Jari Pesonen, 27v. Ilomantsi - katosi 19.8.-05 - surmattiin
Re: Jari Pesonen
Mikäli kuulustellaan asianomistajana tai todistajana, on totuusvelvollisuus ja jos valehtelusta jää kiinni, syyllistyy silloin rikokseen nimeltä "perätön lausuma viranomaismenettelyssä" ja siitä on muistaakseni ihan häkkiäkin mahdollista tuomita. Ymmärtääkseni vielä vakavampaa on valehdella käräjäsalissa.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
-
Paikallinen Rutku
- Alibin satunnaislukija
Minulla on aika varma uskomus tähän, että Pesonen löytyy Pielisjoesta. Ei ole homma eikä mikään horjahtaa tuhannen kännissä jokeen. Nukahtaa vaikka siihen joenpientareelle ja kierii jokeen. Onhan siinä virta aikamoinen. Se vaan on ihme ettei ruumista ole vielä löytynyt, minun muistin mukaan ruumit on löydetty Pielisjoesta suht nopeasti (voi olla hyvinkin väärä tietoa, väärin muistettu. Tästä oli lehdessä jokunen aika sitten listausta, en vaan enää löydä sitä). Paitsi nainen joka hävisi pitkäksi aikaa autonsa kanssa, ja löytyi sitten joesta.
Olen aika varma että Pitsan toimet on tutkittu tarkkaan. Viimeinen kuka on Pesosen nähnyt, ja eikös Pitsallakin ollut jonkunmoisia juttuja tilillään. En jaksa uskoa henkirikokseen, en sitten millään, enkä itsemurhaankaan. Anteeksi rakas jne. jutut ei tarkoita oikeasti yhtään mitään, ne on vaan pakollisia mitä sanotaan kun valitaan mieluummin kalja ja kaverit. Minä ainakin sain sellaisen käsityksen tästä Pesosesta, että kalja maistuu aika hyvin, perhe-elämä rajoittanut tätä harrastusta jonkun verran, mutta kytö kun tulee, niin sitten on mentävä. En usko Pesosen enkä Pitsankaan olevan pahimpia, tai pahimmasta päästä. Kalja maistui jonkun verran liikaa? Ikävään onnettomuuteen uskon kaikkein eniten, joesta varmaan löytyy, ellei ole jo löytynyt (viitaten lähiaikana olleeseen Karjalaisen juttuun).
Olen aika varma että Pitsan toimet on tutkittu tarkkaan. Viimeinen kuka on Pesosen nähnyt, ja eikös Pitsallakin ollut jonkunmoisia juttuja tilillään. En jaksa uskoa henkirikokseen, en sitten millään, enkä itsemurhaankaan. Anteeksi rakas jne. jutut ei tarkoita oikeasti yhtään mitään, ne on vaan pakollisia mitä sanotaan kun valitaan mieluummin kalja ja kaverit. Minä ainakin sain sellaisen käsityksen tästä Pesosesta, että kalja maistuu aika hyvin, perhe-elämä rajoittanut tätä harrastusta jonkun verran, mutta kytö kun tulee, niin sitten on mentävä. En usko Pesosen enkä Pitsankaan olevan pahimpia, tai pahimmasta päästä. Kalja maistui jonkun verran liikaa? Ikävään onnettomuuteen uskon kaikkein eniten, joesta varmaan löytyy, ellei ole jo löytynyt (viitaten lähiaikana olleeseen Karjalaisen juttuun).
Mä joskus kaipaan, sun käsiesi kosketusta
vaikka aina minä tiesin ettet huoli tällaista lurjusta
- Yasmiinin tuoksu, Ihanuuteni -
-
Scythe
Pitkälle samaa mieltä kuin nimimerkki "Paikallinen rutku". Mainitsemasi nainen, joka löytyi autoineen, katosi muistaakseni v.79 ja löytyi n. 25 vuotta myöhemmin kun ammattisukeltaja oli raivaus- tai asennustöissä. Maakunnan valtalehti ei asiasta muistaakseni kirjoittanut, sen uutisoi Joensuun seudulla ilmestyvä kaupunkilehti ja hyvin pienellä uutisella.
Boldasin tuon 25, koska tuntuu uskomattomalta että ihminen voi olla kadoksissa autoineen niin kauan keskellä kaupunkia halkovaa Pielisjokea. Tietyllä tavalla se osoittaa myös joen vaikeutta ja haasteellisuutta etsijöille. Toisaalta näyttää olevan niin ettei etsintöjä tehdä, ellei ole jokin havainto kadonneen viimeisestä olinpaikasta tai kuten nyt viimeksi, mahdollinen havainto ruumiista. Joki on kyllä tietyllä tavalla etenkin uppotukkien takia pirullinen.
Viime kevään aikana Pielisjoen suulta, Pyhäselän rannalta löydettiin kaksi vainajaa, jotka uutisoitiin, koska epäiltiin että kyseessä olivat kadonnut Vesa Soronen tai Pyhäselällä kadonnut venäläinen kalastaja. Itsemurhan tehneistä ei yleensä uutisoida. Pielisjoen silloilta on porukkaa hyppinyt iät ja ajat kuka missäkin tarkoituksessa. Sorosen katoamisjuttu sai näin nettiaikana paljon julkisuutta. Kyseessä oli todennäköisesti itsemurha? Myöhemmin ilmeni, että toinen uutisoiduista ja löydetyistä oli Soronen.
Muutama vuosi sitten katosi Itäsillan tienoilla Janne Kokkonen, joka löytyi seuraavana keväällä/kesällä n. 10 km päästä katoamispaikastaan hukkuneena. Tällä haluan vain viitata siihen, että yleensä Pielisjokeen hukkuneet löytyvät suhteellisen nopeasti tietyn ajan kuluessa joko Pyhäselän lähirannoilta rantaan ajautuneina tai jos niin ei käy niin he painuvat takaisin pohjaan joko Pyhäselällä tai Pielisjoen suulla, elleivät ole sitä ennen takertuneet Pielisjoen tukkeihin ym. roinaan.
Pesonen katosi elokuussa ja olisi melko todennäköistä että jos hän joutui syystä tai toisesta Pielisjokeen, hänet olisi löydetty syksyn aikana vielä jostakin joelta tai Pyhäselältä, koska alueella liikkuu erittäin runsaasti ulkoilijoita, kalastajia ja veneilijöitä. Tämä on vain oma olettamus, mutta jos Pesosen ruumis on Pielisjoessa, niin luulen että se on takertunut johonkin ja löytyy jostakin kohtaa jokea. Viimeisin havaintopaikka mahdollisesta ihmisen ruumiista vaikuttaa tässä valossa mielenkiintoiselta.
Toki tämä Pitsa-kuvio on mielenkiintoinen. Kadonneet-ohjelmassa haastateltu rikostutkija ei tosin vaikuttanut olleen henkirikoksen kannalla.
Boldasin tuon 25, koska tuntuu uskomattomalta että ihminen voi olla kadoksissa autoineen niin kauan keskellä kaupunkia halkovaa Pielisjokea. Tietyllä tavalla se osoittaa myös joen vaikeutta ja haasteellisuutta etsijöille. Toisaalta näyttää olevan niin ettei etsintöjä tehdä, ellei ole jokin havainto kadonneen viimeisestä olinpaikasta tai kuten nyt viimeksi, mahdollinen havainto ruumiista. Joki on kyllä tietyllä tavalla etenkin uppotukkien takia pirullinen.
Viime kevään aikana Pielisjoen suulta, Pyhäselän rannalta löydettiin kaksi vainajaa, jotka uutisoitiin, koska epäiltiin että kyseessä olivat kadonnut Vesa Soronen tai Pyhäselällä kadonnut venäläinen kalastaja. Itsemurhan tehneistä ei yleensä uutisoida. Pielisjoen silloilta on porukkaa hyppinyt iät ja ajat kuka missäkin tarkoituksessa. Sorosen katoamisjuttu sai näin nettiaikana paljon julkisuutta. Kyseessä oli todennäköisesti itsemurha? Myöhemmin ilmeni, että toinen uutisoiduista ja löydetyistä oli Soronen.
Muutama vuosi sitten katosi Itäsillan tienoilla Janne Kokkonen, joka löytyi seuraavana keväällä/kesällä n. 10 km päästä katoamispaikastaan hukkuneena. Tällä haluan vain viitata siihen, että yleensä Pielisjokeen hukkuneet löytyvät suhteellisen nopeasti tietyn ajan kuluessa joko Pyhäselän lähirannoilta rantaan ajautuneina tai jos niin ei käy niin he painuvat takaisin pohjaan joko Pyhäselällä tai Pielisjoen suulla, elleivät ole sitä ennen takertuneet Pielisjoen tukkeihin ym. roinaan.
Pesonen katosi elokuussa ja olisi melko todennäköistä että jos hän joutui syystä tai toisesta Pielisjokeen, hänet olisi löydetty syksyn aikana vielä jostakin joelta tai Pyhäselältä, koska alueella liikkuu erittäin runsaasti ulkoilijoita, kalastajia ja veneilijöitä. Tämä on vain oma olettamus, mutta jos Pesosen ruumis on Pielisjoessa, niin luulen että se on takertunut johonkin ja löytyy jostakin kohtaa jokea. Viimeisin havaintopaikka mahdollisesta ihmisen ruumiista vaikuttaa tässä valossa mielenkiintoiselta.
Toki tämä Pitsa-kuvio on mielenkiintoinen. Kadonneet-ohjelmassa haastateltu rikostutkija ei tosin vaikuttanut olleen henkirikoksen kannalla.
-
Paikallinen Rutku
- Alibin satunnaislukija
Joo, ei ollut tutkija henkirikoksen kannalla. Yleensä se hätkäyttää tuossa Kadonneissa, jos poliisi sanoo suoraan että tutkitaan henkirikoksena. Tarkoitan tätä nyt sillä kun jaksoja katsoo, etenkin Ivalon pojan katoamista, poliisilla ei tunnu olevan mitään kongreettista, ja tyyliin kaikki tuntuu mahdottomalta. Pesosen äiti piti vahvasti Pitsaa syyllisenä. Mutta luultavasti tää Pitsa on vaan joku suhteellisen harmiton tyyppi, ja liekkö vielä Pitsasta jotain havaintoja saatu kun poliisi niin selvästi tyrmäsi Pitsan osuuden.
On uskomatonta että autoineen voi kadota niin pitkäksi aikaa, aikoinaan ei ole varmaan laajemmalti etsitty joesta, niin ei ole homma eikä mikään jäädä Pielisjokeen ilman autoa (huono ilmaus, mutta jos sanoma selviää). Olikohan Karjalaisen artikkelissa että kolme vainajaa on suurella varmuudella joessa/Pyhäselällä. Ja olikohan kolme muuten kadoksissa. Damn, kun en muista enää.
On uskomatonta että autoineen voi kadota niin pitkäksi aikaa, aikoinaan ei ole varmaan laajemmalti etsitty joesta, niin ei ole homma eikä mikään jäädä Pielisjokeen ilman autoa (huono ilmaus, mutta jos sanoma selviää). Olikohan Karjalaisen artikkelissa että kolme vainajaa on suurella varmuudella joessa/Pyhäselällä. Ja olikohan kolme muuten kadoksissa. Damn, kun en muista enää.
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Paikalliselle Rutkulle ihan eri asiasta huomio; jos autoineen katoaminen ihmetyttää niin tutusti ihmeessä Kadonneet kategoriassa Juha Laitisen katoamiseen. Siinä mm. kadonneen avopuoliso ottaa osaa keskusteluun.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
-
Paikallinen Rutku
- Alibin satunnaislukija
Olen käynyt lukemassa sen ketjun, (kiitti vaan kuitenkin vinkistä) ja siitä tuli tosi karmiva olo, avopuolison viesteistä. Minä en siinä talossa sekunttiakaan asuisi. Huh. Olikohan joku muukin tapaus jossa autosta löytyi vainaja joskus vuosien ja vuosien päästä?LAWoman kirjoitti:Paikalliselle Rutkulle ihan eri asiasta huomio; jos autoineen katoaminen ihmetyttää niin tutusti ihmeessä Kadonneet kategoriassa Juha Laitisen katoamiseen. Siinä mm. kadonneen avopuoliso ottaa osaa keskusteluun.
rutkulle:täällä meidän rakkaassa suomen turussa löydettiin vuosi pari sitten aurajoesta auto jonka sisällä oli vainaja.kyseessä oli göran tamminen-merkkinen kaveri joka suurella todennäköisyydellä oli tehnyt itsemurhan,ajanut tarkoituksella jokeen kenenkään huomaamatta ja siellä pysynyt piilossa kunnes vahingossa löydettiin muistaakseni joen ruoppauksen yhteydessä kun kaivurin kauha osui autoon..että hyvä tuuri kävi,olisi muuten varmaan vielä vuosikausia kadonneena..
eiköhän pesonenkin pielisjoessa ole.
eiköhän pesonenkin pielisjoessa ole.
pienikin hetki on arvokas
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Ja kun ei ole autoa tässä mukana niin on vielä varmaan vaikeampi löytää. Ikävää, jos ei koskaan tule vastaan...
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
-
Paikallinen Rutku
- Alibin satunnaislukija
Kiitti tyyppi85, varmaan juurikin tämä tapaus jota muistelen. Pitää etsiä häntä koskeva ketju, jos täällä on sellainen.
Eiköhän tuo Pesonen vielä löydy. Uskoisin ja ainakin toivoisin niin.
Eiköhän tuo Pesonen vielä löydy. Uskoisin ja ainakin toivoisin niin.
Näin nuo sukeltajat tuolloin 7.8., ja yritin etsiä tietoa netistä, että etsivätkö jotain vai harjoittelivatko vain. En vaan löytänyt tuolloin mitään siihen viittavaa uutisointia. Aamupäivästä ne tuolloin näin, ja olivat siinä Astoria-ravintolasta vähän ABC:lle päin.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
-
LAWoman
- Christopher Lorenzo
Onko tuo yleistä että siellä sukellellaan ja onko tuon jälkeen näkynyt? Saisi mun mielestä enemmänkin tutkin noita vesistöjä Suomessa.
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
En ainakaan minä ole koskaan ennen nähnyt, mutta en tosiaan ihan vakiona siellä rannassa liikukaan. Saisi kyllä useamminkin sukellella toki, mutta kun se olisikin niin yksinkertaista. Tai siis kun saisi paljon muutakin useammin, mutta tarvitsisi enemmän miehiä, aikaa ja rahaa.
Kuusamon kutsuma jo kohta seitsemättä vuotta
-
Paikallinen Rutku
- Alibin satunnaislukija
En minäkään muista nähneeni että tuossa joella hirveästi sukellellaan. Kerran olen nähnyt, ja sillon oli kysessä joku tarkistus sukellus, ja siinä samalla löytyi vainaja, juuri se autoineen kadonnut. En tiedä löytyikö se juuri siitä kohdasta missä näin sukeltajat, vai oliko siinä vielä tarkistus sukelluksia ja en muista mikä hälytysajoneuvo, mutta joku kuitenkin, ainakin muistelen että siinä oli ruumiin nostamisen näköistä toimintaa, koska kiinitin siihen huomiota. Lehdestä sitten luin että kauan kadoksissa ollut ruumis oli löytynyt. Sama päivä kuitenkin. Pitäisi jostain tarkistaa että mistä kohtaa ruumis löydettiin.
kattelin uudelleen ton kadonneet ohjelman ja jäi hämäämään :
poliisi : teletunnisteet tutkittu jarin puhelin ei ole ollut joensuussa. varmaan akku loppunut.
................
kuitenkin jossainvaiheessa soittanut siskolleen ja jollekin sukulaiselle ja avovaimolleen. ohjelmasta ei vain hirveen hyvin selvinnyt asioden aikajärjestys.
mietytti vain :
*onko akku loppu vai puhelin LAITETTU kiinni?
*jos puhelin ei ollut joensuussa niin onhan mahdollista että myöskään jari ei ole ollut siellä?
poliisi : auto on teknisesti tutkittu niin hyvin kuin mahdollista
*eli kun autosta ei ole löytynyt mitään niin rikosta ei ole tapahtunut?
musta olennainen kysymys vain on se että kauanko pizzan puhelin oli möhkössä, jos oli melkein ton 3h niin esim. seuraava skenaario mahtuu edelleen poliisitodisteiden sisään.
*jarille ja pizzalle tuli riita matkalla --> jari sai pataan ja jätettiin tiensivuun
*pizza ja pizzan vaimoke tulivat kotiin
*pizza meni möhköön kaverinsaluo
*pizza vaihto vaatteet ja hänen puhelimensa jäi möhköön
*pizza ja kaverinsa lähtivät hakemaan jaria ojasta pizzan kaverin autolla
*raato laitetaan paikkaan x piiloon
*haki puhelimensa ja tavaransa ja autonsa möhköstä
*pizza menee takas kotionsa kello 6.
tämänoloisessa kuviossa :
-->jarin puhelin ei olisi ollut joensuussa
-->pitsan puhelin olisi ollut möhkössä
-->autosta ei löytyisi mitään todisteita
poliisi : teletunnisteet tutkittu jarin puhelin ei ole ollut joensuussa. varmaan akku loppunut.
................
kuitenkin jossainvaiheessa soittanut siskolleen ja jollekin sukulaiselle ja avovaimolleen. ohjelmasta ei vain hirveen hyvin selvinnyt asioden aikajärjestys.
mietytti vain :
*onko akku loppu vai puhelin LAITETTU kiinni?
*jos puhelin ei ollut joensuussa niin onhan mahdollista että myöskään jari ei ole ollut siellä?
poliisi : auto on teknisesti tutkittu niin hyvin kuin mahdollista
*eli kun autosta ei ole löytynyt mitään niin rikosta ei ole tapahtunut?
musta olennainen kysymys vain on se että kauanko pizzan puhelin oli möhkössä, jos oli melkein ton 3h niin esim. seuraava skenaario mahtuu edelleen poliisitodisteiden sisään.
*jarille ja pizzalle tuli riita matkalla --> jari sai pataan ja jätettiin tiensivuun
*pizza ja pizzan vaimoke tulivat kotiin
*pizza meni möhköön kaverinsaluo
*pizza vaihto vaatteet ja hänen puhelimensa jäi möhköön
*pizza ja kaverinsa lähtivät hakemaan jaria ojasta pizzan kaverin autolla
*raato laitetaan paikkaan x piiloon
*haki puhelimensa ja tavaransa ja autonsa möhköstä
*pizza menee takas kotionsa kello 6.
tämänoloisessa kuviossa :
-->jarin puhelin ei olisi ollut joensuussa
-->pitsan puhelin olisi ollut möhkössä
-->autosta ei löytyisi mitään todisteita
Sitä jaksan ihmetellä että millä Jari Pesonen jäätyään(?) Joensuuhun, on soittanut siellä (Joensuussa) asuvalle siskolleen ja pyytänyt päästä käymään, sisko kuitenkaan ei ollut Kadonneet-sarjan mukaan halunnut humalaista veljeään myöhään yöllä kotiinsa.
Jos siitä kännykästä on akku loppunut niin Jarin on pitänyt saada se jossain (missä?) ladattua, tai joku on lainannut hänelle kännykkää tai sitten Jari on soittanut yleisöpuhelimesta (tuohon aikaan ei enää ollut kolikkopuhelimia, vain puhelukortilla toimivia yleisöpuhelimia ja nykyään ei juuri missään yleisöpuhelimiakaan mutta tuolloin niitä vielä oli).
Sain käsityksen siskon puheista että Jari olisi ollut Joensuussa kun oli soittanut, mutta jos hänen kännykässään ei ollut virtaa niin onko selvitetty, mistä siskolle ja sukulaiselle tulleet puhelut on soitettu..
Jos siitä kännykästä on akku loppunut niin Jarin on pitänyt saada se jossain (missä?) ladattua, tai joku on lainannut hänelle kännykkää tai sitten Jari on soittanut yleisöpuhelimesta (tuohon aikaan ei enää ollut kolikkopuhelimia, vain puhelukortilla toimivia yleisöpuhelimia ja nykyään ei juuri missään yleisöpuhelimiakaan mutta tuolloin niitä vielä oli).
Sain käsityksen siskon puheista että Jari olisi ollut Joensuussa kun oli soittanut, mutta jos hänen kännykässään ei ollut virtaa niin onko selvitetty, mistä siskolle ja sukulaiselle tulleet puhelut on soitettu..
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)