Kimmo Ojalan, 29v. katoaminen kesällä v. 1999

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
LAWoman
Christopher Lorenzo

Re: Kimmo Ojalan katoaminen 1999

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Tuo on muuten ihan totta :o Että nyt sitten sitä Laitisen autoakin etsimään samallalailla.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

LAWoman kirjoitti:Tuo on muuten ihan totta :o Että nyt sitten sitä Laitisen autoakin etsimään samallalailla.
Niin, tulipa ihan mieleeni kun noita hylättyjä autoja kerrostalojen vieraspaikoilla on kuukaudesta ja vuodesta toiseen ja kukaan ei niihin huomiota kiinnitä, kukapa voi varmuudella sanoa, että Juhan seat ei jossain vastaavanlaisesti olisi?
Kerroin oman taloyhtiöni tarinankin jo tuolla eli kolme autoa on seisonut liikkumattamomina asumisestani lähtien (jo ennen sitä kuulemma pitkään) useita kuukausia eikä niitä kukaan ole ihmetellyt, kerran naapurin kanssa todettiin että saisi nämäkin autot kaupunki kiikuttaa autopurkaamolle (näin kuulemma on joskus toimittu, olisiko Juhankin auton suhteen, tosin siinä varmaan oli kilvet eli on siellä mihin on jätetty).
Pahoitteluni että tässä nyt tuli Laitisestakin keskusteltua, tarkoitus ei ole viedä keskustelua pois aiheesta!
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
LAWoman
Christopher Lorenzo

Joo, karkasi nyt eri ketjuun, mutta tuo on kyllä niin totta. Samoin ihmettelin aikoinaan vanhan asuntoni pihasta, että koskahan noi autot viedään pois, mutta osa voi olla siellä vieläkin... ja vuosia on kulunut.
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
Kötti
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Kötti »

Itseäni askarruttaa tässä Kimmon rekkamies-kuviossa se, että

- jos Kimmolla oli oma yritys ja auto, niin eihän se niin voi mennä, että soittaa työpaikalleen, että "mä ryyppään seuraavat pari viikkoa...." ja että kukaan ei kaipaa/kyseenalaista, edes duunissa. Jos hän ajoi ajoja jollekin asiakkaalle, niin kai Kimmon firman ja asiakkaan välillä oli sopimus, että firma ajaa ajoja tiettyyn hintaan ja on saatavana ajoon silloin ja silloin jne. Ei sopimusta noin vain jätetä ja vieläpä siten, että kukaan ei huhuilisi perään!
- oliko Kimmon yrityksellä muita työntekijöitä kuin hän itse?
- kerrottiinko ko. Kadonneet -jaksossa sitä, että oliko soitto "kahden viikon ryyppyputkesta" tehty asiakkaalle, omaan firmaan vai minne?

Katoamisten varalle eräänä hyvänä apuvälineenä on se, että työnantajalle ilmoitetaan lähiomaisen nimi&yhteystiedot. Sekä edellinen että nykyinen työnantaja on oma-aloitteisesti pyytänyt em. tiedot.
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
LAWoman
Christopher Lorenzo

Jostain itse sain sen käsityksen, että Kimmon yritystoiminta olisi lopetettu. Tai siis lopetti huonoina aikoina ja nyt ajoi jollekkin muulle.
Take a long holiday
Let your children play
Sweet memory will die
mamma71
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja mamma71 »

Kötti kirjoitti:Itseäni askarruttaa tässä Kimmon rekkamies-kuviossa se, että

- jos Kimmolla oli oma yritys ja auto, niin eihän se niin voi mennä, että soittaa työpaikalleen, että "mä ryyppään seuraavat pari viikkoa...." ja että kukaan ei kaipaa/kyseenalaista, edes duunissa. Jos hän ajoi ajoja jollekin asiakkaalle, niin kai Kimmon firman ja asiakkaan välillä oli sopimus, että firma ajaa ajoja tiettyyn hintaan ja on saatavana ajoon silloin ja silloin jne. Ei sopimusta noin vain jätetä ja vieläpä siten, että kukaan ei huhuilisi perään!
- kerrottiinko ko. Kadonneet -jaksossa sitä, että oliko soitto "kahden viikon ryyppyputkesta" tehty asiakkaalle, omaan firmaan vai minne?

Katoamisten varalle eräänä hyvänä apuvälineenä on se, että työnantajalle ilmoitetaan lähiomaisen nimi&yhteystiedot. Sekä edellinen että nykyinen työnantaja on oma-aloitteisesti pyytänyt em. tiedot.
Minuakin on häirinnyt tässä se, että sain ohjelmasta sen käsityksen, että Kimmolla oli oma yritys. Tai ei välttämättä yritys, mutta omiin nimiin teki hommia omalla autolla. Vähän niinkuin yhden miehen yritys. Ja siksi tuo puhelu on outo. Kenelle hän soitti ja mihin hän jätti autonsa? Sillä jos sulla on kuorma-auto, ei sitä seisoteta ihan missä vaan.
Ja kyllä aika moni firma (ainakin nuo isommat) kysyy tietoja omaisista. Mutta jos Kimmo on ilmoittanut sinne esim. tuon avopuolisonsa tiedot, ei siitä olisi mitään hyötyä, että häneltä olisi kyselty. Saattaisi vaan sanoa, että en tiedä eikä kiinnosta.
Ja jos on niin, että Kimmolla ei ollut omaa kuorma-autoa jolla ajoi, niin mihin se yleensä jätetttiin? Jonkin verran olen jutellut ihmisten kanssa, jotka työkseen ajavat ja tapana on, että ajat aina samaa autoa, monilla on jopa avain mukanaan ja auto saattaa jopa seistä oman kodin lähellä, jos ajat paljon vaikkapa öisin. Eli, jos Kimmo on pitänyt avaimen itsellään ja auto on ollut lähellä hänen kotiaan, niin miten se on saatu työpaikalle? Luulisi, että töistä olisi kyselty ainakin auton tai tavaroiden perään. Yleensä ei riitä, että vaan ilmoitetaan, kyllä pitäisi sopia tuuraaja yms. Ja ilmoittaa myös asiakkaalle. Nyt kiinnostaisikin tietää kenelle tuo puhelu meni ja mitä tarkalleen ottaen sanottiin? Oliko soittaja ylipäätään Kimmo?
Kötti
Remington Steele

mamma71 kirjoitti:
Kötti kirjoitti:Itseäni askarruttaa tässä Kimmon rekkamies-kuviossa se, että

Minuakin on häirinnyt tässä se, että sain ohjelmasta sen käsityksen, että Kimmolla oli oma yritys. Tai ei välttämättä yritys, mutta omiin nimiin teki hommia omalla autolla. Vähän niinkuin yhden miehen yritys. Ja siksi tuo puhelu on outo. Kenelle hän soitti ja mihin hän jätti autonsa? Sillä jos sulla on kuorma-auto, ei sitä seisoteta ihan missä vaan.
Ja kyllä aika moni firma (ainakin nuo isommat) kysyy tietoja omaisista. Mutta jos Kimmo on ilmoittanut sinne esim. tuon avopuolisonsa tiedot, ei siitä olisi mitään hyötyä, että häneltä olisi kyselty. Saattaisi vaan sanoa, että en tiedä eikä kiinnosta.
Ja jos on niin, että Kimmolla ei ollut omaa kuorma-autoa jolla ajoi, niin mihin se yleensä jätetttiin? Jonkin verran olen jutellut ihmisten kanssa, jotka työkseen ajavat ja tapana on, että ajat aina samaa autoa, monilla on jopa avain mukanaan ja auto saattaa jopa seistä oman kodin lähellä, jos ajat paljon vaikkapa öisin. Eli, jos Kimmo on pitänyt avaimen itsellään ja auto on ollut lähellä hänen kotiaan, niin miten se on saatu työpaikalle? Luulisi, että töistä olisi kyselty ainakin auton tai tavaroiden perään. Yleensä ei riitä, että vaan ilmoitetaan, kyllä pitäisi sopia tuuraaja yms. Ja ilmoittaa myös asiakkaalle. Nyt kiinnostaisikin tietää kenelle tuo puhelu meni ja mitä tarkalleen ottaen sanottiin? Oliko soittaja ylipäätään Kimmo?
Yleensäkin ottaen ihmetyttää Kimmon sidosryhmien hiljaisuus tuona puolen vuoden aikana. Oliko vain niin, että yksi jos toinenkin taho yritti tavoitella Kimmoa, mutta tyyppiä ei saada kiinni

- puhelimella
- sähköpostilla
- kodista
- työpaikalta tai oman firman konttorilta (pitäähän firmalla olla jokin käyntiosoite, ei varmaankaan pakollinen)
- ajosta
- mistään muualtakaan kuten esim. kuppilasta

ja kaikki vaan toteavat, että ei saada kiinni ei.

Kyllähän ihmisillä&yrityksillä on kuukausittaisia maksuja, jotka pitää hoitaa. Oliko Kimmon tili sitten niin pullea, että kukaan, ei edes ulosottomies&kumppanit, tavoitellut Kimmoa, koska maksut saatiin veloitettua asianmukaisesti. Koettakaa (en suosittele!) sitä, että älkää maksako laskujanne muutamaan kuukauteen, niin kyllä alkaa perintätoimistot yms. instanssit kummasti tavoitella. Ja aikaa tarvitaan vähemmän kuin puoli vuotta, se on varma! Kadonneet -ohjelma ei selvittänyt tätä kohtaa, että miten maksut yms. asiat ovat pelittäneet tuona puolen vuoden aikana eli oliko esim. perintätoimisto yrittänyt tavoitella miestä?
Minä juon viinaa ainoastaan silloin, kun minulla on juhlapäivä. Silloin minulla on juhlapäivä, kun minulla on viinaa!
aniko
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja aniko »

Tuskinpa kuitenkaan pankki tai perintätoimisto ilmoittavat ketään kadonneeksi vaikka kiinni ei saataisikaan, se että asiakasta ei saada kiinni puoleen vuoteen maksujen maksamista varten on tuskin mitään uutta. Mutta se on kyllä outoa että kukaan muukaan ei sen vertaa kaivannut ja kysellyt muilta kaipailijoilta että epäilyksiä olisi herännyt. Olivatko Kimmon kaikki kaverit sen verran etäisiä tai sanotaan nyt elämäntavoiltaan sellaisia että puoleen vuoteen ei mahtunut yhtään suurempaa tarvetta olla yhteyksissä? No, Suomi on kyllä täynnä yksinäisiä ihmisiä että sinänsä ehkä.
mamma71
Neuvoja-Jack

Niin, perintätoimisto alkaa kyllä perimään saatavia ja viimeistään parin-kolmen kuukauden kuluttua. Ja johonkin osoitteeseen ne laskut menevät. Mikähän oli Kimmon postiosoite? Jos meni ex-avopuolison luo, on ihan normaalia, että eron jälkeen jonkin aikaa mietit, että eipä kaveria kiinnosta hakea postejaan, mutta puoli vuotta on jo mielestäni sen verran pitkä aika, että kellojen luulisi soivan.
Ja käsittääkseni ohjelmassa sanottiin, että Kimmo oli ihan hiljan ennen katoamistaan ostanut sen auton ja maksanut juuri yhden erän. Kai nyt autoliike on kaivannut tuota autoa? Luulisi silloin Kimmoa jo etsityn, että missä Kimmo ja auto ovat? En tiedä miten autoliike toimii, mutta olettaisin, että jos heppua ei ole tavoitettu, olisivat he ilmoittaneet poliisille. Ja luulisi poliisin käyneen Kimmoa jossain kyselemässä. Kyllä kai tuolla autolla oli sen verran arvoa, että takaisin olisivat sen halunneet.
Ja eikös lopputilikin ole jossain vaiheessa maksettu? Kyllä se ennen pitkää tilille tulee, jos kaveria ei näy eikä kuulu. Kovin vähän on ilmoitettu Kimmon asioista, tosin eivät ne meille kuulu, mutta kai nyt tilitapahtumatkin jotain kertovat.
Kötti
Remington Steele

mamma71 kirjoitti:............. Kovin vähän on ilmoitettu Kimmon asioista, tosin eivät ne meille kuulu, mutta kai nyt tilitapahtumatkin jotain kertovat.
En sitä väitäkään, että pitäisikään kuulua. Ihmisellä (kadonneellakin myös) on oltava jonkinlainen intimiteettisuoja.

Pointtini aiemmassa kirjoituksessa oli hyvän journalistisen tavan noudattaminen eli kerrotaan asia mitään siihen lisäämättä tai mitään siitä poistamatta. Jos asia ei ole kerrottuna mahdollisimman totuudenmukaisesti, niin ko. asia alkaa elämään uutta elämäänsä ihmisten puheissa, nettikirjoituksissa jne.

En ole enkä yritäkään olla poliisi, joka tutkii tätä asiaa.
mamma71
Neuvoja-Jack

Eipäs nyt vedetä hernettä nenään. En tarkoittanut kommenttiani sulle. Tarkoitin, että Kimmon asiat (henkilökohtaiset yms.) ei meille kuulu ja joku (yleensä läheiset ja omaiset) voi ihmetellä, miksi niitä urkimme. Silti voisi kertoa tarkempia yksityiskohtia Kimmosta ja hänen elämästään yleensä. Ei tarttisi spekuloida niin kovasti. Ja avopuolisostakin olisi kiva saada lisäinfoa.
aniko
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja aniko »

Voi tosin olla niinkin että Kimmolla on ollut kavereita, joista ei ole ollut äidillä tai exillä mitään tietoa tai ainakaan yhteystietoja. Jos tässä porukassa on sitten sattunut jotain, niin siitä eivät tiedä Kimmon omaiset mitään, joten eivät voi kertoakaan. Kadonneet-ohjelman jaksossa oli lopulta kuitenkin aika vähän mitään konkreettista yksityiskohtaista tietoa, kuten yleensäkin. Taitaa jäädä sen varaan että joku muistaa tai "muistaa vasta nyt" jotain oleellista.
Kötti
Remington Steele

mamma71 kirjoitti:Eipäs nyt vedetä hernettä nenään. En tarkoittanut kommenttiani sulle. Tarkoitin, että Kimmon asiat (henkilökohtaiset yms.) ei meille kuulu ja joku (yleensä läheiset ja omaiset) voi ihmetellä, miksi niitä urkimme. Silti voisi kertoa tarkempia yksityiskohtia Kimmosta ja hänen elämästään yleensä. Ei tarttisi spekuloida niin kovasti. Ja avopuolisostakin olisi kiva saada lisäinfoa.
En ole vetänyt hernettä nenääni.

Pitää muistaa, että kun kadonneen henkilön tapaus esitellään Kadonneet -ohjelmassa, niin silloin omaisilla on todellinen halu vedota ihmisiin, jotta tapaus selviäisi mahdollisimman pian. On varmaankin kadonneita ihmisiä, joiden omaiset eivät suostu antamaan kadonneen omaisensa tapausta Kadonneet -ohjelmaan.

Ja jotta tapaus selviäisi mahdollisimman pian, niin silloin poliisien (ja omaistenkin) täytyy ottaa vastaan vähäisemmiltäkin kuulostavat vihjeet (jopa spekuloinnit) ja vinkit kadonneesta henkilöstä. Olen samaa mieltä kanssasi, että meille eivät kuulu kadonneen henkilön asiat, varsinkaan henkilökohtaiset sellaiset. Olisi hyvä, että jotakin taustatietoa kadonneen henkilön tapaukseen liittyen selvitettäisiin ohjelmassa, jotta katsojille ei epävarmuutta siitä, että onko johonkin asiaan todellakaan kiinnitetty huomioita tutkinnassa. Esim. tieto siitä, että onko käytetty tilejä jonkin ajankohdan jälkeen (katsojille ei tarvitse ilmoittaa saldoa jne.).
mamma71
Neuvoja-Jack

Pointtisi ymmärretty. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että kun tälläinen ohjelma tehdään, niin avun saamiseksi olisi hyvä olla tarpeeksi tietoa. En ymmärrä mitä hyötyä sinänsä kenellekkään on spekulaatioista, jos asiaa ei tarkenneta yhtään. Jos tätä palstaa lukee joku, joka haluaa saada jotain vihjeitä, on luettavaa aika paljon, sillä aika monta ehdotusta ja mielipidettä on.
Ei tosiaan tilin saldolla tee mitään, mutta se onko tiliä mahdollisesti käytetty ja missä auttaisi jo ehkä siinä, että joku saattaisi muistaa kuka on nostanut rahaa tuolloin tai maksanut jotakin.
Monesti on vaan niin, että jokin pikkuasiakin, joka tuntuu ehkä vähäpätöiseltä voi olla aika ratkaisevassa osassa koko jutussa. Ja siksi olisi hyvä asiat kertoa hieman tarkemmin. Ja eniten rassaa se, että ohjelmassa käytetään aikaa siihen, että kerrotaan ihmisen luonteesta tai siitä, kuinka ei uskota itsemurhan mahdollisuuteen. Harva omainen haluaa antaa huonoa kuvaa kateissa olevasta ja monesti kuvaus voisi jollain esim. työkaverilla olla toisenlainen. Voisikohan ohjelman tekijöille jatkossa informoida näistä asioista? Sillä, jos itse haluaisin, että läheiseni löytyy antaisin niin paljon tietoa kuin mahdollista. Ellei tässä tapauksessa oleteta, että Kimmo on kateissa ihan vapaasta tahdostaan.
Paikallinen Rutku
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Paikallinen Rutku »

Toisaalta Kadonneet ohjelma on myös "viihdettä", älkää käsittäkö väärin tarkoitustani, jossa spekuloidaan minkä ehditään mahdollisesti tapahtunutta, ja jätetään katsojalle auki erilaisia mahdollisuuksia mitä on voinut tapahtua. Tottahan näin on myös tehtävä, kun ohjelma suurimmaksi osaksi perustuu spekulaatioon niiden vähäisten faktojen perusteella mitä on/saadaan antaa yleisölle. Niin kuin täälläkin, jokaisella on oma mielipiteensä mm. omaisilla ohjelmassa, juuri näillä omaisten haastatteluilla haetaan empatiaa, vedotaan katsojiin ja tuodaan kadonnut lähemmäksi katsojaa. Monesti toki niillä kommenteilla ei hirveästi ole painoarvoa, viitaten tähän "En usko itsemurhan mahdollisuuteen". Kaikkea ei ehditä millään kertoa lyhyessä ajassa, tärkeimmät asiat ja faktat, eikös se yleensä kerrota että onko tiliä käytetty vai ei, kerrotaan, ja se mitä ei kerrota jää katsojan pääteltäväksi. Kyllähän tuossa Kadonneissa välillä tuntuu että poliisilla ei ole hajuakaan mitä on tapahtunut, muutamissa jaksoissa on taas melko selvää mitä on tapahtunut, mutta sitä ei ole pystytty toteen näyttämään. Eli ohjelmaa ei ole loppuun asti pureskeltu valmiiksi. Minusta ainakin Kadonneet on onnistunut ohjelma, jossa mielenkiinto säilyy loppuun asti, ja johon kohokohdat on jätetty.
Mä joskus kaipaan, sun käsiesi kosketusta
vaikka aina minä tiesin ettet huoli tällaista lurjusta

- Yasmiinin tuoksu, Ihanuuteni -
Vastaa Viestiin