Lasten kasvatuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Maybrick
Perry Mason

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

^ Aivan. Vanhemman on pakko käyttää koko tilannetajunsa ja harkintansa, jotta ymmärtää milloin luopua siitä Nalle Puh-repusta ja hankkia esim.kännykkä.

Kiusaamisesta: totta mitä sanot, että se voi olla huomaamatonta. Vanhin tyttöni savustettiin koulustaan toiseen kouluun (olen tästä kertonut enkä nyt selosta enää tapausta), mutta ei kännykän tms. takia. Lopullinen syy jäi osin hämärän peittoon, mutta osasyitä ainakin kateus, erilaiset harrasteet, lyhyempi tukka kuin muilla prinsessakerholaisilla jne. kuka tietää mitä. Nuorin tyttöni (2.lk) on joutunut jonkin verran häirinnän kohteeksi lähinnä liiallisen suosion takia, kun ei voi eikä jaksa leikkiä kaikkien kanssa yhtä aikaa, ja moni vaatii ja tivaa, että ollaanhan koko koulupäivä kahdestaan jne. :?
Nothing is quite what it seems
Chopper
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Chopper »

^ Joskus tuntuu että tuossa suhteessa tyttölapset osaavat olla julmempia toisiaan kohtaan kuin pojat. Toki sama jatkuu eräillä vielä aikuisiälläkin. Samanlaista oli omassa lapsuudessani ajat sitten. Pojat oli laumassa mutta tytöt "tappeli" siitä kuka on kenenkin kanssa ja usein ei kolmaspyörä mahdu mukaan. Kai se tulee tytöille äidinmaidossa. Tästä syystä viihdyn itse nykyäänkin paremmin miesten seurassa,ei jaksa akkojen kotkotuksia ja miehet osaavat usein sanoa suoraan asiat.
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Mikko82
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

ketsku kirjoitti:Kyllä kuule joka ihmisellä on oikeus kadulla tai bussissa tehdä omalla kännykällään mitä tahtoo. Kaiken maailman hulluja sitä olen töidenkin merkeissä tavannut mutta kyllä tää Mikon kännykkäviha on jo taas ihan omaa luokkaansa. Ihan niinkuin kännykät olis tehneet jotain pahaa Mikolle...
Ehkä mullakin on oikeus rauhaa, eikä sillä naperolla oikeus leikkiä?
ketsku kirjoitti:Anopistani sen verran, että ihan itse hän halusi kännykkään siirtyä ja lankapuhelimen irtisanoi vasta n. vuosi sitten koska se on epäkäytännöllinen ja tuhottoman kallis.
Epäkäytännöllinen? Siis tarkoitat ettei ole tavoitettavissa silloin jollei ole kotona? Itsellänikin on kännykkä, mutta emmä sitä aina mukanani pidä...enkä ole vielä tullut raiskatuksi. ;) Tuhottoman kalliiks sekin tulee, jos jokaiselle perheen jäsenelle hankitaan oma kännykkä. Oletko laskenut, mitä se tekisi kuukaudessa ESIMERKIKSI 2-4 lapsisessa perheessä + vanhemmat?

ketsku kirjoitti:Myöskään tuo isovanhemmista jauhaminen ei oikein mene mun jakeluun. Eihän lapsia sillä asenteella tehdä, että ne sysätään isovanhemmille joilla siis Mikon mukaan on henkinen velvollisuus auttaa.
Voi jukolauta...en ole sanallakaan sanonut isovanhemmille jokin PAKKO. Olen vain todennut, että monet isovanhemmat pitävät niin paljon omista lapsen lapsista, että hoitaisivat niitä ihan vapaaehtoisesti ilman mitään velvoitteita.
ketsku kirjoitti:Mikä siinä nyt on sitten sen pahempaa, että molemmat vanhemmat käy töissä ja lapsi on vaikkapa perhepäivähoitajalla (max. 4 lasta) joka on sama ja tuttu kuin se, että lapsi on isovanhemmilla joita ei todellakaan tapaa joka päivä? Meidän lapsi ei ole koskaan ollut mun vanhemmilla hoidossa. En kyllä antaiskaan mutta eivät ne ottaiskaan. Sanoivat, että ovat omat lapsensa hoitaneet ja se riitti heille. Mielestäni heillä on täysi oikeus näin ajatella.
Onpa kummalliset vanhemmat sulla tai sellainen asenne. Se on just tässä kaikkein pahinta, että pienen lapsen äiti on töissä ja ajattelemassa omaa etuansa, eikä liioin lapsen etua. Kuten olen sanonut niin moni hankkii lapsen tyydyttääkseen seksuaalista tarvettaan -lapsen hankkiessa ei tule ajatelleeksi sitä, että tulee kaipaamaan vanhempiaan eli sellaista vanhempaa joka on kotona kun lapsi tulee koulusta kotiin.
Kerro mulle nyt, että kun kerran teillä on avokkinne kanssa jo selvät sävelet tiedossa siitä, että lapsi hoidetaan kunnolla, kurilla ja läsnäololla eli asiat on siis haluamassasi mallissa niin miksi et hankkisi kännykkää? Olethan toki ennen sen hankkimista jo kasvattanut lapsesi tavoille, ei se kännykkä saa häntä uskaltamaan tehdä asioita jotka on kiellettyjä. Voit myös laittaa lapsesi ansaitsemaan sen kännykän. Miksi sua haittaa muiden lasten kännykät?
Siksi koska kännykät on lapselle täysin turha ja perustelematon kapistus, jolla häiritsevät muita tahoja ja tuottavat lisäkustannuksia perheelle. Pälpättääkö se lapsi jatkuvasti sillä puhelimella tai lähettääkö se sitten tekstareita ja laskuja tulee, vaikka minkä saldorajoituksen laittaisi?

Lisäksi se passivoi lasta eli sitä ei sitten enää kiinnosta mikään muu kuin se kännykkä-lelunsa. Kavereille saa yhteyttä varmasti vanhempien kännykästä yhtä hyvin, jos se on välttämättömyys heille soittaa, eikä esimerkiksi käydä soittamassa ovikelloa ja kysyä onko Pertti kotona. Se on hyväksi lapselle, että liikkuu vai oletteko te siitä kokonaan luopuneet kun kännykkä on tullut.

Eikö liikunnan lisääminen ole ihan hyvä asia?
Ja oletko siis ihan tosiaan sitä mieltä, että kännykkä lapsella=kasvattamaton lellivauva? Ajatteletko yhtään, että sinun lastasi ja teidän perhettä tullaan pitämään outoina koska lapsesi on melkoisella varmuudella ainoa ilman kännykkää sanotaan tuosta 2.-3. luokasta ylöspäin viimeistään? Miksi haluat lapsesi joutuvan silmätikuksi? Itse olen esim. ostanut jotain mitä vastustan (vaikka joku mielestäni typerä lelu) vain siksi, että muillakin on enkä halua, että lasta kiusataan tai pidetään omituisena.
Se nyt tässä onkin niin kauheeta, jos meitä luultaisi oudoiks, jollei lapsilla olisi kännykkää. Millä 2.-3.-luokkalaiset ne laskut pystyy itte maksamaan? Ottaako ne netistä vippejä vai? :)

Eikö tuo kiusaaminen ole kiellettyä nykyään? Ennen kiusattiin siitä, jos ei ollut tietynlaisia vaatteita tai tietynlaista reppua. Nyt kiusattaisi siitä, kunnei ole tietynlaista kännykkää varustettu netillä tai ei olisi sitä ollenkaan!?

Kyllä se on vaan vanhempien asia kasvattaa oman ipanansa jo ennen sellaiseksi, että ymmärtävät muiden ihmisten ipanoiden erilaisuuden.

Sitten kun meidän ipanat on sitten joskus isoja niin varmasti kaikilla on sellaiset saappaat ja takit, jotka menee kännykän avulla tai automaattisesti päälle. :) Aletaan kiusaamaan varmasti siitä, kunnei jollakin ole sellaisia.

Nykyaikana kaikki tarvikkeet ja tavarat eivät ole tarkoitettu lapsien leikkikaluksi.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Valdovas
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Valdovas »

Chopper kirjoitti:^ Joskus tuntuu että tuossa suhteessa tyttölapset osaavat olla julmempia toisiaan kohtaan kuin pojat. Toki sama jatkuu eräillä vielä aikuisiälläkin. Samanlaista oli omassa lapsuudessani ajat sitten. Pojat oli laumassa mutta tytöt "tappeli" siitä kuka on kenenkin kanssa ja usein ei kolmaspyörä mahdu mukaan. Kai se tulee tytöille äidinmaidossa. Tästä syystä viihdyn itse nykyäänkin paremmin miesten seurassa,ei jaksa akkojen kotkotuksia ja miehet osaavat usein sanoa suoraan asiat.
Niin, tuohan on puhdasta evoluutiobiologiaa. Naaraan on huomattavasti koirasta suuremman jälkeläisinvestointinsa vuoksi syytä valikoida niin parittelu- kuin muutkin kumppaninsa huomattavasti koirasta tarkemmin. Jälkimmäiselle on taas sosiaalisen nokkimisjärjestyksen etablointi keskeisempää ja niinpä vallankäyttö jälkimmäisellä on yleensä aina ensinmainittua huomattavasti avoimempaa yli lajirajojen. Lähes kaikki (ihmis-)naaraiden ja koiraiden sukupuolisidonnaiset käyttäytymispiirteet ja niiden erot voidaan johtaa näihin perusasioihin joko suoraan tai välillisesti.
pikku-my
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mikko82 kirjoitti:

Siksi koska kännykät on lapselle täysin turha ja perustelematon kapistus, jolla häiritsevät muita tahoja ja tuottavat lisäkustannuksia perheelle. Pälpättääkö se lapsi jatkuvasti sillä puhelimella tai lähettääkö se sitten tekstareita ja laskuja tulee, vaikka minkä saldorajoituksen laittaisi?

Saako tästä faktaa? väitätkö ettkä jokainen suomalainen alle viisitoistavuotias (959265 kpl Joista vaikka 100000 oma kännykkä) on kriminaali ja häiritsee sillä puhelimella sinua?

Ja toiseksi,mitä se sinua häiritsee mihin mä laitan rahani? maksanko sitä lapseni 5 euroa/3kk puhelin laskua vai ostanko vaikka sillä rahalla karkkia?
Mikko82
Neuvoja-Jack

Valdovas kirjoitti:Niin, tuohan on puhdasta evoluutiobiologiaa. Naaraan on huomattavasti koirasta suuremman jälkeläisinvestointinsa vuoksi syytä valikoida niin parittelu- kuin muutkin kumppaninsa huomattavasti koirasta tarkemmin. Jälkimmäiselle on taas sosiaalisen nokkimisjärjestyksen etablointi keskeisempää ja niinpä vallankäyttö jälkimmäisellä on yleensä aina ensinmainittua huomattavasti avoimempaa yli lajirajojen. Lähes kaikki (ihmis-)naaraiden ja koiraiden sukupuolisidonnaiset käyttäytymispiirteet ja niiden erot voidaan johtaa näihin perusasioihin joko suoraan tai välillisesti.
Täälläkin huomaa hyvin sellaisen naisten nalkuttamisen, että pistää vihaksi. :) Olen koittanut perustella kännyköiden huonoja puolia lapsen kasvatuksessa tai taloudellisesti (kaikilla on omat mielipiteensä) ja monta sivua sitten koittanut todeta, että tämä on nyt pelkkää jankuttamista ála Suomi24. Kymmenettä sivuu mennään, kun olen todennut "että se kännykkä on mielestäni lapselle turha kapistus", niin tuossa vähän aika sitten taas kysytään: "miksi sä kiellät lapseltasi kännykän muutoin se voi jäädä silmätikuksi?" tms.

Ketä ei ois kiusattu koskaan koulussa ja oliko silloin kaikilla kännykkä? Niin voihan sitä vaikka koittaa sanoa koulukavereille, että "onhan mulla kännykkä, mutta en saa käyttää sitä koulussa ja numeroa en saa kenellekään antaa koska se on salainen".

Voisihan ne koulukaverit soittaa pilareita, vaikka ois kännykkä ja ois kertonut niille kännykkänumeronsa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
Mikko82
Neuvoja-Jack

pikku-my kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:

Saako tästä faktaa? väitätkö ettkä jokainen suomalainen alle viisitoistavuotias (959265 kpl Joista vaikka 100000 oma kännykkä) on kriminaali ja häiritsee sillä puhelimella sinua?

Ja toiseksi,mitä se sinua häiritsee mihin mä laitan rahani? maksanko sitä lapseni 5 euroa/3kk puhelin laskua vai ostanko vaikka sillä rahalla karkkia?
Onko sinusta sitten hyvä juttu, että ne soittelevat niitä soittoääniä pitkin katuja kulkiessaan ja häiritsevät muita ja hokevat niitä "alapää" sanoja. Jos mä kiroilin kotona tai minut kuultiin kiroilevan jossakin niin mun suu ja hampaat pestiin saippualla.

Itte varmaan melttoot vielä klo 22 aikaan pitämällä stereon volumia maksimissa, kun hiljaisuus on alkanut taloyhtiössä ja pidät hyvänä asiana sitä "elefantti-kävelyäsikin" eli tömistelyä keskellä yötä. En vain ymmärrä mikä helkkarin elefantti-lauma tuolla yläkerrassa asuu kun kävelee sillai kantapäillään, että välillä saa pelata putoaako ontelolaatat alas päähän nukkuessa.

Monta kertaa kun alakoulun päivä päättyy, niin yli 10 mukulaa parveilee koko pyörätien leveydeltään pyörällä tai ilman. Niiden ohi ei pääse tuli ne sitten vastaan tai tuli itte perästä päin. ainakin mulle vanhemmat opetti, että kuljetaan tien reunassa että muut pääsee ohi.

Sitten tollaiset nuijat ajavat fillarilla 3 rinnakkain. :D Itte ajan yleensä piruttani siinä keskellä tietä ja sitten kattellaan kenen pää ja fillari kestää törmäystä. On aina niin eri kiva "läksyttää", onko teille liikennesäännöt tuttuja, miten fillarilla kuuluisi pyörätiellä ajaa.

"Eihän meijän lapset kiusaa ketään, eikä aja fillarilla 3 rintasin tai parveile isois porukoissa keskellä pyörätietä -sehän on tuo naapurin poika".
Viimeksi muokannut Mikko82, Ma Syys 20, 2010 11:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Minä täällä hekotellin yksin sivun kaksi tai kolme kohtaa, jossa Mikko82 kertoo, että puhelin laskunsa on 1 euroa kuussa.
Minulle tuo kertoo ainoastaan siitä, että lähes kolmekymppinen Mikko on yksinäinen ja hänellä on erittäin vähän ystäviä.

Ehkä juuri siksi tuo kännykkä on hänelle vihollinen; joka paikassa muualla (bussissa, töissä, kaupassa, kadulla) kaikkien muiden puhelimet soivat ja puhelimien onnelöliset omistajat vastaavat iloisen soittoihin, kertovat kuulumisiaan ja sopivat tapaamisia. Yhtenään, koko ajan.

Mikon mielestä vanhempiihn, ei tarvitse olla yhteydessä kuin vasta silloin, kun he sairastuvat. Onko niin, että Mikon vanhemmat pilkkaavat Mikkoa, jos Mikko soittelee yhtenään ''ei täällä mitään hätää ole, mitä sinä yhtenään soittelet?'' :?: :?:

Minä olen 44 vuotias. Olen hankkinut ensimmäisen oman kännykkäni vasta vuonna 1998 eli 32 vuotiaana. Samana vuonna kuin tyttäreni. Turvallisuussyistä.

Minun 70 -vuotiaat vanhempani käyttävät kännykkää. Ja he haluavat olla yhteydessä minuun ja perheeseni viikottain. Jopa silloin kun ovat pitkiä aikoja ulkomailla.

Minulla on aina kännykkä taskussa koira-sienilenkeilläni. Turvallisuussyistä. Itseasiassa kännykkäni on aina minun lähellä.
Se ei kuitenkaan tarkoita, että minun pitäisi olla koko ajan tavoitettavissa: osaan painaa 'hiljennä' nappulaa ja antaa soittajan jättää viestin.

Tiedän kuitenkin, että lapsilleni olen hädän tullen se ensimmäinen, joten puhelin on siksi aina mukanani.
Vaikka he ovat jo aikuisia.

Kännykkä myös vapauttaa minut olemaan yhteydessä ystäviini silloin, kun se luetevimmin käy. Puhun esim. erittäin usein puhelimessa lenkittäessäni koiraa, siivotessani tai tehdessäni muita kodin ''pikkuaskareita''.

Minusta kännykkä on niin normaali osa nykyihmisen perusvarustusta, että Mikko82 kaltainen keuhkoaminen on suorastaan naurettavaa.
Toki ihminen saa brassailla mielein määrin neljäkasikutosensa ja lankapuhelimensa voimalla, mutta minussa se herättää lähinnä sääliä ja mielikuva innovaatioita vastustavasta jäykkäpäästä.

Asiaa voi miettiä siltä kannalta, että rannekellokin oli aikanaan aivan normaali ihmisen ranteessa. Ja puhelinkioskin käyttö tavallista. Ei kukaan katsonut paheksuvasti puhelinkioskiin soittamaan menevää, eikä nauranut ranta-roleksille ranteessa. Puhumattakaan, että kalenterin mukana pitäminen olisi ollut snobbailua.
Rannekelloja näkee vielä joillain ihmisillä, mutta kokipt on kadonnut käynnössä katsoen kokonaan. Edes tien varsien hätäpuhelimia ei enää ole. Ja kalenterit on monilla jo sähköisenä. Niin puhelimessa kuin koneella.
Nuotio & Äreät Tiput
pikku-my
Harjunpää

Mikko82 kirjoitti:
pikku-my kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:

Onko sinusta sitten hyvä juttu, että ne soittelevat niitä soittoääniä pitkin katuja kulkiessaan ja häiritsevät muita ja hokevat niitä "alapää" sanoja. Jos mä kiroilin kotona tai minut kuultiin kiroilevan jossakin niin mun suu ja hampaat pestiin saippualla.

Itte varmaan melttoot vielä klo 22 aikaan pitämällä stereon volumia maksimissa, kun hiljaisuus on alkanut taloyhtiössä ja pidät hyvänä asiana sitä "elefantti-kävelyäsikin" eli tömistelyä keskellä yötä. En vain ymmärrä mikä helkkarin elefantti-lauma tuolla yläkerrassa asuu kun kävelee sillai kantapäillään, että välillä saa pelata putoaako ontelolaatat alas päähän nukkuessa.

Monta kertaa kun alakoulun päivä päättyy, niin yli 10 mukulaa parveilee koko pyörätien leveydeltään pyörällä tai ilman. Niiden ohi ei pääse tuli ne sitten vastaan tai tuli itte perästä päin. ainakin mulle vanhemmat opetti, että kuljetaan tien reunassa että muut pääsee ohi.

Sitten tollaiset nuijat ajavat fillarilla 3 rinnakkain. :D Itte ajan yleensä piruttani siinä keskellä tietä ja sitten kattellaan kenen pää ja fillari kestää törmäystä. On aina niin eri kiva "läksyttää", onko teille liikennesäännöt tuttuja, miten fillarilla kuuluisi pyörätiellä ajaa.

"Eihän meijän lapset kiusaa ketään, eikä aja fillarilla 3 rintasin tai parveile isois porukoissa keskellä pyörätietä -sehän on tuo naapurin poika".

Näistä esimerkeistäkö sä löysit sen koko suomen kattavan 100000 kännykänkäyttäjät? Varmasti noitakin löytyy,en mä sitä kiellä,mutta yhätikki kysyn onko KAIKKI nämä kännykän käyttäjät tälläisiä?
Ja omassa (okei,vähän vielä pankinkin) omistusasunnossani joka ei todellakaan ole mikään kerrostalo-asunto kävelen kantapääaskellustani juuri niin kauan kuin huvittaa ja siihen kellonaikaan kun haluan. Ja toiseksi jos taas olisit lukenut viestejä ajatuksella alusta asti,olisit huomannut mainintani siitä miten meillä lapset menee nukkumaan klo 20. Eli meillä ei todellakaan soiteta stereoita siihen aikaan ja myös tv:stä on äänet poissa =)
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Mikko82 löpinät klo. 22 hiljaisuudesta, yläkerran elefanteista, fanaattisesta kulujen jakamisesta, kadulla soivista soittoäänistä, jne jne jne kielii ytimeltään yliherkästä tai aisteiltaan astmaattisesta , ihmisestä, jolle lasten hankinta pitäisi kieltää.
Neuroottisessa ympäristössä yleensä kasvaa neuroottisia ihmisiä. Tiedätte varmaan kaikki sen ''ei omppu kauaksi puusta putoa'' -jutun...

Minun vanhemmat (70v) ovat myös luopuneet lankapuhelimesta. Ihan siitä simppelistä syystä, että isossa talossa sen luokse ehtiminen oli usein polvivaivaiselle äidilleni hankalaa. Hankalaa oli hänelle myös seistä eteisessä puhumassa. Nuo puhelintöpselit kun vanhoissa taloissa tuppaa olemaan eteisessä.
Toinen syys oli se, että kännyköiden jälkeen he huomasivat, ettei ko. masiinalla ole enään käyttöä.
Nuotio & Äreät Tiput
Mikko82
Neuvoja-Jack

MissHolmes kirjoitti:Minulle tuo kertoo ainoastaan siitä, että lähes kolmekymppinen Mikko on yksinäinen ja hänellä on erittäin vähän ystäviä.
Salapoliisi MissHolmesilla meni eräs johtopäätös päin männikköä!

Minulla on vielä 2 tervettä jalkaa ja fillari, jolla pääsee hyvin kavereita tapaamaan ilman että höpöttelisin kavereiden kanssa puhelimessa milloin tavataan? Käytän myöskin Skypeä (paljon), sähköpostia, meseä jne. Kännykkää tulee harvemmin käytettyä ihan vaan niistä syistä, että sen käyttö maksaa!

MissHolmes kirjoitti:Mikon mielestä vanhempiihn, ei tarvitse olla yhteydessä kuin vasta silloin, kun he sairastuvat. Onko niin, että Mikon vanhemmat pilkkaavat Mikkoa, jos Mikko soittelee yhtenään ''ei täällä mitään hätää ole, mitä sinä yhtenään soittelet?'' :?: :?:
Taas väärä johtopäätös. Esimerkiksi avovaimoni ja siskoni ovat hyviä kavereita toisilleen ja soittelevat usein toisilleen kännyköiden välityksellä. Samalla jos sattuu olemaan äiti siinä lähistöllä vaihdan muutaman sanan tai isä. Vähän tällainen "lankapuhelin systeemi", että pyydetään toista puhelimeen kun toinen pyytää. Jos linja on auki, niin mitä minä enää sinne äidille soittelemaan kun voin puhua muutenkin?
MissHolmes kirjoitti:Minä olen 44 vuotias. Olen hankkinut ensimmäisen oman kännykkäni vasta vuonna 1998 eli 32 vuotiaana. Samana vuonna kuin tyttäreni. Turvallisuussyistä.
Minä täytän kohta 28v, enkä vaan voi hyväksyä että kaikilla on kännykkä iästä riippuen. Turvallisuussyistä tarkoittaa sitä että sinä ja tyttäresi on liikkuvaista sorttia?
MissHolmes kirjoitti:Minun 70 -vuotiaat vanhempani käyttävät kännykkää. Ja he haluavat olla yhteydessä minuun ja perheeseni viikottain. Jopa silloin kun ovat pitkiä aikoja ulkomailla.
Minun vanhempani ovat 50-65v ja isä käyttää yhtä usein kännykkää kuin minä.
MissHolmes kirjoitti:Minulla on aina kännykkä taskussa koira-sienilenkeilläni. Turvallisuussyistä. Itseasiassa kännykkäni on aina minun lähellä.
Otat sen kännykkäsi ilmeisesti vessaankin mukaan ja vastaat asioidessasi siellä puhelimeen.

Tuli kerran otettua puhelimen mukaan vessaan farkkutaskussa kun oli, niin kaveri soitti siihen kesken kusemisen. Piti sekin keskeyttää. Ei kusellakaan saa olla rauhassa! :D Siitä lähtien en ole pitänyt kännykkää aina mukanani farkkujen taskussa.

Ei pidä n. 70-vuotias avovaimoni äitikään (anoppiko sen on?) puhelinta mukana kaupassa käydessään. Hän on siitä hyvin tarkka, että ei ole häiritseviä tekijöitä kun hän lukee kaupassa sitä ostoslistaansa.
Tiedän kuitenkin, että lapsilleni olen hädän tullen se ensimmäinen, joten puhelin on siksi aina mukanani.
Vaikka he ovat jo aikuisia.
Jollei ole puolisoa, kenelle soittaa?? Mut mun on ehkä vaikea alkaa soittamaan hädän tullen n. 200km:n päähän, jossa vanhemmat ovat.

Kännykkä myös vapauttaa minut olemaan yhteydessä ystäviini silloin, kun se luetevimmin käy. Puhun esim. erittäin usein puhelimessa lenkittäessäni koiraa, siivotessani tai tehdessäni muita kodin ''pikkuaskareita''.
Itse laitan puhelimen äänettömälle, mikäli teen kotona "pikkuaskareita", kuten teen ruokaa tai siivotessani. Harvoin otan kissojen lenkittämisen ajaksi puhelinta ulos. Meidän kissat kulkevat suhteellisen reippaasti ja melko säännöllisesti ulkona flexin nokassa. Ei tee koskaan tarpeitaan muualle kuin hiekkalaatikkoonsa eli "ei jätä kuin koira paskaansa".

Minusta kännykkä on niin normaali osa nykyihmisen perusvarustusta, että Mikko82 kaltainen keuhkoaminen on suorastaan naurettavaa.
Eihän lasten kasvattaminen pidä mennä niin kuin nykyaika ja teollinen kehitys etenee vai pitäisikö? Minusta on suorastaan sairasta ja naurettavaa ajatella että monelle vanhemmalle olisi välttämättömyys hankkia kännykkä lapselleen. Turvallisuus syistäkään hankitut vempaimet eivät mielestäni riitä perusteluksi, että kännykkä kehittäisi lasta mitenkään. Lapsen kehitys tulee olemaan riippuvainen siitä kännykästä eli jollei se ole mukana koulumatkalla niin lähdetään koulumatkalla jo takaisin kotiin ja haetaan se kännykkä? Eli yhtäkään koulupäivää lapsi ei voi olla erossa kännykästään. Sehän on vähän sama kuin alkoholismi, joka ei voi olla yhtäkään päivää erossa alkoholista. Ainoa mitä näe hyväksi kännykässä on herätyskello ja sitähän ei ole monella lapsellakaan vaan nykyisin vanhemmat taitavat herättää nekin lapset joilla on kännykkä?

Ennen riitti lapselle perusvarustukseksi ruoka ja vaatteet. Nyt pitää olla oma telkkari, oma kännykkä, pleikkari ja tietokone jne. Kasvatuksen on siirretty siis YHTEISKUNNAN HARTEILLE. Varusmiespalvelustakin pidetään eräänlaisen pojan kasvatuslaitoksena eli siellä poika oppii ampumaan ja sytyttämään valkeen kaminaan oikeaoppisesti. Näin ei välttämättä ole, koska ei poika välttämättä nykyaikana mene enää armeijaan, vaikka sitä moni pojan vanhempi toivoisi.

Siis nämä lasten kasvatusmetodit on kaupunkilaistunut lasten vanhemmilta "vapaakasvatuksen" suuntaan, eikä liioin "nykyaikaistunut", vaikka niin väitetään. Joku vanha tulee kuitenkin ylläpitää lasten kasvatuksessa, miten halkoja hakataan, miten kalastetaan ja miten oikeaoppisesti sytytetään nuotio/saunan kiuas ja kaikkialla ei ole suihkua vaan vesi lämmitetään padassa sekoittamalla ämpäreihin. Näitä asioita ei osaa välttämättä tehdä kaupunkilainen ollenkaan, jollei ole opetellut, mutta mielestäni ne kuuluvat edelleenkin suomalaisen kansalaistaitoihin.
Toki ihminen saa brassailla mielein määrin neljäkasikutosensa ja lankapuhelimensa voimalla, mutta minussa se herättää lähinnä sääliä ja mielikuva innovaatioita vastustavasta jäykkäpäästä.
Ei ole mielestäni säälittävää ollenkaan. Nuukuusko on sinusta säälittävää?
Olenko sanonut brassailevani 486:sta 2000-luvulla? Tässä koneessa mulla on windows vista, eikä käytössäni ole lankapuhelinta (toki sen verran mulla on lankaliittymä, että saan tuon laajakaistan seinääni). Joillakin on käytössään edelleenkin lankaliittymä ja modeemi. En pidä sitä ollenkaan säälittävänä vaan sellaisena että hän seurailee tekniikkaa, eikä osta heti sitä mikä on markkinoilla ja josta on sanottu että se hajoaa käsiin.
MissHolmes kirjoitti:Asiaa voi miettiä siltä kannalta, että rannekellokin oli aikanaan aivan normaali ihmisen ranteessa. Ja puhelinkioskin käyttö tavallista. Ei kukaan katsonut paheksuvasti puhelinkioskiin soittamaan menevää, eikä nauranut ranta-roleksille ranteessa. Puhumattakaan, että kalenterin mukana pitäminen olisi ollut snobbailua.
Missähän mahtanee olla mun rannekelloni tänä päivänä? Mitä sulla on esim. seinäkellosi tilalla? Minkä takia niitä puhelinkioskeja ylipäätänsä aikoinaan oli. Pitääkö ihmisten välttämättä aina soittaa?
MissHolmes kirjoitti:Rannekelloja näkee vielä joillain ihmisillä, mutta kokipt on kadonnut käynnössä katsoen kokonaan. Edes tien varsien hätäpuhelimia ei enää ole. Ja kalenterit on monilla jo sähköisenä. Niin puhelimessa kuin koneella.
Esimerkiksi Nokian Salon tuotanto tiloihin kännykän päällä tuominen olisi ollut sama kuin potkut perseeseen. Kyllä rannekelloa siellä vaan pidettiin. Kaikki työpaikatkaan eivät salli oman kännykän käyttöä työaikana! Se olisi sinusta suuri painajainen?!?!?

Mihin sulla on hätä?
Mikko82
Neuvoja-Jack

pikku-my kirjoitti:Ja omassa (okei,vähän vielä pankinkin) omistusasunnossani joka ei todellakaan ole mikään kerrostalo-asunto kävelen kantapääaskellustani juuri niin kauan kuin huvittaa ja siihen kellonaikaan kun haluan. Ja toiseksi jos taas olisit lukenut viestejä ajatuksella alusta asti,olisit huomannut mainintani siitä miten meillä lapset menee nukkumaan klo 20. Eli meillä ei todellakaan soiteta stereoita siihen aikaan ja myös tv:stä on äänet poissa =)
Ongelman ydin löytyi:
Kysymys onkin siis siitä, ettet ymmärrä tai ajattele toisia yöllisien tömistelyinesi että yhtä hyvin lapsesi saa soittaa niitä soittoääniä kaduilla!!!

Vaikka omistaisit Suomessa presidentin linnan ja siellä asuisi muita niin kyllä se kuuluisi ihmiselle kohteliaisuuteen ymmärtää myöskin muita kanssa-asuvia asukkaita, eikä tömistellä kantapäillään lattioita!
Mikko82
Neuvoja-Jack

MissHolmes kirjoitti:Mikko82 löpinät klo. 22 hiljaisuudesta, yläkerran elefanteista, fanaattisesta kulujen jakamisesta, kadulla soivista soittoäänistä, jne jne jne kielii ytimeltään yliherkästä tai aisteiltaan astmaattisesta , ihmisestä, jolle lasten hankinta pitäisi kieltää.
Neuroottisessa ympäristössä yleensä kasvaa neuroottisia ihmisiä. Tiedätte varmaan kaikki sen ''ei omppu kauaksi puusta putoa'' -jutun...
Mun mielestäni pitäisi kieltää taas lapset sellaisilta, joilla ei ole mitään halujakaan kasvattaa lapsiaan tavoille, mutta hankkii niitä silti!
MissHolmes kirjoitti:Minun vanhemmat (70v) ovat myös luopuneet lankapuhelimesta. Ihan siitä simppelistä syystä, että isossa talossa sen luokse ehtiminen oli usein polvivaivaiselle äidilleni hankalaa.
Olis asettanut sen lankapuhelimensa sängynsä viereen! On sitä on olemassa lankapuhelimeenkin jatkojohtoja. Kyl meidänkin isä veti lankapuhelimen johtoja ties minne, kun niitä tarvittiin. Nykyaika tuottaa vain ihmisten asenteihin tietynlaista laiskuutta!?
Viimeksi muokannut Mikko82, Ma Syys 20, 2010 12:53 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pikku-my
Harjunpää

Mikko82 kirjoitti:
pikku-my kirjoitti:Ja omassa (okei,vähän vielä pankinkin) omistusasunnossani joka ei todellakaan ole mikään kerrostalo-asunto kävelen kantapääaskellustani juuri niin kauan kuin huvittaa ja siihen kellonaikaan kun haluan. Ja toiseksi jos taas olisit lukenut viestejä ajatuksella alusta asti,olisit huomannut mainintani siitä miten meillä lapset menee nukkumaan klo 20. Eli meillä ei todellakaan soiteta stereoita siihen aikaan ja myös tv:stä on äänet poissa =)
Ongelman ydin löytyi:
Kysymys onkin siis siitä, ettet ymmärrä tai ajattele toisia yöllisien tömistelyinesi että yhtä hyvin lapsesi saa soittaa niitä soittoääniä kaduilla!!!

Vaikka omistaisit Suomessa presidentin linnan ja siellä asuisi muita niin kyllä se kuuluisi ihmiselle kohteliaisuuteen ymmärtää myöskin muita kanssa-asuvia asukkaita, eikä tömistellä kantapäillään lattioita!

Sä et näytä yhätikkikään ymmärtää lukemaasi. minkä takia mun pitäis ajatella mitä se kilometrin päässä oleva lähin naapuri ajattelee mun kantapääkävelystä?
Mikko82
Neuvoja-Jack

pikku-my kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:
Ongelman ydin löytyi:

Sä et näytä yhätikkikään ymmärtää lukemaasi. minkä takia mun pitäis ajatella mitä se kilometrin päässä oleva lähin naapuri ajattelee mun kantapääkävelystä?
Sun tekstisi on vaikea selkoista kun "esimerkki" ja "ei" sanat on keskellä lauseita...pienellä

Jos menette jonnekin kerrostaloasuntoon yökylään tai viettämään yötänne niin kattokaa että se tömistelynne loppuu silloin kun teidän perheenne on kerrostalossa viettämässä yötä! Ihmisillä on tapana jatkaa tapojaan ajattelematta missä on!
Viimeksi muokannut Mikko82, Ma Syys 20, 2010 12:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin