Elinkautinen vai kuolemantuomio?
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Elinkautinen vai kuolemantuomio?
Kumpi rangaistusmuoto on pahempi, elinkautinen ilman vapautumisen mahdollisuutta vai kuolemantuomio?
Minun mielestäni elinkautinen on näistä ehdottomasti pahempi. Kuolemantuomio on minusta sama, kuin päästäisi murhamiehen helpolla. Tosin elinikäinen vankilatuomio tulee veronmaksajille erittäin kalliiksi...
Minun mielestäni elinkautinen on näistä ehdottomasti pahempi. Kuolemantuomio on minusta sama, kuin päästäisi murhamiehen helpolla. Tosin elinikäinen vankilatuomio tulee veronmaksajille erittäin kalliiksi...
-
Minney Magia
- Martin Riggs
Elinkautinen ilman vapautumisen mahdollisuutta on ehdottomasti pahempi rangaistuksena, mitä kuolemanrangaistus! Kuolemahan vapauttaa rangaistuksesta!
Kaikki murhaajat, sarjaraiskaajat ja pedofiilit kunnon jenkki-elinkautiselle vaan!
Kaikki murhaajat, sarjaraiskaajat ja pedofiilit kunnon jenkki-elinkautiselle vaan!
Kaikki selviää joskus! Jos jokin ei ole selvinnyt,
kysymyksessä ei olekaan loppu.
kysymyksessä ei olekaan loppu.
-
Sadie_Manson
- Olivia Benson
- Viesti:
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Njaaa... kyllä minä ainakin enemmän pelkäisin kuolemantuomiota. Elinkautisessa on aina toivoa. Oletan, että puhutaan nyt kirjaimellisesti elinkautisesta tuomiosta?
Tämä gallup on hieman "avara". Puhutaanko nyt uhrin asemasta, mielipiteestä, vai ulkopuolisten "veronmaksajien" vastaavasta? Oletan että jälkimmäisestä. Onko kysymyksenasettelussa myös mukana arvopäätelmä, että haluaisin syylliselle maksimirangaistuksen ts. "pahemman"? Jos joku surmaa minulle läheisen, pitääkö minun haluta syylliselle enemmän kärsimystä? Jos lähetään siitä, että vastaus on "kyllä", haluaisin uhrin joutuvan kuolemantuomioon. Kyllä sillä ainakin jonkin aikaa on kunnon kauhu mielessään. Sitävastoin elinkautista istuva saattaa tuudittautua laitoselämään, kunnolla edes kärsimättä.
Tämä gallup on hieman "avara". Puhutaanko nyt uhrin asemasta, mielipiteestä, vai ulkopuolisten "veronmaksajien" vastaavasta? Oletan että jälkimmäisestä. Onko kysymyksenasettelussa myös mukana arvopäätelmä, että haluaisin syylliselle maksimirangaistuksen ts. "pahemman"? Jos joku surmaa minulle läheisen, pitääkö minun haluta syylliselle enemmän kärsimystä? Jos lähetään siitä, että vastaus on "kyllä", haluaisin uhrin joutuvan kuolemantuomioon. Kyllä sillä ainakin jonkin aikaa on kunnon kauhu mielessään. Sitävastoin elinkautista istuva saattaa tuudittautua laitoselämään, kunnolla edes kärsimättä.
Niin, pointti onkin siinä, osaatko kuvitella itsesi siihen tilanteeseen, että olet tehnyt hirvittävän rikoksen? Usein tuossa tilanteessa on niin, että tuntuu, ettei toivoa ole. Tällaisessa tilanteessa kuolemantuomio ei paljon hetkauta, korkeintaan antaa helpotuksen.EuroJR kirjoitti:Njaaa... kyllä minä ainakin enemmän pelkäisin kuolemantuomiota. Elinkautisessa on aina toivoa. Oletan, että puhutaan nyt kirjaimellisesti elinkautisesta tuomiosta?
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Enpäs usko, että asia noin on. Minulla on kirjoja ja kokoelmia, missä käsitellään kuolemansellejä ja niiden asukeita. Kyllä niissä ihmiset näyttävät sinnittelevän ja tarttuvan viimeisiin oljenkorsiin elää, vaikka kuinka ikävää olisi lusia elinkautista. Kyllä nämä Wuornokset tms. ovat aivan selvässä vähemmistössä. Sitäpaits Wuornoskin muutti loppumetreillä mieltään, taas kerran.ShipWreck kirjoitti:Niin, pointti onkin siinä, osaatko kuvitella itsesi siihen tilanteeseen, että olet tehnyt hirvittävän rikoksen? Usein tuossa tilanteessa on niin, että tuntuu, ettei toivoa ole. Tällaisessa tilanteessa kuolemantuomio ei paljon hetkauta, korkeintaan antaa helpotuksen.EuroJR kirjoitti:Njaaa... kyllä minä ainakin enemmän pelkäisin kuolemantuomiota. Elinkautisessa on aina toivoa. Oletan, että puhutaan nyt kirjaimellisesti elinkautisesta tuomiosta?
Eräässä kirjassa (jota metsästän) etelä-afrikkalainen pyöveli muistelee uraansa. Ei kuulemma juuri koskaan tullut teloitukseen arvokkaasti kävelevää ja kohtalonsa hyväksynyttä kandidaattia. Päin vastoin. Monasti saatiin kirkuvaa ja rimpuilevaa "asiakasta" monen vartijan voimin pakottaa teloitukseen. Toinen vaihtoehto oli ns. lamaantuneet.
edit:typo
Mutta kun elinkautisvangit eivät ainoastaan ole hengissä, vaan heillä on myös muita tarpeita tyydytettynä, kuten ruoka, majapaikka ja lepo. Työtäkin ("Tee työtä, jolla on tarkoitus") saa tehdä. Voihan siellä vankilassakin toteuttaa itseään.Kylli kirjoitti:Elinkautinen on pahempi. Ei hengissäoleminen riitä elämiseen.
Niinpä. Nuo asiat pitävät hengissä. Ja hengissäoleminen ei välttämättä ole mukavaa. Toisin kuin kuolema, jonka pelkääminen ja odottelu toki on varmaan hirvittävää, mutta joka lopulta suo poispääsyn.
Kylli voisi ajatella, että aika kamala rangaistus olisikin juuri tuo kuolemantuomion odotteluun tuomitseminen. Ja jos rangaistuksen täytäntöönpanoa vielä vetkuteltaisiin tyyliin "sähkötuolihuoneen ovelta takaisin selliin ja uudelleen"...
Lähtökohtaisesti Kylli on sitä mieltä, ettei ihminen saa toisen henkeä viedä.
Kylli voisi ajatella, että aika kamala rangaistus olisikin juuri tuo kuolemantuomion odotteluun tuomitseminen. Ja jos rangaistuksen täytäntöönpanoa vielä vetkuteltaisiin tyyliin "sähkötuolihuoneen ovelta takaisin selliin ja uudelleen"...
Lähtökohtaisesti Kylli on sitä mieltä, ettei ihminen saa toisen henkeä viedä.
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Ainakin suomalaisessa vankilassa oikeakin elinkautinen olisi ihan siedettävä kakku. Eri asia on elinkautinen jossain Lähi-Idän putkassa, jossa myös kidutetaan - mutta toisaalta monet säilyttävät elämänhalunsa sellaisissakin olosuhteissa.
Eli vastaan, jotta kuolema on pahempi.
Eli vastaan, jotta kuolema on pahempi.
Every ship must sail a world.