ÄO-testi - onko minusta dekkariksi?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Ed
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Ed »

131, malariasta ja kännistä huolimatta.

Jutun idea on selkeä:
Kaikki saavat hyviä tuloksia ja tuntevat itsensä älykkäiksi samalla kun alitajuntaan painuu tiedelehden logo puoli tuntia kestävän testin ajan.
Satunnainen vastailu antaa useimmiten keskivertotuloksen.
Wuulffi
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Wuulffi »

No, älykkyystestit ovat vähän niin ja näin yleensäkin. :wink: Tämäkin testi testasi jotain muuta kuin älykkyyttä. Esim. tuo sanastotesti testasi yleissivistystä. Onko yleissivistys osa älykkyyttä, siitä voidaan olla monta mieltä. :roll:
Primavera
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Primavera »

Näinhän se on, mainoshan tuo. Mielestäni tuo muistiosio ei kuulu edes älykkyystestiin. Omaa suoritusta haittasi viereisen huoneen möly. Yleensä muistan numerot todella hyvin, se on oma vahvuuteni. Muistan kaikki syntymäpäivät ja puhelinnumerot todella helposti, koska minulla nupissa on jonkinlainen systeemi, jolla se hoituu näppärästi.

Lehden testistä puuttui myös kokonaan avaruudellinen hahmottaminen, joka on itselläni yleensä ollut hyvä. Matemaattinen ja sanallinen osio olivat helppoja ja osoittivat mielestäni lähinnä yleissivistyksen tasoa. Kuviotkin olivat aika iisejä paitsi ne loppupään kiehkurat.

Yleensäkin tällaiset testit ovat kulttuurisidonnaisia. Esim. Tatu Vanhasen väite, että mustaihoiset ovat tyhmempiä kuin valkoihoiset, perustuu juuri testien kulttuurisidonnaisuuteen. Osaamme ratkoa sellaisia tehtäviä, joihin olemme kasvaneet pienestä pitäen ja jos käsitteitä ei ymmärrä, on testeissä vaikea menestyä. Moniko meistä saisi hyvät pisteet vaikkapa jonkin metsästäjä-keräilijäkulttuurin sanastotestistä? Jopa vasenkätisenä voi joutua antamaan tasoitusta: joskus tein testin, jossa jouduin aina nostamaan kättä pois vastausvaihtoehtojen päältä, jolloin oikeakätisillä oli selkeä aikaetu puolellaan.

Älykkyyshän on muutakin kuin testin kaltaisia valintatehtävien ratkaisemisia. Jo ihan arjessa eläminen haastaa ihmisen älykkyyden monella tavalla. Tällaisissa testeissä ei millään voi testata esim. sosiaalisia taitoja. No, niitähän sitten testaillaan vähän eri tavoin, esim. ryhmäkeskusteluin tms. ja analysoidaan jäsenten toimimista niissä. Lisäksi jokainen ihminen on asiantuntija jollakin alalla ja osaa toimia joustavasti ja älykkäästi tilanteen mukaisesti. Aikuisuuteen kuuluu monenlaisten elämäntilanteiden selvittäminen, esim. lasten kanssa joutuu ratkaisemaan ongelmia, joihin muuten ei joutuisi. Niissäkin tilanteissa on järjen käyttö sallittu.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

135 eka testi,pitänee tehdä toinenkin nyt :roll: :oops:

ja nyt toinenkin testi 135 :roll:
Tuo toinen testi on selkeästi haastavampi. Ehkä enemmän juuri mensan testin tyylinen,vaikken ole kyllä siinä käynytkään.
Totuus on tarua ihmeellisempää
Kylli
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Kylli »

Hepskukkuu. Kylli asia on nyt niin että kaikkien meidän älykkyyden taso on nyt oikeasti ja virallisesti todettu. Turha sitä on kieltääkään. Fiksuja olemma, piste :wink:
Yö ja aamu jokainen, jollekin on viimeinen. Joka ilta, joka yö, jonkun sydän riemuin lyö. Jonkun sydän riemuin lyö, jonkun osa ikiyö...
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Ja pitää muistaa, että näillä testeillä ei selvitetä älykkyyden kannalta oleellisia ominaisuuksia kuten esim. sosiaalista älykkyyttä,luovuutta ja huumorintajua.
Kaikki nuo testit on harmillisen kapea-alaisia, eikä niistä ole muuhun kuin viihdytystarkoitukseen.
Samaa mieltä olen Mensatouhuista; harrastus harrastusten joukossa, vähän kuin astrologiakin :lol:
Ei sen vakavampaa tai tieteellisempää.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Primavera kirjoitti:Tästä sain 119. Tiesin heti, että pieleen meni, kun tulee muistiosioita näin perjantaiehtoon edellä. Muut osiot menivät aika hyvin.

Tästä toisesta testistä sain aikoja sitten 138 pistettä http://alykkyystesti.net/ Dipluumia en tilannut. Minun mielestäni oikein validi ja mukava testi. :wink:
Tein tuonkin testin ja sain 153 eli ihan linjassa myöskin aiempien tulosten kanssa.
Every ship must sail a world.
ubuntus
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja ubuntus »

137 pistettä, samaa olen joskus aikoinaan saanut jostakin toisestakin testistä. Vähän skeptisesi kuitenkin näihin testeihin ainakin itse suhtaudun.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

Olen tehnyt varmaan kymmenen eri nettitestia ja jokainen alkaa samoilla numeroilla eli kai noissa joku perä on. Mun veli on käynyt mensan testit ja kertoili aika hyvin muutaman nettitestin ajavan asiansa. (tietysti ei laajuudessaan) Tämä ei kylläkään niihin kuulunut.

Minulla olisi yksi erittäin hyvä testi joka ei ole ns. älykkyystesti vaan siinä tarvitaan loogista päättelykykyä ja yleistietoa. Kaivan sen tänne, itseltäni meni päiviä että sain sen täydellisesti läpi.

Aloitan sille oman pinon kunhan löydän, erittäin hyvää viihdettä niille, jotka kaipaavat aivoille tekemistä.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Olen koulussa ohjelmoinnin tunnilla ja minulla on tylsää. Tein siis testin ihan hyvikseni yrittämättä tosissani (ja arvailin osan kysymyksistä)

Kokonaispistemäärä: 113
Tuloksen luokitustaso: Hieman tavallista korkeampi
Pistemääräsi oli korkeampi kuin 80 %:lla väestöstä keskimäärin.

Osioiden pistemäärät

Kuviopäättelytehtävät
Osion keskiarvo 10
Tuloksesi 12

Sanastotehtävät
Osion keskiarvo 10
Tuloksesi 16

Muistitehtävät
Osion keskiarvo 10
Tuloksesi 11

Sanojen keskinäisiä suhteita koskevat tehtävät
Osion keskiarvo 10
Tuloksesi 19

Matemaattiset tehtävät
Osion keskiarvo 10
Tuloksesi 15

Vahvuudet ja heikkoudet

Abstrakti päättelykyky
Kokonaistuloksesi mukainen

Kielellinen muistamiskyky

Symbolien muistamiskyky
Heikkous
(Hehee, en keskittynyt näihin yhtään, vedin vain hatusta mitä sattui)

Kielellinen päättelykyky
Vahvuus

Matemaattinen ajattelukyky
(Tähänkin vedin ihan hatusta kun en jaksanut laskea)

//Muoks.
Ai niin ja unohtui tietenkin sanoa, etten itse oikein noihin testeihin usko koska arpomallakin voi saada todella hyviä tuloksia.
Otto
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Otto »

Minulla oli 114. Mielestäni aivan hyvä. minun ikäiselleni :wink:
Paikalla
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Tieteen Kuvalehden älykkyystestin tulosraportti
Nimi: Jack the Ripper
Kokonaispistemäärä: 134
Tuloksen luokitustaso: Huipputasoa

Mainosmiesten kikkailua sanoo Jack.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Eppu74
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

Kuvalehti nyt 138 ja toinen tullu tehtyä kolme kertaa, 136, 150? ja 162.
Matikka rulez.
tre_1982
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja tre_1982 »

ubuntus kirjoitti:Vähän skeptisesi kuitenkin näihin testeihin ainakin itse suhtaudun.
Samoin. Minusta ne eivät anna oikeaa kuvaa älykkyydestä, jota minun mielestäni ei testein pysty mittaamaan. Ei ole kateellisen panettelua, oon saanut ihan kohtalaisen hyvät pisteet vaikken Mensan jäseneksi ylläkään. :wink:

Esimerkiksi erinomainen matemaattis-looginen päättelykyky ei korvaa nopeaa tilannetajua ym vähemmän "älykkyydeksi" katsottavia asioita (jotka kuitenkin ovat niitä asioita joiden avulla laji nimeltään ihminen on tällä pallolla pysynyt!).

JMO. 8)

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

Musta Nuoli
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Musta Nuoli »

Ed kirjoitti:131, malariasta ja kännistä huolimatta.

Jutun idea on selkeä:
Kaikki saavat hyviä tuloksia ja tuntevat itsensä älykkäiksi samalla kun alitajuntaan painuu tiedelehden logo puoli tuntia kestävän testin ajan.
Satunnainen vastailu antaa useimmiten keskivertotuloksen.
Oma tulokseni 135.
"Pistemääräsi oli korkeampi kuin 99 %:lla väestöstä keskimäärin. "

Kaikkein älykkäintä tässä testissä on tosiaan tuo tiedelehden logo. Tuntuu, että kaikkien ÄO heiluu 130:n korvilla. Toisaalta mikseivät tämän foorumin kirjoittajat olisi keskimääräistä selvästi älykkäämpiä - tyhmät kirjoittelvat sitten Suomi24-palstoille... ;-)

Oikea Mensa-testi ei tietääkseni ole lainkaan tämänkaltainen, vaan perustuu pääosin kuvio/numeropäättelyyn ja vastaavaan matemaattis-loogiseen osaamiseen, ei (mielestäni yhtä tärkeään, mutta kulttuurisidonnaisempaan kielelliseen ja muistia mittaavaan osaamiseen). Vai perustuuko? Joku Mensa-testeissä käynyt (löytyykö peräti jäseniä?) voisi sitäkin kokemusta jakaa muiden kanssa.
"Let each note I now play
be a black arrow of death
sent straight to the hearts
of all those who play false metal"
Vastaa Viestiin