Lasten kasvatuksesta
Re: Lasten kasvatuksesta.
Mikko, mun mielestä sun mielipiteet ei ole julmia vaan niistä huomaa, että sulla ei ole lapsia. Se, että on itse ollut lapsi ei suinkaan tarkoita sitä, että oma lapsesi olisi samanlainen lapsi kun sinä olit. Muista, että vielä jokin vuosi sitten lapsen tukistaminen ei ollut rikos, nyt on. Mua on tukistettu ja hakattu isäni toimesta ja kyllähän sitä oli kiltti tyttö kun muuten tiesi, että turpaan tulee. Nykyään se ei enää käy. Se on kautta aikojen ollut hyvä keino saada lapset tottelemaan tuo väkivalta. Ajatuksesi kuulostavat siltä, että mielelläsi käyttäisit kovempia otteita lastasi hallitaksesi. Unohda.
Nykyään nimenomaan käytetään pehmeitä keinoja lastenkasvatuksessa. Nuo tukistamiset, piiskaamiset ja muut karaisemiset (ei osteta lapselle mitään) eivät ole tätä päivää.
On väärin luulla, että jos lapsi ei saa mitään niin sitten sitä ei halua. Kaikkien pihien vanhempien lapset joita tunnen ovat halunneet asioita ihan siinä missä muutkin. Mitä se mielestäsi opettaa lapselle, että hän ei koskaan saa sitä mitä muut?? Se opettaa lapselle, että hänen vanhemmat on julmia paskiaisia. Jos et itse ole mitään saanut niin miksi haluat omalle lapsellesi sen kostaa??
Sitten vielä sellaista, että myös aivan normaalin läsnäolevan perheen 12- vuotias voi saada päähänpiston huudella rivouksia tai kiroilla ilman, että kyseessä on minkään etävanhempien lapsi. Ihan kaikesta ei aina voi syyttää vanhempia. Sunkin tulevilla lapsilla on omat mielipiteensä, luonteensa, tapansa ja mieltymyksensä etkä sinä voi heistä muokata välttämättä mieleisiäsi.
Nykyään nimenomaan käytetään pehmeitä keinoja lastenkasvatuksessa. Nuo tukistamiset, piiskaamiset ja muut karaisemiset (ei osteta lapselle mitään) eivät ole tätä päivää.
On väärin luulla, että jos lapsi ei saa mitään niin sitten sitä ei halua. Kaikkien pihien vanhempien lapset joita tunnen ovat halunneet asioita ihan siinä missä muutkin. Mitä se mielestäsi opettaa lapselle, että hän ei koskaan saa sitä mitä muut?? Se opettaa lapselle, että hänen vanhemmat on julmia paskiaisia. Jos et itse ole mitään saanut niin miksi haluat omalle lapsellesi sen kostaa??
Sitten vielä sellaista, että myös aivan normaalin läsnäolevan perheen 12- vuotias voi saada päähänpiston huudella rivouksia tai kiroilla ilman, että kyseessä on minkään etävanhempien lapsi. Ihan kaikesta ei aina voi syyttää vanhempia. Sunkin tulevilla lapsilla on omat mielipiteensä, luonteensa, tapansa ja mieltymyksensä etkä sinä voi heistä muokata välttämättä mieleisiäsi.
Mielestäni ei ole tukkapölly tai luunappi vielä väkivaltaa nähnytkään. Hakkaaminen on. Kyllä lapsille pitää saada kuri ilman väkivaltaa esimerkiksi arestilla tms. Ennen laitettiin nurkkaan häpeemään? Onko se väkivaltaa tai kiellettyä?
Ei siinä tarvitse omia lapsia, jos todellakin tietää määrätietoisesti, mitkä on rajat ja säännöt joita lapsen tulee totella. Se mitä itse tottelit aikoinaan niin eikö se päde ollenkaan.
Mulla ei ollut muuten viikkorahaakaan. Joillakin taas oli. Eli multa ei voitu ottaa viikkorahojakaan pois jos olin tuhma.
Kaikenlaiset Mannerheimin lastensuojeluliitot on heti jotakin sanomassa, jos hiukan hiuksista pöllyttää. Eli suunta on "vapaakasvatus" ja sitten ihmetellään kun nuorisorikollisia on kaikkialla, jotka eivät koskaan ole tainneet tukkapöllyä saada tai puhumattakaan arestia tms.
Ei siinä tarvitse omia lapsia, jos todellakin tietää määrätietoisesti, mitkä on rajat ja säännöt joita lapsen tulee totella. Se mitä itse tottelit aikoinaan niin eikö se päde ollenkaan.
Mulla ei ollut muuten viikkorahaakaan. Joillakin taas oli. Eli multa ei voitu ottaa viikkorahojakaan pois jos olin tuhma.
Kaikenlaiset Mannerheimin lastensuojeluliitot on heti jotakin sanomassa, jos hiukan hiuksista pöllyttää. Eli suunta on "vapaakasvatus" ja sitten ihmetellään kun nuorisorikollisia on kaikkialla, jotka eivät koskaan ole tainneet tukkapöllyä saada tai puhumattakaan arestia tms.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Tämä kertoneekin kaiken siitä, kannattaako tästä aiheesta keskustella Mikko82:n kanssa vai ei. On jo latteuksiin saakka toisteltu totuus, että parhaita kasvattajia ovat ne, joilla ei lapsia vielä ole.Mikko82 kirjoitti: Ei siinä tarvitse omia lapsia, jos todellakin tietää määrätietoisesti, mitkä on rajat ja säännöt joita lapsen tulee totella.
edit:
Pakko lisätä vielä, että minä en ole koskaan saanut vanhemmiltani luunappia, tukkapöllyä, avokämmentä, arestia, nurkkaa tai mitään muutakaan vastaavaa rangaistusta, mutta olin silti kiltti ja kuuliainen lapsi, joka kunnioittaa yhä edelleen vanhempiaan suuresti.
Mikko82:n ajatusmaailma lähtee siitä olettamuksesta, että jokaisessa lapsessa on jo lähtökohtaisesti jotain karaistavaa, jotain vikaa, joka pitää erityisin toimin saada hiottua pois. Ja vaikka sitä vikaa ei olisikaan valmiina, se ihan varmasti tulee, ellei ryhdy toimiin jo etukäteen.
Viimeksi muokannut joey, To Syys 16, 2010 3:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
En ole sanonut sanallakaan mitä väität viimeisessä lauseessasi (oletuksia?). Usein esim. koulukiusaajilla on huonot kotiolot tai vanhempien kasvatus? Tiedätkö, mitä on koulukiusaamisen kohteena oleminen vai oletko kiusaaja?joey kirjoitti:Tämä kertoneekin kaiken siitä, kannattaako tästä aiheesta keskustella Mikko82:n kanssa vai ei. On jo latteuksiin saakka toisteltu totuus, että parhaita kasvattajia ovat ne, joilla ei lapsia vielä ole.
Jos 16-vuotiaana reuhoo yhteisössä esimerkiksi ammattikoulussa niin henkilöllä täytyy olla päässä vikaa tai vika on todellakin siellä, missä ko. nuorella on juuret eli nuoren vanhempien kasvatuksessa.
Esimerkiksi näkee hyvin millaisen kasvatuksen on henkilö saanut lapsena esim. ammattikoulussa tai työpaikalla. Esimerkiksi työkiusaaminen on kasvanut viime aikoina. Mistä sellainen mahtaa johtua? Ettei vai olisi kysymys vanhempien kasvatuksen laiminlyönnistä.
Sun mielestä vikaa on vain rauhallisissa ja hiljaisissa henkilöissä (oletan), jotka eivät tuo esim. koululuokkaan säröä iankaikkisella reuhomisellaan, niinkö? Näitä rauhallisia ja hiljaisia henkilöitä nimitetään lähes "autisteiksi". Ns. "Autisteista" on kerrottu että he juuri ovat kaikkein fiksuimpia ihmisiä verrattuna niihin henkilöihin, jotka ovat "ylivilkkaita" ja sairastavat osittaista ADHD -tautia murkkuikäisenä.joey kirjoitti:Mikko82:n ajatusmaailma lähtee siitä olettamuksesta, että jokaisessa lapsessa on jo lähtökohtaisesti jotain karaistavaa, jotain vikaa, joka pitää erityisin toimin saada hiottua pois. Ja vaikka sitä vikaa ei olisikaan valmiina, se ihan varmasti tulee, ellei ryhdy toimiin jo etukäteen.
Eikö sillä Einsteinillakin ollut jonkinlainen autistinen sairaus?
Viimeksi muokannut Mikko82, To Syys 16, 2010 3:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
Väitteeni oli siis se, että omasta mielestään parhaimpia lastenkasvattajia ja vanhempia ovat yleensä ne, joilla ei vielä lapsia ole.Mikko82 kirjoitti: En ole sanonut sanallakaan mitä väität viimeisessä lauseessasi (oletuksia?).
En tajua, miten koulukiusaaminen liittyy siihen, että sinä pidät itseäsi palstan vanhempia parempana vanhempana, vaikka sinulla ei ole edes lapsia. En ole itse ollut koulukiusaamisen kohteena enkä kiusaajana, mutta sekään ei liity tähän pätkääkään.Mikko82 kirjoitti:Usein esim. koulukiusaajilla on huonot kotiolot tai vanhempien kasvatus? Tiedätkö, mitä on koulukiusaamisen kohteena oleminen vai oletko kiusaaja?
Yhtälailla voin väittää kun joku väittää, että kännykkä on maailman tärkein tarvike lapselle ja sitä ei voi lapsi ilman olla. Sitten ne soittelee niitä soittoääniä bussissa tai missä lie liikkuvat.joey kirjoitti:En tajua, miten koulukiusaaminen liittyy siihen, että sinä pidät itseäsi palstan vanhempia parempana vanhempana, vaikka sinulla ei ole edes lapsia. En ole itse ollut koulukiusaamisen kohteena enkä kiusaajana, mutta sekään ei liity tähän pätkääkään.
lapsi on terve kun se leikkii, sanotaan! Rajansa kuitenkin kaikella ja sitä ei ymmärrä näköjään vanhemmatkaan -puolustamalla poikaansa tai tytärtään.
Ei ole minulla lapsia, mutta avovaimoni hoitaa muiden lapsia työkseen eli toimii lapsien parissa. Välillä todella ihmettelee sitä, miten vanhemmat kasvattaa muksujaan. Päivähoitomaksut tulisivat nousta, jos lastenhoitaja joutuu nykyisin kasvattamaan vieraita lapsia tavoille. Olen avovaimostani todella huolissani...aina väsynyt kun kotiin tulee työpäivänsä päätteeksi. kyllä se vaikuttaa monen muunkin elämään, että joidenkin lapsien vanhemmilla on huono kasvatusmenetelmä. Sitä ei todellakaan voi koskaan laittaa sen lapsen omaksi syyksi, että käyttäytyy kuin vanhemmat on opettanut!
Jokunen opettaja on koulussakin "hermoloman partaalla" ja ne opettajat ovat todella sairaslomalla niin ne välittävät todellakin nuorista ja ovat siinä suhteessa varmasti tehnyt kaikkensa. Missä on syy? Opettajan sietokyvyssä? Vanhemmissa?
Mikko82 kirjoitti: Yhtälailla voin väittää kun joku väittää, että kännykkä on maailman tärkein tarvike lapselle ja sitä ei voi lapsi ilman olla.
Kuka näin on väittänyt?
Osaatko lyhyesti selventää, mitä haittaa matkapuhelimesta lapselle on? Miksi pelkästään matkapuhelimen havaitsemisesta oppilaalla pitäisi oppilas tuomita kahdeksi tunniksi asennossa seisomaan? Se, että pidät matkapuhelimien soittoääniä ärsyttävinä, ei nyt oikein kelpaa selitykseksi...
Ammattikouluissa ja lukioissa ei anneta jälki-istuntoja siksi, että ammattikoululaiset ovat yli 16-vuotiaita nuoria. Olisi minusta naurettavaa kohdella 16-19-vuotiaita nuoria samaan tyyliin kuin ala-asteelaisia, ja tämän on luojan kiitos koululaitoskin tajunnut.Mikko82 kirjoitti:Ammattikoulussa vaan pelätään sitä, että opiskelija lopettaa koulun käyntinsä kesken, jos sille järjestettäisi jälki-istuntoa tai "laiskanläksyjä", koska oppilaitoksien tulee saada joka sentti mikä kulloisestakin opiskelijasta saa. Minusta sen ajatuksen ei tulisi mitenkään estää jälki-istuntojen mahdollisuutta.
Mistä leikkimisestä tässä nyt on kyse? Ja mistä puolustelemisesta?Mikko82 kirjoitti:lapsi on terve kun se leikkii, sanotaan! Rajansa kuitenkin kaikella ja sitä ei ymmärrä näköjään vanhemmatkaan -puolustamalla poikaansa tai tytärtään.
Mikko82 kirjoitti:Ei ole minulla lapsia, mutta avovaimoni hoitaa muiden lapsia työkseen eli toimii lapsien parissa.
Tämä saattaa nyt tulla järkytyksenä, mutta ammattilaisuus ei tartu avio- eikä avovuoteessa.
Minä en pärjäisi kahdeksaa tuntia 30 ala-asteelaisen kanssa väsymättä, vaikka ala-asteelaiset olisivat kuinka hyväkäytöksisiä. Ongelmaoppilaiden sopeuttaminen normaaliluokkiin ja luokkien järjetön koko ajavat opettajat tilanteeseen, jossa ei voi muuta kuin toivoa parasta.Mikko82 kirjoitti:Jokunen opettaja on koulussakin "hermoloman partaalla" ja ne opettajat ovat todella sairaslomalla niin ne välittävät todellakin nuorista ja ovat siinä suhteessa varmasti tehnyt kaikkensa. Missä on syy? Opettajan sietokyvyssä? Vanhemmissa?
En kuitenkaan usko, että yksikään luokanopettaja pitäisi ongelmiensa pääasiallisena syytä sitä, että niin monella lapsella on matkapuhelin ja uusia leluja. Sinä sen sijaan olet esittänyt kaikkien kasvatuksellisten ongelmien juureksi materiaa ja olet osoittanut olevasi sitä mieltä, että jokainen mitä tahansa materiaa lapselleen ostanut vanhempi on huono vanhempi. Tätä väitettä et ole lukuisista pyynnöistä huolimatta onnistunut kertaakaan edes perustelemaan.
Tukkapölly ja aresti poistaisi nuorisorikolliset? Minä olen saanut tukkapöllyä, kokenut hakkausta ja ties mitä muuta vaan ei se musta kunnon ihmistä kasvattanut. Itse lasken jopa tukkapöllyn väkivallaksi, se sattuu ja tuntuu ikävältä ja siitä jää paha mieli, ja kun tiedät että se on tulossa, tunnet (tai minä ainakin tunsin) tietynlaista pelkoa ja muita inhottavia tunteita. Vanhempieni kasvatusmetodin myötä minusta tuli kaikkea muuta kuin vanhempia kunnioittava ja rakastava ihminen.Mikko82 kirjoitti: Kaikenlaiset Mannerheimin lastensuojeluliitot on heti jotakin sanomassa, jos hiukan hiuksista pöllyttää. Eli suunta on "vapaakasvatus" ja sitten ihmetellään kun nuorisorikollisia on kaikkialla, jotka eivät koskaan ole tainneet tukkapöllyä saada tai puhumattakaan arestia tms.
Ja jos minulle ikinä lapsia siunaantuu, niin tulen kasvattamaan ne rakkaudella, en voimakeinoin ja alistamalla.
puhui suoraan sydämeen kadotetun
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Lasten kasvatuksesta.
Iltalehti 16.9.2010:
Pakko kysyä Mikolta, onko hänellä itsellään matkapuhelinta? Ja jos on, minkä ihmeen takia on sen hommannut? Eikös ilman sitä tulisi hyvinkin toimeen
Tässäkin tapauksessa tämä toisten mielestä "turhake" eli puhelin pelasti neuvokkaan pienen pojan kaivosta! Mikko kysyy varmasti seuraavaksi, miten ennen vanhaan olisi saatu apua (kun puhelimia ei vielä ollut)! Toiset tuntuu asuvan siellä kaivossa (ikävä kyllä), kun eivät hyväksy maailman muuttumistaKuusivuotias poika putosi huonosti suojattuun sadevesikaivoon torstaina Kuopion Päivärannassa.
Kaivon pohjalla poika kaivoi taskustaan puhelimen ja hälytti paikalle palokunnan, joka nosti hänet ylös ahtaasta onkalosta.
Päivystävän palomestarin Pekka Kaartisen mukaan poika putosi noin kolmen metrin matkan, mutta selvisi ilmeisesti pienin nirhaumin. Vettä oli kaivon pohjalla parikymmentä senttiä. Kaivossa ei ollut kantta, vaan aukon peitteeksi oli asetettu ohut vanerikaistale ja muovia.
- Kaivon renkaat olivat sen verran liikkuneet, että poika oli onnistunut kipuamaan jo puoleen väliin, kun saavuimme paikalle. Hänet saatiin nopeasti ylös käsistä nostamalla.
Onnettomuus sattui lähellä paikallisen koulun pihaa, jossa tehdään remonttia. Onnettomuuspaikka on aidatun työmaa-alueen ulkopuolella. Paikalla oli useita lapsia.
Poliisi tutkii onnettomuutta.
Pakko kysyä Mikolta, onko hänellä itsellään matkapuhelinta? Ja jos on, minkä ihmeen takia on sen hommannut? Eikös ilman sitä tulisi hyvinkin toimeen
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Mä arvasin, että Mikko on sitä mieltä, että tukkapöllyä ja luunappia pitäisi käyttää ja sitten vielä tuollaisia nurkassa seisomisia
Ihan järkyttävää sadismia. Tuollaisesta ajattelusta on rakkaus todella kaukana! Ei tuollaisella käytöksellä voi edes ansaita lapsen aitoa rakkautta, on väärin hallita pelolla!
Kyllä minä tiedän millaista jälkeä syntyy tuollaisten hitlerivanhempien jäljiltä!! Monenmoista vaikeutta on elämässäni ollut karmean lapsuuden vuoksi. Ns. "vapaana kasvaneet" kaverini ovat selvinneet elämästään todella paljon helpommalla! Mä kun en voinut koskaan kotona sanoa mielipidettäni tai näyttää tunteitani niin aikuisena kotoa pois muuton jälkeen olin niin täynnä vihaa, että tuli tehtyä kaikenlaista
Jos olisit nähnyt mut silloin Mikko niin olisit aivan varmasti pitänyt mua "etävanhempien vapaan kasvatuksen tuloksena" vaikka olin KAIKKEA SITÄ MITÄ SINÄ IHAILET! Äitykkä kotirouvana, iskä töistä kotiin heti suoraan eli koko perhe kasassa aina, mitään ei saatu, tuli tukkapöllyä ja luunappia, opetettiin tavoille, seistiin nurkassa ym. Ajatuksesi on niin tuttuja, että oikeen kylmää
Joeyn havainnot Mikosta osuivat juuri nappiin. Hirveä uho on pojalla päällä ja jos tuo linja jatkuu niin mun käy tulevia lapsia sydämeni pohjasta sääliksi jo nyt
Toivottavasti joku huomaa, että lapsia pahoinpidellään henkisesti ja fyysisesti ja heidät sijoitetaan rakastaviin koteihin. Vielä parempi olis jos tollanen hitler ei edes lisääntyisi.
Kyllä minä tiedän millaista jälkeä syntyy tuollaisten hitlerivanhempien jäljiltä!! Monenmoista vaikeutta on elämässäni ollut karmean lapsuuden vuoksi. Ns. "vapaana kasvaneet" kaverini ovat selvinneet elämästään todella paljon helpommalla! Mä kun en voinut koskaan kotona sanoa mielipidettäni tai näyttää tunteitani niin aikuisena kotoa pois muuton jälkeen olin niin täynnä vihaa, että tuli tehtyä kaikenlaista
Joeyn havainnot Mikosta osuivat juuri nappiin. Hirveä uho on pojalla päällä ja jos tuo linja jatkuu niin mun käy tulevia lapsia sydämeni pohjasta sääliksi jo nyt
Lapsi tarvitsee sekä rajoja että rakkautta,fyysinen väkivalta on aina pahasta,etenkin jos se kohdistuu lapseen.
Kaikista parasta mitä lapselle voi antaa on rakkaus ja huomio,se ei maksa mitään.Mitä tulee rahallisiin menoihin niin omat lapseni lasken aina kaiken muun edelle jos puhutaan rahallisesti. Ennemmin ostan lapsilleni mitä he tarvitsevat (kuten siistit vaatteet jne.) kuin tuhlaan ne rahat itseeni. Toki kohtuus kaikessa. Ja mitä vanhemmiksi tulleet niin kotitöihin osallistuvat siinä missä minäkin.
p.s. Mikko,uskon että jos joskus saat oman lapsen niin tulet ajattelemaan monia asioita toisella tavalla.
Kaikista parasta mitä lapselle voi antaa on rakkaus ja huomio,se ei maksa mitään.Mitä tulee rahallisiin menoihin niin omat lapseni lasken aina kaiken muun edelle jos puhutaan rahallisesti. Ennemmin ostan lapsilleni mitä he tarvitsevat (kuten siistit vaatteet jne.) kuin tuhlaan ne rahat itseeni. Toki kohtuus kaikessa. Ja mitä vanhemmiksi tulleet niin kotitöihin osallistuvat siinä missä minäkin.
p.s. Mikko,uskon että jos joskus saat oman lapsen niin tulet ajattelemaan monia asioita toisella tavalla.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
-
Florence86
- Poliisikoira Rex
Seuraavassa poiminta Ylen Olotilan sivulta jossa lastenpsykiatri Janna Rantala vastaa kysymykseen: Miten kasvatan kannustaen? Miten lapsen hyvä itsetunto syntyy?
Koko juttu luettavissa tuolta http://olotila.yle.fi/sisallot/blogit/p ... -kannattaa

Koko juttu luettavissa tuolta http://olotila.yle.fi/sisallot/blogit/p ... -kannattaa
Mitä olette mieltä tuosta esimerkistä "Sami"? Tuohon kannustavaan esimerkkiin haluaisin itse tähdätä jos ja toivottavasti kun joku päivä olen äiti. En näe tuudittelua ja asioiden selittelyä mitenkään lapsen paapomisena jos rajat asetetaan siinä yhteydessä. "Veistä ei saa ottaa, mutta saat silti auttaa keittiössä!" ja kehuja perään. Vai kasvaako mun lapset tän pohjalta juurikin omahyväisiksi, epäkohteliaiksi ja "hakataan-kaikki-mummot-ja-keharit" tyylisiksi räkäraggareiksi?Kannustava kasvatus ei tarkoita ”vapaata kasvatusta”. Täysi rajattomuus on lapselle turvatonta, koska vastuu päätöksistä jää yksin lapsen vielä kehittymättömän ajattelun varaan.
Kannustavaan kasvatukseen kuuluu mm.: lapsen tunteiden tunnistaminen ja niihin rauhallisesti vastaaminen, mukaan lähteminen lapsen aloitteisiin, lapsen orastavien taitojen tukeminen, hyvän huomaaminen, hellyys, läheisyys, leikillisyys, kehuminen ja kiittäminen, lasta arvostava kohtelu, lapsen rajojen kunnioittaminen, aikuisen vastuun säilyttäminen.
2-vuotias Sami leikkii keittiössä äidin tehdessä ruokaa. Äkkiä äiti huomaa, että Samilla on kädessään terävä veitsi. Äiti pelästyy, huutaa ”Ei saa!” ja nappaa veitsen pois. Sami alkaa itkeä ja heittäytyy lattialle.
Vähemmän kannustava tapa hoitaa tilanne: Äiti purkaa pelästymistään sättimällä ja uhkailemalla Samia. ”Sami ei saa ottaa veistä! Veitsestä voi tulla haava ja sitten sattuu ja pitää mennä lääkäriin. Sami ei enää saa leikkiä keittiössä jos Sami on noin tuhma poika!”.
Kannustava tapa: Äiti ottaa aikuisen vastuun siitä, että jätti veitsen lapsen ulottuville. Äiti ymmärtää, että Samin tarkoitus oli osallistua ruuan laittoon. Äiti huomaa Samin pelästyneen ja pettyneen.
Äiti ottaa Samin syliin ja tuudittelee. Vasta kun Sami on rauhoittunut: ” Äiti huusi niin kovaa kun äiti pelästyi. Anteeksi Sami. Äiti ei ole vihainen. Halusitko sinäkin tulla laittamaan ruokaa? Se on kiva idea. Veistä Sami ei voi ottaa, mutta tulepa ottamaan siivilä kaapista. Noin, hyvä Sami!”
Clear water has no fish.
^ Esimerkki omasta töppäyksestäni vähän vastaavassa tilanteessa (aina ei maltti ja valtti riitä, vaan tulee sanottua tai reagoitua väärin):
Toinen poikani oli (ihan pienenä) ottanut sakset käsiinsä ja juoksi ne käsissään. Tempaisin sakset aika vikkelästi ja sanoin säikähtyneenä jotain tuon tyylistä, että sakset kädessä ei saa koskaan juosta, se on vaarallista jne...
Vähän tämän tapauksen jälkeen kuulin pojan sättivän jonkun suukovun aikana isoveljeään "Sinä oot saksitölkki, saksitölkki!" Kekseliäs pikkupoika otti käyttöön pahimman kirosanan jonka saattoi keksiä: Ei vain yhdet vaivaiset vaaralliset sakset, vaan kokonainen saksitölkki!
Huom. kyseinen nuorimies (nyt 15 v.) on toipunut tuostakin äitinsä hölmöydestä eikä kiroile lainkaan nykyään
Toinen poikani oli (ihan pienenä) ottanut sakset käsiinsä ja juoksi ne käsissään. Tempaisin sakset aika vikkelästi ja sanoin säikähtyneenä jotain tuon tyylistä, että sakset kädessä ei saa koskaan juosta, se on vaarallista jne...
Vähän tämän tapauksen jälkeen kuulin pojan sättivän jonkun suukovun aikana isoveljeään "Sinä oot saksitölkki, saksitölkki!" Kekseliäs pikkupoika otti käyttöön pahimman kirosanan jonka saattoi keksiä: Ei vain yhdet vaivaiset vaaralliset sakset, vaan kokonainen saksitölkki!
Huom. kyseinen nuorimies (nyt 15 v.) on toipunut tuostakin äitinsä hölmöydestä eikä kiroile lainkaan nykyään
Nothing is quite what it seems
-
Kyllikki S
- Adrian Monk
Geissimummo olikin jo kerennyt postata tuon kaivotapauksen jota olin tänne tulossa ihan innoissani laittamaan.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 09/1188332
nimim. lapseni kännykästä en luovu!
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 09/1188332
nimim. lapseni kännykästä en luovu!
Totuus
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Lasten kasvatuksesta.
Juu, niin pääsi käymäänKyllikki S kirjoitti:Geissimummo olikin jo kerennyt postata tuon kaivotapauksen jota olin tänne tulossa ihan innoissani laittamaan. nimim. lapseni kännykästä en luovu!
Nimim. lapseton, mutta kännyköiden kannalla!
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.