Samarina kirjoitti:
Tässä mä olen sun kanssa täysin samaa mieltä. Tehotuotanto on huono juttu, mutta tuleeko ongelma sitten siinä, kun meitä kuitenkin on se 5 miljardia nälkäistä suuta?
Itse asiassa lihatuotanto kuluttaa aivan valtavasti energiaa (eläimet syövät enemmän proteiinia kuin "tuottavat"), viljelypinta-alaa sekä muita resursseja. Siirtymällä kasvissyöntiin tai ainakin painottamalla sitä ruokavaliossa hyvin vahvasti, säästyisi valtava määrä käyttökelpoista viljelyalaa. Tällä hetkellä kuitenkin suurin osa maailman viljelykelpoisesta maa-alasta on laidunmaana tai kasvaa karjanrehua. Näin ollen ihmisten ruokkiminen pikemminkin helpottuisi.
Ja totta myös, että lait on ihmisen säätämiä, eli niihin voi vaikuttaa. Miksi siihen ei sitten pyritä? Jos kaikki tämä turkistarhaiskuihin kohdistettu energia suunnattaisiin lakialoitteisiin ja edustajien painostamiseen sen sijaan että tuhotaan yksittäisen ihmisen elinkeino, niin tiedä mitä saisivat aikaan.
On harhaluulo, ettei näihin asioihin pyrittäisi vaikuttamaan muutenkin kuin tarhaiskuja tekemällä. Jatkuvasti eri järjestöt pyrkivät kaikin mahdollisin laillisin keinoin lopettamaan tarhausta Suomessa. Nämä, jotka tekevät tarhaiskuja ovat varmasti niitä joiden kärsivällisyys on aivan lopussa. Ei uskota enää, että laillisia reittejä pitkin mitään muutosta tulee koskaan tapahtumaan. Siksi häviävän pieni osa tarhauksen vastustajista on ottanut radikaalimmat keinot käyttöönsä.
Onko aktivistit ajatelleet sitä, että jos tarhaus Suomessa lakkaa, siirtyykö se Kiinaan? Sinnehän on jo kettuja Suomesta viety lentokoneittain. Vai onko se ok; poissa silmistä, poissa sydämestä?
Tällä hetkellähän nimenomaan suomalainen turkisteollisuus on itse siirtämässä toimintaansa myös Kiinaan. Tämä tapahtuu heidän aloitteestaan, ei tarhaajien vastustajien.
Ja turkistarhaus Kiinassa on aivan yhtä väärin kuin täällä Suomessa.
Sen sijaan turkiseläinten oloista pidetty meteli ja sen myötä asenteiden muuttuminen ja sen myötä kysynnän väheneminen sekä ympäristömääräysten koventuminen on aiheuttanut muutamien tarhojen lakkauttamisen kannattamattomana ja mun mielestä se on oikea tie.
Joo, tarhojen lakkauttaminen, oli sitten syynä mikä tahansa, on todella oikea tie. Tuntuu uskomattomalta ajatella, että eläimiä yhä kasvatetaan vain turkkinsa vuoksi, vaikka turkki ei ole meille ihmisille todellakaan missään mielessä tarpeellinen vaatekappale. Eläimelle se sitä sen sijaan on.