Miksi ne sanat pitäisi sieltä aina boldata tai laittaa isolla alkukirjaimella? Opettele lukemaan ajatuksella.Mikko82 kirjoitti:
Sun tekstisi on vaikea selkoista kun "esimerkki" ja "ei" sanat on keskellä lauseita...pienellä
Lasten kasvatuksesta
Re: Lasten kasvatuksesta.
Ns. "Fingelska" tulisi lailla kieltää suomalaisilta palstojen keskusteluista. Etkö osaa suomea ja sanoa paksuntaa vai lieneekö liian pitkä sana suomeksi kirjoittaen?pikku-my kirjoitti:Miksi ne sanat pitäisi sieltä aina boldata tai laittaa isolla alkukirjaimella? Opettele lukemaan ajatuksella.Mikko82 kirjoitti:
Sun tekstisi on vaikea selkoista kun "esimerkki" ja "ei" sanat on keskellä lauseita...pienellä
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Miksi lankapuhelin olisi pitänyt vetää jatkojohdolla makuuhuoneeseen?
Siksikö, että kaikilla kuuluu olla lankapuhelin? Miksi ei käyttää helpompaa langatonta versiota?
Kyllä puhelimen liitäntä on myöhemmin tietokoneen takia siirretty työhuoneeseen. Ja taitaapi siellä nykyään olla ihan langaton lähetinkin.
Tämä on jotenkin surkuhupaisaa.
Esitän sen kunniaksi Sinulle Mikko joukon kysymyksiä?
Miten sinä voit tietää osaavasi kasvattaa lapsia, kun ei sinulla vielä yhtäainutta aikuiseksi ehtinyttä näytekappaletta ole???
Onko todella niin, että suuri osa alle 12 -vuotiaista lapsista on kasvatettu täysin persiilleen, koska heillä on kännykät? Mikä Mikko näillä eväillä on Suomen tulevaisuus?
Mikä on mittari kasvatuksen onnistumisessa?
Riittääkö onnellinen ja tasapainoinen nuoriaikuinen vai onko Sinulla jotain muita erityskriteerejä?
Onko asenteellista laiskuutta sinusta se, että 70-vuotias ikänsä töissä käynyt ihminen siirtyy kokonaan kännykkään, koska kokee lankapuhelimen turhaksi?
Onko asenteellista laiskuutta se, ettei viitsi virittää turhalle puhelimelle rumia jatkojohtoja kauniiseen kotiinsa?
Oletko varma, että kaverisi aina ilahtuvat, kun varottamatta pölähdät paikalle pyörinesi? Oletko koskaan ajatellut, että kohteliaisuuttaan ja hyvää kasvatustaan ottavat sinut vastaan ja keittävät kahvit, vaikka todellisuudessa kiroavat tulosi alimpaan tulipesään?
Miksi koet kännykän annon toiselta toiselle 'lankapuhelin systeemiksi'? Eikö se ole aivan normaalia? Niin meilläkin tehdään ja niin tekee kaikki minun tuttunikin. Kännylöillään, koska harvalla enään on lankapuhelinta. Liittymä ehkä monella, mutta itse puhelin koje jo kaapissa.
Minusta olisi esim naurettavaa tyttäreltäni lähteä maastoon ratsastamaan ilman puhelinta. Tai ajella myöhään pimeällä sadan kilometrin matka ilman puhelinta.
En missään olosuhteissa lähtisi sieniretkelleni ilman puhelinta. En vaikka mieheni olisi mukana. Enkä autoilemaan pitkää matkaa.
Ja tottakai liikumme. Työmme ja harrastuksiemme perässä. Sukulaisissa, ystävissä. Ihan vain virkistysmielessäkin.
Kotona puhelin on minulla pöydällä, ei taskussa. Pikkuveljeni ja äitini kanssa voin kuitenkin puhua vaikka vessasta, jos niikseen tulee.
Puhelimissa on usein sellainen näppäin, jolla puhelimen soiton saa hiljennettyä, muttei lyö soittajalle luuria. Tuo toimintonäppäin helpottaa tilanteissa, joissa vastauspaikka on hankala.
Toinen näppärä on ''äänetöntoiminto''. Puhelimen voi ottaa turvakseen kauppareissulle, muttei sen pirinä häiritse tarpeettomasti.
Monii muihinkin nykyteknologian viisaisiin keksintöihin pystyy usein tutustumaan laitteen manuaalin avulla.
...tarkoitit varmaan Baksunnettuna?
Siksikö, että kaikilla kuuluu olla lankapuhelin? Miksi ei käyttää helpompaa langatonta versiota?
Kyllä puhelimen liitäntä on myöhemmin tietokoneen takia siirretty työhuoneeseen. Ja taitaapi siellä nykyään olla ihan langaton lähetinkin.
Miten sinä voit tietää osaavasi kasvattaa lapsia, kun ei sinulla vielä yhtäainutta aikuiseksi ehtinyttä näytekappaletta ole???
Onko todella niin, että suuri osa alle 12 -vuotiaista lapsista on kasvatettu täysin persiilleen, koska heillä on kännykät? Mikä Mikko näillä eväillä on Suomen tulevaisuus?
Riittääkö onnellinen ja tasapainoinen nuoriaikuinen vai onko Sinulla jotain muita erityskriteerejä?
Onko asenteellista laiskuutta sinusta se, että 70-vuotias ikänsä töissä käynyt ihminen siirtyy kokonaan kännykkään, koska kokee lankapuhelimen turhaksi?
Onko asenteellista laiskuutta se, ettei viitsi virittää turhalle puhelimelle rumia jatkojohtoja kauniiseen kotiinsa?
Oletko varma, että kaverisi aina ilahtuvat, kun varottamatta pölähdät paikalle pyörinesi? Oletko koskaan ajatellut, että kohteliaisuuttaan ja hyvää kasvatustaan ottavat sinut vastaan ja keittävät kahvit, vaikka todellisuudessa kiroavat tulosi alimpaan tulipesään?
Miksi koet kännykän annon toiselta toiselle 'lankapuhelin systeemiksi'? Eikö se ole aivan normaalia? Niin meilläkin tehdään ja niin tekee kaikki minun tuttunikin. Kännylöillään, koska harvalla enään on lankapuhelinta. Liittymä ehkä monella, mutta itse puhelin koje jo kaapissa.
Minusta olisi esim naurettavaa tyttäreltäni lähteä maastoon ratsastamaan ilman puhelinta. Tai ajella myöhään pimeällä sadan kilometrin matka ilman puhelinta.
En missään olosuhteissa lähtisi sieniretkelleni ilman puhelinta. En vaikka mieheni olisi mukana. Enkä autoilemaan pitkää matkaa.
Ja tottakai liikumme. Työmme ja harrastuksiemme perässä. Sukulaisissa, ystävissä. Ihan vain virkistysmielessäkin.
Kotona puhelin on minulla pöydällä, ei taskussa. Pikkuveljeni ja äitini kanssa voin kuitenkin puhua vaikka vessasta, jos niikseen tulee.
Puhelimissa on usein sellainen näppäin, jolla puhelimen soiton saa hiljennettyä, muttei lyö soittajalle luuria. Tuo toimintonäppäin helpottaa tilanteissa, joissa vastauspaikka on hankala.
Toinen näppärä on ''äänetöntoiminto''. Puhelimen voi ottaa turvakseen kauppareissulle, muttei sen pirinä häiritse tarpeettomasti.
Monii muihinkin nykyteknologian viisaisiin keksintöihin pystyy usein tutustumaan laitteen manuaalin avulla.
Nuotio & Äreät Tiput
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Lasten kasvatuksesta.
Ahhahaa, tämähän on hauska keskustelu!
Mikolla tuntuu kyllä olevan "vastaus" kaikkeen valmiina. Ja mitä erikoisimpia ideoita
En ymmärrä ollenkaan, minkä ihmeen takia vanhuksetkaan eivät saisi hommata kännykkää helpottamaan heidän elämäänsä, vaan täytyisi pitää lankapuhelinta ja juosta huonoilla jaloilla aina vastaamaan toisesta päästä esim. suurta omakotitaloa. Vai voiko kännykkä vaikuttaa vanhuksen viimeisiin elinvuosiin, voisiko hänestä tulla kännykän takia huonotapainen häirikkö, kenties "vanhainkotiampuja"?
Vai soittelisiko vanhus kadulla soittoääniä tai puhuisi kovaan ääneen kirosanoja käyttäen?
En, en sitten millään voi käsittää tätä! Miksei ihminen voisi helpottaa elämäänsä pienillä konsteilla, hommaamalla puhelimen? Kun kerran on tietokoneet ja muutkin. Miksi meidän pitäisi jatkaa kivikautista elämää, vaikka helpommallakin pääsee?
Miksi vuonna 2000 syntyneiden pitäisi elää 50-90-lukua, vain sen takia että heidän vanhempansa/sukulaisensa ovat joutuneet elämään silloin alkeellisemmin? Ja eikös se ole vanhemmista kiinni, ellei lapsi tiedä mikä on tulitikku tai ei osaa sytyttää nuotiota? Tuskin siis puhelinta voi syyttää siitä.
Ja Mikko, minä kyllä ymmärsin hyvinkin Pikku-My:n kirjoituksen. Hänen vikaansa sekin, ettet sinä ymmärrä lukemaasi? Älä naurata
Mikolla tuntuu kyllä olevan "vastaus" kaikkeen valmiina. Ja mitä erikoisimpia ideoita
En, en sitten millään voi käsittää tätä! Miksei ihminen voisi helpottaa elämäänsä pienillä konsteilla, hommaamalla puhelimen? Kun kerran on tietokoneet ja muutkin. Miksi meidän pitäisi jatkaa kivikautista elämää, vaikka helpommallakin pääsee?
Ja Mikko, minä kyllä ymmärsin hyvinkin Pikku-My:n kirjoituksen. Hänen vikaansa sekin, ettet sinä ymmärrä lukemaasi? Älä naurata
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Olen ihan samaa mieltä. Täällä on vedottu myös siihen, että lapset soittaa soittoääniään kaduilla ja puhuu puhelimeen ylittäessään tietä jne.. Nämä kaikki em. asiat ovat vanhempin tapakasvatuksen puutteita ja niitä ei voi yleistää, että kaikki kännykkää käyttävät lapset toimisivat noin.Geissimummo kirjoitti: En, en sitten millään voi käsittää tätä! Miksei ihminen voisi helpottaa elämäänsä pienillä konsteilla, hommaamalla puhelimen? Kun kerran on tietokoneet ja muutkin. Miksi meidän pitäisi jatkaa kivikautista elämää, vaikka helpommallakin pääsee?Miksi vuonna 2000 syntyneiden pitäisi elää 50-90-lukua, vain sen takia että heidän vanhempansa/sukulaisensa ovat joutuneet elämään silloin alkeellisemmin? Ja eikös se ole vanhemmista kiinni, ellei lapsi tiedä mikä on tulitikku tai ei osaa sytyttää nuotiota? Tuskin siis puhelinta voi syyttää siitä.
Meiltä sonera vetää puhelinlangat alas ja loppuu kiinteä puhelin (ja internet) toimimasta todennäköisesti vuoden loppuun mennessä. Ja silti meillä ei saisi olla kännykkää lapsella, joka kuitenkin joskus joutuu kotona yksin olemaan. Mun veli 11v ei käytä puhelinta juuri koskaan, mutta hänellä on oma puhelin, koska lankapuhelimen kiinteät kulut/kk ovat isommat kuin mun äidin ja veljen parin kk:n yhteenlaskettu kännykkälasku.
Jossain mainittiin myös se, että lapsen kaverit soittavat vanhemman kännykkään, jos on asiaa. Minä ainakin olen sitä mieltä, että mun kännykkä on mun henkilökohtainen kommunikointiväline ja toiseksi mun työn vuoksi sen numeroa ei jaella ihan mihin tahansa, joten mielellään lapselle tulevat puhelut menisivät sitten suoraan hänelle kuten myös tekstarit. Enkä minä sitä paitsi halua, että mun lapsi lukee mun tekstareita (vahingossakaan).
Siinä olen Mikko82:n kanssa samaa mieltä, että jonninjoutavaa jankkaamistahan tämä selkeästi on, mielipide-erot ovat käsittämättömät, mutta onhan tämä ajankohtaisesti yksi murha.infon hauskimmista topikeista.
Siksi koska elämän ei tule tehdä helpoksi, jota se ei välttämättä ole. Minkä takia mun 90-vuotiaat isovanhemmat aina pystyivät vastaamaan siihen lankapuhelimeensa kun joskus elivät, vaikka eivät kaikkein terveempiä ehkä ollut.MissHolmes kirjoitti:Miksi lankapuhelin olisi pitänyt vetää jatkojohdolla makuuhuoneeseen?
varmasti on surkuhupaisaa, kun tietää ettei alakoululainenkaan voi tulla toimeen ilman kännykkää puhumattakaan heidän vanhemmista. Surevat jo sitä että "akku meni"!!MissHolmes kirjoitti:Kyllä puhelimen liitäntä on myöhemmin tietokoneen takia siirretty työhuoneeseen. Ja taitaapi siellä nykyään olla ihan langaton lähetinkin.
![]()
vastaan kysymyksiisi "vastakysymyksin" tai toteamuksin:
Miten sitä ennen kyettiin kasvattamaan lapsia, vaikkei sitä yhtäkään näytekappaletta ollut?
Onko alle 12-vuotiaan lapsien vanhemmat koulutettu persiilleen, kun eivät voi elää ilman kännykkää ja antavat moisen kapistuksen lapsillekin?
kasvatuksen onnistuminen on se, että tärkeintä on "elämästä selviytyminen" ja "tilanteiden hallinta" jne. se selviytyminen ei johda mihinkään hyvää kännykän turvin. Sinustako lapsen tulisi soittaa ensin äidille kun namusetä tarjoaa karkkia, että "saanko minä ottaa karkkia?". Kerkiääkö siinä pelastamaan lapsensa namusedän kynsistä, jollei lapselle ole opetettu välttelemään kyytiin menemisiä esim. koulumatkallaan tai ottamaan jalkoja alle ja juoksemaan karkuun. Sitä ei lapsi opi koskaan kännykän avulla vaan vanhempien kasvatuksella. Kännykästä on tehty lapsen "suojelusenkeli"?
Pitääkö sinusta olla kännykkä aina se kaikkein suurin yhteydenluoja kavereihisi, miten sovitaan kavereiden kanssa. Eikö esimerkiksi sähköpostien välityksellä ole sinusta yhtä "sovittu tapaaminen" kuin soittelisi kännykällä kavereille? Minusta tuo kuullostaa naurettavalta.
Ns. "kännylöinti" on vanhan aikainen kapistus -teknologia kehittyy. Eikö sulla ole Skypeä, jos tahdot jaaritella niitä pitkiä puheluita jo ennen kuin tapaat kaverisi niin siinähän ei rahaakaan mene.
Monet varmasti ratsastivat ennen ilman kännyköitä (en tiedä hevosista mitään), vaikka nykyisin olisikin hands free -laitteistoja, niin ei se välttämättä ole yhtään liikenneonnettomuuksiakaan vähentänyt vaikka kummatkin kädet olisivat vapautettuja. Naisille se tietenkin voi olla eri asia, sillä osaavat tehdä kahta asiaa kerrallaan esim. puhua puhelimeen ja ratsastamaan. Olen mies enkä voi tehdä kahta asiaa samaan aikaan.
Jos liikun ns. "virkistysmielessä" niin minulta jää puhelin kotiin.
Sulla on kova riippuvaisuus kännykästä (mitattavissa alkoholistiin, joka on riippuvainen alkoholista), jos puhut pikkuveljesi tai äitisi kanssa vessassa. Eli ei sulla ole mitään muuta järkevää selitystä siihen, minkä takia sun pitää puhua kusella/paskalla käydessä puhelimeen vaan että se on äärettömän tyhmää ja epäkohteliasta. Lisäksi on epäkohteliasta laittaa "luuria toisen korvaan", vaikka olisit puhelimesi kanssa missä hyvänsä. Itte ainakin potkin itteäni persuuksille, jos satun olemaan kusella enkä ole sattunut jättämään sitä puhelinta housujen taskusta sinne asunnon viimeisempään nurkkaan ja se alkaa siellä taskussa soimaan. Heitän sen vessan ikkunasta pihalle...opettaa hyvin kun pariin kuukauteen ei tarvi ostaa uutta kännykkää. Pärjään helvetin hyvin...laajakaista pelittää jne.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Lasten kasvatuksesta.
Eli Mikon mielestä on terveellisempää istua tietokoneella sisätiloissa ja puhua pälpättää pitkiä aikoja skypen kauttaMikko82 kirjoitti:Pitääkö sinusta olla kännykkä aina se kaikkein suurin yhteydenluoja kavereihisi, miten sovitaan kavereiden kanssa. Eikö esimerkiksi sähköpostien välityksellä ole sinusta yhtä "sovittu tapaaminen" kuin soittelisi kännykällä kavereille? Minusta tuo kuullostaa naurettavalta.
Ns. "kännylöinti" on vanhan aikainen kapistus -teknologia kehittyy. Eikö sulla ole Skypeä, jos tahdot jaaritella niitä pitkiä puheluita jo ennen kuin tapaat kaverisi niin siinähän ei rahaakaan mene.
Pärjään helvetin hyvin...laajakaista pelittää jne.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
Niille tarvii opettaa niiden käyttöä 10 kertaa ennen kuin osavat sitä käyttää. Eli laite on heille täysin turha! Jos asuvat yksin ja saavat sairauskohtauksen, niin osaavat varmasti painaa sitä nappulaa ranteestaan tai sitä tukiaseman nappulaa, kun tarvitsevat apua. Tuskin vanhoilta ihmisiltä vaaditaan netinkään käyttöä...se nyt ois kaikkein hulluinta, jollei ole kiinnostunut tai osaa sellaista käyttää.Geissimummo kirjoitti:En ymmärrä ollenkaan, minkä ihmeen takia vanhuksetkaan eivät saisi hommata kännykkää helpottamaan heidän elämäänsä, vaan täytyisi pitää lankapuhelinta ja juosta huonoilla jaloilla aina vastaamaan toisesta päästä esim. suurta omakotitaloa.
En voi millään ymmärtää sitä, miksei ihminen voi hankkia sängyn vierelle sitä puhelinta!!Geissimummo kirjoitti:En, en sitten millään voi käsittää tätä! Miksei ihminen voisi helpottaa elämäänsä pienillä konsteilla, hommaamalla puhelimen?
Kaikilla 80-vuotiaillakin. Älä nyt naurata!!!Geissimummo kirjoitti:Kun kerran on tietokoneet ja muutkin.
Siksi koska ei ollut 60-luvullakaan telkkaria tai kaikilla 90-luvulla tietokonetta. Nykyaika laittaa vain ihmisten sivistystason lattian korkeudelle!Geissimummo kirjoitti:Miksi meidän pitäisi jatkaa kivikautista elämää, vaikka helpommallakin pääsee?![]()
Niinpä, miten silloin mahdettiinkaan pärjätä ilman kännykkää tai nettiä!?!?!Geissimummo kirjoitti:Miksi vuonna 2000 syntyneiden pitäisi elää 50-90-lukua, vain sen takia että heidän vanhempansa/sukulaisensa ovat joutuneet elämään silloin alkeellisemmin?
Ei puhelinta voi syyttääkään vaan tätä kultaista nykyaikaa voi kun lapsista tulee täysin uusavuttomia, kun heille tärkeintä on kännykkä, netti, tietokoneet, pleikkarit, Salkkarit ja Big Brotherit!Geissimummo kirjoitti:Ja eikös se ole vanhemmista kiinni, ellei lapsi tiedä mikä on tulitikku tai ei osaa sytyttää nuotiota? Tuskin siis puhelinta voi syyttää siitä.
Kyllä ensin kerrotaan että on tulossa ESIMERKKI eikä vasta kappaleen keskellä tai yleensä keskusteluissa laitetaan teksti paksunnettuna, jos yhtään ymmärretään muita. Miksi itse kirjoitan "Esim." alkuun tai "en pidä tästä:". Se on paljon selkeempää, mutta niinhän mä olen teistä jo päätellytkin että taidatte olla täysin huithapeleita niiden lapsiennekin kanssa, joten sellaista se teidän lasten kasvatus on ilman minkäänlaista järjestelmällisyyttä tai kuria!!!Geissimummo kirjoitti:Ja Mikko, minä kyllä ymmärsin hyvinkin Pikku-My:n kirjoituksen. Hänen vikaansa sekin, ettet sinä ymmärrä lukemaasi? Älä naurata
Laskeppa minulle hinta-arvio asiasta että hommaan koneen,yhteyden ja skypevälineet... Ei sekään ihan ilmaista ole. Ja jos asian suhteuttaa siihen että puhelimen käy juuri tänään ostamassa kaupasta 29 euroa (gigantin edullisin) ja siihen liittymä josta laskua vaikka kuukaudessa 5 euroa,niin kuinka kauan kestää että sama summa tulee täyteen?Mikko82 kirjoitti: Ns. "kännylöinti" on vanhan aikainen kapistus -teknologia kehittyy. Eikö sulla ole Skypeä, jos tahdot jaaritella niitä pitkiä puheluita jo ennen kuin tapaat kaverisi niin siinähän ei rahaakaan mene.
Kielto sanan voi laittaa lauseen keskellekkin.Mikko82 kirjoitti: Kyllä ensin kerrotaan että on tulossa ESIMERKKI eikä vasta kappaleen keskellä tai yleensä keskusteluissa laitetaan teksti paksunnettuna, jos yhtään ymmärretään muita. Miksi itse kirjoitan "Esim." alkuun tai "en pidä tästä:". Se on paljon selkeempää, mutta niinhän mä olen teistä jo päätellytkin että taidatte olla täysin huithapeleita niiden lapsiennekin kanssa, joten sellaista se teidän lasten kasvatus on ilman minkäänlaista järjestelmällisyyttä tai kuria!!!
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minä olen huomannut aikaisemminkin sen, että otan kierroksia siitä, että nuoret ihmiset alkavat ''leikkiä ennen vanhaa''.
Minun lapset ovat asuneet noin 1/3 lapsuudestaan kaupungissa, 1/3 ihan metsässä ja viimeisen 1/3 ''kirkonkylällä''.
Kaikki perustaidot, nuo ''vanhanaikaisuustaidot'' tulenteosta makuusuojan valmistukseen on leikkimielisesti opeteltu. Jopa sos onnistuisi savulla. Tietäisivät jokainen mitä marjoja metsässä uskaltaa syödä ja minkä näköinen on kyykäärme. Osaisivat ainakin teoriassa leikkiä kuollutta karhun kohdatessaan ja tietäisivät, että jäänaskalina voi hädässä käyttää myös teräviä kädessä pysyviä kiviä tai kepppejä.
Silti minä en päästäisi heitä metsään ilman puhelinta.
Viimevuosina erityyppinen 'köyhistely' ja 'alkeistelelu' on muutenkin tullut selkeästi muotiin. Palataan mukamas niihin hyviin vanhanajan tapoihin, mutta todellisuudessa joukosta poimitaan vain ne oman elämän tilanteeseen sopivimmat: kännykkä lapsella on kallis siispä se on turha. Todellinen syy on raha, mutta asia käännetään muuksi.
Toinen näppärä esimerkki on auto. Perheeseen ei hankita autoa mukamas ekologisista syistä: autot saastuttaa ja joukkoliikenne on in! Todellisuudessa sukulaisia ja ystäviä ajatetaan satoja kertoja ja tuhansia kilometrejä turhaan kuskaamassa perhettä ees sun taas minne sattuu. Ja kyydin uupuessa mihinkään ei lähdetä. Taaskaan minusta todellinen syy autottomuuteen ei ole ympäristö, vaan raha.
Kolmas hyvä esimerkki on asunnon hankinta. Omistusasuminen luokitellaan kerskakulutukseksi ja asutaan maailmaa säästävästi vuokralla: 'miksi kaikkien pitäisi hankkia energiaa kuluttava omakotitalo'? Vaikka todellisuudessa syy on siinä, että boheemi opiskelija elämä söi luottotiedot ja mahdollisuuksia työttömänä akateemisena asuntolainoihin ei ole.
Minusta paras ja helpoin tapa kasvattaa lapsia on se, että heittää sen kiristävän pipon nurkkaan ja käyttää tervettä talonpoikaisjärkeä.
Tietenkään lapsen ei pidä saada kaikkea ja tietenkin lapsella pitää olla rajoja. Itseasiassa joka asiassa. Tottakai lapsen pitää totella ja tottakai vanhempia kunnioitetaan. Ja poliisia ja talkkaria. Siinä missä opettajaakin.
Kun ne pienenä saa kuriin ja 'herrannuhteeseen', pysyy ne kyllä hanskassa aika hyvin sitten murkkuiässäkin. vanhempien olisi hyvä kapinavaiheessa muistaa, että on ihan turha turhalla ajaa itseään lapsen ''periviholliseksi'', koska sillä jo välttää monta turhaa kehitykseen liittyvää kapinaa.
Kyllä auktoriteettinsa rakkaudella ja kurilla ansainnut vanhempi säilyttää sen myös myrskyjen läpikin.
Kukaan terve vanhempi ei oikeasti halua hakemalla hakea sellaisia asioita, joilla saisi lapsensa asetettua silmätikuksi ja kiusatuksi, mutta siitä huolimatta vanhemmat toisinaan tahtomattaan ajavat lapset hankalaan tilanteeseen. Ehkä ymmärtämättömyyttään, toisinaan jopa omia ankeita aikojaan kostaen.
Ja se on minusta aika ikävää. Ikävämpää kuin luunappi tai tukkapölly.
Ei Mikko. Maailmaa et voi sulkea lastesi ympäriltä pois. Tai voit Mikko. Voit pitää kersasi kotona ja huolehtia heidän hoidosta ja myöhemmin koulutuksesta itse. Silloin saat suojattua heidät pahojen vaikutteiden tarjonnalta ja olet heille suojelusenkelinä kännykän sijaan.
Sähköpostilla voi toki sopia, mutta sehän on jo sama asia kuin kännykkä; käytät modernia teknologiaa.
Minulla tietokone ei ole koko ajan päällä kotona.
Jos toivon ystävättäreni lähtevän kanssani lenkille, on huomattavasti helpompaa soittaa puhelimella kuin käynnistää tietokone ja toivoa, että hänenkin koneensa sattuisi olemaan auki.
Kyllä minulla on skype sekä työ-, että kotikoneella, mutta käytän sitä vain ulkomailla asuvien ystävien ja sukulaisten kanssa maratonpuheluja puhuttaessa. Lyhyisiin minulla on varaa puhelimestakin.
Jos lukisit kännykkäsi manuaalin, huomaisit, että ruutuun syttyvällä ''hiljennä'' -toiminnolla et laita luuria ystäväsi korvaan, vaan puhelu soi ja soi niin kauan kun soi. Soitto vain ei kuulu sinulle.
Minä en sanonut, että puhun veljeni tai äitini kanssa puhelimessa vessasta, vaan kerroin, että välimme ovat niin läheiset, ettei se meistä ketään haittaisi, huvittaisi korkeintaan.
Taas väärin: puhelin ei ole ratsastaessa mukana siksi, että siihen puhuttaisiin, vaan siksi, että tapaturman tai onnettomuuden sattuessa apua on helpompi saada.
Aika toivotonta. Minä toivon kuitenkin hartaasti, että jos minulle joskus sattuu jokin onnettomuus, paikalle osuu ihminen joka kantaa mukanaan puhelinta ja apu paikalle saadaan tehokkaasti.
Minun lapset ovat asuneet noin 1/3 lapsuudestaan kaupungissa, 1/3 ihan metsässä ja viimeisen 1/3 ''kirkonkylällä''.
Kaikki perustaidot, nuo ''vanhanaikaisuustaidot'' tulenteosta makuusuojan valmistukseen on leikkimielisesti opeteltu. Jopa sos onnistuisi savulla. Tietäisivät jokainen mitä marjoja metsässä uskaltaa syödä ja minkä näköinen on kyykäärme. Osaisivat ainakin teoriassa leikkiä kuollutta karhun kohdatessaan ja tietäisivät, että jäänaskalina voi hädässä käyttää myös teräviä kädessä pysyviä kiviä tai kepppejä.
Silti minä en päästäisi heitä metsään ilman puhelinta.
Viimevuosina erityyppinen 'köyhistely' ja 'alkeistelelu' on muutenkin tullut selkeästi muotiin. Palataan mukamas niihin hyviin vanhanajan tapoihin, mutta todellisuudessa joukosta poimitaan vain ne oman elämän tilanteeseen sopivimmat: kännykkä lapsella on kallis siispä se on turha. Todellinen syy on raha, mutta asia käännetään muuksi.
Toinen näppärä esimerkki on auto. Perheeseen ei hankita autoa mukamas ekologisista syistä: autot saastuttaa ja joukkoliikenne on in! Todellisuudessa sukulaisia ja ystäviä ajatetaan satoja kertoja ja tuhansia kilometrejä turhaan kuskaamassa perhettä ees sun taas minne sattuu. Ja kyydin uupuessa mihinkään ei lähdetä. Taaskaan minusta todellinen syy autottomuuteen ei ole ympäristö, vaan raha.
Kolmas hyvä esimerkki on asunnon hankinta. Omistusasuminen luokitellaan kerskakulutukseksi ja asutaan maailmaa säästävästi vuokralla: 'miksi kaikkien pitäisi hankkia energiaa kuluttava omakotitalo'? Vaikka todellisuudessa syy on siinä, että boheemi opiskelija elämä söi luottotiedot ja mahdollisuuksia työttömänä akateemisena asuntolainoihin ei ole.
Minusta paras ja helpoin tapa kasvattaa lapsia on se, että heittää sen kiristävän pipon nurkkaan ja käyttää tervettä talonpoikaisjärkeä.
Tietenkään lapsen ei pidä saada kaikkea ja tietenkin lapsella pitää olla rajoja. Itseasiassa joka asiassa. Tottakai lapsen pitää totella ja tottakai vanhempia kunnioitetaan. Ja poliisia ja talkkaria. Siinä missä opettajaakin.
Kun ne pienenä saa kuriin ja 'herrannuhteeseen', pysyy ne kyllä hanskassa aika hyvin sitten murkkuiässäkin. vanhempien olisi hyvä kapinavaiheessa muistaa, että on ihan turha turhalla ajaa itseään lapsen ''periviholliseksi'', koska sillä jo välttää monta turhaa kehitykseen liittyvää kapinaa.
Kyllä auktoriteettinsa rakkaudella ja kurilla ansainnut vanhempi säilyttää sen myös myrskyjen läpikin.
Kukaan terve vanhempi ei oikeasti halua hakemalla hakea sellaisia asioita, joilla saisi lapsensa asetettua silmätikuksi ja kiusatuksi, mutta siitä huolimatta vanhemmat toisinaan tahtomattaan ajavat lapset hankalaan tilanteeseen. Ehkä ymmärtämättömyyttään, toisinaan jopa omia ankeita aikojaan kostaen.
Ja se on minusta aika ikävää. Ikävämpää kuin luunappi tai tukkapölly.
Ei Mikko. Maailmaa et voi sulkea lastesi ympäriltä pois. Tai voit Mikko. Voit pitää kersasi kotona ja huolehtia heidän hoidosta ja myöhemmin koulutuksesta itse. Silloin saat suojattua heidät pahojen vaikutteiden tarjonnalta ja olet heille suojelusenkelinä kännykän sijaan.
Sähköpostilla voi toki sopia, mutta sehän on jo sama asia kuin kännykkä; käytät modernia teknologiaa.
Minulla tietokone ei ole koko ajan päällä kotona.
Jos toivon ystävättäreni lähtevän kanssani lenkille, on huomattavasti helpompaa soittaa puhelimella kuin käynnistää tietokone ja toivoa, että hänenkin koneensa sattuisi olemaan auki.
Kyllä minulla on skype sekä työ-, että kotikoneella, mutta käytän sitä vain ulkomailla asuvien ystävien ja sukulaisten kanssa maratonpuheluja puhuttaessa. Lyhyisiin minulla on varaa puhelimestakin.
Jos lukisit kännykkäsi manuaalin, huomaisit, että ruutuun syttyvällä ''hiljennä'' -toiminnolla et laita luuria ystäväsi korvaan, vaan puhelu soi ja soi niin kauan kun soi. Soitto vain ei kuulu sinulle.
Minä en sanonut, että puhun veljeni tai äitini kanssa puhelimessa vessasta, vaan kerroin, että välimme ovat niin läheiset, ettei se meistä ketään haittaisi, huvittaisi korkeintaan.
Taas väärin: puhelin ei ole ratsastaessa mukana siksi, että siihen puhuttaisiin, vaan siksi, että tapaturman tai onnettomuuden sattuessa apua on helpompi saada.
Aika toivotonta. Minä toivon kuitenkin hartaasti, että jos minulle joskus sattuu jokin onnettomuus, paikalle osuu ihminen joka kantaa mukanaan puhelinta ja apu paikalle saadaan tehokkaasti.
Nuotio & Äreät Tiput
Väitätkö että minä kahlitsen itseni tähän tietokoneen ääreen? Mitään niin naurettavaa en ole kuullutkaan! Tehän kahlitte ittenne siihen kännykkään, jollei se ole farkun taskussa tai tytöillä käsilaukussa niin se on teistä jo vallan ihmeellistä: "hei en voi elää ilman kännykkääni" ihan kuin yksi ruumiinosa olisi poissa.Geissimummo kirjoitti:Eli Mikon mielestä on terveellisempää istua tietokoneella sisätiloissa ja puhua pälpättää pitkiä aikoja skypen kauttaMinun mielestäni puhelin on tässäkin tapauksessa kätevämpi, sinun ei tarvitse kahlita itseäsi tietokoneeseen ja tiettyyn nurkkaan asunnossasi. Kännykkään puhuessasi voit lenkkeillä, ratsastaa tai muutenkin ulkoilla samaan aikaan. Ja tokihan minäkin tiedän, että on myös kannettavia tietokoneita, ei tarvitse istua esim. tietokonehuoneessa vaan voit siirtää itsesi vaikka keittiöön. Mutta korvaako se ulkona liikkumisen? Ei minun mielestäni
Voit ratsastaa ja lenkkeillä, mutta entäs ajaa autoa? Niitä on edelleenkin sellaisia jotka ajaa luuri korvalla. He eivät ymmärrä näiltä osin Suomen lakia.
Puolestani voitte lenkkeillä auton alle ja viedä vaikka sen hevosenne sinne auton alle, mutta sen kuitenkin sanon että koordinointikyky ei ole silloin luuri korvalla tai hands freenkaan kanssa hyvä kävellessä tai pyöräilessä. Ja kunhan ette ala aivopesemään sellaisia lastenne kavereita, joilla ei jonakin päivänä satu olemaan kännykkää. Minusta sellaiseen ei kenelläkään lapseni kaverin vanhemmallani ole mitään siihen sanottavaa, koska tiedän jo mitä sellainen sanoo...kiitos ei!! On se se vissiin kamalan paha, jossei pojallani tai tytölläni ole kännykkää. Sanotteko te ettei sellaisten ihmisten kanssa kannata olla kavereita.
Kyllä mä lenkkeilen ennemmin ilman puhelinta pururadalla saati olisin niin kovin kauhistunut, jos se puhelin nyt jäi kotiin. Lisäksi lenkkikaverini ei omista kännykkää, joten mitenköhän me voidaan sopia asioista?!?!!? Pitäisikö mun tai hänen ilmoittaa sille kaverille aina, että lähdin nyt tulemaan kotoani sinne päin vai eikö kellokaan nykyisin toimi ilman kännykkää???
Sillä kaverillekin voi puhua eikä siihen kännykkään tai sille koiralleen?
Viimeksi muokannut Mikko82, Ma Syys 20, 2010 3:50 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Ai niin Mikko 82. Haluaisin vielä kysyä mitä uskontokuntaa edustat?
Minua kiinnostaisi myös se, että onko avokkisi kasvatusperiaatteista samoilla linjoilla vai oletko alistavasti syöttänyt hänelle linjan, josta ei ole poikkeamista, johon ei kuunnella akkojen narinaa?
Minua kiinnostaisi myös se, että onko avokkisi kasvatusperiaatteista samoilla linjoilla vai oletko alistavasti syöttänyt hänelle linjan, josta ei ole poikkeamista, johon ei kuunnella akkojen narinaa?
Nuotio & Äreät Tiput
Nyt menikin naurettavaksi! En ole mikään kiihkouskovainen tai lahkoon kuuluva "hihhuli"!MissHolmes kirjoitti:Ai niin Mikko 82. Haluaisin vielä kysyä mitä uskontokuntaa edustat?
En edusta mitään uskontokuntaa, sillä olen eronnut kirkosta. Olen ihan entinen ev. lut., kuten teistä varmaan suurin osa!
Avovaimoni on ev.lut., enkä ole häntä mitenkään alistanut. Hänen äitinsäkin luottaa siihen että olisin hyvä kasvattaja lapsilleni, kun olen kertonut näistä mieltymyksistäni. Sitä hän ihmettelee kun avovaimon siskon tytär sai alakoulussa jo 2.-luokalla kännykän.
Viimeksi muokannut Mikko82, Ma Syys 20, 2010 3:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ja jos mikko elämä ei saisi olla helppoa kun "helpotukset" ovat olemassa,niin kai sulla on heinät pihalla kasvamassa ja lehmät navetassa. Onhan se liian helppoa ostaa maidot ja juustot kaupasta. Onhan ne ennenkin itse tehty. samoin kuin makkarat,säilykkeet ja muut. Sähkökin on tuotettu omalla vesivoimalaitoksella. Eikä tosiaan oo tarvittu puhelimia ja tietokoneita/skypejä koska ne savumerkit ne savumerkit...