Madeleinen tapaus ( Ketju 1)

Ulkomailla kadoksissa olevat henkilöt
Derrick
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Derrick »

Onpa juttu taas elänyt sillä välin, kun olin viikon matkoilla.

Olen pitänyt aikaisemmin McCanneihin kohdistuvia epäilyjä heikkoina ja olen edelleen samaa mieltä.

1. Tiedot unilääkkeen antamisesta ja verijäljistä ovat epäjohdonmukaisia: jos kuolee lääkkeen yliannostukseen, ei jää verijälkiä.

2. Unilääkkeissä ja rauhoittavissa lääkkeissä on erittäin korkeat toleranssit, joten vahingossa tapahtuva yliannostus ei juuri voi surmata ketään. Vielä vähemmän tähän epäilyyn on aihetta silloin, kun kysymys on lääkäreistä.

3. Joidenkin tietojen mukaan poliisi väittäisi löytäneensä ruiskun McCannien huoneesta. Ajatus siitä, että joku antaisi lapselleen unilääkettä ruiskulla, kuulostaa oudolta, koska lienee paljon helpompi antaa lääke tablettina tai nesteeseen sekoitettuna. (Mitä muuten tulee ruiskuun, niin lienee hyvinkin mahdollista, että lääkäripariskunnalla on paremmin varustettu matka-apteekki kuin muiden alojen ihmisillä).

4. On vaikea ajatella, että brittiläinen pariskunta kykenisi piilottamaan (edes pienen) ruumiin vieraassa paikassa, kun laajat etsinnät ovat käynnistymässä. Tämä on vielä epätodennäköisempää sen jälkeen, kun Madeleinen etsintäkampanja oli käynnistynyt ja McCanneista oli tullut erittäin tunnettuja. Ajatus, että he tämän jälkeen olisivat autoilleet ympäriinsä etsimässä loppusijoituspaikkaa (tilapäisesti piilotetulle) ruumiille), on kovin vaikeasti uskottavissa.

5. McCannien toiminta on koko ajan tähdännyt maksimaaliseen pyrkimykseen pitää asia ja Madeleinen kuva julkisuudessa, mikä on tietysti järkevä ajatus, jos etsitään kadonnutta lasta. Sen sijaan tämä päämäärä on täysin järjetön, jos asianomaisella on jotain salattavaa. Alun alkaen on ollut helposti arvattavissa, että juttu hautautuisi muutaman päivän tai parin viikon jälkeen mediassa ja poliisin silmissä selvittämättömien ja unohdettujen joukkoon, jos tällaista järjestelmällistä julkisuutta ei tavoiteltaisi. Toisin sanoen: jos vanhemmat olisivat syyllisiä, he olisivat julkisuushakuisuudellaan pyrkineet parhaansa mukaan saamaan itsensä vaikeuksiin.

6. Monet tuntuvat pitävät vanhempien käytöstä eri vaihessa epäjohdonmukaisina ja kiinnittävät huomiota ilmeisiin yksittäisissä valokuvissa ym. Itse en ole havainnut mitään tällaista, vaan minusta heidän toimintansa on ollut suhteellisen loogista ajatellen tilannetta, jossa pariskunta joutuu lapsen katoamisen seurauksena erittäin traumaattiseen ja vaikeasti hallittavaan tilanteeseen.

Kaikkiaan Portugalin poliisin teoria kuulostaisi siis olevan jotakin tyyliin:
a. Madeleine sai surmansa lääkkeiden yliannostuksen tai jonkun muun "onnettomuuden" (kuten pahoinpitelyn) seurauksena.
b. Vanhemmat onnistuivat piilottamaan ruumiin väliaikaisesti johonkin, josta sitä ei löydetty.
c. Vanhemmat menivät tämän jälkeen muina miehinä jatkamaan illallista ystäviensä kanssa.
d. Vanhemmat käynnistivät julkisuuskampanjan, joka edellä sanotun mukaan olisi vakavasti ristiriidassa heidän intressiensä kanssa.
e. Vanhemmat vuokrasivat auton 25 päivää myöhemmin ja siirsivät ruumiin toiseen paikkaan.

Pidän jokaisen yksittäisen premissin a-e todennäköisyyttä hyvin pienenä. Todennäköisyyslaskennan alkeiden perusteella voidaan sitten päätellä, kuinka todennäköistä on, että esimerkiksi viisi varsin epätodennäköistä seikkaa olisi yhtä aikaa käsillä.

Vaikka ulkopuolisen pedofiilin suorittama kaappaus on tietysti sekin epätodennäköinen, liittyy tähän teoriaan minusta paljon vähemmän epäuskottavuuksia.
Urho

Viesti Kirjoittaja Urho »

Kiitos Derrick, säästit minulta vaivan. En lähde McCannien takumieheksi, mutta juuri noitten mainittujen seikkojen johdosta on erittäin epätodennäköistä, että he ovat syyllisiä. Ja jos asiasta mitään kunnon todisteita olisi, niin heidät olisi jo pidätetty. Nyt voimassaoleva tilanne on McCannien kannalta huonoin ja Portugalin kansantalouden kannalta paras mahdollinen. On luotu mielikuva siitä, että vanhemmat ovat syyllisiä, ja turistit voivat tulla turvallisesti Portugaliin. Vastaavasti McCanneillä ei ole minkäänlaisia mahdollisuuksia puolustautua, minkä voi hyvin todeta täälläkin olevista viesteistä. Tekevät mitä tahansa, niin aina se viittaa syyllisyyteen. Ja koska todisteet ovat ilmeisen heikot, mutta syytteen nostamattomuuden takia hämärän peitossa, niin ihmisten mieliin syöpyvät villit nettihuhut lääkeruiskuista, McCannien tekemisistä ja ties mistä. Se "ruisku" on kai muuten jonkinlainen lääkeannostelija.
Ro0pE
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Ro0pE »

Sadie_Manson kirjoitti:Mielestäni on hiukan lapsellista uskoa että tyttöä löydetään enää, ainakaan elossa. Katoamisesta on kuitenkin suhteellisen kauan ja kyseessä on pieni tyttö, joka on sairas(AD/HD ja ?).
mitähän tuo ad/hd liittyy tähän juttuun ollenkaan ?
Nyt kävi näin.
Patricia C. Itämaa
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Patricia C. Itämaa »

Viimeksi muokannut Patricia C. Itämaa, Su Syys 09, 2007 4:21 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Totuus on tarua ihmeellisempää
Derrick
Nikke Knatterton

Jatkoksi tuohon Urhon kommenttiin:

On kyllä jonkinmoinen härskiyden maailmanennätys, jos olisi tosiaan niin, että Portugalin poliisi olisi paikallista matkailubisnestä suojellakseen pyrkinyt ajamaan McCannit maasta ja luomaan mielikuvan, että he ehkä olivatkin syyllisiä. Tämän logiikan mukaan asia tietysti pantaisiin nyt Ö-mappiin, kun McCannit ovat poistuneet maasta.

Sinänsä vaikea uskoa sitäkin, että länsimaassa (jota kai Portugali kuitenkin kohtuudella on), toimittaisiin näin.

Kaikkiaan on valitettavan suuri todennäköisyys, että asiaan ei saada koskaan tämän suurempaa selvyyttä. Tyttöä ei välttämättä koskaan löydetä eikä ketään koskaan syytetä, vaan rikosharrastajat voivat sitten lähivuosikymmenet väitellä tästä jutusta.

Täältä löytyy muuten teknisestä tutkinnasta kriittisiä kommenteja, jotka antavat ymmärtää, että mitään järkevää ei koskaan olisi löytynytkään.
http://www.dailyexpress.co.uk/posts/view/18658
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

^ Jos kidnappaat lapsen jolla on ADHD, etkä saa lapselle lääkkeitä, eikö siinä mene hermo? Lapsi olisi varmasti peloissaan ja vaikea muutenkin, ja vielä mukaanluettuna tuo. Mutta ehkä mä olen vain niin huonohermoinen, että ainoana ihmisenä en kestäisi tätä. Jos kidnappauksella on tarkoitus saada ns. "helppoa rahaa", niin peloissaan oleva adhd lapsi ei välttämättä teekkään hommasta niin helppoa. Itse olettaisin, että lapsi olisi tapettu, niin pääsee helpoimmalla.(näin MINÄ sen ajattelisin, en oleta että kaikki olisivat samaa mieltä.)
Ja sama oliko se isä/äiti tai joku ulkopuolinen, niin en usko siltikään, että tyttö olisi enää elossa. Juttu on saanut liikaa julkisuutta.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

portugalin poliisihan ei yksin ratko tätä juttua vaan heillä on virka-apua briteistä ja koko maailman huomio on edelleen siellä joten pakko asia on tutkia loppuun. Minua sitten taas ihmetyttää että nimenomaan silloin kun briteistä lähti tutkijoita tämän jutun perään niin juttu alkoi enemmän luisumaan sille kannalle että mccannit ovat syyllisiä.

Nyt jopa ennen niin mccannien puolella oleva brittilehdistö on alkanut vetää maltillisempaa linjaa.

Nämä rikosasiantuntijathan ovat myös maininneet että pienen lapsen ruumis on erittäin helppoa piilottaa. Voihan olla että madeleine on saanut liikaa unilääkettä ja paikalle tullut vanhempi on yrittänyt elvyttää juovuksissa huonolla menestyksellä ja tytöltä on niska murtunut ja vertahan on voinut lentää vaikka nenästä. Lisäksi olen todella alkanut epäilemään myös sitä että juttu on alunperin suunniteltu .

Briteissähän on todella tärkeää varsinkin noin koulutetuille tietyssä seurapiireissä kulkeville ihmisille että lapset pääsevät oikeisiin kouluihin ja pärjäävät siellä. Lisäksi nämä oikeat koulut ovat todella kalliita. Onkin aikamoinen sattuma että tyttö kuolee juuri ennen kouluun menoa. Varsinkin kun oletetaan että hän ei todennäköisesti pystyisi pääsemään näihin parempiin kouluihin. Siis jos hänessä on jotain "vikaa". Vanhemmathan kovasti yrittävät lahjoa kouluja mutta siellähän on tosi tiukkaseula että oppilaan täytyy olla todella lahjakas.

Tämä sopii siihen näkemykseen mikä minulla on vanhemmista. Itsekkäitä ihmisiä joille status on tärkeämpää kuin mikään muu.
Derrick
Nikke Knatterton

Juttu raukeaa sen vuoksi, että
- Portugalin poliisi ei voi enää käyttää pakkokeinoja McCanneja kohtaan, jos nämä eivät vapaaehtoisesti matkusta Portugaliin (mitä heidän ei todellakaan kannattaisi tehdä). Ajatus siitä, että Englanti luovuttaisi heidät tämän hetken tietojen valossa, on mahdoton.
- Englannissa viranomaiset tuskin pitävät McCannien syyllisyyttä varteenotettavana. Esimerkiksi Daily Telegraphista löytyy tietoa brittitutkijoiden kriittisestä asenteesta portugalilaisten touhuja kohtaan http://www.telegraph.co.uk/news/main.jh ... ann709.xml (etenkin artikkelin sivu 2).
Kaljukostaja
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Kaljukostaja »

Sadie_Manson kirjoitti:^ Jos kidnappaat lapsen jolla on ADHD, etkä saa lapselle lääkkeitä, eikö siinä mene hermo? Lapsi olisi varmasti peloissaan ja vaikea muutenkin, ja vielä mukaanluettuna tuo. Mutta ehkä mä olen vain niin huonohermoinen, että ainoana ihmisenä en kestäisi tätä.
Ja mitähän lääkettä antaisit :D Diapamia :wink: AD/HD ei sinänsä ole lääkittävissä oleva "sairaus", mutta usein heillä on jokin mielialalääkitys tms. vanhemmiten. En kyllä usko, että noin pienelle tarvitsisi mitään lääkettä antaa. AD/HD:han on enimmäkseen ylivilkkautta ja keskittymiskyvyttömyyttä. Eli sieppaajan pitäisi pitää tyttö vaan aktiivisena ja päivä ohjelmoituna, niin hyvin menee :wink:
Sadie_Manson
Olivia Benson
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sadie_Manson »

What ever. Tämä nyt vain sattui olemaan minun mielipiteeni, enkä aio tästä alkaa täällä väittelemään.

Ja tutullani on adhd, ja kyllä hän on ihan hyvällä lääkityksellä. Jos olisin tytön vienyt ja nappeja olisi löytynyt, toki olisin niitä tytölle syöttänyt. Vaikka pameja.

edit// tuossa aloin oikein asiaa miettimään, ja tulin siihen tulokseen, että jos kidnappaisin lapsen, nappeja pitäisi olla ehdottomasti. Tällä tavalla kaikki sujuisi mahdollisimman kivuttomasti kaikista. Ennenkaikkea se säästäisi minun hermoparkojani.

Ja tän takia ei sitten tarvitse mestata mua. kiitos vain.
Living is what scares me. Dying is easy. -Charles Manson
Derrick
Nikke Knatterton

Tässä vielä yksi linkki, joka sisältää englantilaisen laatulehden analyyttisen katsauksen tapahtumiin:

http://www.timesonline.co.uk/tol/news/u ... 414796.ece

Tämä on parhaita yhteenvetoja, joita olen asiasta nähnyt.
blackwidow

Viesti Kirjoittaja blackwidow »

http://www.youtube.com/watch?v=YUcVncYr6xc

tästä on jo mainittu ketjussa aikaisemmin, eli kuten videopätkästä huomaa kaksoset ja madde ovat samankokoisia.

On outoa että vanhemmat että eivät missän vaiheessa ole tästä kertoneet julkisuudessa ja tämä on vasta huomattu hiljattain.
Viimeksi muokannut blackwidow, Su Syys 09, 2007 7:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
konsta
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja konsta »

Eikös tuo ad/hd ole sellainen, ettei sitä edes ulkopuolinen välttämättä huomaa. Oikein hoidettuna ei välttämättä vaikuta edes koulumenestykseen, tai muuten erityisesti vaikeuta elämää. Melko vähäpätöinen yksityiskohta koko jutussa.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Madeleine

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Olen täysin samaa mieltä, että tietoja on hämätty jostakin syystä. Mutta tämä syyllinen/syytön asetelma jotenkin häiritsee minua:
syyllisiä = tappoivat Madeleinen
eivät syyllisiä = pedofiilit sieppasivat
Näin monimutkaisessa jutussa luulisi, ettei ratkaisu löydy näin yksinkertaisien yhtälöiden perusteella, vaan hyvä ehkä olisi kokeilla muitakin yhtälöpareja, ajattelisin. En millään saata uskoa, että poliisi vajoaisi näin alas vaihtoehtoja ajatellessaan. Missä on Madeleine elävänä tai kuolleena?
kahvitar
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

konsta kirjoitti:Eikös tuo ad/hd ole sellainen, ettei sitä edes ulkopuolinen välttämättä huomaa. Oikein hoidettuna ei välttämättä vaikuta edes koulumenestykseen, tai muuten erityisesti vaikeuta elämää. Melko vähäpätöinen yksityiskohta koko jutussa.
Minulla on sama mielikuva ADHD:sta. Hieman vilkkaampia ADHD-lapset ovat, mutta ei se nyt sen kummempi "tauti" yleensä ole. Tiedän ainakin yhden ADHD:n ja ei hänestä kyllä ulkopuoliset sitä tiedä, että on ADHD. Toki ADHD-lapsia on varmasti eritasoisia, mutta suurin osa on tosiaan sellaisia, etteivät juuri eroa "tavallisista" lapsista.
Lukittu