Hän polki 1300 kilometriä Utsjoelta Helsinkiin
28.07.2010 09:45
Britanniassa asuva suomalainen vientipäällikkö Jari Lydén polki viikon verran Utsjoelta Helsinkiin kiinnittääkseen huomiota kehitysmaiden lasten asemaan.
Lydén on kahden intialaisen tytön Plan-kummi ja kehottaa kampanjallaan ihmisiä tukemaan Planin työtä Intiassa.
Jari Lydénin päätti Suomen läpi pyöräilynsä Helsingin kauppatorille tiistai-iltana kello 18.10.
- Ei koske mihinkään, enkä ole väsynyt. Ei harmita mikään muu kuin että tämä on nyt ohi. Kun on tämmöinen nuorekas urheilijanuorukainen, ei tiukkaa tee tällainenkaan matka, nauroi unikeonpäivänä 56-vuotissyntymäpäiväänsä viettänyt Lydén Plan Suomen tiedotteen mukaan.
Plan Suomen edustajat kukittivat Lydénin heti kun pyörä pysähtyi.
- Eniten minua koskettaa se, että olet antanut sydämesi kokonaan asialle ja sitoudut siihen. Talouslaman keskellä suomalaistenkin usko kehitysapuun on hieman hiipunut. Se että poljet 1300 kilometriä vedotaksesi avun antamiseen, on erityisen koskettavaa, kiitteli Plan Suomen viestintäjohtaja Marja-Leena Suvanto.
Rahat suunnataan Planin Intian työhön. Lydenin kiinnostus Intian lasten oikeuksiin alkoi New Delhin matkalla.
- Kun olin New Delhissä työmatkalla, pieni poika tuli tarjoamaan minulle 9-vuotiasta siskoaan, jotta ostaisin tai vuokraisin hänet.
- Minulle tuli siitä niin paha olo ja järkytyin asiasta niin kovasti, että päätin tehdä jotain Intian köyhien lasten hyväksi. Nyt minulla on Planin kautta Intiassa kaksi kummilasta, joiden elämää ja elinyhteisöä tuen kuukausittain.
Lydénin huoltojoukkoina matkalla toimivat vaimo ja tytär olivat virkeitä ja iloisia, mutta 2-vuotias lapsenlapsi Toivo halusi kuuman päivän jälkeen pysyä mummin sylissä.
- Matkalla näkemämme porot tekivät Toivoon vaikutuksen. Samalla näimme koko kauniin kesäisen Suomen.
- Isältä puhkesi kumi neljä kertaa, mutta muuten matka meni hyvin, kertoi huoltojoukon autoa ohjannut tytär Hilkka.
IS