Lasten kasvatuksesta
Re: Lasten kasvatuksesta.
Se on kyl jännä, et vaikka (onneks!) vain murto-osa vanhemmista on Mikon kanssa samoilla linjoilla, niin suurin osa entisistä lapsista, nykyisistä aikuisista on ihan kunnon kansalaisia. Miten ihmeessä se on mahdollista? 
- Geissimummo
- Andy Sipowich NYPD
Lasten kasvatuksesta.
Niinhän säkin olet koko ajan tehnytMikko82 kirjoitti:Ihmettelen, miten "anonyymisessa" keskustelussa kyetään todistamaan suurella voimalla se, miten ihminen oikeasti elää ja miten elää ja sotketaan keskusteluun jo toisen puolisotkin.
Luullut tietäväsi muiden elämästä, pelkästään tämän keskustelun perusteella.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
A friend is nothing, but an known enemy.
MissHolmes:
Tosi hauska!
Minunkin poika pystyi istumaan tänään 5 tuntia ilman KÄNNYKKÄÄ yo-historiankirjoituksissa eikä ottanut siemaustakaan energiajuomaa, pelkän kahvin ja voileivän voimalla. Ilme kertoi, että hyvin meni, vaikka itse sanoi että kai se läpi meni. Pitää kuitenkin sanoa pojalle huomenaamulla, että jätä nyt hyvä mies ne kirjotukset kesken eikä inttiinkään kannata mennä, kun anonyymillä palstalla yks tietäjä povasi, että lusimasta ittes löydät, kun on jäänyt nurkka seisottamatta ja torppa kiertämättä vastapäivään sata kertaa.
Huomautettakoon, että itse olen saanut tuppivyötä, tukkapöllyä ja luunappeja puhumattakaan Koivuniemen herrasta. En kuitenkaan katso niiden kuuluvan asiallisesti (yleensä) käyttäytyvien lasten kasvatukseen, joten ne on jätetty pois omien lasten kohdalla.
Pitänee tänään ottaa soittokierros ja ilmoittaa tyttärille, että jättää vaan ne opinnot kukin suosiolla kesken; kasvatus on ollut sen vert' persiistä, ettei se ura kuitenkaan urkene muualla kuin Hämeenlinnan naisvankilassa.
Minunkin poika pystyi istumaan tänään 5 tuntia ilman KÄNNYKKÄÄ yo-historiankirjoituksissa eikä ottanut siemaustakaan energiajuomaa, pelkän kahvin ja voileivän voimalla. Ilme kertoi, että hyvin meni, vaikka itse sanoi että kai se läpi meni. Pitää kuitenkin sanoa pojalle huomenaamulla, että jätä nyt hyvä mies ne kirjotukset kesken eikä inttiinkään kannata mennä, kun anonyymillä palstalla yks tietäjä povasi, että lusimasta ittes löydät, kun on jäänyt nurkka seisottamatta ja torppa kiertämättä vastapäivään sata kertaa.
Huomautettakoon, että itse olen saanut tuppivyötä, tukkapöllyä ja luunappeja puhumattakaan Koivuniemen herrasta. En kuitenkaan katso niiden kuuluvan asiallisesti (yleensä) käyttäytyvien lasten kasvatukseen, joten ne on jätetty pois omien lasten kohdalla.
Nothing is quite what it seems
Ei sun poikarassusi olisi jaksanut olla ilman kännykkää, jollei sen olisi ollut PAKKO sitä tehdä!?Maybrick kirjoitti:Minunkin poika pystyi istumaan tänään 5 tuntia ilman KÄNNYKKÄÄ yo-historiankirjoituksissa eikä ottanut siemaustakaan energiajuomaa, pelkän kahvin ja voileivän voimalla.
Miten mahtaisikaan poikanne pärjätä BB-talossa?
Ilmaiseksi ei pystyis enää sitten olemaankaan kukaan.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
^ En tiedä kun meillä EI KUKAAN seuraa kyseistä ohjelmaa. Ei ole niin paljon luppoaikaa, että sellaiseen riittäisi. Ennemmin minfossa. 
Nothing is quite what it seems
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Minä olen tässä kuluneen illan uhrannut tälle kasvatusaiheelle.
Olen lukenut eri tutkimuksia ja rapotteja syrjäytyneistä, koulukiusatuista, koulukiusaajista ja muuten vaan häiriköistä.
Mitään yhtenäistä ei tunnu asiaa tutkineidenkaan mielestä löytyvän. Ainoa mikä monessa artikkelissa tulee esiin on ADHD, joka hoitamattomana pahimmillaan johtaa huonoon koulumenestykseen ja toisilla sitämyötä syrjäytymiseen, päihdeongelmiin ja vankilaan.
Kasvatusmetodeille ei missään artikkelissa anneta kovinkaan paljon rivejä, mutta mitään huomattavaa eroa ei monenkaan tutkimuksen mukaan ole siinä, onko lasta kasvatettu ns. vapaasti vai säännöillä.
Perhetaustoilla sen sijaan jonkin verran.
Moniongelmaisten perhetaustoista löytyy usein alkoholismia, perheväkivaltaa, mielenterveysongelmia, yksinhuoltajuutta ja työttömyyttä. Jotka taas johtavat siihen, ettei lapsella kasvaessaan ole ympärillään riittävää tukiverkkoa ja riittävästi välittäviä ja huolehtivia aikuisia ihmisiä. Perheen taloudellinen tilanne ei tunnu olevan se vaikuttava tekijä.
Samaisilla asioilla, kuten myös kavereiden hyväksynnällä, on vaikutusta nuoren identiteetin kehitykselle. Mm. itsearvostuksella luonnollisesti on vaikutusta koko sosiaaliseen kehitykseen.
Yksi järkkymätön mielipide tuntui olevan se, että nuorta on kohdeltava arvostaen. Häntä on kuunneltava ja hänen on tunnettava olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi.
Terveelle kehitykselle on tärkeää onnistumisen kokeminen ja positiiviset tunteet.
Sääntöjen sopimista, opettamista ja noudattamista sitten, että lapsi oppii itse kantamaan vastuuta.
Oikean ja väärän erottaminen, anteeksi pyytäminen ja antaminen. Myös siis lapsi-aikuissuhteessa.
Erittäin mielenkiintoista luettavaa tämän yksioikoisen 'ryömi ja vikise' -kasvatusluennon jälken.
Olen lukenut eri tutkimuksia ja rapotteja syrjäytyneistä, koulukiusatuista, koulukiusaajista ja muuten vaan häiriköistä.
Mitään yhtenäistä ei tunnu asiaa tutkineidenkaan mielestä löytyvän. Ainoa mikä monessa artikkelissa tulee esiin on ADHD, joka hoitamattomana pahimmillaan johtaa huonoon koulumenestykseen ja toisilla sitämyötä syrjäytymiseen, päihdeongelmiin ja vankilaan.
Kasvatusmetodeille ei missään artikkelissa anneta kovinkaan paljon rivejä, mutta mitään huomattavaa eroa ei monenkaan tutkimuksen mukaan ole siinä, onko lasta kasvatettu ns. vapaasti vai säännöillä.
Perhetaustoilla sen sijaan jonkin verran.
Moniongelmaisten perhetaustoista löytyy usein alkoholismia, perheväkivaltaa, mielenterveysongelmia, yksinhuoltajuutta ja työttömyyttä. Jotka taas johtavat siihen, ettei lapsella kasvaessaan ole ympärillään riittävää tukiverkkoa ja riittävästi välittäviä ja huolehtivia aikuisia ihmisiä. Perheen taloudellinen tilanne ei tunnu olevan se vaikuttava tekijä.
Samaisilla asioilla, kuten myös kavereiden hyväksynnällä, on vaikutusta nuoren identiteetin kehitykselle. Mm. itsearvostuksella luonnollisesti on vaikutusta koko sosiaaliseen kehitykseen.
Yksi järkkymätön mielipide tuntui olevan se, että nuorta on kohdeltava arvostaen. Häntä on kuunneltava ja hänen on tunnettava olonsa turvalliseksi ja hyväksytyksi.
Terveelle kehitykselle on tärkeää onnistumisen kokeminen ja positiiviset tunteet.
Sääntöjen sopimista, opettamista ja noudattamista sitten, että lapsi oppii itse kantamaan vastuuta.
Oikean ja väärän erottaminen, anteeksi pyytäminen ja antaminen. Myös siis lapsi-aikuissuhteessa.
Erittäin mielenkiintoista luettavaa tämän yksioikoisen 'ryömi ja vikise' -kasvatusluennon jälken.
Nuotio & Äreät Tiput
Samaa mieltä olen kanssasi ainakin yhdessä asiassa.Maybrick kirjoitti:^ En tiedä kun meillä EI KUKAAN seuraa kyseistä ohjelmaa. Ei ole niin paljon luppoaikaa, että sellaiseen riittäisi. Ennemmin minfossa.
Kuten olen todennut Big Brother -osiossa, että moinen ohjelma asettaa ihmisten sivistyksen tason lattian korkeudelle.
Ajattelinkin sen ohjelman sääntöjä, jossa ei saa ottaa yhteyttä ulkomaailmaan ollenkaan. Mä pärjäisin siellä ihan ok, mutta entäpä se teidän kersanne tai te?
MissHolmes: Haise nyt jo vitulle!
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
Et ole ilmeisesti saanut mitään tapakasvastusta? Sitä se teettää jos vanhemmat vaan seisottaa nurkassa tai juoksuttaa ympäri taloaMikko82 kirjoitti:
MissHolmes: Haise nyt jo vitulle!Kysyitkö kenties "prostituutio-tyttäreltäsi" ohjeita kännykän kautta?
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Mikosta on hyvät tavat nöyryytetty ulos... Kaverihan käyttäytyy juuri kuin ne teinit busseissa, joista "mies" valittaa. Nyt pitäisi Mikkoa juoksuttaa ympäri taloa, pestä suu saippualla, vedellä olan takaa luunappeja ja kiskoa hiuksista pari korttelia, sitten ilman ruokaa omaan huoneeseen.
Mikosta se ei tehnyt miestä ankara kotikasvatus, eikä Suomen armeija. Ei kai me lempeät paljon huonommin voida onnistua?
Mikosta se ei tehnyt miestä ankara kotikasvatus, eikä Suomen armeija. Ei kai me lempeät paljon huonommin voida onnistua?
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Ohjeita mihin?
Siihenkö, että pääsee tutustumaan sosiaalipsykologiaa koskettavia julkaisuja? Olisipa tuo saattanut osata auttaa, vaan en viitsinyt häiritä nuorenparin perjantai-iltaa. Ihan itse suoriuduin urakasta.
Uskoisin, että tuo minun "prostituutio-tyttäreni" todennäköisesti laulaisi sinut suohon, jos pääsisi tähän keskusteluun osallistumaan.
Minä olen lapseni kasvattanut ''tunteella'' ja sillä tuntumalla mikä on lapsuudesta jäänyt järkevänä mieleen. Koskaan aikaisemmin en ole ''turvautunut'' tutkimuksiin ja todennettuun faktaan. Ehkä parasta näin, koska intuitiolla on näemmä mennyt ihan ok.
Enkä edes jaksa lotkauttaa vihastuvaa korvaa sinun, ööö...sanoisinko..lapsellisille..ryöpsähdyksille.
Siihenkö, että pääsee tutustumaan sosiaalipsykologiaa koskettavia julkaisuja? Olisipa tuo saattanut osata auttaa, vaan en viitsinyt häiritä nuorenparin perjantai-iltaa. Ihan itse suoriuduin urakasta.
Tuollaisen pultinko vastaavilla ''tilanteeseen sopivilla'' nimityksillä esität lapsillesikin, jos he ovat mielestäsi tehneet jotain väärin/ vastoin sinun näkemyksiä?Mikko82 kirjoitti:
MissHolmes: Haise nyt jo vitulle!Kysyitkö kenties "prostituutio-tyttäreltäsi" ohjeita kännykän kautta?
Uskoisin, että tuo minun "prostituutio-tyttäreni" todennäköisesti laulaisi sinut suohon, jos pääsisi tähän keskusteluun osallistumaan.
Minä olen lapseni kasvattanut ''tunteella'' ja sillä tuntumalla mikä on lapsuudesta jäänyt järkevänä mieleen. Koskaan aikaisemmin en ole ''turvautunut'' tutkimuksiin ja todennettuun faktaan. Ehkä parasta näin, koska intuitiolla on näemmä mennyt ihan ok.
Enkä edes jaksa lotkauttaa vihastuvaa korvaa sinun, ööö...sanoisinko..lapsellisille..ryöpsähdyksille.
Nuotio & Äreät Tiput
Kielsivät multa tupakan polton alottamisen, mutten ole kohta 28 vuoteen sitäkään kertaakaan harrastanut, enkä siihen ala. Itte tupakoittet mukulas ääressäs ja mukulas tupakoittee? Jos niin teet niin sulta pitäis se omas silmäs polttaa sillä sun tupakillas...ja mukulas tupakilla se sun toinen!Chopper kirjoitti:Et ole ilmeisesti saanut mitään tapakasvastusta? Sitä se teettää jos vanhemmat vaan seisottaa nurkassa tai juoksuttaa ympäri taloaMikko82 kirjoitti:
^ Muista ottaa lääkkeet !
Sinulla on pää, mutta niin on nuppineulallakin !
Se mitä mä teen tai jätän tekemättä on tietenkin vain minun asiani?Tuollaisen pultinko vastaavilla ''tilanteeseen sopivilla'' nimityksillä esität lapsillesikin, jos he ovat mielestäsi tehneet jotain väärin/ vastoin sinun näkemyksiä?
Nyt perkeleesti pelottaa??? Uskotko?Uskoisin, että tuo minun "prostituutio-tyttäreni" todennäköisesti laulaisi sinut suohon, jos pääsisi tähän keskusteluun osallistumaan.
Sun prostituutio-tyttäresi hyppii tasan tarkkaan samoin sun edessäs mitä se hyppii sen asiakkaidenkin edessä?
Oletko sitten itse olevinasi joku "kasvatustieteiden tohtori", täh?? - taisi olla liian julmaa se sun yksikertainen synnytykses sen yhden tyttäres kanssa, minkä olet itse synnyttänyt? Senkö vuoksi olen aikoinaan jo yli vuoden armeijassa palvellut? Niinpä naiset synnyttää, miehet ryömii?Minä olen lapseni kasvattanut ''tunteella'' ja sillä tuntumalla mikä on lapsuudesta jäänyt järkevänä mieleen. Koskaan aikaisemmin en ole ''turvautunut'' tutkimuksiin ja todennettuun faktaan. Ehkä parasta näin, koska intuitiolla on näemmä mennyt ihan ok.
Tupakoimattomuuteen ei ole lääkkeitä? Sitäpaitsi vastustan esimerkiksi Buranaa...suurinosa pääkivuista on itseaiheutettuja, kuten krapulat!Chopper kirjoitti:^ Muista ottaa lääkkeet !
-
MissHolmes
- Ben Matlock
No huh huh!
...ja kun vielä kielsivät, niin en ole?
Kiellettiinkö myös oman järjen käyttö normielämässä?
Ja olla kanssani yhtä välittömissä väleissä kuin minä olen omien 7kymppisten vanhempieni kanssa.
MIKON TRAUMA SELVIÄÄ YLLÄ:
Mikko:
Minä olen synnyttänyt vain yhden lapsen siksi, että tyttäreni isä oli hyvn koulutettu alistava alkoholisti.
Hänet oli kasvattanut tohtorimies väheksyen ja alistaen.
Hyväuskoisuuttani en silloin nuorena (20-29) ymmärtänyt, ettei minun rakastava ja välittävä elämänkatsomus pysty poistamaan kaikkea sitä juurrutettua pahaa ja ahdistusta. Ei vaikka kuinka halusin yrittää ja sopeutua.
Lapsen ja itseni takia oli parempi lähteä pois.
Kun tapasin reilu vuosi eroni jälkeen kolmikymppisenä nykyisen mieheni, en ollut henkisesti valmis uusiin lapsiin ja uusiin pettymyksiin. Ja kun vuosien jälkeen 'toivuttuani' vihdoin ymmärsin, että kunnollisiakin miehiä on olemassa, en enää ollut valmis siihen, että istun konfirmaatiossa 'mummoikäisenä' ja lapseni kirjoittaa saamaan aikaan kun minulla on 60v synttärit.
Minä haluan antaa näille olemassa oleville lapsille hyvän elämän. En äitiä, joka aina on kiinni paskavaipoissa, kun olisi tarve jutella ja puhua.
...ja kun vielä kielsivät, niin en ole?
Kiellettiinkö myös oman järjen käyttö normielämässä?
Ja olla kanssani yhtä välittömissä väleissä kuin minä olen omien 7kymppisten vanhempieni kanssa.
MIKON TRAUMA SELVIÄÄ YLLÄ:
Mutta miksei naiset koskaan ryömi?
Mikko:
Minä olen synnyttänyt vain yhden lapsen siksi, että tyttäreni isä oli hyvn koulutettu alistava alkoholisti.
Hänet oli kasvattanut tohtorimies väheksyen ja alistaen.
Hyväuskoisuuttani en silloin nuorena (20-29) ymmärtänyt, ettei minun rakastava ja välittävä elämänkatsomus pysty poistamaan kaikkea sitä juurrutettua pahaa ja ahdistusta. Ei vaikka kuinka halusin yrittää ja sopeutua.
Lapsen ja itseni takia oli parempi lähteä pois.
Kun tapasin reilu vuosi eroni jälkeen kolmikymppisenä nykyisen mieheni, en ollut henkisesti valmis uusiin lapsiin ja uusiin pettymyksiin. Ja kun vuosien jälkeen 'toivuttuani' vihdoin ymmärsin, että kunnollisiakin miehiä on olemassa, en enää ollut valmis siihen, että istun konfirmaatiossa 'mummoikäisenä' ja lapseni kirjoittaa saamaan aikaan kun minulla on 60v synttärit.
Minä haluan antaa näille olemassa oleville lapsille hyvän elämän. En äitiä, joka aina on kiinni paskavaipoissa, kun olisi tarve jutella ja puhua.
Nuotio & Äreät Tiput