taavetti kirjoitti:Ei pidä niin yksisilmäinenkään olla. Esim. vanhaa kunnon akupunktiota käytetään nkyään monissa yhteyksissä ja tuloksia pidetään hyvinä, jopa nykylääketieteen saralla. Itse olen käynyt ja käyn akussa ja avun siitä vaivaani saanut.
Huomasin hieronnan (ja epäilemättä akupunktionkin) kuuluvan tosiaan näihin ns. uskomushoitoihin, mikä sinällänsä oli yllättävää. Kuitenkin kun miettii kuinka usein lääkäritkin ohjaavat potilaitaan erilaisiin hierontoihin (irstaudet hus nyt!), niin on perin hämmentävää, että niitä pidetään silti epäilyttävinä. Akupunktion tiedän auttaneen jokaista omaan tuttavapiiriini kuulunutta, joka sitä on käyttänyt, mikä tuntuu hämmentävältä - toisaalta, pitkät perinteet, tuskin se hoitomuotona enää välttämättä olisikaan olemassa ellei siitä tosiaan jotain hyötyä olisi. Akupunktiohan tuntuu olevan jopa hierontaa tehokkaampaa monessakin mielessä ja moni ensin hierontaa kokeillut on kokenut saavansa parempaa ja tehokkaampaa tulosta akupunktion kautta lopulta.
Joku ihmetteli sokeritaudin ja Saatanan tekemistä toistensa kanssa. Ilmeisesti tuolla päin vielä joillain alueilla uskotaan, että sokeritauti ja muut ovat demoneiden työtä ja tätä kautta linkittyvät toistensa kanssa. Tähän asti olin kuvitellut näitä asioita olevan lähinnä Afrikan ja Haitin alueilla, mutta sitten muistin muutaman suomalaisenkin tapauksen ja pakkohan se on myöntää, että kyllä tuo manausperinne on elossa vielä Suomessakin, vaikkakin paria poikkeusta lukuunottamatta tietämäni tapaukset kaikki ovat olleet erittäin tiiviissä uskonnollisissa piireissä, joissa ollaan sitten oksenneltu mustia käärmeitä ja nähty tietokoneiden kirjoittelevan itsekseen paholaistekstejä kun paholainen tai kumppanit on ottaneet ihmisestä vallan.