Valelääkäri Mika Jokinen toimi mm. Karkkilassa ja Karjaalla

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Re: 23v-mies esiintyi lääkärinä vuoden karkkilassa

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Iltalehti kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010091 ... 2_uu.shtml

Näin valelääkäri kertoi

Perjantai 17.9.2010 klo 21.25

Mika Jokinen paljasti kaiken poliisin esitutkinnassa.

Työsuhde Karkkilan terveyskeskuksessa:

- Juttu lähti liikkeelle siitä, että minulla ei ollut työpaikkaa. Sain erittäin huonon idean väärentää jonkinlaisen todistuksen ja hakea töitä. Mistään ei oikein saanut työpaikkaa ja jostain piti saada rahaa. Etsin töitä MOL.fi sivuilta ja sieltä huomasin ilmoituksen satojen muiden joukossa. Karkkilan kaupunki haki työntekijöitä. (...) Karkkila taisi olla ainoa, joka palkkasi myös opiskelijoita. Karkkila oli myös muistaakseni ainoa paikka mihin hain ja ainakin ainoa, missä kävin työhaastattelussa.

- Työnkuvani oli tarkastaa laboratoriotulokset ja reagoida niihin, jos jollain oli tulehdusarvot koholla. Tarkistin, että sairaalasta tulleet potilaat kuntoutuivat ja pääsivät kotiin tai sitten lähetin heidät takaisin sairaalaan. Minkäänlaisia toimenpiteitä en tehnyt. Talossa oli lisäkseni aina vanhempi kollega, joka oli vastaavana lääkärinä.

- Jos osastolla piti saada joku normaalista poikkeava lääkitys potilaalle, niin se piti aina varmistaa jostain. Jos potilas oli ollut osastolla ja hän oli saanut tipalla antibioottia, niin hänelle pystyi määräämään kotiutuessa suun kautta otettavan antibiootin. Tässä vaiheessa on ehkä ihan hyvä mainita, että sain ainoastaan positiivista palautetta. Lähinnä niiltä, jotka pitivät niitä palavereja, mutta myös potilailta.

- Elo- syyskuussa tuli epäselvyyksiä lääketilausten kanssa ja minulla meni johtavan ylilääkärin kanssa sukset ristiin. (...) Meillä tuli erimielisyyttä siitä, kun virka-aikani oli 8 - 16 ja minä yleensä tulin töihin 8.30 aikoihin ja lähdin 14.30 aikaan kotiin. Sain tehtyä siinä ajassa kaikki työni.

- Tiina Karjalaisen ja Kirsti Napolan kanssa istuimme alas silloin, kun vuodeosastolta oli hävinnyt Tamifluta viisi pakettia. Niitä oli tilattu kymmenen. Minä myönsin ottaneeni ne ja lupasin korvata ne. Napola sanoi, että kysymys ei ole siitä, vaan siitä, että on toimittu väärin. Minä söin itse ne Tamiflut. Oli sikainfluenssa-aika ja söin itse niistä kaksi pakettia. (...) Lisäksi osastolta oli hävinnyt jotakin muuta lääkettä. Minä en vienyt niitä ja ne on tietääkseni saatu takaisin.

Työsuhde Karjaan terveyskeskuksessa:

- Tiesin, että minulla loppuu työsuhde Karviaisessa (Karkkilan tk:ssa), tili näytti nollaa ja en saanut töitä. Hain töitä Mehiläisestä. Löysin netistä jostain sen, että he hakevat terveyskeskuslääkäriä. Minulla oli tallessa se todistuspohja, muutin siihen päivämääriä ja lisäsin muutaman kurssin. Tein sen samoilla ohjelmilla, kuin edellisenkin, mutta nyt se oli helpompaa, koska minulla oli edelleen pohja käytössä.

- Näytin haastattelussa todistuksen ja selvisi, että myös hakemassani paikassa olisi vanhempi kollega ja hyvät konsultaatiomahdollisuudet. Toivoin haastattelussa, että työni olisi suunnilleen samanlaista kuin Karkkilassa. Minulla ei ollut mitään työtodistusta siitä, että olin ollut Karviaisen palveluksessa. Kerroin haastattelussa, että olen ollut Karkkilassa osastonlääkärinä. Haastattelussa ei kysytty työsuhteen pituutta tai työtodistusta.

- Työnkuvani oli periaatteessa samaa kuin Karkkilassa. Siellä oli kontrollissa verenpainepotilaita. He tulivat kontrolliin varatuilla ajoilla vastaanotolle. Lisäksi oli kaikenlaisia muita kontrollipotilaita. Olin myös päivystyksessä töissä, ja sitä oli puoli päivää viikossa. Mutta jos joku tuli esimerkiksi ambulanssilla, niin en koskaan ollut siinä tilanteessa yksin. Sanoin jo Karjaalle mennessäni, mitkä minun vahvuuteni ja heikkouteni olivat. Sanoin, että minulla ei ole kokemusta nuorista potilaista tai päivystyksestä ja että en pärjää niiden kanssa.

- Sanoin, että tulen kysymään paljon neuvoa ja kysyin paljon neuvoa. Jos olin epävarma jostain asiasta, niin kysyin aina neuvoa tai lähetin potilaan sairaalaan. Jos minulle tuli joku korvatulehduspotilas, niin määräsin hänelle särkylääkkeen ja antibiootin. Mutta jos tuli esimerkiksi joku potilas, jolla oli vatsa kipeä, niin lähetin hänet sairaalaan. Mitään toimenpiteitä en tehnyt. Esimerkiksi kerran vastaanotolle tuli potilas, jolla tuli verta nenästä ja se piti polttaa. Sanoin, että en osaa tehdä sitä ja joku muu teki sen. Samoin, kun kerran potilaalla oli metalliroska silmässä, niin katsoin vierestä, kun pomoni otti sen pois. Minä en ole ottanut edes verta potilaalta.

TUUKKA MATILAINEN
[email protected]
Mopoterroristi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Mopoterroristi »

Tälläinen samanlainen tapaushan oli Kotkassa pitkään pimeänä olleen "junanvaunusurman" tekijä, kaveri oli väärentänyt itsellee merikapteenin paperit ja seilasi perämiehenä, kunnes jäi kiinni Kotkassa. Murha taisi tapahtua 70-luvulla ja kaveri jäädä kiinni siitä joskus 80/90-luvulla, oli surman jälkeen lähtenyt maasta pois ja seilannut väärillä merikapteenin papereilla.
Syntyneet räyhäämään
Waja
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Waja »

MOT(ei Ylen ohjelma):Terveyskeskusten potilasmateriaali ei ole useinkaan kovin vaikeahoitoista,erikoisosaamista vaativaa sairaanhoitoa.
Tämäkin,kovan kolauksen terveyskeskusten tasolle osoittanut valelääkäriepisodi kannattaisi kuntien kääntää positiiviseksi mahdollisuudeksi helpottaa terkkareissa ikuisesti jatkuvaa lääkäripulaa.

Työttömiä näyttelijöitä pitäisi voida palkata terveyskeskuksiin pitelemään kädestä kiinni ja kuuntelemaan ihmisten murheita.Valkoinen takki päälle,stetoskooppi kaulaan ja pulssin tunnustelua hyväksyvin pään nyökytyksin riittäisi varmaan monessa tapauksessa.Jos ei asiakas tästä saa helpotusta murheisiinsa,voisi määrätä kuurin kalkkitabletteja.
Näyttelijälääkäri tulisi ohjeistaa siten että jos hän tajuaa potilaan kuolevan siihen paikkaan tai edes aistii potilaan olevan oikeesti sairas,tulisi hänen konsultoida oikeaa lääkäriä tai lähettää potilas oikeeseen sairaalaan.

Työttömiä näyttelijöitä saisi paljon edullisemmin kuin keikkalääkäreitä ja näyttelijälläkin olisi mahdollisuus ylläpitää ammattitaitoaan.

Nobelin taloustieteen- ja miksei lääketieteenkin palkintoa odotellen:
Waja :D
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Todellisuudessa terveyskeskuslääkärin työ on kaikkein vaativinta, koska pitäisi periaatteessa hallita kaikki erkoisalat. Itse asiassa kyse on käytännössä mahdottomasta yhtälöstä. Tietysti on potilaita, jotka tarvitsevat vain empatiaa, mutta empatia on pieni ilo, jos missataan vakava sairaus.
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Neljän potilaan kuolema Karkkilassa niin kutsutun valelääkärin työssäoloaikana ei johda jatkotoimenpiteisiin. Valviran tekemien selvitysten perusteella Länsi-Uudenmaan poliisi toteaa, että lääkärinä vilpillisesti toimineella miehellä ei ollut osuutta potilaiden kuolemiin.

Poliisista kerrotaan, että Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston Valviran tekemät selvitykset eivät ole osoittaneet sellaista laiminlyöntiä tai rikosta, jotka johtaisivat toimenpiteisiin. Poliisin osalta tapaus on nyt loppuunkäsitelty.

Länsi-Uudenmaan poliisi pyysi terveysalaa valvovalta Valviralta selvitystä mahdollisista valelääkärin tekemistä hoitovirheistä. Selvitys koski miehen työssäoloaikana kuolleiden neljän monisairaan potilaan hoitoa ja mahdollisia hoitovirheitä. Valelääkäri oli tehnyt potilaille hoitotoimenpiteitä ja laatinut ainakin yhden potilaan kuolintodistuksen.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/09/v ... 06228.html
Kelju K. Kojootti
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Kelju K. Kojootti »

No, nyt tuli tuomio kaverille

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vale ... 34?ref=rss

Herää kysymys että mitä vittua? Puolitoista vuotta ehdotonta?

Kunniamerkki tuolle sällille pitäisi antaa hyvästä yrityksestä.
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Todella kova oli tuomio, yllätyin että oikein ehdotonta 1,5 vuotta! Törkeästä pahoinpitelystäkin (ja samassa yhteydessä olevista pienemmistä rikoksista) selviää liian usein pelkällä 1 vuoden ehdollisella. No, hovissa muuttuu hyvin todennäköisesti, tuskin MJ jättää valittamatta.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Tuomio kieltämättä oli yllättävän kova. Kyllä Jokisen touhu oli oikeasti nuoralla tanssimista, vaikka joka paikassa korostetaan, että vakavia potilasvirheitä ei tapahtunut. Jokisen tehtävän kuva oli rajattu ja mahdollisuus konsultoida kokenutta lääkäriä oli koko ajan olemassa. Jos Jokinen olisi pistetty yksin tekemään ilta- tai yöpäivystyksiä, voi vain kuvitella, mitä olisi voinut tapahtua. En siltikään ymmärrä ehdotonta vankeustuomiota. Vahingonkorvaukset kuitenkin olivat aika mahtavat, joten lautamiesjärjen perusteella sakot tai ehdollinen olisivat riittäneet.
Mopoterroristi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Mopoterroristi »

Kelju K. Kojootti kirjoitti:No, nyt tuli tuomio kaverille

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Vale ... 34?ref=rss

Herää kysymys että mitä vittua? Puolitoista vuotta ehdotonta?

Kunniamerkki tuolle sällille pitäisi antaa hyvästä yrityksestä.
Siltähän se tietysti aparipohjaisesta saattaa tuntua :mrgreen: Vitsi, kun pitäis muka lääkäriks opiskella, miksei muka väärentäminen ja wikipetian plärääminen oo sama asia? :lol:
Syntyneet räyhäämään
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Todellakin, kuten hannu hanhi sanoi, mielenkiinnolla olisin odottanut jos Jokinen olisi laitettu tekemään yöpäivystystä yksin ja potilaaksi olisi tullut esim. 80v. vaikeaa sepelvaltimotautia poteva pappa erittäin vakavien rintakipujen kanssa, eihän Jokinen varmaan olisi tajunnut edes määrätä hoitajia aloittamaan liuotushoitoa vaan olisi varmaan lähettänyt papan keskussairaalaan. Asia erikseen on miten Jokinen olisi tulkinnut EKG:n ST-TASON laskut papan sydänfilmissä, jos olisi edes osannut sydänfilmin määrätä tehtäväksi.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kävin tk:ssa vastaanotolla toisen korvan matalaäänisen tinnituksen takia. Hyvin nuori mieslääkäri oli niin miellyttävä ja piti minua vastaanotollaan peräti puoli tuntia, ja juttumme luisti niin hyvin, että tuli mieleeni: Tämä on liian hyvää ollakseen totta... 8)
Sitä paitsi hän katsoi koko ajan päätteeltä oireiden tarkennuksista jne.luki niitä ääneenkin. Pääsinkö nyt ihan aidon valelääkärin potilaaksi?

Uskon, että Jokisen tapauksessa, jos hän olisi yksin joutunut todella vaativaan hoitotilanteeseen, olisi hän jotenkin saanut keploteltua siitä ulos aiheuttamatta vaaraa potilaalleen, hakenut jostain apua jollain verukkeella tms.
Nothing is quite what it seems
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Tuomio on ihan kohtuuttoman ankara. :( Sympatiani ovat täydellisesti Jokisen puolella.
Virdon
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja Virdon »

Aika kova tuomio ainakin tässä vaiheessa, mutta olipa kyllä kaverikin "rahapulaansa lieventämässä" sellaisessa jopissa johon ei ilman niitä tarvittavia koulutuksia parane mennä. Kyllä se minusta kuitenkin osoittaa jonkinlaista piittaamattomuuttakin potilaiden terveyttä kohtaan kun lähtee tuollaiseen täysin tietäen ettei ole ollenkaan mikään asiaankuuluva ammattilainen...siitäkin huolimatta vaikka onkin kai yrittänyt pitää aina huolen siitä ettei mitään virheitä potilaita kohtaan pääsisi tapahtumaan.

Tyyppihän olisi varmaan mielellään jatkanutkin uraansa epäpätevänä lääkärinä ilman kiinni jääntiään. Jossain vaiheessa se pahempikin virhe olisi saattanut jonkun kohdalle sattua hänen toimestaan.

Jos tuomiot vielä jatkossa tästä lieveneekin niin ok, mutta ellei niin puolestani hyvä sekin.
Onnellisuutta on se ettei vituta ihan joka päivä.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kova tuomio varsinkin kun mitään potilasvahinkoja ei ole voitu todistaa tapahtuneen.
matlockb kirjoitti: 80v. vaikeaa sepelvaltimotautia poteva pappa erittäin vakavien rintakipujen kanssa, eihän Jokinen varmaan olisi tajunnut edes määrätä hoitajia aloittamaan liuotushoitoa vaan olisi varmaan lähettänyt papan keskussairaalaan.
Noita liuotuksia ei tehdä terkkarin vuodeosastolla vaan siellä alue- tai keskussairaalassa. Pitkien etäisyyksien maaaseudulla myös matkalla sinne sairaalaan, lääkäriä konsultoiden. TK-sairaalat on muutenkin aikamoisia leikkisairaaloita monessa suhteessa.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
MariK

Mietin, huijasiko minuakin?

Viesti Kirjoittaja MariK »

Tapailin kesällä 2008 espoolaista nuorta miestä, joka sanoi olevansa poliisi. Kun nyt ajattelen, hän olisi hyvin voinut olla "Mika Jokinen"; niin moni yksityiskohta täsmää. Mutta en voi kuitenkaan olla varma. Oikeussalinaamioituminenkin oli niin perusteellinen, että joudun toteamaan, että yhdennäköisyyttä ei ainakaan ollut... Olisikohan hän laittanut sen paidan alle jotain, vaikka superlonia, sillä minun espoolaispoliisini ei kuitenkaan ollut niin bodanneen näköinen; muuten vahvarakenteinen tosin...
Minua harmittaa etten voi olla varma :/
Tietääkö joku enemmän tästä tyypistä?
Vastaa Viestiin