminnalla voi olla myös päinvastainen vaikutus kuin mitä haetaan - auttaa unohtamaan menneet. Toki kaikki on toimijan ammattitaidon varassa.
Totuus on faktojen tunnustamista.
- Hovimestari
- Martin Beck
Voisiko joku virkistää minun muistia ja lainata/linkittää aineistoon, jossa todistetaan tai josta voi aukottomasti päätellä että ko. "Seppo" todella OLI poliisin soluttautuja? Koetin käydä näitä ketjuja läpi mutta käteen jäi vain poliisin myöntö siitä että peitetoimintaa oli, Auerin epäily siitä että hänen viimeisin poikaystävänsä oli poliisin soluttautuja, ja tästä ikäänkuin totuudeksi noussut päätelmä siitä että Auer on epäilyissään oikeassa.Aizerbaidzan kirjoitti:En vastusta poliisin peitetoimintaa vaikka tämä Seppo-soluttautuja oli eettisesti arveluttava (varsinkin Auerin lasten kannalta, jos olisivat pahasti kiintyneet vale-Seppoon). Ymmärrän, että tapauksen asianosaiset haluavat peitetoiminnan tiedot julki mutta niin ei taida koskaan käydä.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Ei kai tuosta tapauksesta ole mitään faktaa olemassa. On vain Auerin ja Mannerin olettamus, että tämä Seppo olisi ollut se soluttautuja. Ajallisesti taitaa täsmätä tuo Auerin ja Sepon seurusteluaika tuohon poliisin kertomaan soluttautumisaikaan. Näin olen ymmärtänyt.Hovimestari kirjoitti:Voisiko joku virkistää minun muistia ja lainata/linkittää aineistoon, jossa todistetaan tai josta voi aukottomasti päätellä että ko. "Seppo" todella OLI poliisin soluttautuja? Koetin käydä näitä ketjuja läpi mutta käteen jäi vain poliisin myöntö siitä että peitetoimintaa oli, Auerin epäily siitä että hänen viimeisin poikaystävänsä oli poliisin soluttautuja, ja tästä ikäänkuin totuudeksi noussut päätelmä siitä että Auer on epäilyissään oikeassa.Aizerbaidzan kirjoitti:En vastusta poliisin peitetoimintaa vaikka tämä Seppo-soluttautuja oli eettisesti arveluttava (varsinkin Auerin lasten kannalta, jos olisivat pahasti kiintyneet vale-Seppoon). Ymmärrän, että tapauksen asianosaiset haluavat peitetoiminnan tiedot julki mutta niin ei taida koskaan käydä.
~ Even a clock that is not going is right twice a day ~
- Hovimestari
- Martin Beck
No niinpä arvelinkin. Sama kuin Puolustusvoimat myöntäisi että sillä on ollut "sotilaallista toimintaa" tietyssä osassa Lappia v. 1986, ja sitten täällä kauhisteltaisiin kuinka Lapissa pommitettiin siviilejä 80-luvulla.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Tuo 'seppo' tullee askarruttamaan meitä ikuisesti 
Jotenkin silti uskoisin, että ihan tavallinen pulliainenkin voisi olla niin kiinnostunut tapauksesta, että hakeutuisi AA:n seuraan ja koittaisi löytää ''verta kirveestä''. Ainakin poliisin toiminnaksi olisi kyllä aika lapsekasta kysellä vasaraa ja kirvestä ja sorkkarautaa. Kotikutoiselta 'sepolta' sen ymmärtäisin.
Jotenkin silti uskoisin, että ihan tavallinen pulliainenkin voisi olla niin kiinnostunut tapauksesta, että hakeutuisi AA:n seuraan ja koittaisi löytää ''verta kirveestä''. Ainakin poliisin toiminnaksi olisi kyllä aika lapsekasta kysellä vasaraa ja kirvestä ja sorkkarautaa. Kotikutoiselta 'sepolta' sen ymmärtäisin.
Nuotio & Äreät Tiput