Lasten kasvatuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Mikko82
Neuvoja-Jack

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

pikku-my kirjoitti:Nimenomaa. Ja musta suuri ero on siinä viedäänkö lasta hoitoon jo silloin kun äitiysloma loppuu,eli jossain tapauksissa jo ennen kuin lapsi on 8kk. Eli jos on tarvinnut aloittaa äitiysloma varhennettuna. Mun mielestä pitäisi olla kotona vähintää siihen kun lapsi täyttää vuoden. Ja se saadaan melkein täyteen jo sillä että vanhemmat pitävät kesälomiaan äitiysloman päätteeksi. Eli vaikka ensin äiti 8 viikkoa ja sen jälkeen isä 4 viikkoa. varhennetulla se vielä jää vajaaksi,mutta syntyvien lasten määrään suhteutettuna se varhaistettu äitiysloman aloitus taitaa olla harvinaista.
Mitä eroa siinä on taas, onko äiti 8kk kotona vai 1 vuoden? Näkisin, että kovinkin huolestuttavalta tuntuu, että 3-vuotiaan lapsen pitää mennä jo päiväkotiin.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Mikko82
Neuvoja-Jack

pikku-my kirjoitti:MIKKO,voitko lopettaa tuon viestien muokkauksen johonkin puolen sivun taakse... Niitä ei sieltä välttämättä huomaa...

ESIMERKKI! jatketan vielä. Oletuksena yhä vaimon tuloina se 450 (eli lapsilisä ja kotihoidontuki)
Vuokra 500 (josta puolet 250)
Sähkölasku 25 (17,5)
Ruoat 200 (100)
Vaipat yms. lapsen kulut 70 (35)
Vakuutukset 20 (10)
Matkakulut (bussi,oletus elämästä ilman autoa) 100 (50)

Eli vaimo ottaa jo takkiin yhdessä kuussa. Ja tätä jatkuisi seuraavat 3 vuotta. Vaikka tässä kuussa ei olisikaan kenelläkään mitään sairastumisia,eikä vaateostoja niin jossain kuussa niitä kuitenkin tulee.
Yhä kysyn. Käykö tälläisessä esimerkkitapauksessa vaimo miehen paksulla lompakolla?
Minä en vastaa mihinkään sosiaalitukijuttuihin. Minusta on vain kornia, että lasta tulee raahata sinusta jo vuoden ikäisenä päiväkoteihin, kunnet itte malta olla kotonasi!

Riittääkö sulle edes, että opiskelijana pitää syödä lähinnä hernepurkkikeittoa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
Mikko82
Neuvoja-Jack

Tässä oli vielä yks. Et tainnut lukea!
Mikko82 kirjoitti:Kuule me maksoimme jo silloin kun opiskelimme yhtä aikaa samassa vuokrakämpässä kaikki yhteiset menot puoliksi ja jäi vielä rahaa omiinkin laskuihin. Kyllä säästäminen vain onnistui vaikka oli vielä tiukempaa. Me maksoimme silloinkin kaiken puoliksi yhtä leipäpakettiakin myöden, kuten nykyisinkin. Ymmärrätkö? Se nyt ei paljon ihmeellisempää ole vaikka siinä pyörisi joku kissa tai kersa. Aina ei tarvitse ostaa sitä mitä mieli tekee!? Luulisi sinunkin sen rahan käytön edes äitinä oppineen.
Sun äijäsikö teillä vuokrat ja sun kännykkäs laskut maksaa, täh?

Meillä säästyy ainakin meikeissä, sillä avovaimo ei sellaisia käytä. Kaunis hän on jo muutenkin! :)
Viimeksi muokannut Mikko82, Ke Syys 22, 2010 2:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pikku-my
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mikko82 kirjoitti: Sun äijäsikö teillä vuokrat ja sun kännykkäs laskut maksaa, täh?
itse asiassa kyllä maksaa mun puhelinlasku,mutta mä maksan meidän sähkölaskun,menee yks yhteen joten ei pitäis olla kenelläkään sanomista =)

vai täytyiskö pyytää erilliset laskut vain siksi että saadaan maksettua ne erikseen? Ja sähkölaskukin kahteen osaan?
Mikko82
Neuvoja-Jack

pikku-my kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti: Sun äijäsikö teillä vuokrat ja sun kännykkäs laskut maksaa, täh?
itse asiassa kyllä maksaa mun puhelinlasku,mutta mä maksan meidän sähkölaskun,menee yks yhteen joten ei pitäis olla kenelläkään sanomista =)
Kai sulla joku saldorajoitus siinä kännykässä on, ettet höpöttele ihan hulluja laskuja miehelles?

Eikö se ole yks yhteen, että meilläkin maksetaan (oltiin opiskelijoita, työttömiä tai työssäkäyviä) puoliks?

vuokra puoliks
sähkö puoliks
laajakaista puoliks
tv-lupa puoliks
omat matkapuhelinlaskut itse
ruokaostokset ja muut tarvikkeet puoliks ja omat itse
kissojen ruuat puoliks
omat lehtemme itse
yhteiset lehdet puoliks
kotivakuutus puoliks ja omat itte
huonekalut puoliks

se mitä ehkä ois tulossa:
vaipat puoliks
vauvan ruuat puoliks
kaikki puoliks
jne.

Meillä kummallakin on omat tilit, joihin tulee tulomme sekä yhteisiä menoja varten on yhteinen tili, jonne siirrämme aina puolet laskusta esim. jos sähkölasku maksaa 30€, niin avovaimoni siirtää 15€ omalta tililtään ja minä omaltani tililtäni 15€ yhteiselle tilille. Yhteiselle tilille kirjoitetaan se sähkölasku, joka veloitetaan eräpäivänä.

Jos toinen käy ostamassa toiselle vaikka limpsan, niin toinen maksaa sen limpsan toiselle. Ostokset lasketaan ostoskuiteista.

Mikä sulle on jäänyt epäselväks, että sulla on jäänyt tästä jotakin sanottavaa MINULLE!?

Oltiin sitten avio- tai avoliitossa -kaikki puoliks
pikku-my
Harjunpää

Se tässä nyt on epäselvää,että miten otatte huomioon asian,että "vaimosi" jäädessä kotiin hoitamaan teidän yhteistä lastanne hänen tulonsa putoaa hyvässä lykyssä yli puolella. vai muutatteko esim. pienempään asuntoon että vaimollasi on varaa maksaa puolet esim. vuokrasta?
ja niin vaikka asia ei sulle tippaakaan kuulu,niin minulla on kiinteä puhelinlasku ja vain siksi meidän laskut tulee yhdellä paperilla ja on vain toisen nimissä on siksi että meidän koko perhe puhuu keskenään täysin ilmaiseksi. tai musta se 2 euron kuukausimaksu=ilmaiseksi. Kuitenkin näistä puheluista tulee laskua enemmän kuin se 2 euroa kuukaudessa.
Florence86
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

Mikko82 kirjoitti:Jos toinen käy ostamassa toiselle vaikka limpsan, niin toinen maksaa sen limpsan toiselle. Ostokset lasketaan ostoskuiteista.
Hitto toi kuulostaa ankealta. Mulle parisuhde on yhteisen elämän jakamista ja asioiden puolittamista. Tietysti täytyy olla omiakin juttuja, mut toi limsajuttu vaan särähti omaan korvaan :)
Clear water has no fish.
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Tuo kuulostaa ei vain ankealta vaan epäuskottavalta. En usko, että kaksi samanlaista nipoa olisi sattunut yhteen, siis että KAIKKI kulut jaetaan JOKA asiassa. Se on jo käytännössä niin hankala toteuttaa, että uskon pientä tai suurempaa lipsumista tapahtuvan.
Nothing is quite what it seems
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Kuule Mikko, kun olet sitä mieltä, että äidin on oltava kotona kunnes lapsi menee kouluun niin oletko huomioinut tällaisia seikkoja:

A) on esikoulu joka kannattaa kyllä jokaisen lapsen käydä. Oletko kuitenkin sitä mieltä, että esikoulussa voisi lapsi käydä vai pitääkö hänen kanssaan olla kotona ekaluokkaan asti?

B) lapset eivät todellakaan halua kökkiä äitinsä kanssa enää tuosta 3 vuodesta ylöspäin vaan menevät aivan mielellään päivähoitoon. Viimeistään 4- vuotias kaipaa jo oikeasti muutakin kun jaloissa ehkä pyörivän pikkusisaruksen tai koulua ehkä käyvän isomman sisaruksen. Sisarukset eivät korvaa muita lapsikontakteja.

C) Monet kotiäidit ovat väsyneitä ja kyllästyneitä jolloin lapsen hoitaminen kotona on lapselle itseasiassa karhunpalvelus ja paljon haitallisempaa kun se hoidossa oleminen!! Näitä väsyneitä ja lapsilleen karjuvia mammoja jotka jaloina ja hienoina äiteinä hoitavat lapsena kotona on paljon. Tosiasiassa jokaisella olis helpompaa jos lapset hoidettaisiin päivisin päivähoidossa! Tätä pitää oikeasti miettiä. Aikuinen ei voi koskaan tarjota samaa kun samanikäiset lapset ja varsinkin jos perheessä on pienempiä lapsia niin äidin aika ja voimat voivat mennä sen hoitamiseen. Läheskään aina se kotihoito ei ole paras ratkaisu lapselle!

D) Entäs ainoat lapset? Syrjäseudun lapset? Itse olin päättänyt olla kotona sen 3 vuotta minkä tukia maksetaan mutta lapsi alkoi siinä 2v iässä kaivata jo siihen malliin virikettä ja tekemistä, että katsoimme perhepäivähoidon paremmaksi kun kotona olemisen. Kyse ei ollut rahasta tai jaksamisesta vaan lapsen parhaasta!
Mikko82
Neuvoja-Jack

Mikä siinä nyt on vaikeata toteuttaa? Jos moni asia on mennyt tähänkin asti näin TARKASTI ja hyvin. Eiks se menis sitten aika sekaisin, jos alkais tehdä kaiken kuten te? Kyllähän ne laskut ainakin meille tulee yhdestä postiluukusta sisään, eikä niin että avovaimon laskut työnnetään omasta postiluukusta ja minulle tulleet laskut työnnetään omasta postiluukusta vai mikä tässä nyt laittaa ongelmaksi.

Ehkä mulla on vaan ollut hyvä tuuri, että avovaimo oli minua vielä paljon tarkempi raha-asioista ja kodinhoidosta. :) Mutta raja vedetään siihen, että minä en pidä passaamisesta. :)
pikku-my
Harjunpää

Mikko82 kirjoitti:Mikä siinä nyt on vaikeata toteuttaa? Jos moni asia on mennyt tähänkin asti näin TARKASTI ja hyvin. Eiks se menis sitten aika sekaisin, jos alkais tehdä kaiken kuten te? Kyllähän ne laskut ainakin meille tulee yhdestä postiluukusta sisään, eikä niin että avovaimon laskut työnnetään omasta postiluukusta ja minulle tulleet laskut työnnetään omasta postiluukusta vai mikä tässä nyt laittaa ongelmaksi.

Ehkä mulla on vaan ollut hyvä tuuri, että avovaimo oli minua vielä paljon tarkempi raha-asioista ja kodinhoidosta. :) Mutta raja vedetään siihen, että minä en pidä passaamisesta. :)
toteuttakaa siinä sitten vaan jos vaimon tulot on ollut tähän saakka 1000 ja menot 800. tulot laskee 500 niin mistäs vaimo tekee sen 300? ei mistää...
Mikko82
Neuvoja-Jack

ketsku kirjoitti:A) on esikoulu joka kannattaa kyllä jokaisen lapsen käydä. Oletko kuitenkin sitä mieltä, että esikoulussa voisi lapsi käydä vai pitääkö hänen kanssaan olla kotona ekaluokkaan asti?
Itsekin olen ollut esikoulussa, mutta tiedän niitä monia kaveripiiristäni, jotka eivät ole koskaan esikoulua käyneet ja pärjänneet varsin hyvin koulussa ja elämässä muutenkin. Minusta ois hyvä, että ensimmäisellä lukuvuonna peruskoulussa painotettaisi esikouluun ja opetettaisi niitä uskonnon kirjan tavaamisia vasta sitten kun lapsi osaa lukea tai ympäristöoppia.

Eikö sekin ole naurettavaa, että kun just on lapsi oppinut kunnolla lukemaan, niin aletaan kaivelemaan kolmannella luokalla esim. englannin kirjoja?

Olen ollut sitä mieltä että alakoulun tulisi olla 7-vuotinen (eka vuosi käytäisi esikoulua), jotta yläastetta ei tarvitsisi pidentää, joka myöskin olisi suotavaa, koska mielestäni 15-vuotias on monesti vielä liian nuori päättämään mitä alkaisi tekemään, eikä se lukio välttämättä kaikille ole se ok.

Kummastuttaa sekin huhu, että 16-vuotiaille annettaisi mahdollisuus äänestää vaaleissa.
ketsku kirjoitti:B) lapset eivät todellakaan halua kökkiä äitinsä kanssa enää tuosta 3 vuodesta ylöspäin vaan menevät aivan mielellään päivähoitoon. Viimeistään 4- vuotias kaipaa jo oikeasti muutakin kun jaloissa ehkä pyörivän pikkusisaruksen tai koulua ehkä käyvän isomman sisaruksen. Sisarukset eivät korvaa muita lapsikontakteja.
Olisikos edelleenkin niin, että äidit tai isät eivät tahdo kökkiä lapsiensa kanssa, vaikka sellainen on hankittu.
ketsku kirjoitti:C) Monet kotiäidit ovat väsyneitä ja kyllästyneitä jolloin lapsen hoitaminen kotona on lapselle itseasiassa karhunpalvelus ja paljon haitallisempaa kun se hoidossa oleminen!! Näitä väsyneitä ja lapsilleen karjuvia mammoja jotka jaloina ja hienoina äiteinä hoitavat lapsena kotona on paljon. Tosiasiassa jokaisella olis helpompaa jos lapset hoidettaisiin päivisin päivähoidossa! Tätä pitää oikeasti miettiä. Aikuinen ei voi koskaan tarjota samaa kun samanikäiset lapset ja varsinkin jos perheessä on pienempiä lapsia niin äidin aika ja voimat voivat mennä sen hoitamiseen. Läheskään aina se kotihoito ei ole paras ratkaisu lapselle!
Sepä se, miksi hankkii perheen jollei ole siihen edellytyksiä. Kasvatus vaan yhteiskunnan harteille. Sitäkö ajat takaa. Siksi juuri on ne isovanhemmat, jotka voivat olla avuksi yhtä hyvin lapsien hoidossa.

Entäpä kesäaika, kun päiväkodit tai koulut on kiinni? Laitatteko te lapsenne jonnekin pankolle siksi ajaksi kun lapsi on kesälomalla, kun olette niin väsyneitä ja joudutte kattelemaan kesälomienne ajan lapsianne. Ettekö te just ole sitä varten mennyt töihin, ettei teidän tarvis kattella lapsianne? :D

Jokaisella olisi varmasti paljon helpompaa, mikäli lapset otettaisi huostaan?
ketsku kirjoitti:D) Entäs ainoat lapset? Syrjäseudun lapset? Itse olin päättänyt olla kotona sen 3 vuotta minkä tukia maksetaan mutta lapsi alkoi siinä 2v iässä kaivata jo siihen malliin virikettä ja tekemistä, että katsoimme perhepäivähoidon paremmaksi kun kotona olemisen. Kyse ei ollut rahasta tai jaksamisesta vaan lapsen parhaasta!
Ei kun omasta mielihyvästänne. Miksette palkkaa isovanhempia, sukulaisia tai kaverien vanhempia tähän samaan perhepäivähommaan, jotka on työttöminä, eläkkeellä, osa-aikaeläkkeellä tai itsekin elää "kotirouvana"? Niitä "kotirouvia" mä todellakin arvostan saati rahan perässä juoksevaa uraäitiä. Pitääkö se olla joku tuntematon perhepäivähoitaja? Sen mitä mä tiedän perhepäivähoitjan työstä, niin he vaativat todellakin niitä vapaapäiviään, koska työ on rankkaa? Ei se voi olla niin että sillä hoitajalla ei ole omaa aikaa ollenkaan, jos kerran äiti ja isä tahtovat lähteä jonnekin hurvittelemaan. Tietkö mitä se perhepäivähoitaja saa palkkaa kuukaudessa? Surkeasti! Se perhepäivähoito on Suomessa rapistumassa juuri sen takia, koska eivät tahdo hoitaa vieraita mukuloita esimerkiksi viikonloppuisin ja heillä ei ole omaa aikaa ja palkka on äärittömän surkea.

Mä en vaan ymmärrä, minkä takia ennen oli sellaisia isovanhempia, jotka mielihyvin otti lasten lapsen hoitoonsa jo ihan rakkaudestakin. Nykyisin se olisi heille suunnaton järkytys jos lapsen lasta pitäisi lähteä hoitamaan. Ns. Kompromissi-kyvyttömyyttäkö?
Mikko82
Neuvoja-Jack

pikku-my kirjoitti:
Mikko82 kirjoitti:Mikä siinä nyt on vaikeata toteuttaa? Jos moni asia on mennyt tähänkin asti näin TARKASTI ja hyvin. Eiks se menis sitten aika sekaisin, jos alkais tehdä kaiken kuten te? Kyllähän ne laskut ainakin meille tulee yhdestä postiluukusta sisään, eikä niin että avovaimon laskut työnnetään omasta postiluukusta ja minulle tulleet laskut työnnetään omasta postiluukusta vai mikä tässä nyt laittaa ongelmaksi.

toteuttakaa siinä sitten vaan jos vaimon tulot on ollut tähän saakka 1000 ja menot 800. tulot laskee 500 niin mistäs vaimo tekee sen 300? ei mistää...
Mitä sä mun nykyisistä vaimon tuloista tiedät?

Opiskelijana v. 2002-2005 250 €/kk + 250€/kk + asumislisä kummallakin n. 340 €:n vuokrasta, joka ei kattanut läheskään koko vuokraa. Uunipaistit oli harvinaisia?

Eikö äitiyspäivärahoissakin ole eroja, jos on ollut tietyn aikaa töissä saa enemmän äitiyspäivärahaa tietyn ajan kuin sellainen äiti, joka on ollut esim. työtön?
pikku-my
Harjunpää

lueppa mikko hyvä nyt ne viestit. Äitiyspäivärahassa onkin juuri noin,käytännössä saat noin 70% tuloistasi. mutta kyse olikin nyt siitä kun äiti on käyttänyt 10 kuukauden äitiysvapaansa (eli saa sitä äitiyspäivärahaa), eli lapsi on n. 9kk ikäinen. siitä eteenpäin saadaan KOTIHOIDONTUKEA joka on 314,28 e/kk ja hoitolisä (joka siis tulosidonnainen eli sinun tulosi vaikuttavat) maksimissaan 168,19 e/kk=482,27e/kk josta kela pidättää vielä vähintään 20% veroa jonka jälkeen jää 386 euroa.

Joko ymmärsit?
Mikko82
Neuvoja-Jack

pikku-my kirjoitti:lueppa mikko hyvä nyt ne viestit. Äitiyspäivärahassa onkin juuri noin,käytännössä saat noin 70% tuloistasi. mutta kyse olikin nyt siitä kun äiti on käyttänyt 10 kuukauden äitiysvapaansa (eli saa sitä äitiyspäivärahaa), eli lapsi on n. 9kk ikäinen. siitä eteenpäin saadaan KOTIHOIDONTUKEA joka maksimissaan on 314,28 e/kk ja hoitolisä (joka siis tulosidonnainen eli sinun tulosi vaikuttavat) 168,19 e/kk=482,27e/kk josta kela pidättää vielä vähintään 20% veroa jonka jälkeen jää 386 euroa.

Joko ymmärsit?
Ymmärsin, mutta mitä sitten? Siihen päälle lapsilisä 100€/kk. Äidillä on rahaa ja paljon...riittää hyvin kestovaippoihin ja vauvan ruokiin puoliksi maksamalla. Edelleenkin äiti saa enemmän kuin opiskelija? Äitiyspakkaus ja lisää vaatteita saa sukulaisilta. Edelleenkin maksetaan puoliksi kaikki, kuten silloin opiskelijana. Mitä sä et ymmärrä nyt mitä mä en sinusta ymmärtänyt?

Äiditkö tulee sinusta varkaaksi, jollei mies maksa sen huimia kännykkälaskuja? Sun mielestäsi miehen kuuluisi ostaa teille vanikka pöytää, mitä kummatkin syötte ja muksunne. Eihän se ole tasavertaista alkuunkaan ja sitähän te naiset olette alati vonkunneet tasa-arvoa. Kun nainen tietää noin paljon, että tulot pienenevät ja se haittaa jonkun äidin elämää, kunnei ole uunipaisteja tai -lohta niin minkä takia ylipäätänsä tulee hankkia lapsia perheeseen, kun äiti on törsännyt säästönsä jo ennen lapsiaan ja sitten tulisi miehen kukkaron varassa elää...ei tule kysymykseenkään! Jos kysymys on raha ja tottumus siitä millainen elämä oli ennen lapsen syntymää, eikä voi suvaita sitä elämää millainen se tulee olemaan kun lapsi syntyy, niin lopettakaa oitis lapsista puheet siihen paikkaan!!

Isä jää nykyisin kyllä koti-isäksi lapsen kanssa, jollei äitiä kiinnosta lapsien kasvatus yhtään.
Viimeksi muokannut Mikko82, Ke Syys 22, 2010 6:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin