Lintupojat

Nimi kertonee kaiken. Muista hyvä (huono) maku!
Misri
Jessica Fletcher

Re: Lintupojat

Viesti Kirjoittaja Misri »

Sariola kirjoitti:Lönnberg on tosiaan poliisi. Siinä hän on joskus puolen päivän tienoissa kaivanut taskustaan pienen muistilehtiön ja kynänpätkän ja piirtänyt tuon hahmotelman tarkoituksella saada muistiin, missä asennoissa uhrit olivat löytöhetkellä. Tosin tuota piirrosta ennen siellä on uhreja voitu jo liikutella, siellä on aamun mittaan jo liikkunut väkeä runsaasti. Ensiapumiehetkin ovat voineet jo uhreja käännellä. Bodomin mysteerion mukaan NG oli maannut selällään - tässä piirroksessa kyljellään.
Helppo se arvostella Lönnbegin tekemisiä jälkeenpäin. Mitä minä olen tätä keissiä seurannut, niin olen sitä mieltä, että Lönnberg teki todella sen, mitä niissä olosuhteissa voi poliisi tehdä. Hänen ja Paavolan ensisijaiseksi tehtäväksi oli määrätty, pitää rikospaikka muuttumattomana. Josta Lönnberg on todennut, että vaikka paikalla oli runsaasti katsojia, niin ihmiset käyttäytyivät kuitenkin asiaankuuluvalla tavalla. Lönnberg on myös kertonut, että hän siinä järjestyksen valvonnan ohella, samalla yritti pistää muistiin asioita, ja tietoja, minkä ehti. Paavolahan joutui lähtemään rikospaikalta, hakemaan lisävoimia paikalle. Eli ihan kelvollinen on tuo piirustus, olosuhteisiin nähden.
Sariola
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Sariola »

awa kirjoitti: ..... Silminnäkijälausunnon mukaan Gustafsson on heittelehtinyt kyljeltä toiselle - joten on siinä piirtäjällä ollut niin sanotusti mahdoton tehtävä. Vai lieneekö Gustafsson asettunut poliisin saapuessa paikalle paikalleen ja heittelehtiminen oli tällä kerralla ohi - näinhän se juuri stuport tilassa tapahtuu?? Ekö? Postimies ei tätä reaktiota saa aikaan. Poliisimies sai sentään rauhan piirtää piirroksensa.

- hymm -
Tuollaista awan kuvaamaa silminnäkijälausuntoa en ole sattunut lukemaan.

Jospa awa kertoisit missä tuollainen silminnäkijälausunto on?
Misri
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Misri »

Eikö? Tämä ole mielenkiintoista, että kun Esko Johansson oli palannut hälytysreissultaan vesilaitokselta yhdessä Vuolasmaan kanssa. Elossa ollut mies, oli maannut päällimmäisenä selällään, kädet ristissä rinnan päällä, teltan suuaukon vastakkaisessa päässä, poikkipäin teltan suuntaan nähden. Johanssonin kertoman mukaan, poliisit saapuivat hälytyksen teosta, noin 15-20 päästä telttapaikalle, Kuitenkin poliisien tullessa paikalla, tämä elossaoleva oli siirtynyt suuaukon puoleiseen reunaan, maaten siinä puolittain vasemmalla kyljellään puolialastoman tyttö uhrin päällä. Aika hyvä suoritus tajuttomalta, eloonjääneeltä?? ( Lähde: ETP)
Sariola
Horatio Caine

"Loka" on lähettänyt nämä mielenkiintoiset kuvat toiseen osastoon ...
Mielestäni tuo ylhäältä tuleva vihreä nuoli on suunnilleen se "lintupoikien näkökulma". Siinä suunnassa mielestäni on polku, se on melko varma tieto.

Tässä lähettäjä on pyöräyttänyt Lönnbergin kuvan ylösalaisin, jotta se on saatu ikäänkuin niemenkärjestä eteläänpäin "katsotuksi", eli sama kuin tuossa ns. "uhrikuvassa". Tästä näkee hyvin, että NG on ollut siinä näkyvyyden rajamailla, eli näkyykö vai ei. Ratkaisevaa on NG:n paikka lintupoikien tarkkaillessa. Se tuntuu olleen hieman enemmän jalat lounaaseen päin, eli tässä kuvassa oikealle. Lönnbergin piirroksessa NG on vasemmalla kyljellään ja hieman enemmän teltan suuaukkoon päin. Vaikuttaa kuin häntä olisi käännetty vasemmalle kyljelleen ...
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Loka kirjoitti:Fakulle, vertaa näitä toisiinsa:
Kuva

Kuva
Sariola
Horatio Caine

Näiden "Lokan" lähettämien kuvien perusteella näyttää mahdolliselta, että lintupojat ovat voineet nähdä myös pääpuolen, sillä karkeasti ottaen mies makasi jalat lintupoikia kohti. Tosin näkymä klo 6 on voinut olla myös toisenlainen. Asetelmat ovat voineet muuttua.

Pienet muutokset NG:n asennossa ovat voineet vaikuttaa lintupoikien näköhavaintoon. Tällä perusteella lintupoikien kertomus voi hyvin pitää paikkansa. NG:n aivan tarkka asento ei ole tiedossa.

Tämä "Lokan" lähettämä kuvapari kertoo paljon.
Merivuokko
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Merivuokko »

Tuollaista Lönnbergin piirtämää kasaa ei ymmärtääkseni ollut teltan päällä
Lintupoikien mennessä ohitse.
Olisivathan he sen havainneet.
Siellä on jälkeenpäin tehty siirtoja, Björklund vedetty näkyviin, ainakin ja
kengät lähteneet "kävelemään"
Paikalla oli kasassa ollut teltta ja sen päällä mies makaamassa KENGÄT JALASSAja mies näkyi vyötäröön asti, yläosa jäi moottoripyörän taakse, ja kai se maa vähän
oli kallellaan rantaan päin ja vielä koivun runkokin retkotti edessä.
Kenkien oli lähdettävä kävelemään, koska lintupojat olivat ne nähneet
teltan päällä makaajan jaloissa ja varmuudeksi ja sekaannuksen aikaansaamiseksi
lähtivät kahdet kengät kävelemään.
Ei kukaan muutoin kengänrisoja roikottaisi pois, aina pitää olla asioille motiivi.
Ressu>>
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Ressu>> »

Suora kysymys sulle Merivuokko, johon tahdon suoran vastauksen. Olen ymmärtänyt, että olet todistajan läheinen. Suhtaudutko objektiivisesti tapahtumiin, vai oletko valinnut puolesi? Tämä on täysin puolueeton kysymys, jonka tarkoituksena on valaista asiaa minulle itselleni.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Voisit valaista itseäsi - kyselemällä kysymyksiäsi yv:nä.
Totuus on faktojen tunnustamista.

http://www.youtube.com/watch?v=v4YNI-1bw6I

http://www.youtube.com/watch?v=5mFSOqKMaJA

http://www.youtube.com/watch?v=aXMM9CHrxlw

"kalanpää minun, minun pää pirun, minä pirun, kala minun"
Ressu>>
Remington Steele

Sinäpä sen sanoit. Miehenpuolet on tämmösiä hittaanlaisia.....
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Sariola kirjoitti:. Ratkaisevaa on NG:n paikka lintupoikien tarkkaillessa. Se tuntuu olleen hieman enemmän jalat lounaaseen päin, eli tässä kuvassa oikealle. Lönnbergin piirroksessa NG on vasemmalla kyljellään ja hieman enemmän teltan suuaukkoon päin. Vaikuttaa kuin häntä olisi käännetty vasemmalle kyljelleen ...
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Kuva

Kuva
Kiitos kuvasta!

Tästä Lönnbergin hyvästä piirroksesta ja murhapaikan valokuvasta voi suoraan sanoa, että Nisse makasi ns. lusikassa Irmelin kanssa ja Nissen jalat olivat moottoripyörän pyörän takana piilossa niin, ettei kukaan ole voinut niitä nähdä polulta.

Näyttää siltä, että Nissen jalat ovat olleet lähes kiinni "prätkäkoivussa", jolleivat jopa ole koivun rungon takana piilossa rannan puolella.

Tätä näkyä mikä piirroksessa ja valokuvassa on bongarit eivät ole nähneet - se kai on selvää. Ja tämän pitäisi olla näkymä, jos Nisse olisi tajuttomana maannut monimurhaajan jäljiltä. Eiköhän liikuskelua ole ollut aika paljon murhien jälkeen.

Sariola - väitätkö, että joku on käännellyt Nisseä vasemmalle kyljelleen bongareiden poistumisen jälkeen?

8)
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Sariola
Horatio Caine

Kotipoliisi kirjoitti:
Sariola kirjoitti:. Ratkaisevaa on NG:n paikka lintupoikien tarkkaillessa. Se tuntuu olleen hieman enemmän jalat lounaaseen päin, eli tässä kuvassa oikealle. Lönnbergin piirroksessa NG on vasemmalla kyljellään ja hieman enemmän teltan suuaukkoon päin. Vaikuttaa kuin häntä olisi käännetty vasemmalle kyljelleen ...
Kuva

Kuva
Kiitos kuvasta!

Tästä Lönnbergin hyvästä piirroksesta ja murhapaikan valokuvasta voi suoraan sanoa, että Nisse makasi ns. lusikassa Irmelin kanssa ja Nissen jalat olivat moottoripyörän pyörän takana piilossa niin, ettei kukaan ole voinut niitä nähdä polulta.

Näyttää siltä, että Nissen jalat ovat olleet lähes kiinni "prätkäkoivussa", jolleivat jopa ole koivun rungon takana piilossa rannan puolella.

Tätä näkyä mikä piirroksessa ja valokuvassa on bongarit eivät ole nähneet - se kai on selvää. Ja tämän pitäisi olla näkymä, jos Nisse olisi tajuttomana maannut monimurhaajan jäljiltä. Eiköhän liikuskelua ole ollut aika paljon murhien jälkeen.

Sariola - väitätkö, että joku on käännellyt Nisseä vasemmalle kyljelleen bongareiden poistumisen jälkeen?
8)
En nyt väitä, mutta oletan. Asiakirjoissa kuten Bodomin Mysteerio ja ETP todetaan, että NG makasi löydettäessä selällään. Piirroksessa NG makaa vasemmalla kyljellään. Eikö tällä tavalla loukkaantunut ja puolitajuton käännetäkin kyljelleen. Tulee vaikutelma, että joku on jo kääntänyt hänet kyljelleen ennen Lönnbergin piirrosta. Ehkä ensiapumiehet. Poliisille ilmoituksen tehnyt Johansson oli myös kertonut, että NG makasi löydettäessä selällään ETP:n mukaan.

Tuo vihreä nuoliviiva on hyvin lähellä lintupoikien näkölinjaa. Tämän uhrikuvan keskilinja menee selvästi polun vasemmalle puolelle, kun taas tuo polku menee sinne, missä nuo takana olevat poliisit seisovat. Lintupojat olivat siellä polulla 10-15 metrin päässä. Moottoripyörän suunta on hyvin lähellä polun suuntaa. Siitä voi ottaa karkean suunnan, sinne menee polku.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti: Eikö tällä tavalla loukkaantunut ja puolitajuton käännetäkin kyljelleen. Tulee vaikutelma, että joku on jo kääntänyt hänet kyljelleen ennen Lönnbergin piirrosta. Ehkä ensiapumiehet.
Veikkaisin, että 1960 ei tajutonta käännelty yhtään mihinkään. Jos jotain tehtiin, niin nostettiin sivummalle huopiin käärittynä. Ensiapumiehet eivät Gustafssonia teltalla päälimmäisenä nähneet.

Ressu>>
Remington Steele

Olisko mahdollista nähdä tuo teltalta kuvatun kuvan kuvateksti? Mitä siinä lukee raahaamisesta ja niistä raahamisen jäljistä?
Sariola
Horatio Caine

Tutkin aikoinaan kauan ja hartaasti noita kuvaussuuntia ja polun suuntaa tähän uhrikuvaan suhteutettuna. Pääsin siinä mielestäni hyvin lähelle oikeaa. Nyt tuosta kuvasta näen sieluni silmillä, mikä on polun suunta tuossa kuvassa. Moottoripyörän takana näkyy poliisin jalka kuin musta pylväs. Jos valitaan siitä sen jalan kantapään ja sen vihreän viivan puoliväli pisteeksi ja toiseksi pisteeksi tuon vihreän viivan nuolenkärki, niin niiden pisteiden kautta piirretty suora on polun suuntainen. Sielläsuunnassahan se polku on. Kuten nähdään, uhrikuvan kuvaussuunta on selvästi polun suunnasta vasemmalle, eli toisin sanoen uhrikuvassa polun suunta on oikealle. Edelleen saa olla eri mieltä, jos se jotakin helpottaa.

Toinen ja merkittävämpi havainto on se, että tuo teltta on ollut enemmän polun päällä kuin usein on piirroksissa on esitetty. Näin NG on tosiaan voinut olla näkyvissä polun suunnasta katsottuna, aivan kuin lintupojat ovat kertoneet. Siinä pienikin asennon muuttuminen on voinut vaikuttaa näkymiseen - kuinka paljon on ollut näkyvissä. Mielestäni lintupoikien kertomus saa tukea tästä kuvasta. Ainoa huomautus minulla on, että NG on voinut maata niin, että jalat ovat olleet enemmän oikealle täältä katsottuna. Se poikkeaisi silloin Lönnbergin piirroksesta. Käytännössä onhan tilanne voinut olla toinen klo 6 kuin klo 12. Se asennon muutos on melko pieni, mutta merkittävä näkyvyyden kannalta.
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Sariola kirjoitti:Käytännössä onhan tilanne voinut olla toinen klo 6 kuin klo 12. Se asennon muutos on melko pieni, mutta merkittävä näkyvyyden kannalta.
Tilanne on toki ollut toinen. Epäselvästi puhunut Gustafsson on voinut liikuskella "heittelehtimällä" pitkin niemeä, josta hänet murhaaja raahasi teltalle sen jäkeen, kun oli ensin raahannut Tuulikin takaisin teltalle. Tuulikki oli teltan ulkopuolelle tapettu ja murhaaja on mahdollisesti raahannut tämän viattoman tyttösen takaisin teltalle, josta syntyisi kuvitelma, että Tuulikki tapettiin telttaan.

Raahausjäljet ..? Murhaaja saattoi tietää maastoon jääneistä jäljistä!?

Asentojen muutos on ollut mahdollisesti hyvinkin suurta lintupoikien jälkeen, tätä ei kukaan kiellä. Murhaaja on muuttanut lintupoikien vierailun lälkeen teltalla tapahtunutta näkymää paljonkin. Aikaa hänellä oli tunteja. Murhaaja vietti teltalla aikaa tunteja. Tätä epäilen.

- hymm -

Vastaa Viestiin