devil_doll kirjoitti:
Poliisi oli epäillyt Viitalan aloittaneen raiskaussarjansa vieläkin aiemmin 1990-luvun puolivälissä, mutta epäiltyjen uhrien jäljittäminen vuosien takaa osoittautui mahdottomaksi.
Miksi poliisi epäili sarjan alkaneen jo 90-luvun puolivälissä?
Yhdessä tuohon ketjuunkin liitetyssä uutisessa sanotaan näin:
Poliisi sai selville, että 42-vuotias mies syyllistyi useisiin seksuaalirikoksiin. Ensimmäinen niistä tapahtui jo 1990-luvun alussa. Mies on myöntänyt virkavallalle kuulusteluissa monta erillistä tapausta.
Minä käsittäisin tuon niin, että Viitala olisi itse sanonut kuulusteluissa jotakin sen suuntaista.
Mutta toinen, ainakin itselleni tärkeämpi syy uskoa Viitalan aloittaneen jo 90-luvun alussa, on hänen ikänsä. Minusta olisi erikoista, mikäli 1966 syntynyt mies aloittaisi hillittömän raiskausputken vasta 33-vuotiaana vuonna 1999 (tai 2005, kuten oikeus lopulta tuomitsi...) syyllistymättä mihinkään vastaavaan kertaakaan sitä ennen. Tyypillisesti seksuaalisen motiivin sarjarikolliset, kuten sarjamurhaajat, ryhtyvät toimeen viimeistään parikymppisinä.
Mutta mikäli näissä tapauksissa on tosiaan kyse samasta tekijästä, en usko Viitalan tapaukseen liittyvän. Noin muuten hänellä
ehkä voisi olla jotain tekemistä Hellun pahoinpitelyn kanssa, mutta en sitäkään oikein usko.
mamma71 kirjoitti:
Ja tuo huuto perään, että ei onnistunut tällä kertaa. Voi tarkoittaa sitä, että Hellu ei ollut ensimmäinen uhri.
Olen tästä aivan ehdottomasti samaa mieltä. Tuossa aiemmin taisinkin sanoa, että tuo huudahdus olisi aika erikoinen henkilöltä, joka ei ole aiemmin yrittänytkään mitään vastaavaa.
mamma71 kirjoitti:
Tekijä vaikuttaa kyllä sellaiselta, joka miettii tarkkaan ja tietää mitä tekee. Ei näitä tekoja ole tehty äkkipikaisesti hetken mielijohteesta. Ja uhreiksi on valittu tietyntyyppisiä naisia, tietyn alueen sisältä. Eli jotain seurantaa tai tuntemusta naisista pitää olla.
Tästä taas olen eri mieltä. Hellun tapaus osoittaa minusta jonkinasteista suunnitelmallisuutta, mutta muista sitä ei juurikaan löydy, ainakaan niin merkittävissä määrin, että tekijää voisi pitää harkitsevaisena. Koska alue on mitä todennäköisimmin ollut tekijälle jostain entuudestaan tuttu, mutta ei kuitenkaan oma kotialue, selittyy saman alueen käyttäminen sillä. Samantapaisten naisten kimppuun käyminen taas on tässä tapauksessa ollut vain järkevää, sillä kohteet ovat olleet helppoja sen mainitun humalatilansa vuoksi.
En oikeastaan usko sitäkään, että naisten hiustenvärillä olisi ollut mitään merkitystä. Tummia tukkia taitaa ja on etenkin tuolloin 90-luvulla tainnut löytyä suomalaisnaisilta enemmän, kuin vaaleita tai muun värisiä. Ja puolipituus lienee tuon ikäluokan naisten yleisimmin suosima mittakin.