Mihin katosi Leppävirtalainen Juha Laitinen v. 2006?

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
mamma71
Neuvoja-Jack

Re: Mihin katosi Leppävirtalainen Juha Laitinen?

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Ailar kirjoitti:Itse en osaa ajatella, että Juha Laitinen olisi kadonnut vain sen vuoksi, että olisi halunnut aloittaa elämän jossain muualla kenties jonkun uuden naisen kanssa. Miksi näin monimutkainen kuvio, mikä estää senkin, ettei mies voi olla yhteydessä edes omaan äitiinsä?
Olisihan hän voinut siinä tapauksessa ihan reilusti sanoa vaimolleen, että ei tästä nyt mitään tule ja minä muutan toisaalle jne. Tällöin hänellä olisi mahdollisuus pitää yhteyttä haluamiinsa ihmisiin.
Kaikki riippuu toki siitä, millaista elämää pakenet. Voihan olla, että avopuoliso on ollut (anteeksi en toki tunne juvelaa) erittäin sairaalloisen mustasukkainen, joka tulee perässä vaikka hevon kuuseen. Silloin ei todellakaan halua sanoa, että tapasin uuden naisen, nyt lähden heippa. Ja Juhan suhteesta äitiinkään ei olla tarkemmin kerrottu. Voi olla herttainen ja kiltti ihminen, mutta jos haluat elää rauhassa jossain, ei yhteydenpito onnistu, sillä exä kaivaisi sen tiedon kyllä esille. Ja voihan olla, että Juha ei paennut juvelaa, vaan jotain muuta hullua exää. Onhan tuo vaalea mieshenkilö voinut olla Juhan apurikin.
Joskus sitä myös häippäsee suojellakseen niitä, joista välittää, kaikki vaihtoehdot on mahdollisia. Ja voihan olla, että myöhemmin on sattunut jotain siellä uudessa elämässä ja uudessa paikassa, joten Juhaa pitäisi etsiä koko maan alueelta.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

skoone kirjoitti:
mamma71 kirjoitti: Voinut hyvinkin muuttaa muualle, ei sitä halua yhteiseen kotiin jäädä. Tai sitten on alkanut maa poltella jalkojen alla.... Mistäs sitä tietää.
Asian ei tarvitse olla lainkaan tänne päinkään tässä tapauksessa, mutta TEORIASSA voisi tehdä uskottavan katoamistempun juuri näin, pääsisi uuden elämän alkuun jossain muualla. Ja uskottavuutta lisäisi se, että omaiset ihan aktiivisesti ja tosissaan etsisivät kadonnutta. Sitten vuosien päästä sitä voisi sitten taas olla yhdessä jossain muualla.
Siteeraan itseäni kun en näytä osaavan ilmaista itseäni selkeästi. En yllä olevassa tarkoittanut, että olisi paennut asuinkumppania. Ja että sitten myöhemmin voisi elää yhdessä tämän vanhan asuinkumppaninsa kanssa jossain muualla...
Muista lähdekritiikki!
mamma71
Neuvoja-Jack

Tuollaisesta ehdottamastasi teosta yleensä luulisi kyllä vihjaavan kyseiselle henkilölle. Nähdään sitten myöhemmin, kun olen saanut asiat järjestykseen muualla. Olisiko juvela sitten hämäyksen vuoksi kirjoitellut tänne nuo viestinsä? Hänestähän ei ole kuulunut mitään aikoihin ja metallikukkokin sanoi, että ei ole näkynyt myöskään.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

mamma71 kirjoitti:
Ailar kirjoitti:Itse en osaa ajatella, että Juha Laitinen olisi kadonnut vain sen vuoksi, että olisi halunnut aloittaa elämän jossain muualla kenties jonkun uuden naisen kanssa. Miksi näin monimutkainen kuvio, mikä estää senkin, ettei mies voi olla yhteydessä edes omaan äitiinsä?
Olisihan hän voinut siinä tapauksessa ihan reilusti sanoa vaimolleen, että ei tästä nyt mitään tule ja minä muutan toisaalle jne. Tällöin hänellä olisi mahdollisuus pitää yhteyttä haluamiinsa ihmisiin.
Kaikki riippuu toki siitä, millaista elämää pakenet. Voihan olla, että avopuoliso on ollut (anteeksi en toki tunne juvelaa) erittäin sairaalloisen mustasukkainen, joka tulee perässä vaikka hevon kuuseen. Silloin ei todellakaan halua sanoa, että tapasin uuden naisen, nyt lähden heippa. Ja Juhan suhteesta äitiinkään ei olla tarkemmin kerrottu. Voi olla herttainen ja kiltti ihminen, mutta jos haluat elää rauhassa jossain, ei yhteydenpito onnistu, sillä exä kaivaisi sen tiedon kyllä esille. Ja voihan olla, että Juha ei paennut juvelaa, vaan jotain muuta hullua exää. Onhan tuo vaalea mieshenkilö voinut olla Juhan apurikin.
Joskus sitä myös häippäsee suojellakseen niitä, joista välittää, kaikki vaihtoehdot on mahdollisia. Ja voihan olla, että myöhemmin on sattunut jotain siellä uudessa elämässä ja uudessa paikassa, joten Juhaa pitäisi etsiä koko maan alueelta.
Niin kyllä. Olen itsekin kirjoittanut tähän ketjuun siitä mahdollisuudesta, että Juha mahdollisesti katosi jonkun asian takia omasta tahdostaan, eikä näin ollen voi olla yhteyksissä läheisiinsä. Mutta tarkoitin, että sitä en usko millään, että pelkästään parisuhteen ongelmien vuoksi lavastaisi tällaisen katoamisen.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

Ailar kirjoitti: Niin kyllä. Olen itsekin kirjoittanut tähän ketjuun siitä mahdollisuudesta, että Juha mahdollisesti katosi jonkun asian takia omasta tahdostaan, eikä näin ollen voi olla yhteyksissä läheisiinsä. Mutta tarkoitin, että sitä en usko millään, että pelkästään parisuhteen ongelmien vuoksi lavastaisi tällaisen katoamisen.
Ailar, et taida lukea viestejäni? Olen yrittänyt esittää semmoista, että ehkä olisi mahdollista tehdä niin, että ensin toinen katoaa, ja sitten sopivan ajan kuluttua toinenkin... Siis teoriassa olisi mahdollista, ei välttämättä tässä tapauksessa.
Muista lähdekritiikki!
Ailar
Jessica Fletcher

Skoone hyvä, en vastannut enkä kritisoinut sinun kirjoitustasi lainkaan. Kuten huomaat lainauksestanikin, vastasin mamma71:lle.
Toki luen aina sinunkin kirjoituksesi, minulla vain ei ollut kommentoitavaa tähän esittämääsi teoriaan, koska ajattelin mielessäni sen todellakin olevan mahdollista.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tämä juttu eksyi tuonne Kimmo Ojalan ketjuun puolivahingossa joten ajattelin sen nyt sitten tännekkin laittaa koskien tuota Juhan Seattia. Kimmo Ojalan autohan ehti olla samassa paikassa puoli vuotta, jonkun kerrostalon vieraspaikalla.
Ja tämän vuoksi sitten ajattelin että olisiko Juhan Seatilla sama kohtalo, se on hylättynä jossain autiolla paikalla kaukana tai jonkun kerrostalon vieraspaikalla (joko oikeilla tai väärillä kilvillä) ollut jo tuosta vuodesta 2006.
Olen tämän tarinan jo Ojalan ketjussa kertonut mutta siltä varalta että joku ei sitä ole lukenut niin oman (ja itse asiassa monen muunkin tietämäni kerrostalon) asuintaloni vieraspaikalla on 3 autoa jotka eivät ole liikkuneet koko asumisaikanani mihinkään, lähes puoleen vuoteen eikä kukaan pidempään asunut naapuri edes muista milloin nämä autot olisivat liikkuneet, mutta asia ei ketään kiinnosta, olankohautuksella vain kuitataan että "voisihan se taloyhtiö ne pois hinata tai omistajan selvittää rekisteritunnuksella" (kaikissa mainitsemissani autoissa on rekisterikilpi) ei ne hylätyt autot kiinnosta kuin korkeintaan varkaita, kaikki ei niihin edes huomiota kiinnitä.
Eli Juhan keltaisella Seatilla voi olla näinkin yksinkertainen kohtalo, ei ole tarvinu laittaa kymmeniin osiin eikä viedä itärajan yli.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Ailar
Jessica Fletcher

Kyllä tämä matlockbin esittämä "auton mahdollinen sijainti" on täysin mahdollista. Onhan noita hylättyjä autoja siellä jos täälläkin. Elleivät ne erityisesti ole aurauksen tiellä, eipä niihin paljon puututa.

Täällä oli kirjoituksia Juvelan katoamisesta palstalta jne. Hän oli aiemminkin pitkään poissa ketjusta, koska konekin oli temppuillut. Kyllähän hän kirjoitti siitäkin mahdollisuudesta, että pääsisi aloittamaan elämän jossain muualla, kun muistot tietysti entisellä asuinpaikalla ovat aina läsnä. Saattaisi olla jopa paras ratkaisu. Voihan olla, ettei Juhaa löydetä ikinä tai ainakaan vuosiin. Ei ole oikein, jos yhden elämän tragedia poikii sen, että toisenkin elämä menee pilalle.
Toivotaan, että tähän nyt joskus edes ratkaisu tulee, ettei vaimon tarvitse loppuelämäänsä miettiä miehen katoamista.
mamma71
Neuvoja-Jack

Ailar kirjoitti:Kyllä tämä matlockbin esittämä "auton mahdollinen sijainti" on täysin mahdollista. Onhan noita hylättyjä autoja siellä jos täälläkin. Elleivät ne erityisesti ole aurauksen tiellä, eipä niihin paljon puututa.

Täällä oli kirjoituksia Juvelan katoamisesta palstalta jne. Hän oli aiemminkin pitkään poissa ketjusta, koska konekin oli temppuillut. Kyllähän hän kirjoitti siitäkin mahdollisuudesta, että pääsisi aloittamaan elämän jossain muualla, kun muistot tietysti entisellä asuinpaikalla ovat aina läsnä. Saattaisi olla jopa paras ratkaisu. Voihan olla, ettei Juhaa löydetä ikinä tai ainakaan vuosiin. Ei ole oikein, jos yhden elämän tragedia poikii sen, että toisenkin elämä menee pilalle.
Toivotaan, että tähän nyt joskus edes ratkaisu tulee, ettei vaimon tarvitse loppuelämäänsä miettiä miehen katoamista.
Kannattaisiko poliisinkin kehottaa ihmisiä katselemaan parkkipaikkoja tai tsekkaamaan hylätyn näköisiä autoja? Rekisterinumerohan ei välttämättä kerro mitään, sillä sen voi poistaa tai vaihtaa.

Aivan mahdollista, että juvela on muuttanut muualle, pois vanhoista ympyröistä. Syytä emme tiedä, eikä se meille kuulukaan, ellei hän itse tule kertomaan asiasta. Olisi tosin kiva kuulla mitä hänelle kuuluu ja mikä on lopullinen "ratkaisu". Siis tarkoitan, että etsiikö hän enää Juhaa vai onko jo yrittänyt unohtaa hänet. Onko tietoa, onko Juha julistettu kuolleeksi? Kuinka aktiivisesti häntä vielä etsitään? Muistaisin, että talo oli yhteinen, mitenkä sen on käynyt? Miten sen on saanut myytyä ilman Juhaa? Jos jollakulla on tarkempaa tietoa asiasta, olisi kiva saada sitä.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Tuo autojuttu on kyllä ihan totta ja aiheesta aiemmin olin mukana myös keskustelemassa Ojalan ketjussa. Tiedän oman vanhan asuinpaikkani kadun varren olevan pullollaan autoja, jotka eivät ole siirtyneet varmaan vuosiin mihinkään. Joissain on renkaatkin rikki eikä väliä eikä ihmiset välitä niistä. Ehkä tosiaan ihmisten olisi hyvä pitää silmänsä aukin Juhan seatin löytymisen varalta. Kuinka muuten nuo pitkään käyttämättömänä olevat autot saataisiin tarkistettua? Kun ei tosiaan se rekkarikaan mitään tarkoita.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Ailar
Jessica Fletcher

Viime kädessä pitää sitten tarkistaa rungonnumero. Jos nyt löytäisi tuntomerkkeihin sopivan auton hylättynä ilman rekisterikilpiä, asiassa kai ymmärtääkseni tulisi edetä niin, että ilmoittaa poliisille, että epäilee löytäneensä Laitisen auton. He voivat sitten tarkistaa rungonnumeron.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Ailar kirjoitti:Viime kädessä pitää sitten tarkistaa rungonnumero. Jos nyt löytäisi tuntomerkkeihin sopivan auton hylättynä ilman rekisterikilpiä, asiassa kai ymmärtääkseni tulisi edetä niin, että ilmoittaa poliisille, että epäilee löytäneensä Laitisen auton. He voivat sitten tarkistaa rungonnumeron.
Näinhän se on. Jos nyt itse löytäisin Seatin hylättynä jonka tuntomerkit sopivat Juha Laitisen autoon niin poliisille soittaisin heti asiasta ja sitten on heidän tehtävä selvittää onko Juhan auto löytynyt.
Korostan edelleen että suomi on niin täynnä hylättyjä autoja että autosta ei varsinaisesti todellakaan tarvi hankkiutua eroon, hylkäys vaan sellaiselle paikalle missä on autoja seisonut vuosia liikkumattomina ja kilvet irti ni se on siinä.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
miinushka
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja miinushka »

Samaa olin juuri tulossa kommentoimaan kuin Ailar.
Runkonumero taitaa olla ainoa keino tunnistaa auto varmaksi, mutta onhan niitäkin osaavat ihmiset vaihdelleet.
Itsehän siihen ei tosiaan pääse käsiksi (siis jonkun toisen autossa) ja vaatinee poliisillekin jonkinlaista syytä lähteä niitä tarkastelemaan, eivät varmaan kovin heppoisesti siihen lähde.
Tietysti jos auto on hylättynä ja on syytä epäillä, että se saattaisi olla juuri JL:n auto, niin silloin totta kai kannattaa ilmoittaa ja poliisiakin varmasti kiinnostaa, mutta se taitaa vaatia jo sen, että auto on tosiaan seissyt useamman vuoden paikoillaan.

Itse olen taipuvainen uskomaan, että auto joko makaa vesistössä, tai on piilotettu keskelle korpea, eikä sattuman oikuista ole osunut kenenkään reitille. En jotenkin usko, että tässä tapauksessa auto "saisi" olla rauhassa esim. kerrostalon parkkipaikalla. Vaikka eihän sitä koskaan tiedä...

Juvelan syyllisyyteen en kyllä itse usko hetkeäkään. Vaatisi aikamoista pokerinaamaa vetää roolia arkielämän lisäksi myös virtuaalimaailmassa (jota ei kumminkaan olisi pakko tehdä!), uskoisin että syyllinen koittaisi vältellä kaikkea ylimääräistä toimintaa asian ympärillä ja antaa pölyn laskeutua hiljalleen.
Ja kun täällä niin kovasti on pyydelty Juvelaa tulemaan todistelemaan syyttömyyttään, niin on pakko kysyä kuinka moni itse jaksaisi sellaista tulla tekemään jollekin keskustelufoorumille?
Hän on takuulla joutunut asiat poliisin kanssa käymään jo useampaan otteeseen lävitse ja saattanut jopa ihan arkielämässään joutua vakuuttelemaan asiaa esim. Juhan muille läheisille.
Olisihan silti kiva kuulla Juvelan kuulumiset muuten, mutta ymmärrän itse ainakin täysin, jos hän ei tahdo tulla kommentoimaan näitä asioita enää.
Quis custodiet ipsos custodes?
mamma71
Neuvoja-Jack

Luulen, että auton löytyminen olisi kyllä sattuman kauppaa. Jossain pihan perällä vuosia seissyt auto on helppo antaa vaikka naapurin lapsille peltoautoksi. Ei semmoista ala epäillä jonkun kadonneen autoksi. Ja siinä käytössä on voinut jo hajota tuhannen säpäleiksi. Kai se riippuu myös kaupungista ja kaupungin osasta, että missä auto saisi rauhassa olla. Meidän parkkipaikalta kyllä "siivotaan" äkkiä siinä lojuvat autot pois, jos omistajaa ei löydy, sillä ne houkuttelevat varkaita yms. epämääräisiä kulkijoita.
Olisin itse halukas toki kuulemaan juvelan kuulumiset ja mitä asiasta on tällä hetkellä tiedossa. Toki häntä ei voi pakottaa, mutta hyvä asiat olisi kertoa ja samalla mainita, että en halua enää enempää asiaa vatvoa. Kun hän kerran alussa täällä oli jonkin verran. Emmehän me tiedä etsiikö hän yhä Juhaa ja kuinka aktiivisesti vai onko yrittänyt unohtaa koko ihmisen? Ja samalla epäilijät saisivat huomata, että juvela ei ole lähtenyt pakoon totuutta, vaan elelee uutta elämää jossain. Kun hän kuitenkin sen pienen yhteyden piti tätä kautta asiaan.
Ymmärrän toki, että häntäkin epäillään, kaikki on mahdollista niin kauan kuin asia on auki. Ja kurjalta varmasti tuntuu hänestäkin, mutta luulen, että hän on asiasta jo saanut kuulla muualtakin.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Ei Juvelalla oo varmaan mitään uutta kerrottavaa ja mitä sitä kommentoimaan syytöksiä täällä. Tietysti tuo autoasia on sellainen mihin voisi ottaa kantaa. Kuinka poliisi on autoa hakenut?
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
Lukittu