matkaaja kirjoitti:^Tuskin ovat konttorirottia, mutta eivät kuitenkaan suomalaisiin oloihin ole tottuneet. Mäkäräiset; polttiaiset ovat hyvin pieniä, ja niihin ei kyllä tehoa mikään. Menevät jopa vaatteiden alle aivan huomaamatta, ja tulos sen mukainen. Imevät verille. Suojaamatta ei näiltä voi olla..
Mäkäräisiltä olen itse ainakin onnistunut suojautumaan Mäkärä ja Punkki -karkotteella, toimii.
Nestehukka ja nesteen tarve on kyllä mun kokemuksen mukaan aika yksilöllistä. Tietysti on suositukset, ja varmasti paikkansa pitävätkin. Itse opettelin juomaan vettä vasta jokunen vuosi sitten, sitä ennen saatoin juoda enintään lasin vettä päivässä, en juonut myöskään mehuja tai limsoja. Ikinä ei ollut nestehukkainen olo tai muita "ongelmia" (sanotaan nyt vielä että en ole myöskään mikään sohvaperuna, vaan myös liikun jonkin verran). Sen jälkeen kun opettelin tuon veden juonnin, tulee todella nopeasti nestehukkainen olo, jos jää päivittäiset vedet juomatta, ja olo tulee aika nopeastikin. Tottumiskysymys, minun tapauksessa.
Olin matkalla kaverini kanssa todella kuumassa paikassa (fyysisesti samanlaisia ollaan) ja tuon nesteen tarpeen eron huomasi todella hyvin; join koko ajan vettä, koska muuten olisi tullut huono olo, kaverini joi ehkä murto-osan minun määrästäni, ja yhtä hyvin jaksettiin painaa eteenpäin ilman ongelmia.
Ja siihen kuumuuteen tottuu kyllä, kuten texfot kirjoittikin, nopeastikin.