Rikosaiheinen kysymysketju
Re: Rikosaiheinen kysymysketju
Ei. de Beauvoir on hyvin voitu mainita muistelmissa- en nyt itse muista.
Levoton Tyyni Tuulio.
-
Peräkylän Maigret
- Javier Pena
Pablo PicassoMEG kirjoitti:Ei. de Beauvoir on hyvin voitu mainita muistelmissa- en nyt itse muista.
MEGin kysymykseen toinen kotikutoinen arvaus: Hertta Kuusinen.
Ei ole Picasso eikä Kuusinen.
Laitetaampa lisää näytettä.
"Nehru oli ilmoittanut haluavansa tavata minut seuraavana aamuna virkahuoneessaan. Hän nousi ja ojensi minulle kätensä. Kasvoilla ei ollut hymyn värettäkään. Tummat, kylmät silmät katsoivat minua tunteettomina. Kolmekymmentä vuotta sitten hänet ja hänen isänsä oli esitelty minulle suuressa itsenäisyyskokouksessa. Kerroin hänelle siitä , mutta hän ei reagoinut millään tavoin. ......ojensin hänelle hänen ystävänsä Joliot Curien kirjeen..."
Laitetaampa lisää näytettä.
"Nehru oli ilmoittanut haluavansa tavata minut seuraavana aamuna virkahuoneessaan. Hän nousi ja ojensi minulle kätensä. Kasvoilla ei ollut hymyn värettäkään. Tummat, kylmät silmät katsoivat minua tunteettomina. Kolmekymmentä vuotta sitten hänet ja hänen isänsä oli esitelty minulle suuressa itsenäisyyskokouksessa. Kerroin hänelle siitä , mutta hän ei reagoinut millään tavoin. ......ojensin hänelle hänen ystävänsä Joliot Curien kirjeen..."
-
Peräkylän Maigret
- Javier Pena
Pablo NerudaMEG kirjoitti: Laitetaampa lisää näytettä.
Oikein!
Pablo Neruda eli Neftali Ricardo Reyes Basoalto 1904-73 oli Chileläinen Nobel-palkittu runoilija ja kansainvälinen vasemmisto-intellektuelli.
Muistelmat julkaistiin 1974 ja Matti Rossin suomennos "Tunnustan eläneeni" 1977
Pablo Neruda eli Neftali Ricardo Reyes Basoalto 1904-73 oli Chileläinen Nobel-palkittu runoilija ja kansainvälinen vasemmisto-intellektuelli.
-
Peräkylän Maigret
- Javier Pena
OODI KISSALLEMEG kirjoitti:Pablo Neruda eli Neftali Ricardo Reyes Basoalto 1904-73 oli Chileläinen Nobel-palkittu runoilija ja kansainvälinen vasemmisto-intellektuelli.
Pablo Neruda
suom: Pentti Saaritsa
Eläimistä tuli susia,
millä liikaa häntää, millä iso
murheellinen pää.
Vähä vähältä ne alkoivat sopeutua,
kävivät maisemaan taloksi,
saivat täpliä, somistuivat,
joku lensi.
Kissa,
kissa yksin
ilmaantui valmiina
ja ylpeänä:
se oli heti syntyjään täydellinen,
kulki yksin ja tiesi mitä tahtoi.
Ihminen haluaisi olla kala tai lintu,
käärme saisi mielellään siivet,
koira on pelkkä vikaan mennyt leijona,
insinööri soisi olevansa runoilija,
kärpänen kokee lentää kuin pääskynen,
runoilija yrittää matkia kärpästä,
mutta kissa
haluaa olla vain kissa
ja yhtä kissaa se on
hännästä viiksiin,
harmaasta aavistuksesta elävään hiireen,
yön pimeydestä kultaisiin silmiin.
Ei ole sen veroista ykseyttä,
ei kuu eikä kukka
ole rakennettu niin hyvin:
se on niin yksi kappale
kuin aurinko tai topaasi
ja sen joustava ääriviiva
on siro ja luja
kuin laivan keula.
Sen keltaisista silmistä
jää yksi ainut
viiru
johon lentävät yön kolikot.
Oi pikkuinen keisari
ilman keisarikuntaa,
isänmaaton valloittaja,
salongin pieni tiikeri,
eroottisten taivaskattojen
lemmensulttaani,
sinä komennat myrskyssä
rakkauden tuulta
kun liikut
ja painat
maata vasten
neljä herkkää jalkaa,
nuuhkit,
epäilet kaikkea
mitä maa kantaa päällään,
sillä kaikki on saastaista
kissan tahrattomalle käpälälle.
Oi huoneiston joutilas peto,
yön röyhkeä käpälänjälki,
laiska, jäntevä ja etäinen,
syöverinsyvä kolli,
asumusten salainen poliisi,
jonkin kadonneen sametin tunnusmerkki,
varmaankaan
et ole lajina arvoitus,
kaiketi et ole mysteerio,
kaikki sinut tuntevat;
kuulut ihan tavallisimpaan talonväkeen,
kaiketi kaikki luulevat niin,
kaikki luulevat olevansa
kissansa isäntiä,
omistajia,
kissan enoja,
kavereita, virkaveljiä,
oppilaita tai ystäviä.
Minä en.
Minä luulen toisin.
Minä en tunne kissaa.
Minulle on tuttua monenmoinen,
elämä
ja sen arkipelaagi,
meri ja kaupungin laskemattomuus,
kasvitiede,
naiset ja niiden kummat salat,
matematiikan kertotaulut ja miinukset,
maan vulkaaniset suppilot,
palokuntalaisten palkitsematon hyvyys,
pappien sinertävä atavismi,
mutta kissasta minä en saa selvää.
Minun järkeni liukastuu sen välinpitämättömyyteen,
sen silmissä
on kultaiset numerot.
Onko tässä ketjussa nyt avoimia kysymyksiä (paitsi MEGin yksi kirjallisuusviite)? Miten Valdovasin "ilmavaiva", onko vaiheessa vai ratkaistu (olin siis taas oikeassa reissussa muutaman päivän enkä pysy nyt kyydissä)?
Jos on ratkaistavaa, niin tänne vaan. Voin arvailla taas väärin, jotta S24:n tyypit pysyvät hyvällä tuulella eivätkä tule tänne häiriköimään
.
Jos on ratkaistavaa, niin tänne vaan. Voin arvailla taas väärin, jotta S24:n tyypit pysyvät hyvällä tuulella eivätkä tule tänne häiriköimään
-
Valdovas
- Axel Foley
Welcome back!Mariacka kirjoitti:Onko tässä ketjussa nyt avoimia kysymyksiä (paitsi MEGin yksi kirjallisuusviite)? Miten Valdovasin "ilmavaiva", onko vaiheessa vai ratkaistu (olin siis taas oikeassa reissussa muutaman päivän enkä pysy nyt kyydissä)?
Näppärä kakunpalanen, vai mitä?
Ilmavaivoista muuten puheenollen!
- http://www.mrmethane.com/
Onneksi yksinkertaisten ihmisten tyydyttämiseen riittää yksinkertaiset konstit!Jos on ratkaistavaa, niin tänne vaan. Voin arvailla taas väärin, jotta S24:n tyypit pysyvät hyvällä tuulella eivätkä tule tänne häiriköimään.
Hmm. Jos siis löysin kaikki palaset, niin pulma on tässä ilman 1 pisteen vihjettä:
Eikä siis ole ilmaLaiva.5 pisteen vihje: Eräs mainitun konetyypin edustaja on hyvinkin ajankohtainen parhaillaan.
PS. Koneeseen sinänsä ei liity mitään erityisen rikollista, mutta erääseen tulevaan vinkkiin hyvinkin, joten stay tuned!
4 pisteen vihje: Ko. konetyyppi täytti kyllä tehtävänsä kunnialla, mutta ns. tositoimiin se päätyi vasta ihan uransa loppuvaiheessa.
3 pisteen vihje: Ko. konetyypillä tehtiin eräs alansa ennätys, joka tosin sittemmin on rikottu.
2 pisteen vihje: Ko. konetyypillä oli hyvinkin keskeinen rooli eräässä tunnetussa elokuvassa, ja tiettyjä jälkiä tuosta on vieläkin havaittavissa.
1½ pisteen vihje: Parikin tämän ketjun aiempaa vihjettä sopisi tämänkin kysymyksen yhteyteen sekä lisäksi eräs toisessa ketjussa oleva, joka liittyy maahan, jota joku voisi pitää yhtenä isona parafiliana.
- maija turjukka
- Ainesta Watsoniksi
^Kiitos vinkkien kasaamisesta, M, kylli nyt luulisi pähkäilyn ja väärin arvaamisen olevan helpompaa meille kaikille
Käsittääkseni kyseessä ei myöskään ole Fairchild C-sarjan lentokone, vaikka niistä puoli sivua tuolla luettavaa onkin.
Jahka saan työpäivän päätteeksi jotakin murua rintaani voinkin alkaa perehtymään noiden parafilioiden ihmeelliseen maailmaan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Parafilia
Käsittääkseni kyseessä ei myöskään ole Fairchild C-sarjan lentokone, vaikka niistä puoli sivua tuolla luettavaa onkin.
Jahka saan työpäivän päätteeksi jotakin murua rintaani voinkin alkaa perehtymään noiden parafilioiden ihmeelliseen maailmaan
http://fi.wikipedia.org/wiki/Parafilia
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
-
Valdovas
- Axel Foley
Juu, vaikka jos tarkkoja ollaan, niin ei kannata puhua mistään Fairchild C-sarjasta, vaan kyse on Yhdysvaltain asevoimien vuodesta 1962 lähtien yhtenäistetystä (sitä ennen esim. laivastolla ja merijalkaväellä oli oma systeeminsä) lentokoneiden nimeämiskäytännöstä, joka koostuu valmistajan nimestä, konetyypin roolia kuvaavasta kirjaimesta (esim. tässä C niinkuin Cargo eli kuljetus-/rahtikone), juoksevasta numerosta, jolloin myös käyttöön ottamattomat suunnitelmat ja prototyypit (usein lisäkirjaimella X niinkuin eXperimental eli koeversio) saavat oman numeronsa sekä mahdollisesta lisänimestä. Viimeinen ennen vuoden 1962 uudistusta numeronsa saanut ja käyttöön asti ehtinyt kuljetuskone oli Lockheed C-141 Starlifter. Sen jälkeen aloitettiin jälleen numero 1:stä (Grumman C-1A Trader).maija turjukka kirjoitti: Käsittääkseni kyseessä ei myöskään ole Fairchild C-sarjan lentokone, vaikka niistä puoli sivua tuolla luettavaa onkin.
Myös muissa konetyypeissä (hävittäjät, pommittajat, rynnäkkökoneet jne.) on käytetty vastaavaa systeemiä. Esim. Suomessakin tuttu Hornet aloitti elämänsä Northrop YF-17:na, mutta modifioituna kehittyi McDonnell Douglas F/A-18 Hornetiksi, jolla nimellä se useimmiten edelleenkin tunnetaan, vaikka sittemmin yrityskauppojen kautta se onkin tällä hetkellä itse asiassa Boeing. Tuossa yhdistelmädesignaatiossa F (Fighter) viittaa juuri siihen hävittäjärooliin, joka koneella on Suomessa tähänkin asti ollut, mutta parhaillaan vireillä olevan modernisointi- ja maaohjusten lisäysprosessin myötä se saa vihdoin myös tuon A (Attack) -kirjaimen ilmaiseman rynnäköintikyvyn.
Hornet menossa äänivallin läpi komean Prandtl-Glauert -pilven kruunaamana
Tarkennan kysymystä sen verran, että haetaanko tyypillä koneen "merkkiä" (esim. Boeing, Cessna, Thunderbolt) eikä yleisemmin esim. purjelentokonetta, potkuri- tai suihkukonetta, hävittäjää jne? Ts. pitääkö vastauksen olla esim. tyyliä Cessna 172?
-
Valdovas
- Axel Foley
"Merkkiä" ja koko nimeä (vrt. ed.) haetaan, joskin tällöin varmasti myös koneen tyyppi, laatu ja käyttömuoto avautuvat.Mariacka kirjoitti:Tarkennan kysymystä sen verran, että haetaanko tyypillä koneen "merkkiä" (esim. Boeing, Cessna, Thunderbolt) eikä yleisemmin esim. purjelentokonetta, potkuri- tai suihkukonetta?