Raisa Räisäsen tapaus vuodelta 1999, Tampere (ketju 1)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
mamma71
Neuvoja-Jack

Re: Raisan tapaus

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Itselläni ainakin silkkaa spekulaatiota, tosin aikaisemmin jossain viestissä Tampereen Tyttö veikkasi myös, että kaverit eivät välttämättä ole kertoneet koko totuutta. Itseäni häiritsee se, että yleensä jatkoille menosta sovitaan etukäteen, tässä tapauksessa en tiedä miten on toimittu, ja jos kyyti saadaan, sovitaan siitäkin. Voihan olla, että Raisa ihan päähänpistona keksi, että lähden mukaan. Kun kyyti sitten tuli, hän ei mahtunut mukaan. Vai oliko niin, että ei halunnut edes lähteä?
Kyllä pieni valkoinen valhe voi olla ihan mahdollinen kavereiden osalta. Ehkä ei ole haluttu mainita mahdollista riitaa tai sitä Raisan oikeaa suunnitelmaa tuolle illalle. Mutta yleensä joku kavereista tietää mitä olet suunnitellut tai sopinut. Se tässä jotenkin tuntuu kummalta, että yksikään heistä ei tiedä. Jos Raisa etsi Tampereen Seurahuoneelta kavereitaan, tapasiko heitä?
Itse aikoinani, kun tuon ikäisenä biletin, liikuin kavereiden kanssa. Jos yksi ei voinut/halunnut lähteä jonnekkin hänet saatettiin kotiin tai joku jäi hänen seurakseen, ei koskaan jätetty yksin. Siksi tuntuu kummalta, että Raisa noin vain jätettiin keskustaan yksin, toki on voinut sanoa menevänsä jonnekkin, silloin kai kaverit muistaisivat minne? Mutta luulisi, että joku olisi jäänyt seuraksi, ainakin siihen asti, että pääsee sinne minne halusi. Ja jos Raisa olisi maininnut, että saa kyydin, kyllä senkin muistaisi. Jos se sitten oli tuo Seurahuone minne Raisa oli menossa. Sen jälkeenhän on voinut tapahtua sitten ihan mitä tahansa. Onhan noita kavereita kuultu uudelleen, olisi kiva saada tietää tarkalleen, mitä ovat sanoneet.
Kylli
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Pahoittelen jos kysyn seuraavaa sadatta kertaa mutta tässä(kin) ketjussa on vaatimattomat 166 sivua eli yksityiskohtien penkominen veisi kohtuuttomasti aikaa (jota ei ole). Siis: onko varmaa ja jos, niin mistä tiedetään ettei Raisa eronnut ystävistään ikävissä tunnelmissa? Tiedetäänkö mahdollisista aiemmista skismoista kaveriporukassa? Mustasukkaisuutta? Kolmiodraamoja? Muita pettymyksiä?
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Mikko82
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

smith kirjoitti:
jukkasahti kirjoitti:Ei täällä tunnu kellään olevan oikein päätä eikä häntää näissä arvioissa. Raisan tapaus on kyllä karmaiseva mysteeri, joka tuskin selviää koskaan. Poliisi oli liian laiska ja antoi tekijälle liikaa karkumatkaa. Edelleen tuntuu siltä, että portsareita ja kavereita ei kuulusteltu riittävän hyvin HETI tapauksen jälkeen. Surullista.
samaa mieltä havainnot liian pirstaleisia, liikaa keskitytty jenkkiautoteoriaan. Joku kokonaiskuvassa ei täsmää. Sekin oli jännä että jenkkiautoetsinnät lopetettiin, löydettiinkö sopiva auto, mutta tyypeillä alibi.
Katoaminen ei ole Suomessa ollenkaan rikos. Tästä syystä kuluu usein viikko ennen kuin poliisi ottaa katoamisilmoituksen vastaan. Jokainen meistä tietää että tähän tarvitaan muutos, edes poikkeuksena nuoret henkilöt.

Ei Raisan juttu mihinkään ratkea vaikka kuinka täällä spekuloitaisi: "Juna on mennyt jo!".
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Mikko82
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

mamma71 kirjoitti:aikoinani, kun tuon ikäisenä biletin, liikuin kavereiden kanssa. Jos yksi ei voinut/halunnut lähteä jonnekkin hänet saatettiin kotiin tai joku jäi hänen seurakseen, ei koskaan jätetty yksin. Siksi tuntuu kummalta, että Raisa noin vain jätettiin keskustaan yksin, toki on voinut sanoa menevänsä jonnekkin, silloin kai kaverit muistaisivat minne?
Olen täysin samaa mieltä, että vastuullisena kaverina sanon yleensä, että "kaveria ei jätetä". Mutta jos ajatellaan, että on tullut jotakin skismaa, niin varmaan moni ajattelisi hieman toisin asiasta eli "kuppi kaatuisi" tosin päin.

Kyllä olen samaa mieltä, että ne kaverit ois pitänyt poliisin kuulustella hieman tarkemmin, koska he olivat viimeisiä, jotka näkivät Raisan elävältä?

Kyl kaverit luulisi muistaneen, minne Raisa oli sinä iltana menossa. Itselläni on tullut jostakin sellainen kuva, että "pariskunta" on tavallaan eri bileissä. Tärkeä kysymys kuuluu, minkä takia olivat erillään ja eri bileissä? Toinen viettämässä tyttöjen iltaa ja toinen Pirkkalassa kotibailuissa (?). Oliko ne kotibailut Pirkkalassa pakolliset? Kylhän Raisa on voinut yhtälailla Pirkkalaan päästä ja sitten on tapahtunut jotakin. Se saattaisi olla onnen kauppaa, että "Raisan näköinen vähän pukeutunut on nähty keskustassa". Raisa on otettu kyytiin Hämeenkadulta vaikka siihen amerikan rautaan ja lähdetty kuskaamaan Pirkkalaan? Amerikan rauta meni Rautatieasemalle päin (Hämeensillan seuraavasta risteyksestä oikealle?). Noh, kylhän sieltäkin Pirkkalaan pääsee, kun osaa vain reitit hakea. Nyt menikin mielenkiintoiseksi.

Mikä on sen Tampereen teatterin tarkkaosoite (Keskustori 2):

http://www.fonecta.fi/finddirections.ds ... n+maakunta

Onks ko. auto kääntynyt oikealle heti Hämeensillan jälkeen?

Jos on niin se on sitten ollut se auto, mutta omistajalla on ollut joku tarve kokeilla Raisalla ameriikan raudan takapenkin iskareita Tampere-Pirkkala mettässä? Siihen väliin jää pari pientä järveä Vähä- ja Iso Naistenjärvi ja Pirkkalaan tultaessa on Vähäjärvi, Levee ja Isolammi ja Sikojoki. Virtaussuunta on varmasti Pyhäjärveen? Entäs Vesijärvi ja Roine?

Jos Pyhäjärvi ja Näsijärvi on tarkasti naarattu kaukoluotaimen kanssa niin tulisi käydä nuo pienemmät vesistöt naarata kans.

Onks ne tutkittu?

Johtopäätös:
Päivämääränä 29.1.2009 poliisi oli täysin vakuuttunut siitä, että Raisa oli noussut siihen Cadillac tai Tshaika -merkkiseen autoon. Siihen väitän että todistajan on pitänyt olla joku Raisan lähiomainen, koska niitä videokameran taltioimia havaintoja on vähän, jotta siitä havannosta on saatu niinkin suuri varmuus.

Poliisi on kysynyt kavereilta, millaiset kuteet oli Raisalla katoamisiltana ja yhdistellyt asioita (riisunut monta kertaa Raisaa esittäneen nuken alasti ja laittanut toiset vaatteet, kun on kuulusteluissa kysynyt, millaiset vaatteet raisalla oli sinun mielestäsi päällä ja bleiserin alla?).

Auto kääntyi Koskikeskuksen suuntaan eli Pirkkalaan? :D
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
19736
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja 19736 »

Tuosta autolinjasta ei ole paljoa enää puhuttu poliisinkaan taholta.
Mahtaako olla enää tutkinnassa?
smith
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja smith »

19736 kirjoitti:Tuosta autolinjasta ei ole paljoa enää puhuttu poliisinkaan taholta.
tai auto löytynyt, mutta ei ole mitenkään voitu yhdistää tapaukseen.

ainoa mitä tapauksesta on faktaa, milloinka puhelin mykistynyt. Poliisi ei tästäkään ole kertonut tarkkaa mitenkä on mykistynyt. Jos gsm puhelin suljetaan virtanapista, näkyy teletiedoista että suljettu virtanapista.
vivy
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vivy »

smith kirjoitti:
19736 kirjoitti:Tuosta autolinjasta ei ole paljoa enää puhuttu poliisinkaan taholta.

ainoa mitä tapauksesta on faktaa, milloinka puhelin mykistynyt. Poliisi ei tästäkään ole kertonut tarkkaa mitenkä on mykistynyt. Jos gsm puhelin suljetaan virtanapista, näkyy teletiedoista että suljettu virtanapista.
Ööh olen aika tietämätön näissä, mutta voisin vaikka VANNOA, ettei näy miten puhelin on suljettu; akku loppunut, pudonnut veteen, itse suljettu, akku irronnut kun esim. tippunut... ?? Vai olenko näin TOTAALISESTI pihalla nykyteknologiasta? :shock:
Chris Waddle
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Chris Waddle »

Mikko82 kirjoitti:
Jos on niin se on sitten ollut se auto, mutta omistajalla on ollut joku tarve kokeilla Raisalla ameriikan raudan takapenkin iskareita Tampere-Pirkkala mettässä? Siihen väliin jää pari pientä järveä Vähä- ja Iso Naistenjärvi ja Pirkkalaan tultaessa on Vähäjärvi, Levee ja Isolammi ja Sikojoki. Virtaussuunta on varmasti Pyhäjärveen? Entäs Vesijärvi ja Roine?
Vähäjärven jättäisin heti pois laskuista. Se on niin keskeisellä paikalla Pirkkalan keskustassa. Lisäksi erittäin matala (syvin kohta n. 2metriä, rannoilla n. 30cmstä 1 metriin syvää).

Vähä- ja Iso-Naistenjärvi ovat perinteisiä tummavetisiä metsälampia ja soista maastoa ja ainakin Vähä-Naistenjärvi syvenee jo rannoilta reippaasti ja vesi on sen verran mustaa, ettei pohjaa edes näe.
Tosin kuljetus olisi todennäköisesti ollut liian haastavaa. Paikalle olisi pitänyt ajella pururataa ja pieniä hiekkatietä pitkin ja loput 1- 1.5km oli siihen aikaan melko vaikeakulkuista metsäpolkua.

Nykyään tilanne on toinen. Vähä-Naistenjärven vierestä menee ohitustie ja järven ympärikin on tehty hiekkatie.
joentöyräälle itäpenkkaan
tukehdun yskääni
lämpimiksi kylmyyttä halaten
Priora
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Priora »

Parikin kirjottajaa viittaa siihen, että joku olisi säikähtänyt Raisan paljastumista alaikäiseksi. Muistakaapa, että suojaikäraja on 16 v, joten mitään sakkolihaa Raisa ei ollut.
mamma71
Neuvoja-Jack

Ei ollutkaan, mutta jos tarjoat alkoholia tai tupakkaa alaikäiselle, se on jo rangaistava teko.
Ei nyt liity tähän, mutta alaikäinen Raisa jokatapauksessa oli. Ja se voi olla jollekkin järkytys.
brann
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja brann »

Mä olen kerran jättäny mun PARHAAN kaverin yksin ulos kaupungille, kun ite pääsin baariin ja hän ei. Syy: poika, johon olin ihan järjettömän rakastunut, oli siellä baarissa...
Eli ei aina tarvi mitään skismaa olla, riittävä houkutin vaan... (tosin kaveri kyllä antoi mun kuulla kunniani seuraavana päivänä ja ihan syystä)

Jotenkin mä en osaa antaa erityistä painoarvoa tolle, että Raisa ei mahtunu kyytiin. Halusko Raisa edes kyytiin vai sanoiko, että menkää te vaan, kyllä mä pärjään tms.

Sekään ei oikein mene mun järkeeni, että joku olis säikähtäny Raisan oikeaa ikää... Ellei kyseessä olis joku "erityisessä asemassa" oleva henkilö, jolle se tieto vois olla vahingollisempaa kun tavalliselle tallaajalle...
smith
Nikke Knatterton

vivy kirjoitti: Ööh olen aika tietämätön näissä, mutta voisin vaikka VANNOA, ettei näy miten puhelin on suljettu; akku loppunut, pudonnut veteen, itse suljettu, akku irronnut kun esim. tippunut... ?? Vai olenko näin TOTAALISESTI pihalla nykyteknologiasta? :shock:
Niin siis gsm toimii näin, jos puhelin suljetaan napista lähettä puhelin ns homelocation registeryyn merkinnän että puhelin suljettu. Jos akku otetaan irti tai puhelin tippuu esim veteen näin ei tapahdu. Miksi näin? Jokaisella operaattorilla on oma homelocation registery ja todella paljon yksinkertaistaen asioita, kun joku yrittää soittaa sulle lopulta tarkistetaan sijaintis tuosta rekisteristä ja jos merkintä että olet sulkenut puhelimen ohjataan suoraa vastaajaan.

Joskus saattanut törmätä että puhelu ei mene suoraan vastaajaa vaan kestää tovin ja ohjautuu sitten vasta vastaajaan. Jatkuvasti kun liikut puhelimellasi on homelocationregisteryssä merkintä minkä tukiaseman alla olet. Kun esim akku loppuu jossain pysyy rekisterissä jonkin aikaa että olet edelleen tietyssä tukiasemassa kiinni. Kun joku soittaa puhelinkeskukset yhdistää homelocationregisteryn avulla kyseiseen tukiasemaan ja toteaa ettei puhelin olekaan enään tukiasemassa ja laitta merkinnän tästä rekisteriin ja ohjaa sitten vastaajaan. Tietysti tämä merkintä poistuu myösautomaattisesti kun järjestelmä havaitsee ettå puhelin ei ole enään tukiasemassa.

No joo tossa todella yksinkertaistaen mitenkä gsm verkko toimii tolta osalta.

Tosta ei tarvi olla kovin häpeissää, toikin tieto mulla hapara muistikuvaa jostain vuosien takaa mobiiliteknologia kursseilta. Että hyvin harvalla tietoo siitä oikeesti kun soittaa kaverille, muutakuin että hemmo vastaa tai ei vastaa tai menee vastajaan. Tuossa viuhuaa bittejä aikapaljon ympärimailmaa pahimmillaan. Jos esm toinen gsm puhelin vaikka rovaniemellä ja toinen australiassa niin jotenkin nää asiat pitää hoitaa :).

Tää oli tavallaan ihan turhaviesti, kun asia kuitenkaa kiinnosta täällä ketään :)
mamma71
Neuvoja-Jack

No onhan sillä jotain oleellista merkitystä esim. poliisille, onko Raisa itse sulkenut puhelimen vain onko puhelin vaikkapa heitetty järveen.
Ja hyvähän se on tietää miten toimii, kun puhutaan välillä, että siellä ja siellä ollut viimeksi, kunnes sulki puhelimen. Tuota viimeistä kohtaa olen aina ihmetellyt, mutta selvisipä se, mistä sen voi tietää. Ihan hyvä saada välillä ihan asiatietoa, auttaa ehkä hahmottamaan joitakin asioita noin yleensä.
Olen sitä juuri itse miettinyt, että sulkiko Raisa itse puhelimensa vai loppuiko akku tai puhelin heitettiin jonnekkin, niin että akku irtosi. On noilla asioilla väliä.
smith
Nikke Knatterton

mamma71 kirjoitti: Olen sitä juuri itse miettinyt, että sulkiko Raisa itse puhelimensa vai loppuiko akku tai puhelin heitettiin jonnekkin, niin että akku irtosi. On noilla asioilla väliä.
Eritysesti mua ihmetty monesti poliisien käyttämä termi useassa paikkaa "klo xx rr:n puhelin MYKISTYI lopullisesti"

Onko sanonnan MYKISTYI LOPULLISESTI käyttö vahinko vai sisäöltääkö se jonkun jonkun viestin. Esim itse voisin tulkita sanonnan niinkin että juuri paraikaa ollut puhelu jonnekin käynnissä ja PUHELIN MYKISTYI LOPULLISESTI.

Tai sitten nämä vaihtoehdot että puhelinsuljettu tai hajonnut tai akkuloppu.
miinushka
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja miinushka »

smith kirjoitti:
Alibi 9/2010 kirjoitti: tutkinnanjohtaja Paavo Tuominen:

-Mitään tutkintalinjaa ei ole voitu sulkea kokonaan pois. Olemme seuloneet kaikki mahdolliset museoautot, mutta se työ on edelleen kesken.
Toinen lainaus samaisesta lehdestä:
Tutkitte aikaisemmin joitakin oletetun katoamispaikan läheisyydessä olleita asuntoja. Löytyikö sieltä jotain poliisia kiinnostavia vihjeitä?
-Sekin asia on koko ajan selvityksen alla. On mahdollista, että Raisa on mennyt johonkin rappukäytävään ja mahdollisesti myös asuntoon. Mitään yksilöityä kohdetta en kuitenkaan voi tässä mainita. Kuten sanoin, tutkintaa jatketaan, toteaa rikoskomisario Paavo Tuominen keskusrikospoliisin Tampereen yksiköstä.
Eli toi on viimeisin mitä omiin silmiin on osunut tuosta auto-linjasta, tai RR:n tapauksen tutkinnasta.
Quis custodiet ipsos custodes?
Lukittu