Gustafssonin vammat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Sariola
Horatio Caine

Re: Gustafssonin vammat

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti:Sariola, kuvaa kokonaisuudessaan voit tarkastella vaikkapa kirjailija J.Palon teoksesta: Nils Gustafsson ja Bodomin varjo.

Siellä valokuvasivuilla tuo kuva löytyy. Siitä voit tarkoilla silmilläsi havaita tuon sormivamman, josta ei myöskään ole mitään mainintaa. Muutoinkin Gustafssonin nyrkit näyttäväs siltä kuin niillä olisi moukaroitu perunasäkkiä.

Tuossa kuvassa nuorukainen hieman vaivautuneen oloisesti poseeraa - tuolloin hän ei itse vielä tiedä muun seurueen kohtalosta mitään. Näin Gustafsson on itse kertonut.

- hymm -
Kyseistä kirjaa minulla ei olekaan. Tilasinpa tuon, sitä oli alennusmyynnissä halvalla.
Nils Gustafsson ja Bodomin varjo
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Yövuoro - valitettavasti mulla ei ole paljoa kuvia tallessa ja alkuperäiset kuvakollaasi-sivustot on alhaalla. Olisi pitänyt tallentaa silloin...mutta muistan itsekin "mustasormi" kuvan. Eli Nissen kynsi aivan mustana niinkuin meille kaikille varmaan joskus on käynyt "naulan ohi vasaralla sormeen" tai "kivellä hakkaamaalla ja sormi jää kiven ja alustan väliin".

Tässä kuitenkin pari lehtileikettä silloin ennen ja sitten vähän myöhemmin. Oiskohan äidin mahtipontinen läsnäolo aiheuttanut ikävän reaktion 1960, kun päästiin ns. itse asiaan?

Uusi Suomi, Torstaina 9.6.1960: ”Nuorukaisen tilan vuoksi täytyi lääkärin keskeyttää pojan ja hänen äitinsä keskustelu juuri silloin, kun puhe oli kääntymässä murhayön tapahtumiin. Gustafssonin vointi on selvästi parantunut, mutta häntä ei vieläkään saa rasittaa kuulusteluilla.”

Ja torstaina 9.6.1960 puhumatta jäänyt arka asia on tässä:

Kuva

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine

Palataan erääseen kysymykseen, joka on ollut oikeudenkäynnissä keskeinen eräässä mielessä.

OLIVATKO BOISMAN JA GUSTAFSSON TAPELLEET KESKENÄÄN?

Bodomin Mysteeriossa v.1960 on todettu Boismanin kohdalla: ... "ja hankautumaa vasempaan käteen". ...

Samassa asiakirjassa Gustafssonin osalta todetaan: ... "Vasemmassa kyynärvarressa oli lisäksi pinnallinen viiltohaava sekä vasemman käden sormissa pieniä hankautumia". ...

Bodomin Mysteeriossa ei muita käsien vammoja mainita. Tämä Bodomin Mysteerio on v.1960 tutkijaryhmän (poliisiryhmän) laatima, ja tekijät ovat ammattilaisia. Heillä on ollut käytettävissään myös 7.6.1960 laaditut ruumiinavauspöytäkirjat. Tämä tarkoittaa, että kummankaan pojan oikeassa kädessä ei ole havaittu v.1960 maininnan arvoista vammaa. 2000-luvulla parhaat vammaluettelot ovat laatineet Öhman ja Hirvensalo. Öhman mainitsee pistohaavan myös oikeassa kyynärvarressa. Saattaa olla vahinko, eli voi olla kuitenkin vasen, tai saattaa sittenkin olla vähäisempi pinnallinen viiltohaava myös oikeassa kyynärvarressa. Oikeassa kädessä tai nyrkissä eivät myöskään 2000-luvun lääkärit mainitse mitään vammoja.

Todettakoon tähän, että nämä asiantuntijalausunnot ovat jossakin suhteessa luotettavampia kuin valokuvat. Valokuvakin voi valehdella. Valokuvaa voidaan säätää niin, että tummat ja vaaleat alueet korostuvat toisiinsa nähden. Mahdollista on myös häivyttää esim. haavan jälki poskesta kokonaan pois. Valokuvausta ja kuvankäsittelyä harrastava tietää tämän. Tämä nykyinen digikuvaus on tehnyt tällaisen jopa helpoksi.

Näillä tiedoilla voidaan esittää arvio, että pojat eivät ole tapelleet keskenään tuolla retkellä!. Tällainen johtopäätös vaikuttaa melko luotettavalta. Käräjäoikeuden päätöksessä jo oli päätelty luotettavasti, että todistaja MS:n todistus ei pitänyt paikkaansa eikä sitä ole otettava huomioon asiaa arvioitaessa. Kansankielellä sanottuna käräjäoikeus totesi MS:n puhuvan perättömiä. Sitähän se tarkoittaa. Siihen viittasivat monet yksityiskohdat - käykää lukemassa. Perustelut ovat käräjäoikeuden tuomiossa.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Samassa asiakirjassa Gustafssonin osalta todetaan: ... vasemman käden sormissa pieniä hankautumia". ...

Bodomin Mysteeriossa ei muita käsien vammoja mainita. Tämä Bodomin Mysteerio on v.1960 tutkijaryhmän (poliisiryhmän) laatima, ja tekijät ovat ammattilaisia.
Kyllä vaan, mutta tuokin Gustafssonilla kiistattomasti ollut sormivamma on jäänyt tutkijoilta huomaamatta, tai he eivät havaintoaan kirjanneet mysteerioon. Tämä kirjaamattomuuskin on pieni mysteerio. Vamman näkee valokuvasta kiistattomasti.

Sariola, tässä romuttuu sinun niin kovasti korostama Bodomin mysteerio ja siinä kerrotut tutkimukset. Valitettavasti. Kaikki ei ole niin kuin sinä Sariola kovasti luulet. Fakta.

Tuossa sairaalakuvassa näkyy oikeassa kädessä, eli juuri tässä "etusormi mustana" -kuvassa myös hankaumajälkien tapaisia muutoksia oikeassa kädessä. Vasemman käden, josta aikalaispoliisi on kertonut lausunnossaan, Gustafsson peittää oikealla kädellä. Tuo vasen käsi lienee pahemmin loukkaantunut, koska sitä pitää noin suojella.

- hymm -
Viimeksi muokannut awa, Ma Loka 25, 2010 10:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sariola kirjoitti:Palataan erääseen kysymykseen, joka on ollut oikeudenkäynnissä keskeinen eräässä mielessä.

OLIVATKO BOISMAN JA GUSTAFSSON TAPELLEET KESKENÄÄN?

Bodomin Mysteeriossa v.1960 on todettu Boismanin kohdalla: ... "ja hankautumaa vasempaan käteen". ...

Samassa asiakirjassa Gustafssonin osalta todetaan: ... "Vasemmassa kyynärvarressa oli lisäksi pinnallinen viiltohaava sekä vasemman käden sormissa pieniä hankautumia". ...

Öhman mainitsee pistohaavan myös oikeassa kyynärvarressa. Saattaa olla vahinko, eli voi olla kuitenkin vasen, tai saattaa sittenkin olla vähäisempi pinnallinen viiltohaava myös oikeassa kyynärvarressa.

Ai että vahinko, jos ko. aikaiset vammaluettelon laatijat ovat tehneet alkeellisia vahinkoja vasemmassa ja oikeassa niin mitähän muita ”vahinkoja” on tapahtunut luettelossa? Nyt kyllä jo saa tutkimuksen uuteen valoon.

Sariola kirjoitti: Oikeassa kädessä tai nyrkissä eivät myöskään 2000-luvun lääkärit mainitse mitään vammoja.

Tämä varmaan pitääkin paikkansa – nyrkistä kun ei ollut mitään muuta kuin hauraat luujäämät jäljellä. Nyrkiniskusta tulee harvoin luunmurtumia nyrkkiin – toisin kuin naamaan, mutta rystyset ja niiden iho kyllä varmaan ovat ”hankautumia” täynnä.

Sariola kirjoitti: Mahdollista on myös häivyttää esim. haavan jälki poskesta kokonaan pois. Valokuvausta ja kuvankäsittelyä harrastava tietää tämän. Tämä nykyinen digikuvaus on tehnyt tällaisen jopa helpoksi.

Näillä tiedoilla voidaan esittää arvio, että pojat eivät ole tapelleet keskenään tuolla retkellä!. Tällainen johtopäätös vaikuttaa melko luotettavalta.

Ihan totta, 1960-luvulla tehty jo photoshoppausta? No, kyllä jo näillä tiedoilla sitten voidaan tehdä se johtopäätös, että Nisse ja Sepi eivät ole tapelleet keskenään tuolla retkellä. Vaikuttaa melko luotettavalta?

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine

Tuohon edelliseen vastausta.

Tutkijaryhmä ei v.1960 ole todennut mitään maininnan arvoisia vammoja kummankaan pojan oikeassa kädessä, mutta sensijaan hankautumaa kummankin vasemmassa kädessä. No tietysti se pinnallinen haava vasemmassa kyynärvarressa myös. Tämä pitää paikkansa. Sensijaan 2000-luvulla Öhman on todennut pinnallisen haavan myös NG:n oikeassa kyynärvarressa, jota muut eivät mainitse. Jos tuo on havaittu v. 2004 on se voinut tietysti tulla muulloinkin kuin Bodomin murhenäytelmän aikana. Vai olisiko Öhman katsonut valokuvasta.

Näihin uusiin kirjoihin on kuvat tietysti laitettu vasta 2000-luvulla. Ne ovat taatusti digitaalisessa muodossa ja niitä voidaan helposti tarvittaessa manipuloida. Alkuperäiskuvat v.1960 on toinen juttu. Matkalla uuteen kirjaan on niitä ilmeisesti käsitelty nykyaikaisilla laitteilla. Ja näin nyt jossakin säilytettävä kuva ei välttämättä ole aivan samanlainen kuin alkuperäinen.
yövuoro
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja yövuoro »

Sariola kirjoitti:
Kyseistä kirjaa minulla ei olekaan. Tilasinpa tuon, sitä oli alennusmyynnissä halvalla.
Nils Gustafsson ja Bodomin varjo
Bodom aktivistina olen iloinen , että hankit keskeistä materiaalia. Antoisia komentteja odotellen.
Mysteereitä ei ole. Ainakaan mun tietääkseni.
Sariola
Horatio Caine

^ Minulla on näitä tähän liittyviä kirjoja ollut 5 kpl, mutta yhden muistan heittäneeni roskiksiin silloin kun en vielä ollut kiinnostunut koko asiasta (Olin kyllä aikaisemmin kauan sitten). Se oli vanhaa perua, vuosikymmenien takaa. Nyt on 4 ja viides on tulossa. Minua erityisesti kosketti tuo Kyllikki Saaren juttu. Se jäi kaivamaan mieltä ja sen mukana sitten tulivat nämä Tulilahti ja Bodom. Niistä Bodom kiinnostaa enemmän, sillä omasta mielestäni Tulilahdessa tekijä on tiedossani ja siis ratkaistuna, mutta Bodom on edelleen minunkin mielessäni ratkaisematon ongelma. Epäilyksiä tietysti on kuten oli Espoon käräjäoikeudellakin, mutta minulla on pääosin eri suunnassa.
Sariola
Horatio Caine

Palaan vielä tuohon NG:n oikean käden mahdollisiin vammoihin.

Oikeuslääkäri Kaisa Lalu on varmaan tarkka ammatti-ihminen. Hän on huolellisesti perehtynyt v.1960 tietoihin ja tutkinut sen lisäksi itse vanhoja valokuvia. Hän ei ole huomannut maininnan arvoisia vammoja NG:n oikeassa kädessä, vain vasemman käden hiertymät on hänkin maininnut. Tästä voi kyllä päätellä, että mitään maininnan arvoisia vammoja ei NG:n oikeassa kädessä ole ollut. Jos oikeassa kädessä on ollut vähän turvotusta ja tummumista, on Lalu arvioinut sen niin vähäiseksi, että sitä ei kannata edes mainita. Tärkein pointti on se, että Lalu ei ole maininnut vammoja oikeassa kädessä.

Odotellaan nyt valokuvaa siitä sormesta - miltä se näyttää.

Tässähän ajetaan sitä takaa, että onko vammojen perusteella todennäköistä, että pojat olisivat tapelleet keskenään. Koska myöskään Boismanilla ei mainita mitään vammoja oikeassa kädessä, näyttää vaaka kallistuvan siihen suuntaan, että pojat eivät ole tapelleet keskenään tuolla retkellä.

Jos käy niin, että valokuva kuitenkin osoittaa vähäisiä turvotuksia myös NG:n oikeassa kädessä, niin se ei tilannetta vielä muuttaisi. Nekin vammat voivat olla aivan hyvin torjuntavammoja. Ja vielä toinen näkökohta. Jos Sepolla oli oikea nyrkki täysin puhtoinen, niin kuka hakkasi NG:n silmät umpeen ja niihin Brillen hematoomat. Ja vielä ruhjevamma ohimon taakse ja reikä poskeen. Ja alaleukaluu lyöty poikki ja vasen nivelnasta murtunut. Ja ruhjevamma vasemman silmäkulman tienoille.
Vastaus: Sen mukaan näyttää siltä, että siellä on ollut ulkopuolinen kovanyrkkinen mies, jonka lyönnit ovat olleet kuin hevosenpotkut, tai Tysonin parhaat iskut. Tämä olisi looginen johtopäätös.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Palaan vielä tuohon NG:n oikean käden mahdollisiin vammoihin.

Oikeuslääkäri Kaisa Lalu on varmaan tarkka ammatti-ihminen. Hän on huolellisesti perehtynyt v.1960 tietoihin ja tutkinut sen lisäksi itse vanhoja valokuvia. Hän ei ole huomannut maininnan arvoisia vammoja NG:n oikeassa kädessä, vain vasemman käden hiertymät on hänkin maininnut. Tästä voi kyllä päätellä, että mitään maininnan arvoisia vammoja ei NG:n oikeassa kädessä ole ollut.
No, taitaa tuo Gustafssonista otettu sairaalakuva viedä "maton" ammatti-ihmisen lausuntojen alta, jotka on kirjannut ilmeisesti ei ammattilainen?

Samoin käy Sariola sinulle, väittämiesi perustelut ("hän on huolellisesti perehtynyt v.1960 tietoihin ja tutkinut sen lisäksi itse vanhoja valokuvia") murentuvat kuin huojuva korttitalo syystuulessa. Jospa siinä oikeassa kädessäkin oli vammoja? Vammoja oli, mutta saattoi olla muitakin vammoja kuin tuo etusormen mustuminen!! Vammoja oli mutta kaikista niistä ei ollut julkista mainintaa. Liekö ollut salassa pidettävän materiaalin joukossa?

Etusormen kynnen iskuvammasta johtuva mustuminen ei ole tyypillinen yrkiniskusta johtuva vamma!

- hymm -

Ressu>>
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Kotipoliisi kirjoitti:Yövuoro - valitettavasti mulla ei ole paljoa kuvia tallessa ja alkuperäiset kuvakollaasi-sivustot on alhaalla. Olisi pitänyt tallentaa silloin...mutta muistan itsekin "mustasormi" kuvan. Eli Nissen kynsi aivan mustana niinkuin meille kaikille varmaan joskus on käynyt "naulan ohi vasaralla sormeen" tai "kivellä hakkaamaalla ja sormi jää kiven ja alustan väliin".

Tässä kuitenkin pari lehtileikettä silloin ennen ja sitten vähän myöhemmin. Oiskohan äidin mahtipontinen läsnäolo aiheuttanut ikävän reaktion 1960, kun päästiin ns. itse asiaan?

Uusi Suomi, Torstaina 9.6.1960: ”Nuorukaisen tilan vuoksi täytyi lääkärin keskeyttää pojan ja hänen äitinsä keskustelu juuri silloin, kun puhe oli kääntymässä murhayön tapahtumiin. Gustafssonin vointi on selvästi parantunut, mutta häntä ei vieläkään saa rasittaa kuulusteluilla.”

Ja torstaina 9.6.1960 puhumatta jäänyt arka asia on tässä:

Kuva

8)
Sen voin kertoa, että jos perustaa kaiken tietonsa keltaisen lehdistön juttuihin, niin on aika hataralla pohjalla. Tämä on fakta.
Sariola
Horatio Caine

Tämän kuvan nimeksi sopii vaikka "Sairas".

Kuva
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Vasenta kättään peittelee, mitäs siellä olikaan? Nyrkiniskuvammoja?

- hymm -

awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Ressu>> kirjoitti:Kuva
Sen voin kertoa, että jos perustaa kaiken tietonsa keltaisen lehdistön juttuihin, niin on aika hataralla pohjalla. Tämä on fakta.
Onko tuo lehden ilmoittama tieto - väärä tieto?

- saiko seksiä -

Sariola
Horatio Caine

awa kirjoitti:Vasenta kättään peittelee, mitäs siellä olikaan? Nyrkiniskuvammoja?
- hymm -
Riippuu kirjoittajan toiveista. Jos hän uskoo, että vasemmalla kädellään hän on suojannut itseään hyökkääjän iskuilta, niin ne ovat torjuntavammoja. Jos taas uskoo, että henkilö on hyökännyt toisen kimppuun, ovat nuo samat "vähäiset hiertymävammat" hyökkäysvammoja. Oikeakätinen kyllä hyökkää mielellään oikean käden iskulla, eikä heikommalla vasemmalla. Sen mukaan nämä olisivat paremmin puolustusvammoja. Samat vammat voivat olla kumpia tahansa. Näkijää ei ole ollut paikalla, joka kertoisi kumpi oli kysymyksessä. 8)
Lukittu