Eiköhän se nykyään ole yhtä helppoa lähteä ja hävitä avioliitostakin? Se riippuu millainen mies on itse. Eräs kaverini on kuitenkin avoliitossa ja sillä on alakoululainen poika tämän avovaimon kanssa. Ei lapsi sitä mitenkään hämmästele, että millaisessa siviilisäädyssä lapsen vanhemmat elää.Maybrick kirjoitti:Avomies voi olla huonompi tai parempi lasten isä kuin aviomies, mutta onko hänen helpompi kääntää selkänsä ja lähteä suhteesta, jos alkaa mennä huonosti?
Minusta siinä olisi jotakin mieltä, että avoliitossa asuvat saisivat 10 vuoden yhteiselon jälkeen samat oikeudet kuin aviopareillakin on ilman maistraattia tai "papin aamenia".
Sano se niille avopareille, jotka ovat eläneet tilapäisesti 20-30 vuotta avoliitossa, että he ovat tilapäisesti toistensa kanssa yhdessä.Maybrick kirjoitti:Mitä itse olen nähnyt, avoliitto ei ole mikään varsinainen liitto, vaan kahdenkeskinen tilapäinen mukavuussopimus, joka ei velvoita mihinkään. Kun kantapäät menevät vastakkain, mikään ei estä lähtemästä. Olen nähnyt useampia hajonneita avoliittoja kuin avioliittoja.
Rakkaudella ei ole muuta virkaa kirkollisen avioliiton solmimisessa, kuin että se on tahtotila, ei tunne. "Tahdotko rakastaa..." ei niin että "lupaatko rakastaa ikuisesti".
Miksei avopuolisoa "voi TAHDOTA rakastaa" ilman kolmatta osapuolta...pappia, lakimiestä jne. En vain ymmärrä sitä, että sen "tahtomisen" tulee sanoa jonnekin. Eikö se riitä että sanoo avopuolisolle rakastavansa tätä!! Onko avioliitto sinulle jokin rakkauden mittari, jota ilman ei ole rakkautta?Maybrick kirjoitti:Omasta puolestani lupasin, että tahdon rakastaa, ja olen tahtonut nyt 21 vuotta. Väitän että myös lapsillamme, joita meille on "siunaantunut", on turvallinen koti. He tietävät yhtä varmasti kuin se olisi "kirkossa kuulutettu"että me emme eroa nyt eikä vastaisuudessa. Koska emme menneet avioon romanttisesta päähänjohtumasta, vaan vapaasta tahdosta ja vakaasta harkinnasta...
Pikku-my on tässä suhteessa oikeassa. Eihän "papin aamenella" vielä virallisesti ketään ole avioliittoon vihkitty vaan sitten vasta kun maistraatti saa ne paperit papilta haltuunsa. Pappiko sinulle on lakimies!? Minusta on liian aikaista suudella morsianta kirkon alttarilla tai portailla ja mennä hääyönä toisen kanssa sänkyyn, jos kerran tahtoo niissä kaikessa olla niin äärettömän "virallinen"!!
Jotkut pariskunnat on niin pöllöjä, että eivät tahdo pussailla toisiaan seurustelun aikana tai puhumattakaan harrastaa seksiä ennen hääyötä "ennen kuin on virallistanut suhteensa".
Avoliitossa voi pussailla vapaammin ja mennä vällyjen alle paljon aikaisemmin.