Tässä vielä negatiivisia kommentteja turistien suulla kirjoitettuja, jotka ovat paikan päällä käyneet. Se ainakin tulee selväksi, että huumeita on ja niitä tarjotaan avoimesti kaikille. Myöskin poliisin korruptoituneisuus tulee ilmi. Pallontallaajissa kommentteja kys. maasta on tuhansia, tässä alla vähän kuvaa tännekin.
mutta Phhom Pehnissä jossain Manhattan Clubilla saattaa tulla pullosta päähän jonkun mitättömän kämmäyksen takia.
Tuli testattua viime viikolla kyseinen maa ja kaksi päivää riitti!
Lähinnä alkoi säälittämään, kun katsoi mitä pääosa travellereista tuolla harrasti dollareillaan...eli kaikkea sitä mikä on kotimaassa kiellettyä; huumeet, maksullinen seksi, aseilla ampuminen yms hulluttelu maksua vastaan jne.
Noh, ei voi tietysti yleistää, mutta itse en joka tapauksessa tykännyt kyseisestä maasta... liikaa kurjuutta, vaikkakin ihmiset vaikuttivat super-ystävällisiltä.
Lensin Phon Peniin ja sieltä seuraavana aamuna laivalla Siam Repiin, jossa kävin mm. Ankor Watilla. Phon Phenissä kävin tutustumassa myös yöelämään, joten kokemukseni pohjautuvat itse näkemääni. Lapsiprostituoituja en ole itse missään Aasiassa nähnyt noin paljon/avoimesti kuin Phon Phenissä => Hotellissakin oli kyltit, että lapset saavat tulla huoneeseen vain omien vanhempien kanssa.
Voihan noista turistinähtävyyksistä aina kieltäytyä ja katsella muuten vaan kaupungin menoa. Itse vietin hienon viikon phnom penhissä asuen khmer-perheen luona jossain köyhemmällä alueella.
Välillä oli hieman kuumottavat paikat, kun 8. kuulla raskaana oleva hosti hakattiin pariin otteeseen sen takia, kun olin ainoana "rikkaana" länkkärinä siellä asumassa eikä hosti saanut nyhdettyä tarpeeksi rahaa. Ja siihen n. 8 neliön huoneeseen, jossa oli yksi lamppu, sänky, tuuletin, halkeilleet seinät ja lattia, lajitelma erilaisia ötököitä ja liskoja (tulivat öisin sänkyyn n. 20-30 cm mittaiset liskot; aluksi olin vähän ihmeissäni, että mitä vit...), ovi ja munalukko yritettiin tulla öisin sisään ikkunan kautta. Yleensä siinä ikkunan vieressä oli pari varjoa odottamassa oikeaa hetkeä.
Lopuksi ne yritti tehdä jonkun scammin (kuulin, kun ne suunnitteli sitä alakerrassa siinä luulossa, että mä nukun), jossa vaihtoehtoina olisi ollut vankila tai passin ja rahojen menettäminen korruptoituneen poliisin ja huumausaineiden avulla, mutta tilannetajun ja onnen ansiosta pääsin pakenemaan khmerjengin "Barang! Bang bang!" -huutojen saattelemana. Sen jälkeen lähdinkin kaikki omaisuus selässäni keskellä yötä ajamaan pois kaupungista mopokuskin kyydissä, joka ei suostunut kääntymään sinne minne halusin. Lopulta karjaisin suomeksi että "nyt perkele käännytään!", josta se ilmeisesti liikuttui niin paljon, että suostui pysähtymään ja kääntymään takaisin kun oltiin jo kaukana kaupungista ja ympärillä oli vain peltoja.
Välillä käppäilin kaupungin pimeillä kaduilla öisin, yksin ja humalassa, eikä kertaakaan käynyt mitään muuta kuin oma turhautuminen siihen, kun ei löydä oikeita mestoja. Usein mopokuski ei puhunut englantia ja niin sitä vain näytin kädellä suunnan, mihin kääntyä, kun oltiin molemmat eksyksissä eikä ollut mitään havaintoa kaupungista.
Itse aion todellakin palata tuonne vielä pidemmän ajan kanssa, sen verran tyylikästä se meno oli.
muutama sana Phnom Penhistä jossa juuri kävin..itse en kauheesti lämmenny, hauskinta oli vuokrata skootteri ja ajella muutama päivä kaaosliikenteessä

hyvin sujui...yöllä jos ottaa mopotaksin kannattaa hieman olla varuillaan,kaveri oli potkaistu nurin taksimopoineen ja laitettu pistooli otsalle...köyhyys tuo mukanaan kaikkea epämiellyttävää. huorat kuljeskeli yöllä perässä joskus piti oikein täysillä karjaista suomeksi että painukaa he......n! kunnes tajusivat

mut kyllä siellä kokemuksia saa jos ei likaisuutta ja köyhyyttä hätkähdä.
Muutamat kerjaajat ovat kayttaytyneet jopa agressiivisesti. Huumekauppa kukoistaa. En valehtele, jos vaitan, etta paivan aikana mulle tarjotaan aineita ainakin 50 kertaa. Jos suosit lankkari hostelleja ja lankkari rafloja, hinnat alkavat olemaan lahella Bangkokin hintoja, joten kallistunut on viime vuodesta.
Tuossa taannoin toukokuussa useampi pyysi esimerkkejä, miksi Kampot ovat syvältä hanurista. En ole sen jälkeen ennättänyt käymään, joten vastaan nyt.
Yksinään maan läpi pyöräilleelle miehelle kävi seuraavat esimerkit:
1) Ajoin todella köyhää maaseutua. Katsoin ohiajaessani erästä röttelörakennusta. Sieltä tullut mies ennätti kohdalleni ja täräytti kepillä niin kovaa, että kypäräni halkesi. Onneksi pystyin pitämään pyörän liikkeessä.
2) Yritin majoittua majataloon, iltapäivällä. Minut kävelytettiin pitkää käytävää pitkin katsomaan huonettani. Huoneessa olikin yllättäen kaksi kaveria, jotka totesivat "anna rahasi minulle". Lähdin kävelemään käytävää pois. Odotin koko ajan iskua, sitä ei kuulunut. Ehkä päässä ollut pyöräilykypärä auttoi.
3) Kaakkois-Kampotsean maaseudulla heiluteltiin ohiajaessani käärmeitä ja tehtiin kurkunviiltoelkeitä.
4) Phnom Penhissä viisi nuorta miestä yritti keskellä päivää ryöstää minut.
En ole "riikinkukoksi pukeutunut pyöräilijä". Selvästi matkalainen. Ja olen ajanut pyörälläni noin 20 maassa. Mitään vastaavaa aggressiota kuin Kamputseassa en ole kokenut.
Tulkintani: Kamputsean maaseutu on vielä turhan lähellä a) Vietnamin sotaa sekä b) erityisesti PunaKhmerien kansanmurhaa. Kamputseassa voi kulkea porukassa ja liikennevälinein, mutta maaseutu on yksinäiselle matkaajalle vielä "vaaraa omaava", joskin tulinhan minäkin sen lävitse. Kokeneena matkailijana koin kuitenkin pelkoa, jota en ole missää muussa parissa kymmenessä pyöräilymaassani kokenut.
Pallontallaajat