Maarit Haantien katoaminen, Järvenpää Zapata/Hyvinkää Martina 13.8.1993

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
matlockb
Watson itse

Re: Maarit Haantien katoaminen

Viesti Kirjoittaja matlockb »

atzq92 kirjoitti:Pitääpäs tähän ketjuun taas kirjoitella pitkästä aikaa. Luulen, että paljon keskustelua herättänyt penkominen hiekkakuopalla on tätänykyä turhaa, sillä KRP lienee suorittanut hyvin tarkan teknisen tutkinnan aikanaan ja todennut ettei itse ruumis ainakaan ole kuopalla. Tosin, uskon hyvin vahvasti että jotain Haantielle kuuluvaa sieltä on löytynyt, tietäisipä vaan mitä...
Mutta yksi asia on kyllä varma: ratkaisu tähän juttuun todella tarvittaisiin!!
Olen kyllä samaa mieltä, siellä kuopalla on varmasti sekä poliisien että harrastelijoiden toimesta 17 vuoden aikana pengottu jo niin paljon että ei varmaan ole kiviä jäänyt kääntämättä. Lisäksi paikalla on varmasti näiden vuosien kuluessa liikkunut niin paljon ulkopuolisiakin että olisivat/ovat jo sattumaltakin kaiken oleellisen löytäneet sieltä.
Mikäli Maaritin ruumis kuitenkin siellä hiekkakuopalla olisi ollut, niin tekijä on sen voinut myöhemmin viedä parempaan "piiloon" tai eläimet ovat hoitaneet tehtävänsä ja mahdolliset luutkin ovat kulkeutuneet ties minne.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Minäkään en usko, että hiekkakuopalta tai sen läheltä löytyy mitään Haantielle kuuluvaa. Alue on tutkittu varmasti viimeistä kiveä ja kantoa myöten. Kiinnostaa vain ihan sikana, millä perusteella poliisi niin varmasti yhdistää Haantien hiekkakuoppaan ja tuohon samaan tekijään. Pitävät tyhmää jännityksessä siihen asti, kunnes tai jos tekijä selviää.
matlockb
Watson itse

Ihmetyttää suurestin sellainen asia, kun Haantien, Lukkarisen ja salaperäisen Hellun juttua tutkinut poliisi vaikuttin erittäin motivoituneelta asian selvittämiseen ja erittäin asialliselta mieheltä, ja vieläpä on vuodesta toiseen uskonut vahvasti rikoksen selviävän, niin miksi ihmeessä sitten ei ole edes ketään tietääkseni edes kuulusteltu tai epäilty.... joku mättää ja pahasti tässä jutussa.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Mikko82
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

matlockb kirjoitti:Ihmetyttää suurestin sellainen asia, kun Haantien, Lukkarisen ja salaperäisen Hellun juttua tutkinut poliisi vaikuttin erittäin motivoituneelta asian selvittämiseen ja erittäin asialliselta mieheltä, ja vieläpä on vuodesta toiseen uskonut vahvasti rikoksen selviävän, niin miksi ihmeessä sitten ei ole edes ketään tietääkseni edes kuulusteltu tai epäilty.... joku mättää ja pahasti tässä jutussa.
En yhtää liioittele tai mitenkään tahdo taaskaan loukata, mutta oisko vihdoinkin aihetta tutkinnanjohtajan vaihtamiselle?
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
matlockb
Watson itse

Ei se tutkinnanjohtajan (ja tutkijoiden) vaihtaminen varmasti huono ajatus olisi, onhan tämä Jorma Alvila jo tietääkseni tutkinut juttua tuloksetta pitkään, istuuko hän toimistossaan vaan uudempien juttujen parissa ja luottaa sokeasti että joku päivä oveen kolkuttaa (?) 50-60 vuotias herrasmies joka istuu ja kertoo: "Kyllä mua on pitkään painanu yks asia, oikeastaan kolmekin juttua.. se Haantie ja Lukkarinen, minä se olin kun ne päiviltä päästi jne jne..."
Ja sitten vaan Alvilalle iso sulka hattuun kuinka poliisi on nyt ratkaissut ihan omin avuin kolmen naisihmisen kohtalon. Tai vastaavasti Alvila odottaa että vaimo tai joku muu läheinen tai henkilön tunteva ilmiantaa tekijän. Tältä vähän vaikuttaa kun tutkimukset polkevat koko ajan paikallaan ja silti Alvila uskoo hyvin vakaasti että murhamies saadaan kiinni ja kuitenkin vaikuttaa motivoituneelta tutkimaan asiaa, mutta ainahan sitä motivoitunutta voi esittää.
hannu hanhi
Axel Foley

Olisi mukava, että julkisuus kiinnostuisi Haantien katoamisesta ja muista saman rikossarjan teoista enemmän. Iltapäivälehdet ovat viimeksi asiaa käsitelleet muistaakseni kolme vuotta sitten. Julkisuus tuo vihjeitä ja voi provosoida murhaajaa tekemään jonkin virheliikkeen, joka johtaa kiinnisaamiseen. Juttu on omalla tavallaan jopa ainutlaatuinen suomalaisessa rikoshistoriassa, joten sen toivoisin selviävän. Puhumattakaan siitä, miten tärkeä asian selviäminen olisi Lukkarisen ja Haantien omaisille.
Lisbeth
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Lisbeth »

hannu hanhi kirjoitti:Olisi mukava, että julkisuus kiinnostuisi Haantien katoamisesta ja muista saman rikossarjan teoista enemmän. Iltapäivälehdet ovat viimeksi asiaa käsitelleet muistaakseni kolme vuotta sitten. Julkisuus tuo vihjeitä ja voi provosoida murhaajaa tekemään jonkin virheliikkeen, joka johtaa kiinnisaamiseen. Juttu on omalla tavallaan jopa ainutlaatuinen suomalaisessa rikoshistoriassa, joten sen toivoisin selviävän. Puhumattakaan siitä, miten tärkeä asian selviäminen olisi Lukkarisen ja Haantien omaisille.
Ongelma taitaapi olla siinä, että alkoholia runsaasti käyttävät ja kadonneet / henkirikoksen uhriksi joutuneet nelikymppiset naiset eivät ole sillä tapaa mediahehkeitä tapauksia että heistä julkisuudessa kovasti huudeltaisiin. :( Tässä tapauksessa ainoa syy median jonkinlaiseen kiinnostukseen on ollut epäily sarjamurhaajasta. Vaikkei kaksi uhria vielä sarjamurhaajaa tee...

PoliisiTV:ssä oli viime vuonna mielenkiintoinen joskin ennalta-arvattava juttu siitä millaiset kadonneet herättävät median kiinnostuksen. Tällöin kaksi poikaa, Hermanni Vanhalakka ja Niko-Mikael Niemi olivat kadonneet lyhyen ajan sisällä. Media oli kiinnostuneempi komeasta, hyvän koulutuspaikan itselleen hankkineesta malli-Nikosta kun omassa ystäväpiirissään pidetystä, työssäkäyvästä Hermannista. Yleisesti ottaen poliisi ja toimittaja tulivat johtopäätökseen siitä, että kauniiden nuorten ihmisten katoaminen herättää enemmän mediakiinnostusta kun tavallisen näköisten nuorten tai vaikka keski-ikäisten katoamiset.

Molempien poikien kohtalo oli lopulta sama: satama-altaaseen hukkuminen. Vaan siinä missä Hermanni jäi yleisöltä unohduksiin, Nikon kohtalo ainakin oli koskettavinaan monia sellaisia jotka eivät Nikoa tunteneet. :roll:

Harmi ettei Elävästä arkistosta löytynyt jaksoa.
matlockb
Watson itse

Lisbeth kirjoitti:
hannu hanhi kirjoitti:Olisi mukava, että julkisuus kiinnostuisi Haantien katoamisesta ja muista saman rikossarjan teoista enemmän. Iltapäivälehdet ovat viimeksi asiaa käsitelleet muistaakseni kolme vuotta sitten. Julkisuus tuo vihjeitä ja voi provosoida murhaajaa tekemään jonkin virheliikkeen, joka johtaa kiinnisaamiseen. Juttu on omalla tavallaan jopa ainutlaatuinen suomalaisessa rikoshistoriassa, joten sen toivoisin selviävän. Puhumattakaan siitä, miten tärkeä asian selviäminen olisi Lukkarisen ja Haantien omaisille.
Ongelma taitaapi olla siinä, että alkoholia runsaasti käyttävät ja kadonneet / henkirikoksen uhriksi joutuneet nelikymppiset naiset eivät ole sillä tapaa mediahehkeitä tapauksia että heistä julkisuudessa kovasti huudeltaisiin. :( Tässä tapauksessa ainoa syy median jonkinlaiseen kiinnostukseen on ollut epäily sarjamurhaajasta. Vaikkei kaksi uhria vielä sarjamurhaajaa tee...

PoliisiTV:ssä oli viime vuonna mielenkiintoinen joskin ennalta-arvattava juttu siitä millaiset kadonneet herättävät median kiinnostuksen. Tällöin kaksi poikaa, Hermanni Vanhalakka ja Niko-Mikael Niemi olivat kadonneet lyhyen ajan sisällä. Media oli kiinnostuneempi komeasta, hyvän koulutuspaikan itselleen hankkineesta malli-Nikosta kun omassa ystäväpiirissään pidetystä, työssäkäyvästä Hermannista. Yleisesti ottaen poliisi ja toimittaja tulivat johtopäätökseen siitä, että kauniiden nuorten ihmisten katoaminen herättää enemmän mediakiinnostusta kun tavallisen näköisten nuorten tai vaikka keski-ikäisten katoamiset.

Molempien poikien kohtalo oli lopulta sama: satama-altaaseen hukkuminen. Vaan siinä missä Hermanni jäi yleisöltä unohduksiin, Nikon kohtalo ainakin oli koskettavinaan monia sellaisia jotka eivät Nikoa tunteneet. :roll:

Harmi ettei Elävästä arkistosta löytynyt jaksoa.
Todella ikävää että näin tosiaankin on, kyllä "malli-Nikosta" oli paljon juttua mutta Vanhalakka unohtui kokonaan. Tässäkin on niin että keski-ikäiset alkoholisoituneet naiset (joilla varmasti on jokaisella omaisia ja läheisiä, puoliso/lapsia/lapsenlapsia/äiti ja/tai isä/sisaruksia/ystäviä) eivät mediaa (eivätkä varmaan poliisiakaan) paljon kiinnosta.
Julkisuutta tarvittais enemmän.
Lisbeth
Lauri Hanhivaara

matlockb kirjoitti: Todella ikävää että näin tosiaankin on, kyllä "malli-Nikosta" oli paljon juttua mutta Vanhalakka unohtui kokonaan. Tässäkin on niin että keski-ikäiset alkoholisoituneet naiset (joilla varmasti on jokaisella omaisia ja läheisiä, puoliso/lapsia/lapsenlapsia/äiti ja/tai isä/sisaruksia/ystäviä) eivät mediaa (eivätkä varmaan poliisiakaan) paljon kiinnosta.
Julkisuutta tarvittais enemmän.
Niinpä. Luulen, että Niemen, Ulvilan tai Räisäsen kaltaisella mediapommituksella Järvenpään surmaaja olisi voinut selvitä. Jos nyt murhaajateoriaan uskoo. Minä uskon.

Loppukevennys:
http://www.theonion.com/articles/ugly-girl-killed,988/

Muoks... Ja ei, en voi edes kuvitella miten pahalta omaisista tuntuu kun sen lisäksi että läheinen on surmattu tai kateissa, media keskittyy jotenkin "menestyneempien" ja "kauniimpien" ihmisten etsintään vaikka varmasti Maarit Haantien ja Hermanni Vanhalakan kaltaiset tavalliset ihmiset ovat olleet lähipiirilleen kovin rakkaita ihmisiä. Ihan yhtä rakkaita kun ne urheilulliset mallinuoret jotka saavat kadotessaan tai kuollessaan koko kansan sympatian.
matlockb
Watson itse

Lisbeth kirjoitti: Niinpä. Luulen, että Niemen, Ulvilan tai Räisäsen kaltaisella mediapommituksella Järvenpään surmaaja olisi voinut selvitä. Jos nyt murhaajateoriaan uskoo. Minä uskon.
Näin itsekkin uskon että vastaavalla mediamyllytyksellä olisi voinut selvitä, tekijällä olisi ollut huomattavasti kovemmat paineet ja sen olisivat läheiset huomanneet tai tekijä jopa itse ilmoittautunut.
Nyt pidän mahdollisena että itse tekijäkin on jo voinut kuolla jos tuo juttu lääkkeiden runsaasta käytöstä (Hellun kertoma) pitää paikkansa.
Lisbeth
Lauri Hanhivaara

matlockb kirjoitti:
Lisbeth kirjoitti: Niinpä. Luulen, että Niemen, Ulvilan tai Räisäsen kaltaisella mediapommituksella Järvenpään surmaaja olisi voinut selvitä. Jos nyt murhaajateoriaan uskoo. Minä uskon.
Näin itsekkin uskon että vastaavalla mediamyllytyksellä olisi voinut selvitä, tekijällä olisi ollut huomattavasti kovemmat paineet ja sen olisivat läheiset huomanneet tai tekijä jopa itse ilmoittautunut.
Nyt pidän mahdollisena että itse tekijäkin on jo voinut kuolla jos tuo juttu lääkkeiden runsaasta käytöstä (Hellun kertoma) pitää paikkansa.
Ei tekijä olisi välttämättä ilmoittautunut. Ei sitä tehnyt Raisankaan tappaja.

Mutta ehkä oltaisiin saatu ratkaiseva silminnäkijälausunto. Tässä on kuitenkin tekijä jolla on useita uhreja ja varmasti useampia yrityksiä.

Nyt on kuitenkin myöhäistä. Aikaa on kulunut liikaa.
hannu hanhi
Axel Foley

Tässä on kyse sarjamurhaajan tavoin käyttäyvästä ihmisesti, joten luulisi kiinnostavan tiedotusvälineitä. Tosin varsinainen sarjamurhaaja tekijä ei siisi ole, koska kolmas murha puuttuu ketjusta (voi tietysti olla, että sarjalle on jossain jatkoakin).
Lisbeth
Lauri Hanhivaara

hannu hanhi kirjoitti:Tässä on kyse sarjamurhaajan tavoin käyttäyvästä ihmisesti, joten luulisi kiinnostavan tiedotusvälineitä. Tosin varsinainen sarjamurhaaja tekijä ei siisi ole, koska kolmas murha puuttuu ketjusta (voi tietysti olla, että sarjalle on jossain jatkoakin).
No tuota vähän toin aiemmassa viestissä esiin. Eli että ainoa syy jonkinlaiselle kiinnostukselle on ollut sarjamurhateoria.

40v päihteitä käyttävä nainen katoaa? Ei se kiinnosta mediaa. Vain omaisia joiden tuska on suunnaton.
hannu hanhi
Axel Foley

Keski-Uusimaa on kuitenkin urheasti yrittänyt pitää aihetta esillä. Voi olla, että nuorten ja mielellään viattomien naisten katoamiset tai selvittämättömät murhat kiinnostavat mediaa enemmän. Omassa mielessäni alkoholisoituneen ihmisen henki ei ole yhtään arvottomampi kuin raivoraittiinkaan.

Kyse on varmaan siitäkin, miten aktiivisia omaiset ovat julkisuudessa. Raisan äiti on hyvä esimerkki siitä, miten aiheeseen palataan yhä uudelleen äidin aktiivisuuden ansiosta, se on hyvä juttu. Ymmärrän toisaalta myös erittäin hyvin Maarit Haantien tyttöä, kun hän sanoi haluavansa siirtää asian taka-alalle. Asian nouseminen esiin uudelleen ja uudelleen voi repiä omaisten vanhat haavat uudelleen.

Tässä Haantien tapauksessa on vielä se karu tosiasia, että tappaja saattaa edelleen jossain vaania seuraavaa uhriaan.
matlockb
Watson itse

Joku syyhän siihen täytyy olla että nämä teot loppuivat Haantien jälkeen kuin seinään, ainakaan mitään selvittämättömiä vastaavia tekoja ei Järvenpään alueella ole tuon jälkeen ilmennyt. Ikävää että tuolloin ei vielä ollut niinkään valvontakameroita, juna-asemillahan niitä on nykyisin, niistä olisi selvinnyt kuvan kanssa tämä Hellun tapahtumasarja. Mieshän käveli Hellun luokse asemalla.. miksiköhän, oliko ukko seurannut Hellua kun tiesi sinne asemalle kävellä, tulipahan vaan mieleen, tämä olisi ehkä kuulunut tuonne Järvenpään sarjamurhaaja-ketjuun, mutta kun nämä 3 kohtaloa on poliisi liittänyt yhteen niin ei kai sillä niin väliä.
Vastaa Viestiin